Tapas a la Orvik

GOD morgen og hei fredag! Det føles rart at det første jeg skriver om når jeg slår opp øynene er mat, hehehe. Men denne posten skulle ut i går kveld egentlig. Jeg lagde tapas til jentene mine, og tanken var at jeg skulle ta bildene og legge ut posten etter maten var klar, før jentene kom- men logistikken der gikk ikke helt opp. Kunne nesten ikke sette meg ned og blogge når gjestene kom, tiden løp fra meg ♥ Uansett – igår hadde vi kosekveld her hjemme. Jeg, Ragnhild, Ana og Malane – og i den anledning har jeg laget litt deilig mat til oss. Jeg fikk skikkelig lyst å lage en miks av masse digge retter og dele matgleden med girlsa. Jeg elsker når man har litt å velge i, og så er det jo så sosialt med tapas! Og nå vil jeg dele det videre med dere, kanskje dette blir fredagskosen?

Jeg lagde følgende :

Salat med tomater, mozarella og parmesan
Spinat og bacon pai
Soppstuing
Kjøttboller i tomatsaus

Til dette valgte jeg å servere litt spekemat, manchego ost og kjeks.

Tapas kan man jo lage på utallige måter, og det er vel ikke grenser for kombinasjoner heller. Jeg elsker tapas! Jeg har mange andre retter på lager, men i går ble det altså dette. Del gjerne dine beste tapasretter i kommentarfeltet under- så kan jeg dele de videre neste gang jeg skal lage tapas!

Til salaten trenger du bare en salat-base, mozarellakuler og flak av parmesan. Jeg addet litt olje, salt og pepper. Veldig enkel, men nydelig god og spesielt med balsamico til.

Her kommer oppskriften på paien! Min aller første pai!

125 gram myk margarin
3 dl hvetemel
2 ss vann

Smuldre smør og hvetemel sammen til en masse med hendene. Ha i vann og kna deigen godt sammen før du legger den i plastfolie i kjøleskapet mens du tilbereder resten. (Se under..) Sett ovnen på 200 grader.

Når deigen har fått hvilt seg litt i kjøleskapet, kan du trykke ut deigen slik den passer til paiformen din, og lage små hull med en gaffel. Stek den i 12-15 minutter til den blir gyllen. Lag bunnen så tynn som overhodet mulig.

Over til fyllet :
1 pk Bacon
1 pk Spinat
4 egg
Valgfri mengde ost
Ca 2-3 dl melk
Salt og pepper

Stek bacon først, hell av fettet. Stek spinat til den faller sammen. Når pai-deigen har fått stekt seg litt gyllen i ovnen, har du i bacon, spinat og ost i paiformen. Til slutt heller du over eggeblandingen og lar den steke i 180 grader i 25-30 min.

Soppstuingen er en av mine spesialiteter, og den kommer her ;

1 løk
5-6 champignon
1 boks fløte

Kutt løk og champignon i biter og stek de sammen en god stund til de blir blanke og fine. Krydre med salt og pepper. Hell over fløte og la det småkoke mens du tilsetter litt mer salt, pepper og sukker. Smaken skal være salt, litt krydret men likevel søt. Denne er bare så utrolig god! Perfekt til kjøtt-retter ellers ♥ Jeg lager den feks alltid til biff.

Kjøttboller i tomatsaus :

400 g kjøttdeig
Melk
Salt & pepper
Smør
Hakkede tomater
Sukker
Kyllingbuljong

Denne er veldig enkel, jeg tok den litt på sparket. Blandet sammen kjøttdeig, salt, pepper og melk, til farsen virket smidig nok. Deretter laget jeg små kjøttboller meg skje, og stekte de i en jerngryte i godt med smør. Når de var ferdig stekte helte jeg over tomatene og lot det småkoke en stund før jeg begynte å smake til sausen. Ha gjerne i litt tomatpurre også. Jeg krydret det til med salt, pepper, sukker (for å få bort den bitre smaken) og til slutt, kyllingbuljong. Det gjelder bare å smake til til du har fått den perfekte sausen. Disse ble superdigge!

Alt dette, med litt spekeskinke, kjeks og manchego ble en super kombinasjon, og vi fikk en veldig koselig kveld sammen ♥

Nå må jeg hive meg rundt, har møte klokken 10, GOD FREDAG!

16 kommentarer
    1. Hvor er serviset fra?
      Har lett en stund etter et fint, sort servise 🙂 Ditt så ganske rent og enkelt ut! Likte det 🙂

    2. Nammis, her var det mye godt! Bokmerker dette innlegget til neste gang jeg skal lage tapas 😀
      Selv lager jeg noen helt nydelige lakselefser, hvis det er lov å skryte litt. Kjøp ønsket lefsetype, laks i skiver, dill og rødløk, samt ingredienser til dressing.
      Hemmeligheten ligger nemlig i dressingen: Bland 1 del rømme med 1 del creme fraiche, samt litt majones. Ha i litt sitronsaft, en liten dæsj sukker, samt litt salt og pepper. Smak til.
      Legg lagvis: først lefser, så laks, deretter dressing – rødløk – dill. (Legg kun fyll på midterste del av lefsen, ellers blir det vanskelig å få den igjen). Rull sammen, og kutt opp bitvis. Voila!
      Denne oppskriften er såå god <3

      1. Åh lakseruller er så godt! Klart det er lov å skryte <3 Hihi! Dette hørtes helt nydelig ut. Tusen takk for tips Oda <3

    3. Tips til tapasrett: Taffelosts skjært opp i tjukke strimler med bacon surret rundt. Stekes i ovnen til du ser at osten er smeltet og baconet har blitt crispy. Helt sykt godt!

      Ha en fin helg <3

      1. ÅH GUUUUUD! JA!!! Dette skal jeg lage. IDAG, hehehe. Altså, ost og bacon. For en kombo! Takk 🙂

    4. Kjære Lene!

      Hva skjedde med kvaliteten her inne? Fotografen?

      Når du har holdt en så god kvalitet i høst, blir denne kvaliteten du holdt før høst enda dårligere enn den var da!

      Mobilbilder, dårlig foto etc.. Du har stor utviklingspotensial når det kommer til foto av rom og detaljer, ikke nødvendigvis antrekk 😀 Har du tenkt på fotokurs?

      Liker å følge med her inne, da pga interiøret! STÅ PÅ!

      1. Hei, jeg tror nok det bare er meg som tyr til det “enkle” altså iPhone-bilder. Jeg må vel ned i boden og grave frem kameraene mine 🙂 McKenzie fikk seg 100% jobb, så da er det ikke mye tid igjen til bilder 🙂 Klem

    5. Tips: Ovnsbakte grønnsaker med geitost (chevrè)
      Skjær squash, paprika og rødløk i biter, og legg de i en ildfast form med litt olje. Krydre med salt og pepper. Strø over chevré etter eget ønske. Stek på 225 grader i ca. 20 minutter.
      Dette er helt nydelig!!! Og ekstra godt med biffbiter på ciabatta eller med spekeskinke ved siden av:)

      1. Åh, jeg skulle ønske jeg likte Chevrè! Det hørtes veldig godt ut! <3 Bytte ut med annen ost jeg 🙂 Tusen takk for tips <3

    6. Ser nydeleg ut alt saman! Eg nyttar oppskrift eg har fått på soppstuing frå svigermor, den er lik di oppskrift + ein ekstra ting. Ho brukar litt soyasaus i, det må du nesten berre prøve altså. Den er berre så god!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg