Verdens beste

Idag, som forrige søndag – har jeg laget min berømte viltgryte. Dog uten viltkjøtt begge gangene, siden jeg ikke har funnet det på de søndagsåpne butikkene. Dårlig planlagt frøken Orvik. MEN! Jeg har faktisk funnet en bedre erstatter.. Merkelig nok, så har viltgryten blitt til … Viltgryte uten viltkjøtt. Hmm.. Men det smaker likevel viltgryte, bare BEDRE! Erstatteren(e) er biffkjøtt og bacon. NAM sier jeg bare. Dere må love meg at dere prøver ut denne her. Oppskrift på viltgryte (uten viltkjøtt) med hjemmelaget potetmos, brokkoli og gulrøtter ♥ Til potetmos :

  • Poteter
  • Salt & Pepper
  • Smør
  • Melk
  • Fløte

Til viltgryten :

  • Biffstrimler
  • Bacon
  • Løk
  • Buljong
  • Enebær
  • Fløte
  • Créme Fraiche
  • Kruspersille
  • Salt & Pepper
  • Brunost
  • Gulrøtter
  • Brokkoli- eller rosenkål

Start med å kutte poteter i små terninger, kok poteten, sil av vannet. Så moser du potetene før du har i masse smør, litt fløte, melk, salt og pepper. La den stå og småputre litt mens du rører. Smak til underveis. Kutt opp løk og stek den til den blir myk, deretter steker du biffkjøttet og baconet. Legg dette til side mens du begynner på sausen. Ha 3 dl vann og 2 buljongterninger i en kasserolle, kok opp. Ha i en boks med fløte, 5-6 skiver brunost, knuste enebær, salt og pepper og en ss créme fraiche. Bruk litt maisena og lag en jevning slik sausen blir tykk (trenger bare litt) og hell i kjøttet og løken. La det småkoke i noen minutter, og ha i kruspersille. I mens du lager sausen koker du gulrøtter og til slutt damper du litt brokkoli. Og voila .. NYT! God natt hjerter ♥

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg