Tanker rundt leilighetsprosess

Mandag! En skikkelig blå en og, men man må bare brette opp armene. Sitter begravd i flere prosjekter på én gang i dag, så hodet er litt kaotisk. Da er det godt å titte bort på en liten fredfull frøken som ligger og krøller seg sammen i sofaen. Levi altså, for en koseklump! Mange som lurer på hvordan situasjonen er i forhold til ny leilighet nå, og det skal jeg fortelle dere ♥

Jeg har ikke funnet ny leilighet enda. Men har bestemt meg for 100 % innrykk neste uke etter visningene er over. Jeg tar ikke opp nytt lån før min er solgt for å si det sånn. Så her gjelder det å ha is i magen en stund til. Jeg ser etter leilighet på Tjuvholmen, og så trives jeg veldig godt i Vika / Frogner området. Det er sikkert flere som er i kjøpe- og oppussings prosess av dere, det får jeg i hvertfall inntrykk av. Så tenkte å dele noen av mine tanker her ♥

Se etter potensiale :
Jeg er ute etter noe jeg kan pusse opp. Grunnen til dette er fordi jeg elsker å se potensiale i objekter. Og synes det er en smart investering. Derfor ser jeg etter et ordentlig prosjekt hvor det ikke spiller noe rolle hva jeg river ut omtrent, og er mest opptatt av plantegninger og mulige løsninger.
Det er jo dessverre ikke alltid man finner noe som er 100 % oppussingsobjekt, men da ser jeg etter noe som det er lenge siden det er gjort noe med. Her kan man da evt selge kjøkken etc for en billig penge, eller gi det bort til noen som trenger det. Jeg er glad i å gjøre ting til mitt eget, så derfor ser jeg etter noe jeg kan sette mitt personlige preg på. Hadde jeg vært ute etter noe som allerede var ferdig oppusset, hadde det vært en litt mindre omfattende prosess. Men jeg elsker jo å ha noe og henge fingrene i.

• Planløsning :
Det er det gøyeste synes jeg! En god planløsning er alt, synes jeg. Det jeg ønsker for meg selv nå er kjøkken og stue i ett (jeg har alltid vært fan av denne løsningen fordi det er sosialt) Det aller beste med leiligheten min idag om jeg skal velge ett rom, så er det uten tvil kjøkkenet. Det er det mest sosiale rommet, og det har det alltid vært. Av en eller annen grunn samles vi der. Enten det er kaffebesøk, party, eller om jeg har invitert til middag. Henger liksom rundt der uansett, veldig koselig! Mye av grunnen til at dette er så sosialt, er jo på grunn av kjøkken øya. Jeg har planer om både åpen løsning og kjøkken øy i neste. Den har jeg spesielle planer for, hehe. Den skal bli rå! Gleder meg til å dele hva jeg planlegger, men det får bli i neste innlegg.

• Det lille ekstra :
Jeg ser etter noe som har det lille ekstra. Noe som gjør den litt spesiell, og som gjør at den skiller seg ut. I min nåværende leilighet er det jo rosetter, stukkatur, takhøyde og fløydører som skiller seg ut. Nå har jeg tenkt å finne noe litt annerledes. Helst ser jeg etter god takhøyde, med skråtak og morsomme løsninger, og jeg har tittet på flere som har to etasjer. Jeg ønsker meg nemlig en uberkul trapp. I tillegg har jeg lyst på balkong med sol. Og den har jeg lyst å flislegge, samt gjøre den til et ordentlig hygge sted med planter, grill, puter og kos. Alt i alt så heller jeg mer mot den moderne stilen nå, og om det kan kombineres med god takhøyde så er jo det helt nydelig.

• Ikke for stor :
Grunnen til at jeg selger er jo rett og slett fordi den er alt for stor for meg alene. Nå vil jeg ha noe mindre, og .. Hva skal man si, lunere. Men det er hyggelig med to soverom da jeg har mye besøk ♥ Det må være en størrelse som rett og slett gjør at jeg føler jeg får brukt hele arealet.

• Bad / soverom :
Dette er ikke et must. Bare deler litt tanker jeg har. Jeg har veldig lyst på bad og soverom i ett. Med dusj og toalett i egne rom. Har sett mange planløsninger hvor jeg kan få til dette. Jeg elsker å tenke nytt! Jeg vil at soverom / bad skal bli et avslappende-kosested og litt alt i ett. Jeg skal for eksempel ikke ha tv på stuen har jeg bestemt meg for. Ser jo aldri tv! Så det vil jeg ha på soverommet i stedet, se film i sengen er kos. Når jeg har besøk er vi jo sosiale likevel, vi sitter ikke og ser på tv uansett, så det blir litt gøy og kvitte seg med!

• Oppussingen :
Jeg er nok litt vel ivrig når det kommer til sånne prosjekter og ønsker helst at alt skal gjøres med en gang. Derfor er det bare å ta alt “ved roten” og sette i gang. Super krevende når det står på, det vet jo dere som har pusset opp selv. Men veldig verdt det når man kommer i mål. Og så er det jo hyggelig når leiligheten stiger i pris også. Jeg ligger allerede litt “foran skjema” og har begynt planleggingen selv før jeg har funnet en ny. Tanker om gulv, kjøkken, bad, gang etc svirrer allerede i hodet. Og denne gangen blir det mer klassisk og tidløst. Svart, hvitt, tre og glass samt speil er tanken. Og jeg klør i fingrene etter og komme i gang.

INSPO • Ting på budsjett :
En oppussing i seg selv er skam dyrt. I hvertfall om man skal gjøre alt. Da er det viktig å tenke lure, og billigere løsninger. Som feks da jeg sparte nesten 70.000,- på å velge et kjøkken fra Ikea til garderobe istedet for bestille en garderobe som faktisk var helt lik kjøkkenet jeg gikk for. Det var jo bare å lage løsningen for innmaten selv. Når det kommer til selve kjøkkenet trenger man faktisk ikke bruke all verden. Nok av steder hvor man kan bestille inn benkeplater og fliser direkte fra Italia, å få en billigere pris på bunnlinja. Og skroget/skap etc finner man jo på Ikea.

•  Prosjektleder som holder i alt :
Nå liker jo jeg å være prosjektleder selv da, men denne gangen skal jeg velge et firma som holder i alt. Da tenker jeg på at de har kontroll både på elektriker, rørlegger etc. Om man skal leie inn alle disse menneskene selv blir det fort krøll, og de fyker lett i tottene på hverandre. Trust me, og det kan man unngå. Alt hodebry man kan spare seg for, er gull verdt i en sånn prosess.

• Hive seg rundt :
TTT. Ting Tar TID! Utålmodig som jeg er har jeg lært meg å ligge i forkant. Det er bare å bestemme seg for gulv gjerne lenge før du har fått nøklene til den nye leiligheten. Og så fort du vet målene er det bare å bestille. Det verste som finnes er jo når ting blir forsinket, som igjen gjør at andre ting blir forsinket. Og da står man der da. Med én gang jeg har signert ny kjøpskontrakt er det rett å bestemme seg og bestille slik alt kommer i tide til overtakelse. Gulv, kjøkken, baderomsinnredning, fliser.. Skal man ha nye møbler gjelder det å bestille i god tid her også, men nå brenner ikke det like mye som å få på plass gulv, kjøkken og bad da.

• Se helheten :
Lag deg moodboards, kollasjer, to-do og sjekk-lister samt en tidslinje slik du kan se for deg resultatet, samt ha kontroll på hva som skal skje til hvilken tid og når du får det levert.

Yes – det var noen av mine tanker i forhold til kjøp av ny bolig. Jeg har ett par i kikkerten, så neste uke blir det vel å komme seg på noen visninger tenker jeg. Gleder meg til å oppdatere dere underveis i prosessen ♥

28 kommentarer
    1. Den fremtidige leiligheten din blir nok veldig bra! Gleder meg til å se ☺ er selv på utkikk etter min første leilighet så gleder meg til å se hvordan din blir så jeg kan stjele litt inspirasjon! Ha en fin dag videre skjønne du!

    2. Å dette blir spennende, spesielt spennende fordi nå skal du pusse opp etter en stil jeg selv er stor fan av, gleder meg til fortsettelsen, du er jo så dyktig!
      Vi vurderer å bygge på huset, opp en etage, lage en voksen etage på ca 70 kvm med åpen soverom/ bad løsning slik du beskriver og da kan det være du ligger foran oss i skjema og kan gi oss ideer

    3. Hei! Er ikke så mange oppussingsobjekter på Tjuvholmen. Der er jo alle leilighetene ganske så nye … og der er det heller ingen med trapp, 2 plan og ekstra takhøyde. Lå en ute for lenge siden over 2 plan på ca 100 kvm. Men så at det lå noen over 2 plan med kul trapp når jeg søkte på Bygdøy / Frogner . Som denne trappa: https://m.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=91251261 … Men denne leiligheten var kanskje litt liten igjen?

      1. Mnjaaa, det er mange leil der fra 2009 som begynner å bli slitte faktisk. vi får se 🙂 Ja den er fin! Vi får se hva jeg ender opp med. Spennende 🙂

    4. Så spennende Lene – gleder meg til å følge deg i prosessen!!
      Elsker trappene på inspobilda!! Det kommer til å bli knallfint som alltid, du er flink med interiør.

      Eg har kjøpt eit heilt hus aleine (singel, men har en liten hund) , barndomsheimen faktisk..
      Så eg driver å pusser opp stue, kjøkken og gang no – det er så gøy!

      Lykke til med salg av leilighet , og kjøp av ny!! 🙂

    5. Nydelig den leiligheten din altså, skjønner godt det blir tungt å selge. Heldige de som får overta 🙂 Men tenk så bra neste leilighet kommer til å bli. Gleder meg til å følge denne prosessen også, du har så mange gode ideer og tanker. I LIKE. Mye inspirasjon. <3 Flinke, Lenemor

    6. Kan du spesifisere hvilke firma en kan bruke for å kunne bestille marmor direkte fra leverandøren? 🙂

    7. Så spennende 🙂 Håper du finner deg et prosjekt der du vil trives med å bo, knall fint kommer det til å bli 🙂 Blir gøy å følge deg videre med oppussings planer 🙂

    8. Kan du ikke kjøpe denne og gjøre noe kult? Typ egen avdeling til deg nede med stort soverom, bad og garderobe og så gjøre om løsningene litt oppe 🙂

      Mangler dessverre balkong da så om det er et must er den vel ikke aktuell, men jeg syns det er spennende med litt annerledes ting som her med hus midt i byen 🙂

      https://www.finn.no/91034022

    9. Bodde en periode på Tjuvholmen selv, helt fantastisk. Man får nok litt mer for pengene på Frogner/Vika, men jeg synes beliggenheten i seg selv er verdt det. Så fantastisk å bo der om våren og sommeren, og jeg syntes i alle fall det var det ulitmate stedet å bo alene. Tryggeste området i hele Oslo, det følte iallfall jeg. Blir spennende å se hva du ender opp med da 🙂

    10. Heia 🙂
      Jeg vet du vet hva du vil ha, men får likevel lyst kommentere 🙂
      Jeg har hatt så stor glede av dette, håper du får d samme :

      -vestvendt balkong, gjerne sørvest (til stor glede for deg og venner som kommer på besøk, og de kommer ikke i arb tiden, men ettermiddag/kveld)
      -oppvarmet garasje (så får bilen TLC også på vinteren og du slipper lete etter plass å stå og måke den)
      -minst to soverom (såklart, sånn at du kan ha masse besøk uten å MÅ dele seng eller tilby grusom oppblåsbar madrass 😉 )
      -godt lydisolert (du kan gå inne med hæler om du vil og slipper å bli involvert i naboen too much)
      -vindu på kjøkkenet (gjør det så mye triveligere)
      -vannbåren varme eller fjernvarme (jevn fin varme året rundt)
      -heis (både med tanke på flytting, og at noen i alle aldre/helsetilstander ikke blir ekskludert fra å kjøpe den når du en dag selger den videre)

      Det høres kanskje teit ut å si at vindu på kjøkkenet er så viktig, men det er så fint å lufte ut hvis man vil og ikke stå i en mørk krok å lage mat. Det er nesten litt trist, selv m den beste belysning. Tenk så koselig å stå med oppvasken forran et vindu.

      Jeg bodde i skråtak leil i mange år, kjempefin, men ville aldri hatt d igjen. (Hør med noen du kjenner som har/har hatt d hvis du ikke tror meg )Deise hode i taket(en selv og besøk) pluss ikke mulighet for å henge opp bilder/skap/hyller. Takke meg til rette vegger 🙂

    11. Du er jo så flink med interiør at den nye leiligheten din blir nok like flott som den du selger! Gleder meg til å få inspirasjon:) Ha en flott dag!

    12. Hei Lene!

      Ser at du har lagt ut et inspirasjonsbilde der det ser ut som det er en to-fløyet dør av glass med sort metallramme rundt. Vet du om noen som lager dette eller hvor jeg kan få tak i det?

      Ønsker deg en fin dag

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg