Oppskrift : Salte mandelkjeks

Uten navn-20Rekk opp hånden de som elsker ost og kjeks kvelder? Riktig, det er nok ganske mange ja. Bare ost og kjeks, eller ost og kjeks med rødvin, druer, spekeskinke, melon – you name it. Jeg elsker det! Nydelig kvelds snacks, eller til vorspill med jentene ♥ Jeg har sluttet å kjøpe kjeks på butikken, og lager de mye heller helt fra bunnen selv. Og det skal jeg bare si dere, er de aller aller beste kjeksene! Kan spise meg ihjel på de. Disse må dere prøve.

Salte mandelkjeks

Uten navn-142 dl malte mandler
1 dl sesamfrø
2 eggehviter
1/2 ts salt
2 ts fiberhusk
Maldonsalt (til å strø på kjeksene)

Start med å kjøre mandlene i blender, bland mandler med resten av det tørre.

Uten navn-15Skill ut eggehviten og bland den i det tørre. Om røren blir for tørr, ha i en eggehvite til. La røren stå å svelle et par minutter.

Uten navn-16Det er to måter å lage disse kjeksene på. 1 : Lage små kuler og trykke ut til runde kjeks, eller 2 : Smøre hele røren utover et stekebrett, og deretter dele de opp i firkanter med pizzaskjærer før du setter de i ovnen. Jeg synes alternativ 2 er mest effektivt, jeg har ikke tålmodighet til å trille kuler og trykke de ut, hehehe.

Uten navn-17Igår doblet jeg oppskriften og fikk masse kjeks. NAM! Husk å strø over maldonsalt før du setter kjeksene i ovnen. Stekes i 15-20 minutter til de blir gylne og sprø på 180 grader.

Uten navn-18Så er det bare å kose seg da ♥ Jeg synes også det er nydelig med varm te til, når man ikke er i rødvinsmood.

10 kommentarer
    1. Hei Lene! Har lest bloggen din av og på i mange år nå, men har aldri kommentert før. Så nå var det på tide. Ville bare gi deg litt ros for at du er så flink til det du driver med, fine innlegg og alltid stilrene antrekk. Det eneste jeg kunne ønske meg er innlegg med tips til feks plagg en garderobe bør inneholde og tips til fint tøy som ikke koster skjorta. På studentbudsjett er det ikke alltid like lett å finne ut av hva man skal prioritere eller hvor man finner det. Da er det supert med tips fra noen man stoler litt på i klesveien og synes stort sett alltid du er kledd i noe jeg kan ønske meg selv.Heia deg, stå på videre!Hilsen Ingvild

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg