Så muligheten til å skape mitt eget, lille prosjekt

Hei fra hjembygda Midsund. Så deilig å være hjemme igjen ♥ Koser meg i sofaen med macen på fanget, pappa har fyrt i peisen og jeg har gjort klart for pulled pork taco med mangosalsa og deilig tilbehør.

Idag blir det litt interiør igjen, men det vet jeg jo dere liker!

Flere som har spurt om artikkelen som var i Dagbladet for en stund tilbake – den handler jo basically om hvordan jeg har tenkt under oppussingen. Hvorfor jeg har valgt de materialene og fargene jeg har gjort – og ja en litt utdypet versjon av hva jeg har skrevet her inne, så håper dere synes det er gøy å lese ♥

Ommøblerte i går når jeg vasket, fikk så lyst å gjøre noe nytt. Så jeg satte sofaen under vinduet, og flyttet stolen der hvor sofaen stod. Ble veldig koselig! Under kan dere lese saken.

For Lene Orvik ble interessen for interiør og oppussing vekket for alvor da hun flyttet til Oslo for syv år siden. I sin nye leilighet har hun hatt fritt spillerom til å velge noen helt spesielle løsninger.

Rett før sommeren i fjor kjøpte Lene Orvik sin nye leilighet på Frogner i Oslo. Gjennom høsten har publikum kunnet følge oppussingsprosjektet gjennom bloggen hennes, og i løpet av få måneder har den klassiske bygårdsleiligheten forandret karakter totalt.

Ifølge Orvik var leiligheten i fin stand fra før, selv om den ikke var nyoppusset.

– Men da jeg så denne kjente jeg at det var akkurat den jeg ville ha. Leiligheten hadde alt jeg så etter, både i forhold til størrelse, lys og romfølelse. Og den hadde balkong. Jeg så muligheter for å endre litt på planløsningen, slik at jeg kunne skape mitt helt eget lille prosjekt, på min måte, forteller Orvik som umiddelbart falt for atmosfæren og beliggenheten.

– Jeg kjente på hele meg at dette var helt riktig kjøp for meg.

Dette er den tredje leiligheten hun har pusset opp siden hun flyttet til Oslo i 2011.

– Jeg elsker jo dette, det er dette jeg virkelig brenner for og dette jeg har ambisjoner om å gjøre mer av fremover; å skape en livsstil og et visuelt uttrykk som jeg har tro på, forteller Orvik som blogger om både mote, reiser, mat og hverdagsliv i tillegg til interiør.

Utålmodig

Selve oppussingen tok ikke veldig lang tid, og leiligheten sto innflyttingsklar i løpet av 6-8 uker.

– Jeg er litt utålmodig og liker at ting går fort. Å finne håndverkere som er effektive og løsningsorienterte, er viktig for meg.

Alle detaljene var imidlertid ikke på plass før for noen få uker siden.

– Men det er deilig å få bo seg litt inn og føle på ting før man bestemmer seg helt, sier hun.

Så selv om leiligheten egentlig var «ferdig», betyr det ikke at hun ikke er åpen for å gjøre nye endringer.

– I forrige uke fikk jeg plutselig et innfall om å male veggen i stua. Så her skjer det stadig ting. Blir man egentlig noensinne «helt ferdig» med å pusse opp?, spør hun.

Edgy og annerledes

Orvik ønsket å skape noe som var hundre prosent henne, og forteller at hun lenge har visst akkurat hvordan hun ville ha det.

– Jeg ser alt for meg visuelt og dermed var det ingen tvil om at det var denne leiligheten jeg ville ha da jeg først så den. Jeg så den rett og slett for meg ferdig da jeg var på visning. Da var det bare å håpe på at den ble min – noe den ble – og sette i gang.

Selv om dette er den tredje leiligheten hennes, er det første gang hun pusser opp helt alene. Dermed behøvde hun ikke å ta hensyn til andres smak eller ønsker, og sto fritt til å ta de valgene hun selv ville.

– Tanken var at leiligheten skulle bli lys og luftig, samtidig som den skulle være både «edgy», annerledes og ha «det lille ekstra». Å kombinere den sjarmerende Frogner-stilen med det moderne synes jeg er det som gjør den unik.

Gjennomgående for leiligheten er en forholdsvis stram stil med hvitt og svart, mens det lyse tregulvet bidrar til å myke opp inntrykket. I hjørnet av stua har hun satt inn en kakkelovn som også bryter med det minimalistiske preget.

– Den passer fint til stukkaturen og rosettene som var her fra før. Ovnen er et smykke i rommet som jeg aldri blir lei av å se på. Og så gir den utrolig god varme.

Hun forteller at grunnen til at hun har valg sort og hvitt fremfor farger er at hun hele tiden endrer på ting.

– Jeg liker å prøve nye ting og gjøre det annerledes. Det gjelder både mote og interiør. Jeg ville skape en leilighet som hadde en ganske «basic» fargepalett, slik at jeg ikke går fort lei. Og jeg går aldri lei av kombinasjonen svart/ hvitt og tre. Om jeg skulle ønske å endre på noe, så er det enkelt å gjøre endringer når det er basen i leiligheten.

Glassvegg

Hun har også valgt å bruke mye marmor eller materialer med «marmor-look». Av praktiske grunner har hun valgt Silestone-overflater til kjøkkenet og keramiske fliser fra Italia til badet fremfor ekte marmor.

– Jeg må kunne bo her uten å føle at jeg hele tiden må passe på. Toalettet er av marmor og det samme er begge vaskene mine. Så her må jeg jo være litt mer forsiktig.

Det unike tregulvet er av gran. Plankene er 40 centimeter brede, og de lengste er ni meter lange.

– Gulvet gjør hele leiligheten spesiell. Det er utrolig fint, men krever mye stell og oppmerksomhet. Det er det verdt, for det gir en lunhet og et uttrykk som jeg elsker, sier hun.

Der hvor man normalt ville ha ventet å finne overskap på kjøkkenet, har hun valgt å henge opp et stort, sotet speil.

– Jeg ønsket å bryte opp med det jeg har gjort tidligere, så jeg droppet overskap og valgte speil i stedet. Det skaper en bedre romfølelse på kjøkkenet. Kjøkkenøya er selve smykket i rommet, og jeg valgte å utvide den til spiseplass i tillegg.

Et annet grep var å sette opp en glassvegg mellom kjøkkenet og stuen som «rammer inn» kjøkkenet. Veggen ble designet spesielt for leiligheten, med utgangspunkt i et inspirasjonsbilde hun fant på Pinterest.

– På den måten er rommene delt, samtidig som man beholder følelsen av at det er åpent. Det virker også større enn det er, forteller Orvik, som allikevel var redd for at hun hadde tatt feil valg.

– Men da glassveggen kom opp ble jeg overrasket over hvor store rommene hver for seg faktisk ble. Det er den beste avgjørelsen jeg har gjort for leiligheten.

Hotell-inspirert

Et annet originalt valg, var å kombinere bad og soverom.

– Det er jo en litt «rar» løsning, og veldig mange har rynket på nesa når jeg har fortalt om det. Men jeg synes det er superkult, og jeg elsker å prøve nye ting. Jeg ble inspirert av et hotell jeg bodde på i Bangkok og bestemte meg ganske raskt for å gjøre om det lille badet og de to små soverommene som var her fra før, til et stort bad og soverom i samme rom. Det er annerledes enn det som er standard, og det liker jeg.

Noe av grunnen til at mange har reagert, er at de tror toalettet også står inne på dette rommet.

– Men det er selvsagt i et eget rom ved siden av. Det får være grenser, smiler hun.

Både den italienske marmorvasken og dusjdøren er spesiallaget.

– Jeg ville lage en dusjdør som ikke var standard, men som gjør litt mer utav seg. Jeg synes den passer godt til resten av interiøret og de svarte detaljene, sier hun.

Også sengen er laget spesielt til leiligheten. Den har et enkelt design med trebunn- og gavl og Futon-madrass. Madrassen fikk hun tips om fra lesere av bloggen.

– Jeg har alltid hatt interesse for det lille ekstra og hatt lyst til å gjøre ting som kanskje ikke alle andre gjør. Ofte kan jeg se ting på Pinterest eller i andre sosiale medier som jeg tenker at jeg vil ha selv, men som jeg ikke finner i Norge. Jeg har allikevel bare bestemt meg for at jeg vil gå for det, og funnet løsninger deretter. Sengen synes jeg er noe helt for seg selv. Jeg valgte ut materialer i fargen jeg så for meg, og har fått den spesialbygget av en dyktig håndverker.

Sosialt

For Orvik er det kjøkkenet som er det viktigste rommet i leiligheten.

– Det har det alltid vært, og derfor er det viktig for meg å skape et rom hvor man lett kan være sosial, og faktisk snakke med gjestene sine mens man lager mat. Det er noe av det beste jeg vet. Uansett hvilken leilighet jeg har hatt, har kjøkkenet alltid vært det stedet folk har oppholdt seg i. Denne leiligheten er intet unntak. Så jeg skapte et supersosialt kjøkken med spisebord knyttet til kjøkkenøya og er veldig fornøyd med det.

Grønne planter er en viktig del av innredningen i hele leiligheten.

– Det gjør så mye og gir så mye glede. Nå er ikke jeg en person med grønne fingre, dessverre, så jeg har en del å lære på den fronten der. Men grønne, friske planter både på toalettet, på badet, i stua og på kjøkkenet er et stort must for meg.

Selv om leserne har fått mange smakebiter av oppussingsprosjektet, legger hun ikke skjul på at hun gjerne skulle ha delt mer:

– Når man først står i det er det ikke alltid like enkelt å få delt alt. Derfor har jeg bestemt meg for at ved et eventuelt nytt prosjekt skal de få følge prosessen tett på. Leserne er veldig engasjerte og flinke til å komme med tilbakemeldinger. Og de elsker interiør. De er mye av grunnen til at dette er noe jeg vil gjøre mer av fremover, avslutter hun.

Har dere flere spørsmål så er det bare å fyre løs, jenter ♥ Når jeg kommer hjem igjen til Oslo skal jeg begynne på en vlog housetour til dere!

LOVE

21 kommentarer
    1. Liker stilen din 🙂 Så i dagbladet at dette var en annonse fra Value Publishing (?), burde ikke du merke det som her også når det ikke var et redaksjonelt avisoppslag, men reklame?

      1. Hei, mmm – det tror jeg ikke? Dette er jo ingen annonse her på bloggen, det er jo bare et intervju 🙂 Ingenting som annonseres her 🙂 Klem

    2. Dyktig 🙂
      Jeg lurer veldig på løsningen soverom med åpent bad, synes det er rålekkert og har tenkt og gjøre noe tilsvarende dersom vi bygger på eller bygger nytt. Mitt spørsmål er da, om varmen fra badet/gulv/varmekabler vil gjøre det varmt i sovesonen? Selv har jeg sett for meg en slags glassvegg som skiller rommene men likevel knyttet de sammen.

      Klem fra meg

      1. Hei Marie 🙂 Nei, det gjør det ikke varmt i soveromsonen hos meg, jeg har ganske kjølig soverom 🙂 Derfor har jeg satt opp en ovn der som jeg har på svak varme sånn at temperaturen generelt i rommet blir perfekt 🙂 Kult med glassvegg, det synes jeg du skal gjøre 🙂

    3. Åå, jeg elsker pulled pork, men har aldri lagd taco av det? Kan du legge ut oppskrift? gjerne med tilbehøret du syns er best!
      Forresten er det nok leilighetsbilder nå, du har det så fint at jeg orker ikke se mer

      1. Hahaah!!! ÅÅ du er søt da Linda 🙂 Jeg skal LOVE deg at jeg skal legge ut taco med det tilbehøret, for det er helt SYKT godt. Tok bilder i går, så innlegg kommer <3 KLEM

    4. Kjekt å lese da jeg gikk glipp av artikkelen i Dagbladet. Du er en stor inspirasjon nå som vi er i gang med husbygging. Vi vurderer gran gulv selv om må spørre : hvor mye arbeid er det å holde et slik gulv,? Tenker på vask, vedlikehold o.l

      Kos deg hjemme i Midtsund!

      Klem

      1. Tusen takk Beate 🙂 Så spennende med husbygging! Du, det er litt arbeid altså, men det er veldig verdt det! Det er liksom den vaskingen som tar litt tid, men etterhvert blir man vant til det – og det er så deilig når det først er gjort. Gulvet føles virkelig helt nytt når det først er vasket! 🙂 Men nå har jeg 75kvm, det er kanskje litt mer styr når man skal ha det i et helt hus… Men still… Verdt det! 🙂

    5. Jeg er også en av de som har rynket på nesen av bad på soverommet 😛 Det ser jo utrolig kult ut,men er det ikke veldig fuktig i det rommet når man har dusjet? Er det så digg med ett fuktig soverom? 😛
      Ellers så synes jeg leiligheten din ser heelt fantastisk ut! Gleder meg til housetour!

      1. Hei! Tusen takk! Du, det er absolutt ikke fukt i soverommet, aldri merket noe til det. Jeg har to fuktstyrte vifter som tar seg av den jobben, ganske så effektivt så dette er 0 problem 🙂 Aldri måttet lufte ut og åpnet vindu heller faktisk, så de viftene er helt gull!

    6. Hei Lene 🙂

      Du er superpen og har faktastisk smak på interiør!
      Du er veldig kreativ og jeg drømmer meg bort når jeg ser på dine instagram-posts og innlegg på bloggen!
      Synes ikke det er så lett å se soverom og badet i ett på bilder. Kunne du tenke deg å lage en video av hele leiligheten når den er så godt som ferdig? 🙂

      Ha en super torsdag! 🙂

      1. Heia, den er fra Illums 🙂 Husker ikke merket akkurat her og nå faktisk 😀 Men det kan være de har den enda? <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg