Ta vare på miljøet

Annonse   Jeg har bestemt meg for at ett av mine nyttårsforsett skal være å bli flinkere til å ta vare på miljøet. Ihvertfall gjøre det jeg kan for å bidra til å ta vare på det. Jeg har begynt med å kjøre el-bil som er meget miljøvennlig. Men en annen ting er kildesortering. Det tar så liten tid, og er så enkelt. Men jeg skal med hånden på hjertet si at jeg ikke har vært så flink til dette de siste månedene. Det skal endres nå!

Hvor flink er du med kildesortering i hjemmet ditt? Visste du at noen av bussene i Oslo kjører på Biogass fordi Osloborgere er flinke til å kildesortere? Biogass som drivstoff er CO2-nøytralt, og er det mest miljøvennlige drivstoffet tilgjengelig på markedet i dag.  Hvorfor er det viktig med fokus på kildesortering? ♥ En buss kan gå en kvart kilometer på hver pose matavfall du kildesorterer.
♥ Målet er at kollektivtrafikken skal kjøre på mest mulig miljøvennlig drivstoff, og planen er at flere busser etterhvert skal kjøre på Biogass.
♥ Målet til Oslo kommune har et mål om å halvere byens utslipp innen 2030. Og produksjonen av biogass gjør at en kan redusere CO2-utslippet, og Osloluften blir mye renere.
♥ Alle husstander i Oslo kan kildesortere matavfallet sitt i grønn pose, avfall er ressurser som kan brukes på nytt, og er en stor ressurs for byen i form av nye produkter eller grønn energi.

Det er så lite som skal til, for å gjøre en stor forskjell. Det er bare ikke alltid man er OBS på det! Jeg kildesorterte når jeg bodde på Tjuvholmen, men har faktisk ikke kommet igang med det enda- mest fordi vi ikke har kjøpt inn det som trengs av søppelbøtter osv, alt for sløvt av oss.. De grønne og blå posene til kildesorteringen er jo til og med gratis! Nå er det ingen unnskyldning lengre. Nå har jeg satt meg sånn inn i dette- så jeg er motivert til å sette igang igjen. Skjerpings!! Her må man bare ta seg selv i nakken. Hvor mange av dere gjør dette hjemme nå? Mange er sikkert superflinke, men det er så lett å glemme det også. Håper dette innlegget kan være en liten motivasjon til å begynne om du ikke allerede gjør det. Miljøet er jo så viktig for oss ♥ Se denne søte videoen av barn, jul og kildesortering som Renovasjonsetaten har laget.   

//

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg