Q&A’s christmas

Yes, jeg er en ordentlig julejente. Det er det ingen tvil om! Og jeg regner med at de fleste av dere også er det, ja? JA ♥ Tar meg selv ofte i å glede meg så mye til jul at jeg glemmer av hele førjulstiden, så idag måtte jeg ta meg selv litt i nakken. Det er så viktig å nyte hele førjulstiden også og ikke bare ønske at dagene skal fly avgårde slik det blir juleferie, hehe.. Må le litt av meg selv, som en unge vettu..

Her kommer noen Q&A’s om før julstiden og julen /

1 desember eller lille julaften?
Lillejulaften. Dette er en av de beste dagene i julen synes jeg. Vi har nemlig våre tradisjoner hjemme denne dagen. Vi pynter juletre sammen, for på denne dagen er alle som skal komme hjem til jul, kommet hjem. Og da er pappa og de så snille at de venter helt til 23 slik at vi (store) barna får være med vi også. Vi spiser nesten alltid sjømat denne dagen, kreps, krabbe og reker med hvitvin til. Og det morsomste med hele lillejulaften er den årlige pakkeleken som vi alltid har hatt.. Minner altså ♥ Alle har kjøpt en gave hver som vi pakker inn, plasserer disse på bordet og kaster terning. Den som får terning 6 får velge en pakke, men må vente med å pakke opp til alle gavene på bordet er delt ut. Jeg, sitter der som oftest uten noe. Det er veldig typisk, mens søstrene mine og storebror som oftest alltid har flere. Just my kind of luck. Deretter pakker de opp, og alle ser seg selvfølgelig ut hva de vil kapre til slutt, og samtlige rundt bordet vil ha den samme tingen (bortsett fra Oda Sofie på 15 år..) Vi begynner å kaste terning igjen, og de som får 6 denne gangen, får velge seg ut den gaven de vil. Og tro meg – da blir det KRIG rundt bordet, hehehe. Vi setter alltid en tid, ca 15-20 minutter hvor dette pågår, gavene flyr frem og tilbake og latteren står høyt i rommet, hehe. De siste 30 sekundene er det alltid litt mer kaos for da er det siste innspurt til å sikre seg hva man vil ha, og som oftest så sitter jeg (igjen) ikke med noe på slutten, haha. Heldigvis har jeg en kjæreste med litt mer winner luck enn meg selv, så han klarer alltid å kapre til seg en ting eller to. Anbefaler absolutt denne pakkeleken til lillejulaften altså, det er så gøy! Overrask familien med en hyggelig lek, da vel!

Pepperkaker eller julemenn?
Vanskelig! Egentlig julemenn, men jeg spiser mest pepperkaker? Så, kanskje pepperkaker da. Når jeg tenker meg om. Det gir skikkelig julefølelse ♥

collage1Gi eller få gaver?
Definitivt GI! Ingenting gleder meg mer enn å glede andre. Jeg liker å kjøpe gaver som jeg vet at vedkommende får bruk for, som oftest kjøper jeg forbruksvare som jeg vet de trenger. Som klær, ting til hjemmet, sminke, parfyme, spa, reise eller opplevelser. I tillegg så er jeg glad i å pakke det inn i flest mulig pakker, hehe. Og – med Gard så pleier jeg alltid å finne på noe for å lure han, eller komme med en ekstra gave når han minst venter det. Er så gøy ♥
Men jeg skal jo ikke legge skjul på at jeg selvfølgelig også elsker å få, jeg blir jo som et barn! Hvert år har pappa og stemor laget til rebus for oss (kremt….) barna… Hehe, hvor vi løper rundt i hele huset og leter etter ledetråder som de har gjemt over alt, og til slutt finner vi gaver. Fullstendig kaos når det står på, men så sykt morsomt!

Ekte tre eller plastikk tre?
Det spiller forsåvidt ingen rolle, jeg tenkte å kjøpe et plastikk juletre til leiligheten vår idag faktisk, om jeg finner et fint og tett ett. Men lukten av ekte juletre er det lite som slår, så jeg er glad for at pappa alltid kjøper edelgran til jul, kos ♥

Tre nøtter til Askepott eller Reisen Til Julestjernen?
ASKEPOTT!

Hvordan ser julaften ut for deg?
Same prosedure every year! Våkne tidlig, løpe til soveromsdøra for å finne julestrømpe! Dette blir jeg altså aldri for gammel til. Vekker Oda Sofie og drar med Gard og dyna ut i stua for å se på julefilmer. ( Gard har vært hos oss 2 ganger på rad nå, og vil også være med i år ♥) Lage julefrokost til hele familien, og sitte ved bordet leeenge og bare nyte, skravle og kose oss. Deretter drar jeg alltid med med Oda (Og Gard) på kirkegården for å besøke min aller beste bestevenn, nemlig bestemor. Jeg stod henne så innmari nær når hun levde, og jeg savner henne så mye! Veldig viktig for meg å besøke henne hver julaften. Deretter drar vi hjem igjen og koser oss, hjelper til med mat, ser en julefilm til, dekker bord.. Plutselig blir klokken såpass mye at det er på tide å ordne seg til julemiddagen, og haaaallo – julemiddag er det beste jeg får! Jeg venter helt til julaften med å spise julemiddag på trass, slik det skal bli ENDA bedre å spise det da.. Deretter slapper vi litt av, spiser dessert og starter opp pakking av gavene sånn i 19-20 tiden. Og som regel holder vi på i 4-6 timer, helt sant!

Ribbe eller pinnekjøtt?
Pinnekjøtt!! Jeg spiser ALDRI ribbe på julaften. Pappa lager alltid begge deler, for stemoren min er veldig glad i ribbe. Tror samtlige spiser ribbe på julaften, men ikke jeg. Det er prinsippsak, hehe.. Ingen julaften uten pinnekjøtt pappastyle, med surkål, rødkål, poteter, hjemmelaget kålrabistappe og egen sjy som pappa er helt rå på!

Favoritt aktivitet i desember?
Ooo, det er mange! Juleverksted, julegavehandel, innpakking, julebord og julefester.. Se julefilmer og høre på julemusikk, bake pepperkaker og annen bakst, gå på ski om det er snø.. Alt, jeg elsker alt. Og denne måneden skal det nytes fullt ut!

collage3Favoritt julefilmer?
Alene Hjemme 1 & 2, Love Actually, The Holiday, Polar Expressen for å nevne noen.

Favoritt julesanger / Album?
Kurt Nielsen – Have Your Self A Merry Little Christmas, Let It Snow, Santa Claus Is Coming To Town, White Christmas, Jinglebells, Santa Baby, Silent Night.. Celine Dion – Happy X-Mas.

Favoritt dager i desember?
Alle? Neida.. 23, 24, 25, 26 og 31.. 23 fordi det er lillejulaften, julaften.. 1 og 2 juledag er faktisk noen av de beste dagene synes jeg, hvor man er ferdig med alle forberedelser og kan slappe av. Nyte gavene man har fått, spise god mat og bare kose seg max! I tillegg har vi alltid juleselskap med hele slekten enten 2 (eller 3) juledag, og det er en dag jeg setter utrolig stor pris på. Vi pleier å være rundt 30-40 stykker! I tillegg er jo nyttårsaften en favoritt da ♥

Hva gleder du deg mest til i juleferien?
Rett før juleferien kommer mamma på besøk til oss, kanskje også mammaen til Gard. Dette gleder jeg meg så mye til! Mamma skal sitte på med oss hjem til jul, så det blir helt perfekt ♥ Jeg gleder meg til å pakke bilen, kjøre hjem til jul og høre på julemusikk.. Forhåpentligvis nyte at snøen daler ned.. (Lov å håpe?) Jeg gleder meg til å senke skuldrene, få hvilepuls og skru ned tempoet mitt. Jeg kjenner at jeg trenger det så sårt nå! Jeg gleder meg til jeg og Gard skal ha fri sammen i så mange dager, til å se familien igjen.. Til å sove lenge hver dag, og deretter gå rundt i pysj / kosedress hver eneste dag.. Gleder meg til å spise god mat og snoperier, drikke vin, strikke, lese bok.. Gleder meg til å tulle meg inn i teppet i godstolen hjemme med julemusikk på ørene og oppdatere dere på bloggen. Gleder meg til å se alle venninnene mine hjemme igjen. Til å stå på ski på Geilo, til å feire nyttår på Beitostølen med gode venner fra Oslo. Nei, jeg tror ikke det er en ting jeg ikke gleder meg til! Teller dager! ♥ Eller vent… Det var jo det jeg ikke skulle gjøre. Nå skal jeg nyte hver og en desember dag her i Oslo med juleforberedelser og kos.

collage2Det var litt julesnakk fra frøken Orvik her, kjenner jeg fikk julefølelse bare av å skrive dette innlegget! Hva gleder du deg mest til i desember måned og juleferien? Ribbe eller pinnekjøtt? Gi gaver, eller få?

18 kommentarer
    1. Åååå, nå fikk jeg julestemning! Satt å pakket inn alle julegavene( utenom to, tenk!) igår, det var snø og julemusikken klinget. Allikavel fikk jeg ikke helt julefølelsen, men det fikset du nå!:) TAKK! I år skal vi også fokusere på å senke skuldrene. Vi har en liten datter som blir 1 år 7 desember, og som jeg gleder meg til å se blikket hennes når hun ser juletreet for første gang!<3 Håper hun blir like glad i julen som jeg er! Lykke til med alle planer!

    2. Jeg gleder meg såå til jul! Elsker desember jeg også, uten tvil den beste måneden i året! Først og frem ser jeg ufattelig frem til å ta juleferie etter siste innlevering neste uke, og reise hjem <3 Deretter har jeg bursdag 13.des, og fyller 21 år, det blir gøy! Ellers ser jeg bare frem til å kunne slappe helt av, koble av fra alt som heter studier, være med familie og venner, og handle inn julegaver! Og alt annet som hører til <3 Pinnekjøtt, forrsten!! Uten tvil :a
      Ha en kjempefin desember, Lene :*

    3. Jeg elsker julen <3 juletreet vårt satt jeg opp i går, så nå er det så koselig i leiligheten. Som student gleder jeg meg til alle eksamener er ferdig og jeg kan ta juleferie fra jobben, da er der hjem til familien min for å feire jul. Det gledes!
      Må gi deg skryt for hvor utrolig bra bloggen din er nå. Hver dag kommer du med et innlegg som er utrolig bra! Helt imponert over alt du får til. Klem!

    4. Hei Lene! Har du noen erfaring med tørr/irritert hodebunn? Jeg har tape-extensions og må derfor føne håret tørt etter vask. I tillegg har jeg vel egentlig alltid hatt ganske tørt hår. Nå som det er blitt kaldere er hodebunnen min blitt veldig tørr og irritert. Den klør endel, men har heldigvis ikke begynt å flasse (enda). Har du noen tips? Frisøren min anbefaler en pause fra extensionene, men for meg er det veldig uaktuelt. Hvertfall nå i julebordsesongen..

      1. Heia 🙂 Nei, det har jeg aldri hatt, eller opplevd at extensionsene, så rart? Tror ikke man får det av extensions? Men det er jo aldri godt å si? 🙁 Har ikke noen gode tips til deg 🙁 Skulle gjerne ha hjulpet <3 Håper det ordner seg for deg! Klem

    5. Jeg gleder meg så utrolig mye til pinnekjøtt. Fast tradisjon her i huset, og absolutt noe av det beste jeg vet med julekvelden. Jeg gleder meg til å se Tre nøtter til askepott, og jeg ser frem til å tilbringe tid sammen med familien min. Jeg gleder meg til å gi og gleder meg til å få.
      Julen er rett og slett fantastisk! Koselig innlegg, Lene <3

    6. Dette er det koseligste innlegget jeg har lest på lenge! Du er veldig flink til å skrive Lene 🙂 Nyt førjulstiden og julen hjemme på Misund med familie, venner og kjæreste! Gleder meg forresten til å se den nye leiligheten deres, den er nok helt fantastisk!

    7. For et koselig innlegg! Fikk julestemning av å lese det:)
      Vi har alltid sursteik og dronning maud på julaften, og pinnekjøtt og risgrøt 1. juledag. Men sursteik og dronning maud er nok den absolutte favoritten 😉

    8. Hei Lene. Jeg skulle til å kjøpe et par av skoene dine, men lurte på om de kan leveres tilbake mot refusjon hvis de ikke passer? Jeg ønsker egentlig ikke at tærne skal syntes for mye, men litt går veldig fint.

      Ikke meningen å plage deg med dette. Tenkte å ringe kundeservice men må nok ringe tilbake i morgen innen kontortid.

      Syntes blogginnleggene har veldig god kvalitet i det siste <3

    9. Hei!
      Høres sååå koselig ut med alle tradisjonene deres! Jul er virkelig årets beste tid 🙂
      Lurer bare på en ting, er det en spesiell grunn til at Gard er bare hos deg og at dere ikke er hos hans familie?

    10. Dette må være et av de hyggeligste innleggene jeg har lest på denne bloggen! Det må sies at jeg en ekstrem julejente også da (har bursdag på julaften, så blir dobbelt så mye å glede seg til).
      Takk for julestemningen, lite slår den <3
      Du inspirerer til glede gang etter gang!

    11. Har du lyst til å lage et innlegg med julegavetips til kjæresten?
      Hadde vært gøy å sett hva du feks har gitt Gard tidligere, og litt tips! Jeg trenger inspirasjon!

      Klem fra meg!

    12. Så koselig innlegg, og så utrolig fint og morsomt det høres ut som dere har det fra lillejulaften 🙂 Ikke rart du gleder deg som et barn. Ønsker deg en herlig adventstid 🙂

    13. Nååw, for ett søtt, koselig og morsomt innlegg.
      Jeg både lo, tørket en liten gledeståre og smilte godt da jeg leste dette 🙂
      Her skal vi feire jul hjemme på Gossen. Bare meg, samboer og barna. Det blir koselig!.
      Det spørs om vi må teste ut denne pakkeleken, gitt!
      God jul til deg og dine!

    14. Hei Lene 🙂

      Ser på snapchat at du har vært å handlet lakris, kan du fortelle meg hvor du har handlet lakrisen? 🙂 Takk

    15. Åååh, Lenemor, no fikk eg skikkelig julestemning <3 Dette var så koselig og lese.. Nyter hver dag og bare gleder meg til at eg har i vente. Definitivt pinnekjøtt!! Ingen juleaften uten, hiiih.. Elsker og gi og glede andre, men som du sier så er eg kjempe glad i og få gaver selv også. Så takknemlig, vi er heldige som har så mange gode mennesker rundt oss <3 Stor god klem til deg, fine!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg