Recipe – Hjortestek

Med èn gang jeg satte foten innenfor døren til leiligheten her hjemme i Ålesund, fikk jeg gnisten tilbake – og følte bare for å være husmor. Hele tiden. I Oslo har jeg knapt hatt tid til å lage ordentlige middager til meg selv. Har vel mye med hvor kjedelig det er å lage mat til èn person også da, men. Så jeg har bakt, og laget deilige middager til meg og Rolf Ivar hver dag. Å lage mat for meg er en glede, jeg ELSKER det. Og nå som været ute er så grusomt som det er (regn, storm og ja jeg vet ikke alt) får jeg ihvertfall lyst å lage mat og bake enda mer. Merkelig det der. Innekos is a winner!! Vi fikk hjortestek av svigerfar rett før de satte seg på flyet til deilige Kreta på lørdagen. Og da kunne jeg ikke annet enn å be gode venner på middagsbesøk. God mat, gode venner, stearinlys og litt rødt i glasset. Det kan virkelig ikke bli bedre enn det, synes jeg. Er dere ikke enige? Det var jo min første gang å lage hjortestek med viltsaus og annet tilbehør, heldigvis har jeg en mesterkokk av en pappa som alltid kommer med gode råd over telefonen. Også denne gangen. Jeg laget hjortestek med poteter, rosenkål, gulrot/løkstuing og hjemmelaget viltsaus. I tillegg serverte jeg med tyttebærsylte til. How to make: (Til 6 personer) Du trenger …1,5 kg hjortestek, salt, pepper, stekesmør, potet, gulrot, løk, fløte, sukker, rosenkål, mel, buljong, rømme, brunost, enebær og tyttebærsylte. Dette gjør du …Gni hjortesteken inn med salt og pepper dagen/kvelden før. Ha godt med stekesmør i pannen, og stek hjortesteken litt på hver side, slik den får en fin skorpe. Finn frem steketermometeret, sett det i midten av hjortesteken og ha den i ovnen på 150 grader i 3 timer. Hell litt vann over every once in a while. Men bare litt. Dette gjør du ca èn time før hjortesteken er ferdig …Skjær opp 1 løk og 5-6 gulrot i biter og stek de til de er gjennomstekte. Hell over 2 bokser med fløte og kok opp. Smak til med salt, pepper og sukker. Smaken skal være søt men samtidig litt salt og litt sterk. Kok poteter og rosenkål til.. For å lage saus a la Lene, gjør dere dette… Kok opp ca 8 dl buljong – vann. Brun ca 50 g smør og 2 ss mel i en panne, og ha i buljongvannet. (Ha over i en kasserolle) Kok opp. Hell i ca en halv fløteboks, 1-2 ss rømme, 4 skiver brunost og ca 10 knuste enebær. …Smak til slutt til med salt og pepper. Når hjorten er ferdig, tar du sjyen steken opp i sausen. Du kan gjerne sile den først. Spe på med litt fløte til om sausen skulle bli for tynn. …La kjøttet hvile i ca 15-20 minutter før du skjærer fine, tynne skiver. Og voila.. Nyt en herlig, mør og deiiilig høstmiddag :*

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg