Søndagstanker

Hei fine dere ♥ Gjett hva jeg gjør? Jo, jeg ligger i sengen fremdeles, og nyter søndagen. Våknet, hoppet i en svær ullgenser, laget meg kokoskaffe, og nå ligger jeg her med macen og koser meg!

I går hadde jeg og jentene mine julebord og det var så utrolig hyggelig! Jeg elsker å være med jentene mine! Det gir meg så latterlig mye glede! Vi var hos meg en tur først, før vi tok turen til Bølgen og Moi.

Blazer Mango – Belte Maud – Sko Mango – Øredobber Bik Bok – Veske LV

Etter en tur på Bølgen, var det hjem til meg igjen hvor jeg hadde bestilt inn tapas til oss. Etter tapasen var det på tide med litt aktiviteter. Min favoritt, pakkeleken er alltid like festlig! Så hadde Maria et bidrag som jeg tror vi alle satt veldig pris på. Det var en viktig aktivitet som virkelig fikk oss til å tenke og reflektere, og diskutere. Rett og slett en liten tankevekker! Hun hadde laget en god del spørsmål som vi skulle trekke fra en bolle, og dermed svare på. Jeg vil gjerne dele noen av disse med dere. I disse førjulstider synes jeg det er viktig og stoppe litt opp, og faktisk gå litt i dybden og tenke seg litt ekstra om. Alle disse spørsmålene her setter ihvertfall ting litt i sving hos meg. Håper de gjør det samme for dere. Jeg tror jeg skal ta med meg disse spørsmålene hjem til jul og ta en runde med familien. Viktig ♥

Here goes ;

“Hvis livet er så kort. Hvorfor gjør vi så mange ting vi ikke liker, og liker så mange ting vi aldri gjør?”

– Ja, hvorfor er det sånn? Dette var et av spørsmålene jeg fikk i går. Av og til må man gjøre ting man kanskje ikke digger – fordi det forventes av oss.  Og fordi sånn er det bare. Feks de dagligdagse tingene ; jeg digger ikke å vaske toalettet, men jeg må det. Jeg digger heller ikke å ta ut søpla. Men det må man bare! Så har man de større tingene, som faktisk har noe å si for livskvaliteten! De tingene som man faktisk av og til må ta en runde på, stoppe opp, og se om det er noe man kan gjøre noe med, for å få det bedre!

Eksempelvis : I går sa en av jentene at hun ikke trives så godt på jobben sin, men hun møter opp hver eneste dag, og gir 100% – selv om helst vil gjøre noe helt annet. Og dette vet jeg at hun har følt i mange år! Da sa jeg til henne ; Men hvorfor gjør du ikke noe med det? Ting du gjør som du ikke liker, og kan gjøre noe med – gjør noe med det! Det er veldig lett å bare la ting gå i sin vanlige “dur”, fordi det er tryggest. Og ikke bryte ut av “mønsteret” man så lenge har vært vant til. Men fy søren så deilig følelse det er når man faktisk gjør noe med det! Som oftest, blir det alltid bedre! Det er min erfaring ihvertfall, jeg har tatt mange sånne valg opp gjennom årene. Feilen er at man blir vant til tanken på at “dette liker jeg egentlig ikke” – også gjør man ikke noe med det likevel. Tenk så mange som feks er i et forhold de ikke vil være i! Men hvor mange som ikke bryter ut? De blir fordi det er trygt og fordi det er “dette de vet om”! Men herlighet- livet har så mye å by på når man først bare tar sjangsen! Ikke vær i noe, eller gjør noe som ikke gjør deg lykkelig! Du skal glede deg til jobb, jobben er en så utrolig stor del av livet. Ikke vær i et forhold som ikke gjør deg lykkelig, når du fortjener å være lykkelig! Herregud! Vi lever én eneste gang, gjør det beste ut av det! Alt for sjeldent stopper man opp og faktisk tenker over dette. Tiden flyr. Minuttene flyr, timene, dagene, månedene og årene – og dette er det ene livet vi har å leve. Wow- altså jeg kan bli helt tullerusk av å tenke på det. Tenk så priviligert vi er som faktisk er på denne jorden. Altså- make the best of it!! Start med og snakke med noen om hva du føler du gjør som du ikke vil gjør, og ta det derfra.

Hvorfor liker vi så mange ting vi aldri gjør? Dette er også et spørsmål til ettertanke. Det er så mange ting som jeg gjør innimellom som jeg bare tenker ; Åh herlighet! Jeg elsker dette! Men det blir gjerne med den ene gangen, der og da. Så er det lenge til neste gang jeg gjør det. Det gir meg like mye glede den andre gangen, men hvorfor gjør jeg det da ikke oftere? Jo. Fordi jeg tror at vi som mennesker er så opptatt av alle rutiner og ting som vi normaltvis gjør- at vi glemmer å gjøre det som vi sjelden gjør men som faktisk gjør oss ekstremt happy?! For meg så er det og være ute i naturen helt fantastisk. Og ja – jeg gjør det. Men jeg kunne gjort det SÅ mye mer! I stedet for en kveld hjemme (som jeg som oftest gjør i hverdagen) hvorfor tar jeg meg ikke en tur ut? Jeg elsker for eksempel å gå på langrennski, den roen og gleden det gir meg er helt magisk. Men.. Når var sist jeg gjorde det?? Jeg kan ikke en gang huske det! Mitt mål for denne vinteren er å gjøre nettopp disse tingene som jeg liker, men som jeg nesten aldri gjør!

“Hva er forskjellen mellom å leve, og eksistere?”

Ja. Mye av det har jeg jo egentlig skrevet om over. Å eksistere er å være. Gjøre de tingene du skal, og det som forventes.. Mens å leve er og LEVE! AAAH det er så herlig å leve!! Jeg elsker det. Å leve er å elske, å gripe dagen, mulighetene, gripe sjangser, utfordre seg, gjøre det som gjør en LYKKELIG. Ta tak, følge drømmer, være uredd! Gi litt faen og leve som man vil. Det er ditt liv!

“Hva ville du angret på at du aldri fullførte, gjorde eller hadde – i livet ditt?”

– Dette var også et av spørsmålene jeg fikk i går. Mitt umiddelbare svar var ; om jeg hadde endt opp med og ikke få barn, så hadde jeg angret på det. Enkelt og greit. Ellers så prøver jeg å gjennomføre alle tanker, drømmer, mål og ambisjoner som jeg har. Jeg lar ikke noe stoppe meg. Det handler om å være uredd, tro på seg selv og stole på seg selv ♥

“Hva er det du tror på/holder med, som du vet mange er uenig i?”

– Dette snakket vi også om i går- og jeg tror samtlige rundt bordet var enige i at.. Vi tror på at det finnes noe etter døden. Det må være noe mer! Jeg tror ikke at det bare SLUTTER! Men man kan jo bli helt forfjamset av å tenke på det – og skremt. Hva venter oss? Jeg tror ikke det er over når man dør.. Livet er en gåte. Og det tror jeg livet etterpå også er.

“Tviholder du på noe som du burde la gå?”

– Et veldig viktig spørsmål. Umiddelbart tenker jeg på kjærlighet. Ofte er det dessverre sånn at man innerst inne vet at man ikke vil, eller kan mer – og at man burde la personen man er inkludert med, få gå videre med livet sitt. Men i ganske mange tilfeller, gjør man ikke det. Også fordi samvittigheten spiller inn, man synes synd i den andre personen. Men burde ikke da samvittigheten spille inn andre veien? Burde man ikke få dårlig samvittighet nettopp fordi man ikke lar den andre personen gå- når man VET at det ikke er noe mer?

“Hva ville du gjort annerledes, om du visste at ingen kunne dømme deg?”

– Her har jeg ikke noe klokt svar. For, selv om jeg er en person som veldig lett blir dømt- så har det aldri stoppet meg i å gjennomføre noe. Ja, jeg kan være redd for hva folk synes, hva de snakker om, hva de egentlig mener. Men likevel så vil jeg ikke la den “frykten” stoppe meg i å leve mitt liv, og gjøre det jeg vil og det som gjør meg lykkelig. For det er jo jeg som er sjefen over mitt liv. Og da må man faktisk bare lære seg å gi (unnskyld språkbruken) faen i hva andre måtte mene. Om man skulle brydd seg om det til tider og utider- så hadde det jo til slutt ikke vært noe igjen av en.

“I hvilken grad har du faktisk kontrollert kursen i livet ditt?”

– I veldig stor grad. Jeg har bevisst hele veien tatt valg som jeg vet er best for meg. Og det er i de fleste tilfeller ved å følge magefølelsen. Jeg har valgt min egen lykke hele veien. Hva gjør meg lykkelig, hva vil jeg? Hvor skal jeg? Når jeg har følt på ting, eller situasjoner som ikke har gjort med lykkelig – så har jeg tatt standpunkt og gjort noe med det. Og i de fleste tilfeller, har det føltes riktig. Alt skjer for grunn, men man velger også sin egen vei ved å ta valgene som er best for en. Jeg har havnet opp her jeg er i dag, fordi at jeg selv har valgt veien hit. Ja, jeg har også vært veldig heldig, og fått utrolig mange muligheter – men mulighetene hadde ikke vært der om det ikke hadde vært for valgene jeg har tatt på veien.

“Hvem elsker du, og hva gjør du med det?”

– Den listen er lang. Hva jeg gjør med det? Jeg viser min kjærlighet, både ved små og store ting. Jeg bryr meg, jeg spør spørsmål, jeg følger opp. Jeg gir, og gjør ting for de, ting som er selvsagt å gjøre. Det er ingen anstrengelse. Du gjør det fordi du elsker de menneskene, du gjør det med glede! Jeg gir komplimenter, jeg støtter opp, jeg pusher de, jeg oppfordrer de, jeg er der for de, jeg får de til å le når de er trist, og jeg gir alltid det lille ekstra ♥ Som Henriette sa så fint i går når hun fikk dette spørsmålet. Jeg elsker Egil og Noah (mann og barn) – og jeg vasker klærne deres! Altså – noe så “enkelt!” men noe så fint! Elsker det svaret. Jeg vasker klærne deres. Henriette, du er god ♥

“Hva er glede for deg pr nå?”

Å leve! Å leve mitt liv akkurat sånn JEG vil det. Å ta valg for meg selv som gjør meg lykkelig. Det er ingen andre som lever mitt liv, det er bare jeg, og jeg som kan styre det i den retningen jeg ønsker. Glede for meg nå er leiligheten, mitt eget krypinn, min trygghet og min hule. Venner og kjærlighet. Jul. Familietid. Det å være sosial. Så gleder jeg meg til julen, til å lande, til å bremse opp, puste uten at skuldrene omtrent sitter under ørene. En pause. Gleder jeg meg til. Jeg gleder meg til pysj, kaffe og serier hjemme hos familien, et bad i jaquzzien, den ultimate julefølelsen som jeg bare får hjemme. Jeg gleder meg til 2018, og til å gjennomføre alt jeg har på agendaen i forhold til jobb. Jeg gleder meg til å starte mitt nye prosjekt, som jeg vet kommer til og gi meg ufattelig mye glede igjen! Det er mye å glede seg over, man må bare sette pris på alle de små- og store tingene i livet.

“Om ikke nå – når da?”

Alt til sin tid, pleier jeg å si. Man skal aldri behøve og stresse noe, eller ta avgjørelser som ikke er riktig for en der og da. Alt kommer når det skal komme. Som foreksempel den unødvendige diskusjonen som jeg tok tak i for en stund siden. Om hvorfor ikke jeg har barn. Hvorfor skal man stresse med noen man ikke er klar for, og hvorfor må det skje nå? Fordi samfunnet forventer det av en? Hvorfor skal en måtte gifte seg fordi alle rundt synes det er på tide?! Om ikke nå – når da? Jo, når man er klar for det. Alt til sin tid.

“Spør du nok spørsmål, eller holder det med det du vet?”

Veldig ofte – har jeg samtaler med mennesker som aldri spør! De spør ikke. Og det, for meg – er utrolig usjarmerende. For det første er det så utrolig viktig å være interessert i andre mennesker, og i andre menneskers liv! Og for det andre så lærer man så utrolig mye når man spør. Jeg elsker mennesker, og jeg elsker å lære av mennesker. Man møter menneskene i livet sitt for en grunn. Bare tenk på alle du har i livet ditt, eller mennesker som du har hatt i livet ditt som ikke er det lengre- du lærte noe av alle som du kan ta med deg videre – og .. I neste fase av livet ditt.

“Når var sist gang du prøvde noe nytt?”

OHOOO- jackpot og lykkespørsmål! Jeg elsker å prøve nye ting. Ikke bare nye ting, men ny mat, ny drikke, ny kaffe, nytt alt! Å prøve noe nytt gir meg lykkerus, jeg kjenner at jeg lever. Og det kan være små og store ting. Bare HIVE seg ut i det! Jeg var i en luftballong! Og for meg var det adrenalinkick ut fra en annen verden. Jeg var så redd. Men søren heller, jeg gjorde det! Som oftest er ikke ting så skummelt som man kanskje tror. Veldig mange er foreksempel redd for dette med dating, å møte noen, og alt rundt det. Men utfordre deg selv! Er du redd for å møte han der ene fyren du digger så innmari, for en kaffe? Så du bare utsetter det? NEI. Gjør det!!! GØY! Prøv nye ting.

“Hva er det fineste noen har sagt til deg?”

“Du har den fineste personligheten jeg noensinne har vært borti” ♥ Altså. Det er ingenting som gleder hjertet mitt mer enn når jeg hører at folk setter pris på personligheten, og personen jeg er. Drit i alt annet som klær, sminke, alt det materialistiske. Når folk snakker om personlighet til meg- det er da jeg blir stoltest. For det er personligheten ved et menneske man blir glad i og som man elsker.

Hva ville du svart på disse spørsmålene? Veldig interessant å høre deres refleksjoner ♥

Sønsdagsklem fra en som setter pris på dere!

35 kommentarer
    1. For min del tviholdt jeg så lenge på ett forhold i 8år før jeg mannet meg opp å gå ifra det. Det vsr ikke mer å holde på, ikke noe mer å fikse på og heller ikke mer håp for meg at ting kunne bli bedre . Jeg gikk endelig vekk for min del og ikke holdt igjen hos hans del. Det var den beste besluttningen jeg noensinne har gjort, men fy søren det var tøft!! Nå sitter jeg her flere år seinere med min «nye» kjæreste,samboer og for første gang kjenner at jeg også har en bestevenn itillegg. En som støtter og heier på meg. Tok en høyere utdanning, reiste mer enn noensinne, opplevd akkurat det jeg ville oppleve. En god kortere versjon, så dette ikke blir det lengste kommentarenEnn sann befrielse og en etterlengtet lykke❤️

      1. WOW så herlig Mia!! Fikk frysninger når jeg leste dette! Så bra for deg. 8 år er lenge!! Det finnes “riktig” lykke for alle <3 <3 :-* Stoooor klem fra meg

    2. Må nesten si takk til Maria selv, og takk for at du deler <3 dette fikk meg virkelig til å tenke og ikke minst reflektere valgene mine! Utrolig fint innlegg på en søndag:)

    3. Dette innlegget ble jeg skikkelig beveget av. Tårene triller
      mens jeg sitter og svarer på spørsmålene for meg selv. Det var noen av spørsmålene som traff ekstra, og jeg fikk en liten «wake up call». Forandring må skje, og kanskje dette var det lille ekstra sparket jeg trengte for å faktisk gi slipp på noe jeg burde gitt slipp på for lenge siden.
      Tusen takk for at du delte disse spørsmålene med oss, og tusen takk til venninnen din for at hun tok seg tid til å lage dem.

      Ha en fin kveld kjære Lene <3

      1. <3 Åå. Så godt og høre at det kunne hjelpe, det var meningen også <3 Lykke til med det du må gjøre. Tiden til hjelp etterpå 🙂 Stor klem

    4. Akkurat sånn blazerkjole jeg ser etter!! Du har ikke tilfeldigvis link? Vanskelig å vite helt hvilken det er på nettsiden til mango. Og hvilken størrelse har du? 🙂
      Klem!

    5. Så godt skrevt.Dette er så viktig å stoppe opp å tenke litt i blandt. Jeg er så enig i det du skriver at vis man ikke har det bra, så må det endringer til. Har man det ikke bra med seg selv, så tror jeg det er vanskelig å gjøre andre rundt seg godt også. For min egen del er jeg så heldig at jeg skal få bli mamma i 2018. Kjenner at det kommer til å gi livet en helt ny mening. Ha en fortsatt fin søndag vakre Lene.

      1. <3 Så utrolig hyggelig Tonje! Det tror jeg også <3 Lykke til! Min bestis får også beibs i 2018, jeg gleder meg sånn!

    6. Hei søte Lene! Jeg bare lurer på hvor hatten i innlegget under er fra? Den kledde du utrolig godt <3

    7. Du er så flink skrive helt utrolig er sånn alle blogger skulle vært heier på du og eirinkristiansen. Dere burde lært Caroline Berg Eriksen å skrive …( bra) dine innlegg er rett fra hjertet og jeg føler de er ekte.med dybde.

      1. Tusen takk for fine ord! Men jeg synes Caroline er helt fantastisk, og skriver kjempebra <3 Jeg heier på henne også hihi :-*

    8. TAKK for et tankevekkende innlegg med mange gode refleksjoner!
      Akkurat det jeg trengte nå, et par timer før jeg skal ha en eksamen jeg nesten er for sliten til å ha..! Men, noen ting må man bare gjøre i livet, selvom den ene handlingen kanskje ikke er så gøy – leder den kanskje til noe bra.
      Og det at man er sjef i sitt eget liv, noen ganger trenger man bare en påminnelse på det, og ikke bare leve det vante livet. Disse punktene skal jeg ta til ettertanke når jeg skal lage nyttårsforsetter!
      Ha en nydelig uke! <3

      1. Bare hyggelig Tyra! 🙂 Så bra du satte pris på dette! 🙂 Det betyr mye! Håper eksamen går bra <3 Nyttårsforsetter er alltid en bra start! 🙂

    9. Hei! Jeg øret på hvor den lekre, røde kjolen med blonder øverst (som du hadde på en snap her om dagen), er kjøpt?
      Ha en deilig dag!

    10. Hei, det høres så lett ut alt. Jeg er nygift, men med en fryktelig tung ryggsekk på lasset. Vi prøvde å få barn, måtte gi opp. Nå er diagnosen at resten av livet blir i sengen for godt og tidlig død. Jeg har hatt en grusom barndom, karret meg gjennom 5 års universitets utdannelse. Så møtte jeg drømmemannen. Har aldri kjent slik lykke før! Vi bygget drømmehuset, jeg er en fashionista og som deg ekstremt interressert i interiør. Huset har vært i boligmagasin. Nå er smertene så store at det er min mann som skriver. Ville bare minne dere på hvor heldige dere er, og hvor lett en kan miste alt. Hva med den pene mannen min? Vil han leve et liv uten sex med konen sin? Jeg er knust av sorg og smerte.

      1. Hva? Å herlighet, stakkars deg Sine! Hva har skjedd? Uff.. Nå får jeg helt vondt av deg.. 🙁 Sender de BESTE tanker din vei, med ønske om god bedring, og at det går bedre med deg. <3 Du har helt rett. Skal aldri ta noe for gitt <3 Verdens største klem

      1. Hehehe ja det har vi hørt før <3 Maaange ganger! Ikke i slekt 🙂 Tar det som et kompliment å ligne på henne 🙂

    11. Jeg også må tro på at det er noe etter døden. Mistet pappaen min i går kveld, veldig uforventet,og det er det jeg nesten har tenkt mest på nå det siste døgnet. Hva skjer etter døden? Det må være noe mer! Det kan ikke bare være svart i all evig tid. Den tanken gjør meg helt gal og kvalm. Nei, det er noe etter døden og hva enn det er så opplever pappa dette nå<3

      1. Ida <3 Herlighet!! Kondolerer så mye! <3 Sender gode tanker din vei. Så forferdelig trist <3 Uff, sender verdens største klem <3

    12. Du hadde passet utmerket som livscoach. Jeg er glad for at du deler tanker som disse. Det får en til å reflektere over sitt eget liv. Alle skulle hatt en Lene på skulderen som minnet en på at det er mye som kan gjøres noe med. Man må bare gjøre det! Etter dette innlegget så skal jeg også gi litt mer faen. Jeg skal ikke utsette alt lenger. Takk

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg