– Stress ned –

– Stress ned – ♥ Rett fra hjertet :

Den siste tiden etter sommerferien har jeg vært veldig tungpustet, rett og slett slitt med å få trukket pusten dypt nok. Dette skjer når jeg stresser. Jeg skal alltid være ajour, og ting skal alltid gjøres perfekt og bra. I tillegg er jeg veldig utålmodig, og ting MÅ gjøres med én gang, ellers så er det ikke bra nok. Jeg må få unna ting fortest mulig, og tåler ikke at ting henger over skuldrene mine. To-do listen er lang, og den SKAL være gjort i løpet av arbeidsdagen, ellers får jeg ikke slappet av utover kvelden. På hjemmebane skal jeg helst ha en plettfri leilighet, tåler ikke rot, selv om det ofte blir det, fordi man ikke har alltid har tid til å rydde.. Klarer aldri å sette meg ned i sofaen og slappe av før middagen er laget, leiligheten er ryddet osv osv. Noen som kjenner seg igjen her? Vil bare understreke at jeg ikke skriver dette for at jeg synes synd i meg selv, for det gjør jeg ikke. Jeg vet at mange der ute har langt mer stressende liv enn meg. Jeg vil bare lufte det jeg har på hjertet til dere, og kanskje dere vil lufte det dere har på hjertet tilbake. Kan jo være vi kan gi tips til hverandre om hva som kan hjelpe, og hvordan gjøre hverdagen enklere, og ikke minst – mindre stressende. Ja. Jeg vet at jeg ikke har det noen vil kalle en “ordentlig” jobb, jeg er ikke på kontoret fra 8-4- eller lengre, så mange tenker nok at jeg ikke skal klage. Men det er så mye mer bak denne bloggen, jeg driver jo ikke bare en blogg. Jeg driver et eget AS, og imorgen får dere endelig vite hva mitt store prosjekt fremover er. Forskjellen på meg og en person med en vanlig jobb, er at jeg føler jeg er på jobb hele tiden. Fra jeg står opp- til jeg endelig klarer å legge vekk mac, planer, to-dolister o.l rundt klokken 7-8 om kvelden. Selv da klarer jeg ikke alltid å la være og tenke på alt som må gjøres. Dette er fordi jeg har for høye forventinger til meg selv, hele tiden. Jeg er en kontrollfrik, og det kan jeg lett innrømme. Men nå går det snart utover helsa.  Har følt veldig mye på dette med pusten i det siste, man blir jo litt skremt. Det er kroppen sin måte og si fra på. Jeg mener ikke å roe ned på arbeidet eller lignende, men bare det og klare å ta ting litt roligere, i et passende tempo. Jeg stresset mot klokken hele dagen! Når jeg kjører bil har jeg dårlig tid, når jeg skal i møter har jeg dårlig tid, til og med når jeg skal på butikken har jeg dårlig tid?? Jeg føler jeg ALLTID har dårlig tid. Selvsagt, noen ganger har jeg virkelig det, men andre ganger er det bare i hodet mitt. Bah, blir helt utslitt av meg selv. I tillegg sliter jeg med dårlig samvittighet, for alt og alle rundt meg. Om jeg sier nei fordi jeg må jobbe, og ikke alltid rekker å møte opp, får jeg så ufattelig dårlig samvittighet, selv når jeg vet jeg ikke trenger å ha det. Jeg vet jeg er en flink kjæreste, en flink datter, søster, og venninne, jeg vet å ta vare på de viktige personene i livet mitt. Men selv om jeg vet dette, føler jeg at jeg kan gjøre så mye mer for de. 

Det har jo vært litt fokus på dette i media også, at faktisk hele 3/10 jenter stresser seg syke. Heldigvis har jeg ikke gjort det enda, og har ikke planer om og gjøre det heller. Men mange gjør det, og det er ikke bra! Nå skal jeg lytte til kroppen, og lære. Og det er lurt å ta tak, før man faktisk møter veggen.  Har jo lest litt om dette, og lært at det viktigste man gjør- er å starte dagen med en god, og ROLIG frokost. Ingen mac, ikke noe arbeid, ikke noe telefon og sosiale medier. Kun frokost, og kos. Dette har jo jeg vært dårlig på siden jeg begynte på videregående, så det er ikke noe nytt. Jeg har nesten aldri tatt med tid til hverken frokost, eller lunsj. Det er ofte jeg streifer lunsjen fordi jeg må jobbe istedet, rettelse : Jeg føler jeg må jobbe. Jeg er ofte så inni ting at jeg ikke klarer å legge det fra meg, da går jeg heller sulten. Og nok drikke i løpet av en dag? Det kan jeg bare glemme. Med mindre jeg taper en flaske vann til armen min. Så nå må det skjerpes!! Og i helgen, drar jeg og Gard til Geilo. Ingen jobb, ingen mac, turer i fjellet, god mat og kvalitetstid. Jeg gleder meg så innmari ♥ Man trenger det i blant. Alle trenger det! Allerede tatt meg selv i nakken idag og laget det litt hyggelig rundt frokosten. Men hva skjedde når frokosten skulle spises? … Jo, da begynte jeg på innlegg til dere. Så frokosten har jeg virkelig ikke nytt, den gikk bare rett ned mens jeg trykket i vei på tastene på macen. Altså, når skal jeg lære..? Forhåpentligvis nå. Jeg har flere venninner/bekjente som har det på samme måte, og jeg vet jeg absolutt ikke er alene.  Hva med dere, er det noen her som føler det litt på samme måte, eller annerledes? Stresser dere med skole, jobb, det og rekke over alt man ønsker ila en dag? Vi må lære oss og ikke ha så høye forventninger til oss selv. Det var som hun ene av de to jentene i intervjuet i VG sa, vi må begynne å tenke at vi er bra nok. Og det er jeg helt enig i. Men også at det vi gjør er bra nok, vi gjør vårt beste- og mer kan vi ikke forvente av oss selv. 

♥ Imorgen, lover jeg. Da skal frokosten nytes. Uten forstyrrelser. Og klokken 10.00 SHARP  – MÅ dere klikke inn her, for da skal dere endelig få høre om min lille, store nyhet! 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg