Offline O’Clock

Annonse
Processed with VSCOcam with t2 preset#offlineoclock fra 22-06 i to uker – ingen telefonbruk mellom disse tidene

Om #offlineoclock

Dere husker vel at dere leste at jeg gikk #offlineoclock klokken 22.00 i går kveld? Og dere lurer sikkert litt på hvorfor? Fra i går av, altså 14 mars – 27 mars, har jeg blitt utfordret av forsikringsselskapet If til å logge med helt av i tidsrommet 2200-0600. Ingen telefon, ikke nettbrett, ikke mac. Ingen sosiale medier, ingen serier, ingen surfing. Ingenting. Jeg DIGGER denne utfordringer, og jeg digger konseptet bak. Jeg er 100 % positiv innstilt på å klare dette, og det skal jeg. I hverdagen blir det ikke noe problem, men det blir verre med helgene, og påskeferien! Om man er ute, er man jo som oftest innom sosiale medier og telefonen sin, samt i ferien når man er lengre oppe. Men i disse to ukene er det altså IKKE lov. Når disse to ukene har gått, skal jeg, sammen med de andre vurdere hva som skjedde når vi holdt oss unna mobil, nettbrett og laptoper. Det blir spennende! Grunnen til at jeg valgte å være med på dette, er rett og slett fordi jeg kjenner og VET at jeg trenger det. Jeg trenger å koble ut, ikke være på hele tiden. Heller være tilstede ♥

Hvordan opplevdes dette etter én dag?

Jeg merket forskjell allerede i går. Og det var ÈN dag! Jeg merket at jeg.. Altså. Det var noe som manglet, hehe. Jeg kjedet meg ikke, men jeg hadde så mye jeg måtte gjøre! Skjønner hva jeg mener? Jeg tok meg en dusj, og i løpet av hele den dusjtiden, merket jeg at hodet kvernet, dette må jeg huske, dette må jeg gjøre, jeg må svare på den mailen, på den meldingen, jeg må skrive dette på den to-do listen, sette på den alarmen for å huske det, og så må jeg, og så må jeg. Det var altså konstant! Hodet var på, på, på. Hele tiden! Men jeg tok meg selv i at, dette kan jeg jo ikke? Nei, det kan jeg ikke. Så jeg måtte nesten finne frem penn og papir for å skrive ned alt, hehe. I tillegg rant det inn med sms’er fra 2200 og utover. De leste jeg idag! Merker dette blir et spennende prosjekt!

Litt fakta om eksperimentet 

Grunne til at If forsikring har utfordret oss på dette, er enkelt og greit fordi vi ikke får nok søvn. Dette begynner å bli et problem, ettersom søvnmangel igjen kan føre til dårligere helse, og flere ulykker. Vi vil, med dette budskapet, prøve å få dere også til å logge av fra 2200-0600. Klarer dere det?

Internett og digitale verktøy har faktisk gjort at vi sover mindre enn vi gjorde før. Det blå lyser fra skjermene hindrer produksjonen av melatonin, altså kroppens eget søvnhormon. Det blå lyset lurer altså hjernen vår til å tro at det er dag. Hallo?? Hvor sprøtt er ikke dette? Dette tenker man jo ikke over når man legger seg i sengen og scroller på den helsikkes telefonen, eller macen (sorry språket..)

Processed with VSCOcam with t2 presetSkru av klokken 22. Ikke ta med macen i sengen før du legger deg. Det pleier nemlig jeg å gjøre alt for ofte!

Hva kommer til å skje etter dette eksperimentet? Vil vi kjede oss? Vil vi gjøre på andre ting? Blir det vanskeligere å holde kontakten med venner og følgere? Eller vil vi oppdage at vi faktisk får tid til andre ting, finne nye måter å slappe av på, bli mer uthvilt? Dette skal vi finne ut i løpet av disse to dagene.

Dere kan lese mer om søvn, og #offlineoclock her

Processed with VSCOcam with t2 presetProcessed with VSCOcam with t2 presetLegg vekk alle disse enhetene om kveldene, og se hva som skjer når du ikke bruker de.

Jeg er veldig nysgjerrig på hvordan dere vil oppleve dette også. Er dere med meg? Altså! INGEN lesing av Lene Orvik sin blogg etter klokken 22.00 på kveldene heretter, hehehe. SÅ, hvem er med meg på #offlineoclock?

Delta gjerne på FB-eventet her!

23 kommentarer
    1. Hei Lene! Jeg tar alltid på flymodus på mobilen før jeg legger meg, og slår den ikke på før jeg er våken 🙂 Bare et lite tips som kan gjøre det enda enklere. Det har blitt en vane for meg nå, og det er så deilig! Ligger i fred og ro og leser bok istedet, uten fristelser og forstyrrelser 🙂

      1. Så bra, flink du er 🙂 Jeg har litt angst for å slå den på flymodus, rett og slett fordi jeg er redd det skal skje noe ila natta, og noen prøver å få tak i meg.. Men jeg er flink å la den ligge uten å røre den! 🙂

    2. Det er ikke så ofte jeg kommenterer, men jeg følger deg hver dag. Du er et lyspunkt i hverdagen min. Koser meg med oppdateringene dine hver dag, og du er virkelig en solstråle! Hadde vært kjempegøy med et innlegg om treningen din, hvilke øvelser gjør du? Hva motiverer deg?

      Hilsen
      Anna

      1. Hei! Åh, så koselig <3 TAKK for fine ord 🙂 Det betyr mer enn du tror! Ja, det skal jeg få gjort etterhvert 🙂 Store klemmer

    3. Fine deg! Dette skal jeg absolutt teste ut.. Jeg trenger dette, rett og slett! Jeg sover altfor lite, og altfor dårlig, så alt av slike duppedingser skal legges vekk kl. 22 i kveld. GLEDER MEG 😀

    4. Hei Lene, spennende prosjekt. Prøver dette selv også, overraskende vanskelig, hehe!
      Jeg lurer på hvor du har tightsen din fra? Veldig fin 🙂

      1. Veldig spennende! Synes du? Jeg sovnet på sofaen 2230 igår, så merket ingenting heheeh 😀 Men blir kanskje litt verre i helgen 😀 IIIK. Den er fra Shein.com 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg