SKRU AV

OLYMPUS DIGITAL CAMERAFør jeg skriver dette, vil jeg bare presisere at jeg elsker å blogge, oppdatere dere, dele ting som inspirerer meg, og som igjen kan inspirere dere. Jeg skriver ikke dette fordi jeg er utakknemlig på noen som helst måte, for jeg setter så umåtelig stor pris på hver og en av dere. Men meningen med dette innlegget, er vel heller å oppfordre til og ikke være så aktiv på sosiale medier, hele tiden. At man må være flinke til å ta pauser i blant.. Det er nok ikke alle som er like aktive, men dette er vel mer noen små tips til de som faktisk er det.. Jeg sier ikke at man skal slutte, men at man også må huske på hva som er rundt en! ♥

Det er ikke ofte jeg må ta meg selv i nakken, gjøre endringer å ta ett lite oppgjør med meg selv, men nå er det på høy tid. I flere år har jeg jobbet for fulle maskiner, hele tiden på, nye prosjekter og hodet hviler aldri.. Jeg må rekke over alt og alle, og om jeg ikke gjør det så går det utover samvittigheten, og det er noe jeg takler dårlig. Jeg føler jeg alltid må fullføre, jeg må gjøre, jeg må være med, jeg må på ditt, på datt, kan ikke gå glipp av noe.. Jeg er rastløs.

Sånn har det alltid vært, men har blitt mye verre de siste årene. Jeg hører stadig fra Gard, venninner og familien min at jeg må begynne å roe ned før jeg treffer veggen. Jeg, treffe veggen? Nei, det kan jeg aldri se for meg. Men i det siste så har jeg kjent mer og mer på stresset, blir tungpustet når jeg jobber for mye, og våkner om nettene med smålig panikk. Det blir for mye.

Jeg merker at jeg tar litt mer avstand, at jeg roer ned, at jeg ikke er like rastløs lengre. At jeg ønsker forandring. Jeg må gjøre noe, og jeg ser det selv. Gjøre noe med det før det er for sent. Jeg er fortsatt blid, glad, positiv og full i arbeidsglede, men likevel så sier kroppen ifra om at jeg må roe ned. Og det skal jeg. Det er en god følelse at jeg har bestemt meg for det.

For meg har det ikke lengre vært så viktig å scrolle nedover sosiale medier i timesvis lengre, det er ikke viktig å ta frem macen med én gang man har spist middag for å surfe videre på macen man allerede har brukt hele dagen til å sitte på. Jeg tok meg selv i og ikke titte opp en eneste gang fra mobilen, når jeg gikk fra bilen og hjem her for noen uker siden. Det var da det begynte å gå opp for meg at nok for være nok. Det er faktisk liv utenfor iPhonen og sosiale medier også. Jeg vil heller bruke tiden til å være, være tilstede med kjæreste, venner og familie. Jeg vil oppleve og gjøre andre ting enn å surfe, scrolle, like og poste. Misforstå meg rett, jeg elsker virkelig å inspirere, og poste både på blogg, instagram, snapchat og facebook – men jeg poster, også legger jeg telefonen bort, alt kan ikke lengre dreie seg om hva som skjer på sosiale medier.. Telefonen er ikke lengre det siste jeg ser på før jeg legger meg, eller det første jeg ser på når jeg våkner. Den har fått en annen rolle, og det føles så godt.

OLYMPUS DIGITAL CAMERAMerket det også spesielt etter at vi hadde Noah her på besøk, når fokuset var på noe annet enn sosiale medier, det var så godt og gjøre noe annet. Leke, se på barne-tv, kose i sengen med melk og fantorangen, legge vekk mobilen og fokusere på det som er viktig. Nemlig å være tilstede for de i rundt seg ♥

Jeg sier ikke at jeg ikke er på sosiale medier og på macen min for å surfe, men jeg sier at jeg er mer bevisst på å faktisk skru av når jeg kan og vil, og trenger det. Nå gleder jeg meg til desember måned, jeg har så mange hyggelige planer og aktiviteter på agendaen..

• Jeg har bestilt meg strikkekit – yes, frøken Orvik skal begynne å strikke – iiiiha!
• Jeg har ønsket meg bøker til jul – blant annet den nye “Grey” boken.
• Jeg har planer om å se filmer fremover, både julefilmer og SATC-filmene – er altså så koselig!!
• Jeg har planer om juleverksted, med baking og kos – og julemusikk ♥
• Jeg har bestemt meg for å være flinkere til å følge med på serier (Broen og Bates Motel feks)

I går feks, våknet vi tidlig, drakk te i sengen, hørte på julemusikk og planla den nye leiligheten.. På ettermiddagen satte jeg meg i sofaen med pleddet, tente lys, laget te og hørte på julemusikk. Koste meg så innmari i går, og kjente at jeg slappet godt av. Nå gleder jeg meg så mye til å få strikkekitet, slå av tv’en, legge vekk iPhonen og bare nyte, nyte og være tilstede ♥ Jeg synes alle kan bli flinkere til å skru av, legge vekk, se litt rundt seg, og faktisk oppleve det man er så heldig å få oppleve!

SMIL fra meg

27 kommentarer
    1. Lene, dette var et utrolig fint skrevet innlegg.

      Jeg er veldig enig med deg.. Nok er nok. Jeg tror det først er når man begynner å kjenne seg sliten på innsiden; at man forstår at man må roe ned, være tilstede med dem man er glad i, og puste.. For meg har det blitt utrolig viktig for å komme igjennom hektiske perioder. Instagram, Facebook, Snapchat.. Alt som skjer i disse kanalene er det helt umulig å få med seg, og hva gjør det? Absolutt ingenting..

      Selv har jeg blitt veldig bevisst på bruken av sosiale medier. Jeg bestemte meg for snart et år siden at jeg skulle logge av i et døgn og se hvordan jeg kom til å reagere. Det var først da jeg innså hvor avhengig jeg var blitt og hvor mye tid jeg plutselig fikk.. Plutselig hadde jeg tid til å legge meg tilbake, drikke en kopp te og snakke, jeg var tilstede i øyeblikket og sov faktisk bedre om nettene.

      Selv om sosiale medier i dag brukes til å motta viktige samtaler ifh til jobb/studier/andre sammenkomster, er det viktig å trekke seg litt tilbake. Jeg tror det kan gjøre en ekstremt stor forskjell for en som menneske.

      Supert at du tar dette opp, Lene. Jeg må faktisk innrømme at jeg liker bloggingen din mye bedre for tiden. Det virker som om du legger sjela di i hvert innlegg, og jeg føler jeg får mye mer ut av ett innlegg om dagen, enn to eller tre. Når du reflekterer, er åpen og ærlig, eller tar opp viktige tema, så bøyer jeg meg i støvet, og tenker.. “wow, dette får meg til å tenke”.

      Ha en nydelig søndag videre, flotte Lene! 🙂
      Jeg heier på deg!

      1. Helt enig. Hva gjør det? Ingenting. Og hva gjør en kveld med gode venner, hvor man er tilstede? ALT! 🙂 Hehe kanskje jeg burde ta meg en dag fri jeg også, eller et døgn, eller en helg 😀 Det gjør nok sååå godt!

        Kjekt og høre at du liker bloggen bedre nå, jeg føler jeg koser meg med den, istedet for å stresse for at jeg føler jeg MÅ poste noe.. <3 Du er god, takk for fine ord! KLEM

    2. Hei Lene!

      Så fint innlegg, enig i det du sier

      Vil også si at jeg har fulgt deg hele veien fra da du bodde i Ålesund til nå, og jeg elsker bloggen din og arbeidet du legger i den!

      Lykke til med den nye leiligheten, og håper dere får solgt den dere har nå fort 🙂

      Ha en fin søndag! Klem

    3. kjempefint innlegg! Helt enig med deg, man må sette pris på det rundt seg og være tilstede også uten å hele tiden sjekke mobilen eller sosiale medier <3 god søndag!

    4. Fint skrevet og ikke minst et viktig tema!
      Lurer forresten på hvor tightsen/joggebuksen du har på bildet er fra? 🙂
      Ha en fin og avslappende søndag, klem!

    5. Er helt enig med deg! Her i huset setter vi av tid hvor alt av telefoner og pc-er legges vekk. Viktig å bruke tiden med hverandre uten å bli distrahert. Håper dere får en fortsatt fin søndag 🙂

    6. Hvor er det er vigtigt budskab du kommer med
      Tror og håper at det bliver det nye svart, at være mere tilstede. Jeg har veninder som konstant tagger og tar billeder når vi er sammen og af maten. Der går ligesom lidt af pynten og nu’et.
      Tak for fin blog

    7. Hei Lene!(:
      Dette var et etterlengtet innlegg, for min del! (:

      Du blogger jo 7 dager i uken og noen ganger legger du ut flere innlegg hver dag, i tillegg til at du har startet i fulltidsjobb, ved siden av bloggen + mye annet du holder på meg, så jeg skjønner at det er veldig mye for deg, men til syvende og sist har du jo valgt alt dette helt selv(:
      Jeg kjenner meg veldig igjen i det du skriver, jeg kan gjerne ta meg selv som eksempel akkurat her.
      Nå er jeg en god del år yngre enn deg, men i fjord startet jeg i ny jobb og det var ekstremt mye å sette seg inn i + lang reisevei hver eneste ukedag, og jeg skulle imponere mine nye kolleger, prestere best mulig og jeg sto på som en GAL ved siden av å være sosial og trene på fritiden, og en morgen jeg skulle løpe til bussen fordi jeg hadde dårlig tid som vanlig, så så kroppen min virkelig i fra!
      Hjertet mitt dunket på en måte som det aldri har gjort før, og dette skjedde flere ganger på rad, flere dager og uker etter hverandre og jeg fikk problemer med å puste og kroppen var helt gåen, og jeg dro til legen en stund etter og alt var helt fint, men det skyldtes stress. Ikke bare fysisk stress, men også mentalt stress. Negativt stress.
      Så den jobben sluttet jeg i, fordi det var rett og slett ikke sunt for meg å jobbe der.
      Poenget mitt er at kroppen sier i fra før eller siden, og man har bare ett hjertet, og en kropp, og stress over lang tid er direkte skadelig for kroppen.

      Etter den episoden har jeg lært meg å ta en dag av gangen, være mentalt tilstedte og stresse ned! Jeg har alltid vært perfeksjonist, skal gjøre det best i skole/ jobb, overtenker, bekymrer meg, planlegger i hundre år i framtiden osv.
      Men jeg har etterhvert lært meg at morgendagen for bekymre seg selv rett og slett. og som du sier, er det viktig leve i nuet.
      Tar du deg 1 eller 2 dager fri i uken hvor du ikke har noe annet å gjøre enn å sitte i stuen din og drikke te og høre på musikk, ikke ha dårlig samvittighet for det!

      Det er viktig å stresse ned og ha ihvertfall en dag i uken hvor man rett og slett ikke gjør en dritt.
      Fordi det korte livet man har her på jorden handler virkelig IKKE om å bli perfekt, det handler om blant annet å drive med det man elsker, også få positiv energi og glede ut av det(: Og det virker det jo absolutt som du har klart, til tross for din unge alder!

      Ellers vil jeg bare si at du må ikke ha dårlig samvittighet om du ikke blogger på en dag er to, for den saks skyld. Fordi du er virkelig råflink til å blogge året rundt ellers!(:
      Det er utrolig viktig med en pustepause i blant.

      Ha en kjempe fin kveld videre!(:

      1. Hei Charlotte 🙂 Jeg er sånn som deg, akkurat lik. Og det er derfor man kjenner på det mentale stresset, og det er ikke bra! Jeg har begynt å bli tungpustet igjen, og kroppen har begynt å si ifra, så nå er det på tide å roe seg litt ned 🙂

        Du har så rett i alt du sier, at man må ta pustepauser i blant <3 Jeg skal bli mye flinkere til det, tror jeg lider litt av flink-pike syndromet. måååå levere hele tiden. Bah, nok er nok.. Heldigvis så kooooser jeg med meg å oppdatere dere da <3

        Ta vare på deg selv 🙂 Stor klem

    8. Super oppfordring! Har tenkt det samme selv mange ganger, og legger bevisst fra meg telefonen når jeg går tur etc. Også er det fantastisk å sette seg ned med ei god bok, strikking, eller fargelegging! 🙂 God advent! 🙂

      1. Ja, så lurt 🙂 Det må jeg begynne med.. Kunne tenkt meg en ukes fri fra alt som heter telefon 😀 Fargelegging ja, det er ikke dumt 🙂 Kanskje jeg skal kjøpe meg litt tegnestifter og bøker til jul, hehe 🙂 Klem

    9. Så fint skrive, og det er så sant.
      Høres ut som gode planer du har framover!!

      Som kronisk sjuk er eg bare heime og i ro heile tida, eg skulle ønske eg hadde det meir hektisk, hehe… men har bltit flink å sette pris på det lille som skjer.. Koser meg med matlaging, filmer, magasiner, lange bad og heimespa på badet osv.. 🙂

      Å, du har det så utruleg fint – elsker leiligheta di! 🙂

      http://www.regineforsund.com

      1. Hei <3 Så trist og høre Regine, håper det går bra med deg. Veldig viktig å sette pris på det lille som skjer i livet ja, være tilstede <3 Ønsker deg en superfin førjulstid 🙂 Stor klem

    10. Dette innlegget traff meg rett i hjerterota!! Jeg kunne ikke vært mer enig om akkurat dette, som jeg skulle skrevet det selv. Jeg var veldig aktiv på insta før, hadde i underkant av ti tusen følgere, og kunne bruke flere timer om dagen på å svare på kommentarer, like bilder tilbake, holde meg oppdatert osv. Jeg gikk så ofte rundt med dårlig samvittighet fordi jeg ikke fikk svart alle, likt bilder tilbake, og ikke kunne “levere” hele tiden. Jeg ble rett og slett sliten og følte meg dårlig hele tiden. Jeg hadde mest trenings- og matbilder, og i ettertid etter jeg sletta kontoen, kjente jeg hvor påvirket jeg ble av andre som løftet tyngre enn meg, var sterkere, tok flere pullups osv. Jeg likte å inspirere andre til en sunn og aktiv livsstil, men selv følte jeg et slags press på å hele tiden bli bedre, løfte tyngre, bli sterkere, mer markert osv. Jeg satt med nesa ned i telefonen om kveldene når ungene var lagt, istedet for å snakke med mannen min, og når jeg var på besøk, var det telefonen som hadde min hoved-oppmerksomhet! I sommer sletta jeg kontoen min, og følte nesten som om jeg fikk livet mitt tlbake. Og du som har ENDA mer blogglesere, insta og snapshat følgere, jeg kan bare forestille meg hvordan det må være for DEG! Vi må jo ikke glemme at livet er NÅ, og være tilstede i øyeblikket, for vi aner ikke hva som skjer i fremtiden. <3 Det er så mye som er viktigere enn likes, følgere osv. Du er superflott Lene, og du er tøff som tørr å utlevere deg selv slik som du gjør. Du er så jordnær, ekte og virker så snill tvers gjennom! Jeg har fulgt deg siden du startet å blogge, og jeg DIGGER deg! Helt utrolig alt hva du har fått til! <3 God klem!

      1. Så bra at du er enig! Ja, huff – det blir litt feil fokus av og til dessverre.. Man føler man må være på og levere hele tiden som du sier, men når man tenker seg om så er det jo ingen som sitter på instagram og venter på at vi skal oppdatere.. Har du slettet kontoen din ja? Så godt og høre at du trives med det <3 Man blir mye mer tilstede… 🙂 Jeg føler har blitt flinkere å legge ut når jeg har noe å dele og ikke når jeg føler jeg må, for da blir det bare dumt.. 🙂

        Tusen takk for fine ord Kristin, det setter jeg sånn pris på! Snille deg 🙂 Tusen takk for at du lesere bloggen min 🙂

    11. Spikeren på hodet der Lene! 🙂
      Jeg ble selv innlagt på sykehus før helgen! Betennelse i magen grunnet stress! Det topper seg helt om dagen! Og telefonen er som limt i håndflaten hele tiden. Kreative designprosjekter på jobb, kreative prosjekter på bloggen, pluss sosiale medier… Vi går jo glipp av så mange fine stunder som er verdt så mye mer enn likes og kommentarer! Enig med deg, viktig å logge helt av innimellom! Jeg gleder meg også veldig til all kosen i førjulstiden! Elsker julen! Men strikke…, det får bli neste år;) Kos deg Lene, det fortjener du virkelig! Heier på deg, og alt du får til!
      Klem Therese

      1. Nei, uff – er det sant?? Stakkars jente! Går det bra med deg nå? Håper det, sender mange gode tanker din vei <3

        Hehehe, den strikkingen.. Jeg har fått strikketøyet, så nå gjelder det bare at noen kan lære meg 😀 Har helt glemt det.. Men ja, det er viktig å logge av <3 Kose seg og nyte øyeblikkene og ikke bli alt for oppslukt i alt annet 🙂 God bedring <3 Klem

    12. Gratulerer med salg og ny leilighet. Gleder meg veldig til å se. Er i samme fase selv for tiden. Eller vi har kjøpt tomt å skal bygge hus da, men det er i samme kategori:) kjempespennende!
      Og bra innlegg forresten;) unner deg alt godt:)

      1. Tusen takk Karina 🙂 Åh, heldige deg! Så kjekt da 🙂 Takk så søt du er, goood førjulstid 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg