Personlig, og rett fra hjertet

2017 raser avgårde – helt utrolig hvor fort det har gått. Men for et år det har vært. Virkelig er magisk et, og utrolig lærerikt på så mange måter. Jeg har blitt 30 år – og hittil må jeg si at jeg aldri har følt meg bedre. På alle mulige måter. 30 årene er helt fantastisk, og jeg kunne virkelig ikke ønsket meg å være noe annet sted enn hvor jeg er idag.

Helt siden slutten av januar har jeg lært så utrolig mye om meg selv som jeg ikke har hatt mulighet til å finne ut tidligere. Fordi det ikke har vært rom til det. Fordi mitt fokus har vært andre ting, som kjærlighet og forhold for eksempel. Jeg har vokst så mye som person, sett ting i andre perspektiver, blitt mer obs på hva som er destruktivt, hva man trenger, hva man vil ha og hva man ikke vil ha. Hva man kan tillate seg selv å finne seg i – hvor grensen går.

Året har vært fylt med jobb, opplevelser, muligheter, reiser, nye bekjentskaper, spenning, noen skuffelser, mange tanker, nye planer, nye mål, noen overraskelser. Noen “åpenbaringer” om jeg kan kalle det det, i mangel på bedre ord.

Året har mest av alt vært fylt med mennesker som betyr alt for meg, som gir meg så mye, som ser meg 100% for den jeg er – som kjenner meg på godt og vondt, og som alltid støtter meg, og er stolt av meg. Og som sier det – og det er noe alle trenger å høre! Det er uslåelig, og det aller viktigste for meg. Mennesker som betyr alt for meg, i hele verden. Som får meg til å føle meg hjemme, trygg, som aldri dømmer, og som lar meg være fullstendig ufiltrert.

Den beste følelsen jeg kan ha i verden, er når jeg ser hvor mange som vil meg godt, som alltid vil være sammen, som ringer, sender meldinger, vil være sosiale, vil dra på turer,  inviterer. Som ler både med en og av en, som ser alle sider man har som menneske. “Produktet Lene Orvik” som man ser på blogg, på snap, på instagram, er jo ikke den personen Lene som mine nærmeste ser.

De menneskene, som uansett, til tross for den jobben jeg har og det jeg gjør, elsker meg for akkurat den er jeg er. Mennesker som gir energi istedet for å stjele, som ikke dømmer, som aldri misunner. Jeg er så utrolig rørt over hvor mange av akkurat disse menneskene jeg har i livet mitt. HERREGUD!! Jeg føler meg utrolig priviligert, og rik! Rik på de viktigste tingene i livet. Det ekte, og det gode. En god venninne av meg sier alltid – vis meg hvem du er sammen med, så skal jeg fortelle deg hvem du er. Den setningen er så sann, og så vis ♥

Til tross for utrolig mange eventyr, og oppturer – så skal jeg ikke legge skjul på at jeg har fått gjennomgått dette året også, jeg har hatt mine runder med “juling” – men jeg lar meg ikke påvirke av det. Det er min største styrke – og den har jeg alltid hatt. Jeg er utrolig sterk psykisk og det skal mye til for å knekke meg. Men så lenge jeg vet at jeg har folk rundt meg som bare vil meg vel, som nesten ikke kan vente til vi skal være sammen neste gang, hvor det alltid er rom til å løfte hverandre opp, så vet jeg at, jeg er et bra menneske som folk setter pris på. Hadde jeg vært et sånt type menneske som mange omtaler meg som i enkelte forumer, så hadde jeg aldri hatt alle menneskene jeg har i livet mitt. De hadde forsvunnet, en etter en. Men de er der. De er alltid der, og det stopper ikke opp med sånne mennesker i livet mitt heller. Og så lenge jeg vet det – så vet jeg også at jeg fortsatt er den Lene som jeg alltid har vært.

Det er mange ting i mitt liv som bare de nærmeste vet om. Såre ting, som er vonde. Som er så vonde og tunge og som har gjort at man i veldig mange tilfeller har fortrengt de, eller prøver å fortrenge. At man har måttet være steintøff i situasjoner hvor man egentlig bare skal være så sårbar man bare kan. Men jeg er alltid positiv! Til tross for ting som jeg har opplevd. Det handler om at man velger sin egen vei, alle har et valg. Og jeg har tatt mine. De har aldri vært feil.

Hva kommer til kjærlighet, så er det det nydeligste jeg vet om. Og det finnes ingen opplagte råd for kjærligheten, men – det viktigste er å forsøke å bli så hel som mulig selv. Jobbe med det som føles feil, våge å kreve god kjærlighet, og la mindre god kjærlighet forsvinne ut av livet. Det finnes god kjærlighet for alle ♥

Noen av de viktigste tingene jeg har lært dette året, er blant annet – at alt som er destruktivt, og som krever mer enn det gir- må forsvinne ut. Og fokuset skal alltid være på det, eller de som gir. Du vet den godfølelsen du sitter med etter du har gjort noe, eller vært med noen som gir deg påfyll? Det er der fokuset skal ligge. Og det destruktive skal man tillate seg å kutte. Og man skal ikke trenge å ha dårlig samvittighet for det heller.

Jeg er et samvittighets menneske, det har jeg alltid vært. Og det er nok en av mine svake sider. Jeg skal alltid hjelpe, løse andres problemer, alltid være tilgjengelig, alltid fikse alt, og gi, gi, gi. Men jeg har innsett at… Man skal gi til de som fortjener det – for det er det eneste som betyr noe! Og ikke la samvittigheten ta overhånd. Selvrespekt for egen person. Det er så viktig. Vit hva du fortjener og ikke fortjener, og hva du absolutt IKKE finner deg i. Sett grenser, stå opp for deg selv, kjemp. Ikke la deg bli tråkket på. Aldri.

Jeg har lært meg at jeg er en ganske lukket person. Og det har vært en overraskelse for meg selv. For mange er jeg som en åpen bok. Men min forsvarsmekanisme er at jeg setter opp vegger for å beskytte meg selv. For i veldig mange situasjoner har jeg måttet være så sterk. Så utrolig sterk. Det gjør at jeg sakte men sikkert har bygget vegger rundt meg for å unngå å bli skuffet, og såret.

Jeg er alltid positiv, jeg gir alltid mye i alle sammenhenger, av og til kommer det en dårlig, og vond dag, og da tillater jeg den å komme. Dagene som kommer i etterkant, er så utrolig oppløftende! Fordi man nettopp tillater seg å være sårbar, og takler det. Jeg er aldri sint, eller sur – med vilje. Men. Når jeg blir såret og skuffet – reagerer jeg med å bli beintøff, iskald og til tider sint. Og de som kjenner meg, helt innerst inne – det vet det. De vet at når jeg blir det- så er det bare fordi den lille skjøre jenta i meg, har blitt såret, eller føler seg tråkket på.

Akkurat sånne ting er utrolig lærerikt å oppleve. Nettopp fordi det da blir lettere å takle eventuelle nedturer og skuffelser så mye bedre.

Jeg har lært meg at jeg elsker å være alene. Jeg trives så godt i eget selskap. Å være hjemme, alene – er noe av det fineste jeg vet om dagen. Finne roen, tryggheten i seg selv, hvilepulsen og være alene med tankene mine. Helt fantastisk. Jeg har også lært meg at det å utfordre seg selv er en utrolig følelse. Denne sommeren har jeg reist mye, fordi at jeg vil, og kan! Jeg har vært med venner, men jeg har også reist litt alene, vært alene, flydd alene- det er en så deilig mestringsfølelse og jeg nyter det!

Jeg har lært meg at jeg alltid klarer meg selv. Jeg har alltid klart meg selv. Aldri i mitt liv vært økonomisk avhengig av noen, alltid tatt egne valg, alltid skapt mitt eget, og alltid fulgt min egen magefølelse.

Når motgangen står på som fullt, når vonde ord og usannheter hagler fra mennesker som overhodet ikke har noe grunn for å uttale seg -det er da jeg blomstrer mest. Det gir meg styrke. Fordi jeg vil vise- vise at jeg kan, og at jeg får det til. Jo mer motgang – mer motivasjon.

Jenta som bor i Lene, som offentligheten ikke ser, er en sterk jente – men også en jente som trenger trygghet, og støtte. Som alltid skal klare seg selv, men som aldri i verden kunne klart seg selv – uten de viktigste brikkene i livet. Og for de er jeg evig takknemlig.

Den aller viktigste brikken- den er jeg ikke klar for enda. Men jeg vet at jeg er klar når jeg er så hel som mulig selv. Den personen som man bare ikke kan klare seg uten, som skal bli den viktigste familien du har. God kjærlighet kommer. For alle ♥ Når tiden er inne.

Så vil jeg avslutningsvis si at. Dette er det livet man har. Og det skal leves, nytes, og utforskes akkurat som en selv vil at det skal. Man lager sin egen vei, tar sine helt egne valg, er sin helt egen person.

Mine viktigste styrker dette året så langt – selvrespekt. stå opp for seg selv, skape, nyte, være snill, være alene, kjempe og sloss, vise kjærlighet og respekt, ha godt humor og gi til de som fortjener. Spre glede og godt humør, gi alle en sjanse, stå opp for det som er urettferdig, og forsvare de som fortjener det. Og.. Slippe folk inn. Slippe de forbi veggene, forbi den beintøffe jenta og slippe de helt inn.

Og at noen av de som forventer all verden av deg, ikke har rett til å forvente. Fordi de ikke har gitt nok selv. Det skal alltid gå to veier.

Jeg har lært at – jeg ikke alltid trenger å være beintøff, at jeg ikke alltid trenger å klare alt selv, takle alt selv. At det er lov å strekke ut en hånd og be om hjelp, og at det fineste er.. At jeg har lært meg å vise at jeg også er sårbar.

Man blir et finere menneske når man klarer å vise at man bare er et menneske.

Og til dere som betyr verden for meg. Jeg elsker dere ♥

50 kommentarer
    1. Hva skulle vi gjort uten deg Lenemor <3 Tusen takk for all støtte og velmenende, gode råd du alltid gir <3 Du stiller alltid opp for oss ! Elsk på deg !!

    2. Du er min største inspirasjon!! Har akkurat kommet ut av et forhold der det viste seg at kjæresten min har vært utro i 5 år. Og jeg fant det nettopp ut. Så jeg dumpet han såklart. Men alt det du skriver er jeg så enig i, og du hjelper meg virkelig til å innse at jeg ikke kan finne meg i sånt, og dine tekster hjelper meg å komme meg videre <3 <3 <3 <3 <3 Håper virkelig jeg kommer til å ha det så bra som deg, én gang i fremtiden, kanskje når det har gått litt tid! <3

      1. Åh fine, fine deg. Så forferdelig!!! Fy søren. Gud bedre meg – er det mulig. Nei,be strong! GOD kjærlighet kommer din vei!!! :-* Ingen fortjener å bli tråkket på på den måten. <3 Mange gode tanker!

    3. Så fint skrevet Lene. Kjenner meg veldig igjen i mye av det du skriver. Destruktive relasjoner som bare krever og krever, og ikke gir deg noe tilbake, er så utrolig vanskelige å være i. Det ender bare med at man bærer på bekymringer og fortvilelse. Ikke minst når man til slutt innser at nok er nok, og må være den “slemme” som avslutter relasjonen. Det er veldig tungt, spesielt når man er litt i overkant samvittighetsfull. Fint med en liten motivasjonsboost som minner oss om at det viktige er å få næring fra gode, sunne relasjoner med mennesker som virkelig bryr seg, som ikke dømmer eller misforstår. Ha en nydelig dag!

      1. Helt sant – ikke god følelse det heller, men man må sette grensene for hva som er bra og ikke <3 Helt enig med deg :-* Stor klem!

    4. Dette kunne ikke kommet på et bedre tidspunkt.
      Jeg er så enig i alt du sier.
      I ca 5 år har jeg vært i et forhold som har vært bra, men ikke bra nok. Vi var ikke det vi trengte for hverandre, og mye har vært sårt pga dette. Vi kom inn i en dårlig trend, og jeg har trengt/ønsket noe annet pga forskjellige verdier og ønsker.
      Mye av det du har skrevet tidligere har hjulpet meg å finne styrken til å gå, og se fremover.
      Nå er jeg alene, og som du sier – hør på magefølelsen. Og magefølelsen min sier meg at dette valget var 110% riktig.

      Jeg vil egentlig bare takke deg, for at du åpner deg, og hjelper andre som ikke har det så bra.

      Det jeg sier til meg selv hele tiden, som DU har lært meg, og som jeg tenker flere ganger hver dag – vær din egen bestevenn.
      God kjærlighet kommer til alle, men nå skal jeg nyte tiden alene.

      Klem fra trofast leser ❤️

      1. ÅÅÅÅÅ. Frysninger!!! Tusen takk for så fine ord Lise! Så utrolig hyggelig at jeg kan være til hjelp <3 Et forhold er selvsagt ikke perfekt hos noen, oppturer / nedturer – men jevnt over skal det føles BRA! Og riktig. Og man skal løfte hverandre opp og gjøre hverandre til den beste versjonen av seg selv <3 Lykke til fremover. Lev DITT liv om du vil – og når du er klar og minst venter det- kommer han <3

    5. TAKK, tusen takk for at du deler dette<3 Du virker som ett nydelig menneske. Du inspirerer og setter ord på følelser mange sitter med. Enestående <3

    6. Kjære Lene, først og fremst så er du helt rå, og jeg digger bloggen din.

      Det er en ting jeg “sliter” med å forstå!

      Du har flere ganger i løpet av det siste året sagt at du vil vise mer av den “ekte lene”.
      Husker jeg begynte å lese bloggen din da du bodde i Ålesund, hvis du spør meg var du mye mer “ekte”da. Nå virker det som alt er så oppstilt og alle bilder må være perfekte… Nå er det jo omtrent bare “rompa ut og frem med kløfta som gjelder.. Savner virkelig tiden der alt ikke måtte være så on point!
      For all del det er ditt liv, men sliter sånn me å forstå at du sier du vil få frem mer av den du er, men vi ser omtrent bare “sexy lene”

      Som sagt så er du helt rå, men jeg savner bare den “vanlige” skjønne lene som jeg begynte å lese bloggen til for mange år siden:-)

    7. Ble riktignok rørt til tårer av dette innlegget! Skjønner jo at alle går gjennom tøffe tider, men din evne til å vise oss den blide Lene er bare helt fantastisk, og et spørsmål jeg hele tiden stiller meg er: har hun aldri en dårlig dag? Det viser seg bare at du har en fantastisk attitude som jeg beundrer, og som en fast leser helt siden du bodde i Ålesund, gleder jeg meg virkelig til å følge deg videre <3

    8. Åå, LENE!! Jeg elsker elsker disse tekstene dine. De treffer meg på steder der det føles bra. De treffer meg på en måte som gjør at jeg stopper opp litt, tenker meg litt ekstra om, og kjenner på det gode. For jaggu meg er det mye godt her i livet!! 2016 var rett og slett et skikkelig drittår, og jeg var ofte bare sur og følte meg fanget i en bunnløs sorg. Så kjente jeg at “herregud, det er faktisk dette livet jeg har, nyt det”! Det er så utrolig viktig. Vi er heldige, og det skal vi jaggu meg ikke glemme også. Tusen takk for at du er den du er. Selvom jeg ikke kjenner deg, så føler jeg at jeg gjør det. Hadde vi blitt kjent, er jeg sikker på at vi hadde blitt gode venner. Rett og slett fordi alle ønsker en venn som deg. Med disse tankene og verdiene <3 Sender alt godt din vei!! Klem

    9. Kjærleik krever av og til at ein må gje meir enn ein får. Er det ikkje nettopp dette som er ekte kjærleik? Det må det vere rom for. Av og til må ein bære, av og til må ein bærast. Av og til må ein gje og gje, og av og til må ein få og få. Eg er glad for å ha ein mann i livet som både kan bære og bli bært. Det er vakkert å vere sårbar, det er vakkert å måtte gje. Håpar du får ein som du kan dele både oppturar og nedturer med og stadig vekse nærare ❤️

    10. You go girl! Du er et forbilde, som inspirerer så mange andre til å stå på, jobbe hardt, finne mål, være fornøyd med seg selv og klappe seg selv på skulderen. Stå på!!
      Jeg har et spørsmål, og jeg lurer på hva som har skjedd med lille Levi skatten din? 🙂 Det er så lenge siden du har nevnt henne, og du snakket jo om at dere kanskje ville finne en ny eier til henne..

    11. Du er skjønn 🙂 Ønsker deg alt godt! Jeg har fulgt deg i mange år – helt siden du bodde i Ålesund og laget videoer for kjøpesenteret der. Det er gøy å se hva du får til! Masse lykke til videre. Stor klem

    12. Fint å se deg være så åpen å ærlig! Du er en sterk person, og en flott jente!

      Jeg har et spørsmål; kunne du skrevet litt om hvordan du utfører juicefaste? Hvor mange dager, hvilke juicer, juicer du selv eller kjøper du? Spiser du noe de dagene du faster? Evt hva?

      1. <3 Takk

        3 dager, 18 juicer, 6 om dagen. Spiste lett mat i tillegg:-) Kylling salater feks. Jeg juicer ikke selv, kjøpte hos Juicery 🙂

    13. Dette høres sikkert veldig klisje ut, men jeg blir inspirert til å bli en bedre versjon av meg selv ved å lese bloggen din! Spesielt da du skriver innlegg som dette. Jeg har selv ofte en tendens til å havne i et litt destruktivt mønster, ikke på en slik måte at det går utover mine nærme på en negativ måte – men det går jo utover den viktigste personen i mitt liv: meg selv. Jeg innser mer og mer at det er så innmari viktig å være venn med seg selv. Det betyr som du sier, ikke at det ikke skal være lov å ha dårlige dager. Men det betyr at man i bunn og grunn klarer seg uansett. Jeg har lett for å ha litt for mange av de dårlige dagene, kanskje fordi jeg ikke er god nok venn med meg selv. Så dette skal jeg jobbe mer med fremover. Skal bli flinkere til å klappe meg selv på skulderen, og innse at jeg er mer enn bra nok! Takk for at du inspirerer <3

      1. Så hyggelig Mia <3 Dårlige dager kommer og går men jobb med å vær din beste venn, se lysglimt i det ellers tunge og ta opp stoppskilt når det blir for destruktivt <3 Klem

    14. Beste Lenemora vår<3 Humørspreder og samtalepartner! Såå glad for å ha deg i livet mitt! Jeg er rik<3 Love you skatten min!!

    15. Takk for dette <3 Enig i ALT du skriver!! Vi må aldri la noen tråkke på oss og alltid tørre å være oss selv og ta den plassen vi fortjener! Gode mennesker vet hvilke mennesker vi er og de som fortjener oss er der alltid :* Vi er jo faktisk frie sjeler <3

    16. Gode, fine du. TAKK. Den siste perioden har vært beintøff. Det har vært brudd med kjæresten og dødsfall i nær familie. Det har vært den tøffeste sommeren i mitt liv. Måten du beskriver deg selv på i dette innlegget, jeg kjenner meg så utrolig igjen. Nesten sånn at jeg fikk frysninger. Det var mitt valg å gå fra eksen, etter han fortalte at han hadde vært utro en gang. Men grensen for meg, den går der. Jeg er litt som deg når det kommer til å bable i vei, så skal droppe det. POENGET er at jeg vil si tusen millioner takk for at du er min absolutt største inspirator og forbilde i hverdagen. Virkelig <3 Dine ord og måten du er på, har hjulpet meg masse. Jeg heier så på deg. Stor klem <3

    17. Hei Lene! For et nydelig, åpent og ærlig innlegg ❤️ Flott skrevet og SÅ mye sannhet i ordene du skriver! Dette traff virkelig mitt i hjerterota! Du er en god person tvers igjennom. Det VET jeg til tross for at jeg kun kjenner “produktet Lene Orvik” (som du selv beskriver), men du ytrer, sprer og gir noe spesielt gjennom bloggen og det du ellers gjør i sosiale medier som sier MYE om deg allikevel på en positiv måte! Stor klem

    18. Åhh, synes dette innlegget er så fint. Og det er så utrolig sant, dette hva man skal finne seg i og ikke. Jeg har mistet mennesker som jeg var kjempe glad i.. Men som virkelig tok så uendelig mye mer enn de ga. At deres liv og hvordan de hadde det ble viktigere enn sitt eget. Det å ta avstand er tøft, fordi når man er glad i noen selv om man vet det er destruktivt, gjør det ikke lettere å ta avstand. Men man merker i ettertid om at man skal gå rundt å bekymre seg og bære på andres byrder, spiser en opp. Selfølgelig skal man være der for vennene sine igjennom vannskeligere tider, men om det over lang tid blir at man nesten er mer involvert om “de/deres” beste vellvære, glemmer man å ta vare på seg selv er det ikke sunt.

      Ha gått igjennom mange stormer selv. Sjalusi og andre ting. Spessielt jenter kan virkelig være ekle mot hverandre. Sjalusi kan gjøre mennesker virkelig onde, og i min erfaring har det vært noens usikkerhet som har gjort dem slemme. Spessielt om det er gutter inne i bildet. Uendelig ganger har jeg tvilt på meg selv om jeg var en bra person, eller “bra nokk”. Men da hadde jeg heldigvis venner som deg som sa, “tror du virkelig vi hadde vært ved din side om du var slik”.

      Vi alle har “ei liten jente inne i oss”.. Noen reagerer med å være sterk, “virke kald” og bestemme seg for at uansett hvilket vær der ute … Så skal man klare å stråle som en sol! Som ingenting har skjedd… Noen reagerer i motsatt retning, med sinne og hat, til å ødelegge for andre. Men i enden, hvem har det egentlig best med seg selv? Selfølgelig ikke den som velger negativitet og sinne styre handlingene sine.. Selv om det å “stråle som ei sol” kan virke som ingenting påvirker eller sårer en. Men begge parter er jo egentlig like såret, bare noen velger sol .. andre regn. For alle årstider er noe som påvirker alle sitt liv.. Noen dager virker det som sommern aldri har vært lengre, noen så hagler det sånn ned at alt gjør vondt. Men det å tenke positivt er virkelig det eneste som hjelper, for ingen kommer igjennom livet uten alt dette her.

      Ser virkelig opp til deg og alt du har fått til. Hvor mye hardt arbeid som har gjort slik du har kommet deg til dit du er idag. Begynte å følge bloggen din siden du startet, og alt du har jobbet deg frem til – har du virkelig fortjent. Lykke til videre. Gleder meg til flere innlegg som dette. For det er din styrke, ikke hvor du har kjøpt kaffekopper eller nyeste innkjøp (Selv om de er kjekke og, haha) Men når du sprer glede igjennom å vise din styrke og positivitet.

      1. Hei Christine. For et fint innlegg :-* Det er sant som du sier, vi er alle “små jenter” det handler bare om hvordan man reagerer. Synes det er veldig synd at mange dessverre ofte lar sinne og misunnelse komme til syne istedet for å spille på lag med hverandre og vise sårbarhet <3 Takk for at du følger <3 Stor klem!

    19. Du är helt rå. Det är inte första gången jag läser ett av dina djupare och personligare inlägg – och tårarna bara rinner. Och rinner. Det du skriver berör och träffar verkligen rakt i hjärtat, och inte minst så känner jag mig nog träffad. Du skriver ofta om att vara sin egna bästa vän, att vara chefen över sitt eget liv och leva det så som man vill, och det är något jag önskar att jag kunde ta efter, att jag på riktigt kunde ta till mig allt det kloka du skriver, gå ut och börja leva mitt liv, som just nu bara är en ond cirkel och som jag inte ens vill kalla ett LIV, kjærlighetssorg och brist på vänner kvar i den här lilla staden som alla flytt från, medans jag själv har fastnat, och vid ett vägskäl där jag inte har någon aning om vilken väg jag ska gå och vad jag ska göra med mitt liv, när livslusten är så gott som bortblåst.
      Jag funderar ibland på om du är på riktigt, om det verkligen finns så underbara och kloka människor, precis så som du verkar vara. Stark och så många fina egenskaper. Jag älskar att följa dig och ditt härliga liv varje dag. Du är en förebild och du inspirerar mig. Skulle verkligen behöva någon som du i mitt liv! Känner inte dig, men tack för att du är du! Önskar dig allt gott, kram från Strömstad

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg