Planlegging av nytt hjem

Jeg er i halvveis feriemodus, og har hatt hjemmekontor med macen min i sengen helt siden klokken 09 idag! Så deilig. Koser meg, og snart er det dags for en tur på sykkelen til posten, på trening, butikken og en tur på Skøyen for å se på diverse materialer til leiligheten. Late dager samtidig som effektiviteten slår til innimellom slagene.

Nå er jeg i skikkelig planleggings modus, og har hendene fulle med ting som skal fikses og ordnes til oppussingen. Jeg tar jo over om 1 måned bare, tiden flyr! Den siste tiden har jeg tenkt og planlagt mye ift hvordan den nye planløsningen i leiligheten skal bli. Materialene vet jeg hva skal være, for i mitt hode er leiligheten allerede ferdig, hehe! Så det gjenstår bare å bestille opp alt som trengs, og følge opp dette, samt få på plass alle planer til arbeiderene, bestille inn elektriker og rørlegger, søppeltransport og alt annet som følger med (og det er ikke lite..) Jeg har jo pusset opp flere leiligheter før, men nå er det bare Lene alene, så nå må jeg gjøre ALT selv. Synes det er veldig gøy, selv om det er mye arbeid. Men resultatet kommer til å bli så bra, så nå gleder jeg meg bare selv om jeg vet det vil bli utfordringer på veien. Med et positivt sinn, løser alt seg!

En liten huskeliste til meg selv, så jeg vet jeg har kontroll på det som må velges ut, bestilles ♥

Gulv
Fliser
Kjøkken / hvitevarer
Smijerns-dører
Kakkelovn
Baderomsmøbler
Speil 
Dusj dør / dusj
Badekar 
Servantbatterier til kjøkken og bad etc
Garderobedører (gang) / innmat til walkin closet soverom
Lamper 
Møbler

Har så mange planer og klarer knapt å vente til det står ferdig! Har gitt arbeiderene til siste uken i september, noe de kommer til å klare. Pusset jo opp den andre på 7-8 uker, og den var mye større. Så nå har de “god tid” i forhold, hehe. Det gjelder bare å følge de opp hver eneste dag og sørge for at alt de trenger er på plass og leveres ift planen. Og det er jo min jobb ♥

Her er planløsningen. Og planen er å gjøre disse endringene : Mellom stue og kjøkken er det en liten lettvegg pr i dag, den skal bort så det blir helt åpent. Og kjøkken samt fliser skal bort og gipsplater på for å få slette vegger. Ca midt i rommet skal det settes inn en 5,5 m bred smijerns-dør som kommer til bli latterlig kul, rommet vil likevel føles åpent. I hjørnet på stuen er det en peis, den skal rives og erstattes med en svær kakkelovn (dere kommer til å ELSKE den) Ellers skal taket fikses litt, siden det har litt sprekker. Sparkles, pusses og males. Og alle vegger skal males i klassisk hvit, matt!

Gangen skal kortes ned og døren inn til stue og kjøkken skal flyttes. Så der dere ser åpning på tegningen skal det altså lukkes igjen og åpningen flyttes lengre opp i gangen. De to soverommene + litt av gangen skal bli ett. Og her skal jeg …… WAIT FOR IT! Lage soverom og bad i ett, med frittstående badekar, baderomsmøbler og svært speil. Badekaret skal stå foran åpningen til balkongen, så dette her blir morro. Der hvor dere ser bad og wc skal jeg lage dusj og toalett, for DET kan man jo ikke ha inne på soverommet, hehe.. I tillegg skal det lages walk-in ved siden av soverommet og litt av det som er bad idag skal bli en del av det nye badet så rommet blir litt “rettere” om dere  henger med? Ja, ble mange planer å henge med på dette – og jeg er så ivrig i planleggingen atte hjelp! Jeg ELSKER dette, og brenner så innmari for sånt.

Anyways – nå gjenstår det én avgjørelse. Jeg klarer ikke bestemme meg om jeg skal ha tregulvet hele veien på soveom og bad og et område med fliser hvor badekaret skal stå, eller rett og slett ha tregulv på soverom, og en list som skiller inn til fliser på badet. Vi får se! Men her skal jeg ha gipsvegger, og på badet med dusj og toalett skal jeg selvsagt ha fliser overalt.

Dette blir morro dere! Gleder meg til å dele fremover ♥


Litt inspo jeg satte sammen tidligere idag. Klem til alle!

57 kommentarer
    1. Altså hva er greia med at du skal stikke ut tunga di på bilder og snapchat? Hvis du tror du blir søtere av det så tar du feil, du ser bare barnslig og fjortiss ut.

        1. Bliiir så fint! <3 Gleder meg til å følge med på oppussingen 🙂 Hvilken sofa skal du ha? Er på sofajakt, men klarer søren ikke bestemme meg.. Klem i fleng ;-*

    2. Dette blir bare såå gøy! Digger det, og gleder meg til å følge med videre på veien. Ville bare si du er et utrolig stort forbilde, og jeg håper jeg blir like flink til å nyte livet og menneskene rundt meg som det du klarer. Du er ei fin ei, klem <3

    3. Ååå, så spennende! Gleder meg til å følge med på planene dine fine deg:) Jeg ville nok valgt flis på badekar delen, mens parkett eller tregulv er døds kult på soverom. Dette på grunn av fukt og skader i gulvet (om du skulle valgt tre gulv på badet). Fliser er lette å holde rene. Jeg synes det er døds kult med store fliser/sten gulv . Trenger ikke være små 🙂 Bare litt tanker, håper det kan hjelpe <3 Stor klem !

      1. <3 Takk for tips 🙂 Skal ikke ha bare tregulv på badet, det er jo ikke lov <3 Så blir en kombinasjon, hihi 🙂 Stor klem!

    4. Så spennende! Når du skal ha alle vegger i klassisk hvitt, hvilken farge tenker du å ha på listeverket?

    5. Så fint det blir, spennende å følge prosessen din 🙂
      Lurer på hvor du finner inspirasjon (f.els de bildene du legger ut her) til oppussingen? Er i samme prosess selv å sliter med å finne inspirasjon til det jeg ønsker 🙂

    6. Kommer til å bli utrolig fint – det er jeg helt sikker på! Basert på det du skriver så ser jeg for meg at man vil få en følelse av å bo på et litt eksklusivt hotell i et eksotisk land (tenker spesielt på løsningen med badekaret og smijerns-døren). Gleder meg til å se bilder når du er i mål:-) Lykke til videre med planlegging og overtagelse av leiligheten!

      1. Det er akkurat den følelsen jeg vil skape, woho!! <3 Dette blir så bra:-* Gleder meg!! Stoooor klem! Og takk 🙂

      1. Hei, nei skal IKKE ta tre under badekaret selvsagt. Det går ikke 🙂 Fliser enten bare under badekaret eller på hele gulvet:-) Fint det 🙂 <3 Takk for inspo, men det blir nok en litt annen løsning tror jeg <3 :-*

    7. Spennende å følge med på oppussingen, flink du er! Er du innom leiligeheten hver dag en slik fase? Og hvordan organsierer du håndverke/rørlegger:eletriker ift hverandre, virker vanskelig å få kabalen til å gå opp! Imponert:):)

      1. Takk Sara! 🙂 Ja, hver dag – såfremt jeg er hjemme! Planlegging, planlegging og en god logistikk løsning, hehe 🙂 Så jobber jo de gjerne litt “på lag” etter hvert også, så da styrer de litt selv 🙂

    8. Så fint det blir! Hva slags farger går du for på vegger? Skal pusse opp hus om en mnd selv, så hadde vært gøy med litt inspirasjon/tips

    9. Hei. Jeg vil bare si til deg at du gjerne må si ‘håndverkere, og ikke ‘arbeidere.. Vi har ikke arbeiderklasse her til lands.. Det virker litt oven fra og ned rett og slett.. Og det vet jeg at ikke er meningen din:)

    10. ÅÅ! Det kommer til å bli så bra! Random spørsmål – men hvilken størrelse har du i badedraktene fra ASOS?

      klem:*

      1. Hei, takk! Hmm, du det varierer 😀 Minste eller nest minste om det hjelper 😀 Hihi, klem <3 Masse fint der!

      1. Takk! Tror det blir en litt mer .. hva skal jeg si, “rettere”(i mangel på bedre ord) overgang hos meg. En list som skiller tenker jeg. Men takk for forslag <3

    11. Hei Lene 🙂 Digger disse innleggene! Har nettopp kjøpt ny leilighet selv som vi totalrenoverer. Vi skal ikke ha bad og soverom i et, men skal ha gjennomgang mellom rommene (bad – walkin – soverom). Har vurdert å ha det på samme rom vi å, men gikk litt bort i fra det da jeg ønsker toalettet på badet og ikke på eget rom. Uansett – jeg trenger masse inspirasjon, vi skifter mening om romløsning heeele tiden. Så JA til masse slike innlegg 😀

      1. Så gøy!! ELSK på oppussing! Det er jo superfint da 🙂 Og blir sikkert en kjempefin løsning! Jeg kjører toalett og dusj på eget bad <3 Klemklem og lykke til!

    12. Hvorfor fjerner du det ene soverommet? Vil du ikke ha det til gjester, i tillegg til at verdien på leiligheten vil synke når du omgjør den til 2roms….

        1. Det vil alltid lønne seg med et ekstra soverom. Du må tenke på hva slags kundegruppe som er villig til å ta over leiligheten den dagen du selger den, om det er viktig for deg å få igjen det du selv legger i av penger. Har de din betalingsevne? Vil de nøye seg med kun ett soverom? Gjennomsnittlig kan prisen variere med 300 000 kr per soverom ekstra. Når du trekker fra et soverom, men totalrenoverer den igjen kan det hende du går i 0. Jeg tviler sterkt på at du øker den mer enn den var i utgangspunktet, sett bort fra generell økning i markedet.

          Når det er sagt gleder jeg ekstremt mye til å se oppussingen.

          1. Hehe jeg har tenkt på alt 🙂 No worries. Mange i samme situasjon som meg som ikke har behov for to soverom 🙂 Og leiligheter øker alltid i verdi når de pusses opp, og i hvertfall når man bruker materialer som jeg skal bruke. Men det er bra du engasjerer deg da! Klem!

            1. Spørs jo hvordan man pusser opp, hvilke materialer man velger og om man bytter om på planløsningen. Min erfaring er i hvertfall annerledes enn påstanden i artikkelen 🙂 Men for all del, man gjør som man vil og dette er det jeg vil! 🙂

    13. Der finnes fliser som ser ut som parkett!
      Eller du kan ha en sone “rundt” badekaret med rullesteiner for eksempel.

    14. Dette blir super fint!! Har du sett insta til Charlotte jardfors? Hun har bad/sov løsningen du ønsker, og lekkert hus ellers!!

    15. Altsåå for noen planer, så dyktig du er <3 Dette her høres helt sykt kult ut, tror det blir meget bra. Gleda meg til å følge med videre 🙂
      Saaaant Palmesus hva bra!? Herremin for en helg <3 Jeg hva der selv for første gang, og blir nok ikke den siste. Hehee.. Ville komme å hilse på deg men jeg hadde bare weekendpass, så kom ikke inn på VIP.. Såg i hvert fall ut som du hadde det tipp topp 🙂

    16. Hei Lene!:)Du har så utrolig god smak og gleder meg til å se resultatet,Det blir bare lekkert,d vet jeg !!!:)Du..til noe heelt annet..jeg lurer på om du har tips til hvilket undertøy en kan ha på under lange sommerkjoler som er litt gjennomsiktig,pluss kjoler som er tettsittende?Skal snart på ferie og har såå lyst å bruke disse kjolene,men finner ikke det rette til å ha under så hadde vært fantastisk med tips!!!:)Ha en Superfin dag skjønne du!:)

      1. Hei, tusen takk! Under lange sommerkjoler tror jeg kanskje jeg hadde valgt noe enkelt og delikat, feks med blonder på:-) Til trange tettsittende, finnes det jo undertøy som er sømløst 🙂 Calvin Klein har feks noe vet jeg :-* Lykke til og kos deg på ferie!

    17. høres ut som om leiligheten blir dødsfin.
      Finnes veldig fine fliser som ser ut som tregulv

    18. OMG så utrolig kult! Gleder meg sånn til å se hvordan det blir 🙂 Jeg overtar ny leilighet i februar og det passer meg så godt å få masse inspo fra deg i tiden fremover før jeg skal flytte inn 😀

    19. Det blir sikkert flott.
      Høres ut som mye arbeid though, med tanke på å få til sluk under badekaret.
      Jeg tror jeg hadde gått for store fliser i hele soverommet. Ikke mindre enn 60x60cm.
      Villeroy&Boch har fliser som er veldig enkle å holde rene.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg