Tenke utenfor boksen

FREDAG heia! Jeg dro opp øynene 0630 idag og rundt 07 var jeg allerede på bysykkelen og på vei til trening. Jeg bestemte meg i går for at dagen idag skulle starte med trening. Det er så godt på så mange måter, starte dagen på den måten, følelsen når man er ferdig, og ikke minst energien man får etterpå. I tillegg slipper jeg å tanke på at jeg skal på trening i ettermiddag når været ute er meldt til å bli… 29 grader! HOHO ♥  For en deilig helg dette blir. “God stæææmning” som vi sier i vennegjengen!

I dag vil jeg skrive litt om oppussing og løsninger til badet, som man kan gjøre slik ikke hele budsjettet rakner i det éne rommet før du har fått begynt å tenke på resten. Jeg snakker med så mange som nettopp har pusset opp badet sitt og som har betalt alt fra 200.000-400.000 – og det synes jeg bare er helt HÅRREISENDE! Det har jeg aldri betalt for å pusse opp noen av mine bad. Men det er lett å gå i “fella” – fordi man kanskje ikke alltid vet at det finnes andre lure løsninger, som faktisk gjør at man kan spare inn litt, eller ganske mye.. ♥

Jeg elsker badet i leiligheten. Elsker at balkongdøren står på gløtt og at jeg kan høre fuglene kvitre utenfor. Så elsker jeg generelt å oppholde meg her, og det er så viktig ♥

Jeg skal prøve å formulere meg någenlunde riktig.

Første bud : Vær klar på hva du ønsker, hva du skal og hvilke løsninger som må til for å komme dit. Det er ikke alltid for det beste å høre på håndtverkerne som skal ta jobben. Du vet selv hva du vil ha!

Andre bud : Ta inn flere firmaer for befaring. Ja.. Det er tidkrevende, men så verdt det om du plutselig finner noen som er flinke – og BILLIGE. Her er det mye å spare om man bare gjør litt research. En måte å spare penger på kan jo være å sette flere firmaer litt opp mot hverandre. He he. Gjelder å være en luring med glimt i øyet – og bestemt.

Elektrikere og rørleggere har helt insane forskjellige priser, er i hvertfall min erfaring – så her gjelder det og holde tunga rett i munnen for å sjekke ut hvem som er best på pris. Når jeg skulle pusse opp denne leiligheten, fikk jeg først inn en rørlegger som skulle ha 150.000 for jobben. Det måtte bli et STORT nei fra meg. Jeg var heldig og traff jackpot på den andre jeg tok inn. Han skulle nemlig ha 58.000 for samme jobben. HALLO liksom. Elektrikere er jo generelt svindyre – men det er ikke alltid at de behøver å være 2(!) for å gjøre jobben. Mener jeg……. Så her gjelder det å stille litt krav så du ikke må betale dobbelt. Må de være to, så må de være to, men av erfaring så er ikke det alltid nødvendig og det er sure kroner ut av et ellers tight budsjett.

Når alt det er på plass, er det bare å begynne og bestille inn alt som må til for å få drømmebadet. Ting koster, men man kan også gjøre smarte valg som gjør at man sparer inn penger. Man kan også gjøre valg i forhold til å få bedre og unikt design på ting, som kanskje ikke gjør at du sparer penger – men får det akkurat slik du vil. Og ikke likt som alle andre.

Et eksempel kan være at du går i en butikk hvor du bestille vask, innredning og fliser på samme sted. Det kan fort bli dyrt. Jeg går gjerne for innredning fra andre steder som ikke koster skjorta år du kjøper det som en “pakke med alt” om dere skjønner hva jeg mener. Skal du ha “standard” skap, og skuffer til badet – kan du like så greit kjøpe det på Ikea og lage ditt eget “design..” Jeg kjøpte mine skap fra Drømmekjøkkenet sin garderobe/bad kolleksjon (tror jeg det var) og for to skap ble det ikke mange kronene. Disse skapene får man garantert også på Ikea. Skrog er skrog!

Vasker til badet kan man også få bestilt fra mindre leverandører som etter min smak har kulere – og billigere vasker. Her kan man kjøpe mindre vasker, og kombinere de med skapene man har kjøpt fra feks Ikea.

Når det kommer til speil – så er det ofte dyrt om man skal kjøpe vanlig “baderoms-speil” – derfor går jeg alltid for noe annet. Denne gangen kjøpte jeg ett fra AYTM – og det kostet i underkant av 2000,- noe jeg ikke synes er ille.

Understellet til vasken denne gangen, ville jeg ha litt cleanere, og derfor tok jeg kontakt med en sveiser som sveiste det for meg til i underkant av 5000,-

Det er liksom sånne små grep som man kan ta for å spare inn her og der, akkurat som jeg gjorde med garderoben i min forrige leilighet, da jeg bestilte garderobeskap som egentlig var kjøkkenskap fra Ikea og lagde garderobe av det. Sparte GANSKE mye på det. Og sånn kan man også tenke når det kommer til innredning til badet. Gardeobeløsningen kan du lese om her, og her sparte jeg faktisk mye penger! Fra 90.000,- – 28.000 .. Det er sykt.

Andre tips til å få det unikt, egendesignet og ikke som alle andre – er å kjøpe fliser hos en forhandler som ikke selger alt til bad. Ikke sikkert man sparer så mye her, men man får det ihvertfall akkurat slik man vil. Disse har mulighet til å bestille det du ønsker fra kataloger og direkte fra Italia. Det gjorde jeg med mine keramiske fliser til badet. Jeg har jo nå blitt fan av egendesignet dusjdør, og fikk en leverandør til å tegne og produsere dette for meg, og jeg betalte ikke noe særlig mer enn hva jeg har gjort for dusjdører tidligere.

Jeg vet ikke om dette gav noe mening, eller er interessant å lese om? Jeg elsker jo – og brenner for sånt, så synes det er gøy å dele.

Ellers ønsker jeg dere en alle tiders helg ♥

51 kommentarer
    1. Veldig gøy å lese! ❤️Hele leiligheten din ser jo super lekker ut, morro å høre hvordan du tar smarte valg uten at det går på bekostning av utseende og kvalitet.

    2. Hei,
      Bare lurte på om du har laget et innlegg om garderobeløsningen din i det nye soverommet? Forsøkte å lete i arkivet uten hell, mulig jeg ikke lette godt nok:) Bor på et lite loft i Paris med lignende løsning som deg, altså soverom og bad integrert. Foruten et lite vanlig skap, består garderoben av lave skap langs den ene veggen som utnytter skråtaket. Men skulle gjerne hatt litt mer inspo til hvordan utnytte rommet maksimalt:) Bon week-end:)

    3. Hei Lene!
      KONGE innlegg! Slikt vil hvertfall jeg ha masse av! Synes interiørinnleggene dine er de beste, og har inntrykk av at det er dette du helst vil skrive om og 🙂
      Vi kjøpte ny leilighet i høst, og har to bad som gjerne skulle blitt pusset opp etterhvert, men har lagt det på is grunnet kost. Så dette innlegget traff meg fullstendig! Skal starte litt research når sola roer seg en gang (til høst? ).
      God helg, håper du får en fantatsisk helg i den nydelige byen vi er så heldige å få bo i

      1. TAAAKK <3 Ja jeg elsker sånt 🙂 Hehe ja høsten er perfekt å pusse opp nå- nå må man jo bare nyte <3

    4. Hei Lena!
      Jeg er så imponert over arbeidet du har gjort med leiligheten din. Du er råflink! Jeg er selv på leilighetsjakt, men leiligheter med oppussingsbehov skremmer meg litt. Har du gode håndverkere, rørlegger og elektriker du kan anbefale? Send meg gjerne en mail (verdsettes høyt).
      Hilsen Jeanette

    5. Tusen takk for veldig gode tips 🙂 vi skal bygge hus i august, så disse tipsene kom godt med 🙂 veldig bra innlegg! Håper du kommer med flere tips i månedene som kommer!

    6. Tack för otroligt bra tips! Det är alltid mycke att lära från någon som varit igenom det förr. Du har en läcker lägenhet, kul att se lite andra lösningar än dom “vanliga”.

    7. Supert innlegg!!! Skal pusse opp bad i nytt hus nå snart. Ser jo på ulike bloggere for inspirasjon, men har tenkt at dere sprenger alt av budsjetter! Synes du lager helt fantastisk fine bad Lene!!! Så tusen takk for tips

    8. Først så vil jeg bare si at badet ditt, og hele leiligheten er bare helt lekkert! Du er virkelig flink med interiør!
      Men noen av punktene dine i dette innlegget må jeg si jeg ble litt oppgitt over. Dersom man skal totalrenovere et nytt bad, altså du river alt, legger nye før, ny membran, nye fliser, ny innredning osv, så koster det fort mellom 200 000-400 000 kroner dersom du ønsker å gjøre det hvitt og av en dyktig rørlegger.
      Det at du anbefaler skrog fra IKEA, og skriver skrog er skrog, er virkelig helt feil. De fleste skrog fra dyrere og kjente merker, er bygd sammen på en helt annen måte en IKEA sine skrog, og har stort sett en lenger levetid. I vvs bransjen er det som oftest slik at dersom et produkt er hakket dyrere enn andre, så er det også et bedre produkt.

      1. Tusen takk!

        Jeg gjorde alt det du nevner over. Med dyktig og godkjent rørlegger 🙂 Ja, jeg forstår det også – men ikke sikkert alle er opptatt av at kvaliteten må være topp ei heller ikke sikkert alle har råd til det 🙂 Da synes jeg absolutt IKEA er et godt alternativ. Flere venner av meg som sier IKEA kjøkken feks er noe av det beste de har hatt 🙂

    9. Wow, det er lenge siden jeg har fått så mange BRA tips i et innlegg på en blogg. Skal ærlig innrømme at jeg trodde renoveringen din kostet en formue, men her viser du jo total kontroll over både prosess, og kostnader!

    10. JA TAKK til flere slike innlegg! Skal forhåpentligvis kjøpe leilighet om ikke så alt for mange år, og da er slike «life hacks» gull verdt for en førstegangskjøper

    11. Veldig fint og delikat bad du har, og du kommer med flere fine tips til de som ønsker å pusse opp, men som en annen også påpeker blir det feil av deg å skrive at bad som koster 200-400 000kr er “hårreisende”. Dersom man ønsker å totalrenovere et bad og gjøre dette med hvit arbeidskraft og med den våtromsstandarden som anbefales, skal det godt gjøres å komme under 200 000 kr med mindre man legger inn betydelig egeninnsats. Og greit å vite at hvis et tilbud er veldig mye lavere enn andre anbud så er det som regel en grunn til det, og man bør ha en sunn dose skepsis til arbeidet utført.

      1. Tusen takk 🙂

        Det skjønner jeg selvsagt, nå mente jeg egentlig at man ikke trenger å bruke så mye om man tar litt smarte valg underveis 🙂 Jeg har gjort alt mitt med ordentlig firma som har alt av papirer på plass 🙂 Så man kan være heldig og <3 Klemmer!

    12. Du er virkelig inspirerende på interiørfronten! Ja takk til flere slike innlegg. Lurer på om du har noen tips/inspirasjon til belysning. Synes det er vanskelig å finne fine taklamper som lyser opp mye og generelt lamper, så sier gjerne takk til et innlegg om det! 🙂

      1. Tusen takk Annika 🙂 Det er veldig vanskelig – helt enig med deg. Jeg er ikke noe ekspert på det området der for å være ærlig! 🙁 Ikke min sterke side .. Slet så fælt med belysning selv 😀

    13. Dette er kanskje det beste innlegget du har hatt på år da jeg personlig føler at bloggen har blitt litt utdatert i det siste

    14. Veldig nyttige tips, vurderer selv å pusse opp badet i min nye leilighet:-)!
      Koordinerte du utførelsen selv? Dvs, bestilte rørlegger, murer, elektriker manuelt, eller leide du inn en entreprenør som tok hele prosessen? Kan jeg spørre hvor mye du betalte for jobbene utført (altså minus fliser, møbler etc.)?
      Jeg tar også gjerne imot tips til konkrete fagpersoner

    15. Ser så flott ut! Jobber på Drømmekjøkkenet og går interiørarkitektur på skolen, så dette er virkelig en inspirasjons leilighet.
      Jeg bare lurte på en ting. Så på plantegningen over leiligheten i et tidligere innlegg, og har du gjort noe med innerveggene? Da tenker jeg spesielt på soverommet og dette badet 🙂 og eventuelt hva har du gjort med rommet som det største badet er (på tidligere plantegning). Spør av ren nysgjerrighet 🙂 Veldig fin blogg forresten!!

    16. Hei. Jeg pusser opp selv og ønsker meg inderlig en slik vask du har på badet. Hvor har du bestilt denne fra? Elsker badet ditt!!

    17. Hei! Så fint bad! Stor inspirasjon til mitt eget lille oppusningsprosjekt:) Hvor er servanten fra? 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg