Nytt kosthold – ny hverdag

Før jeg skriver innlegget, vil jeg bare presisere at jeg ikke har noe mål om å gå ned i vekt eller noe sånt tull, jeg vil ha en sunn og frisk kropp, med et sunt og rent kosthold ♥

Fremover skal jeg fokusere på å spise grønnsaker, protein og fett. Og må passe på at jeg får i meg dobbelt så mye grønnsaker som jeg har pleid å spise, i tillegg skal jeg spise ca 20 gram protein i hvert måltid. Jeg spiser frokost, lunsj, middag og kvelds. Og tro meg, det har jeg ikke fått til i hverdagene på lenge nå! Kan ikke huske sist jeg spiste kvelds. Hallo rutiner, det er så viktig for meg nå.

Jeg er jo ny i gamet, og absolutt ingen ekspert, jeg prøver meg bare frem etter tips som jeg har fått fra Helle. Mandagskveld fylte vi opp kjøleskapet, og denne gangen med bare sunnheter, og DET er ganske uvant. Men så deilig!

Proteinkilder : Egg, ost, cottage cheese, skinke, kylling, fisk, svinekjøtt, saltknoke (til å koke suppe på- og av)

Fett : Avokado, olivenolje, fetaost, ekte smør, kokosfett, rapsolje, mandler

Grønnsaker, salat og bær : Blåbær, bringebær, sitron, lime, ingefær, agurk, paprika, tomat, brokkoli, blomkål, gulrot, kålrot, forskjellige typer salater, asparges

I tillegg handlet vi inn litt banan (som er godt å bruke til smoothie sammen med avokado) makrell i tomat, fløte til sauser, og kokosmelk til thaigryter / supper.

Uten navn-1Kopp her – med lokk her (adlink) | Bok Funliving | Smørboks LSA

Jeg er som sagt tidligere, håpløst på matrutiner, spesielt i ukedagene, da jeg ofte glemmer å spise fordi jeg jobber, er i møter eller fyker rundt omkring. Men det MÅ det blir en slutt på nå. Derfor skriver jeg alle måltider, med klokkeslett inn i en bok. Dette også fordi jeg skal være flink å minner meg selv på rutinene som skal inn, altså å spise med ca 5 timers mellomrom. Gjennom hele dagen, 4 måltider. Ingen unntak!

Små mål i hverdagen ♥

Nummer 1 – det første jeg skal gjøre om morgenen, er å gå rett på kjøkkenet og lage frokost. (Dette glemte jeg feks idag, siden jeg heller satt meg på macen og begynte å jobbe.) Så da ble det frokost litt senere enn vanlig, og dette ødelegger litt av den rytmen jeg skal ha ift matplanen. Alt blir liksom forskjøvet.

Nummer 2 – spise godt, og mye og få i seg de riktige kildene, slik jeg skal holde meg mett i 5 timer. Dette for å slippe at jeg vil småspise innimellom, og heller holder meg fast til måltidene jeg skal ha på en dag

Nummer 3 – ikke drikke til maten, men mellom. Dette fordi jeg ikke skal drikke meg mett på vann, men heller fokusere på å få i meg nok mat.

Nummer 4 – drikke nok i løpet av en dag. Dette har jeg vært helt elendig på i det siste, men nå skal det endres. Jeg kommer alltid til å ha vann i kjøleskapet med sitron i, eller vann med bær eller agurk, det er så forfriskende, og ekstra godt ♥

Nummer 5 – planlegge smart om jeg skal på farten, eller ut på reise. Ofte slurver man med litt dårlig mat når man er på farten, men ikke nå – nå skal det bli andre boller! (Eller ikke boller. Salat) Hehehehe.

Det her kan kanskje virke litt ekstremt på mange, eller? Jeg synes ikke det. Jeg skal ærlig si at denne lille kostholdsendringen ikke er NOE problem. Jeg spiser jo bare mat som jeg allerede elsker. Noe av det beste jeg får er knekkebrød med ost og skinke feks, eller egg med smør, eller fisk, kjøtt eller kylling med sauser, eller noe annet godt laget av fløte. Det er jo dette jeg liker! Jeg kutter ut sukker, søte bakevarer, juice, brus, saft, brød, poteter og pasta – men kommer jo til å unne meg det i helgene om jeg vil det ♥ Meningen med denne kostholdsendringen min er jo bare at jeg skal bli mer bevisst! Og det skal være en enkel kostholdsendring som er lett og gjennomføre, er det for mye dill og dall orker jeg ikke. Men jeg vet at dette her ikke blir noe problem, og det er en deilig følelse! Det eneste som er litt uvant, er at jeg må spise så mye! Idag feks, har jeg spist to kokte egg, og to knekkebrød med en halv avokado og skinke, det er dobbelt så mye som jeg normaltvis spiser til frokost. Men alt er vel en vennesak! Momsmoms..

Mange av dere har tidligere spurt hva jeg spiser på en dag, men det har jeg jo ikke hatt særlig rutiner på før, så nå tenkte jeg at jeg kunne dele hva jeg spiste igår :

Frokost kl 08.00
Smoothie :
1 avokado
1/4 banan
1 dl vann
2 eggeplommer

Lunsj kl 13.00
Omelett :
To egg
3-4 skiver skinke
5-6 små buketter brokkoli
5-6 biter fetaost

Middag kl 18.00 
200 gram lettsaltet torsk
Gulrot og kålrabi stuing med litt følte og smør
Gratinert brokkoli

Kvelds kl 21.00 
1 hjemmelaget knekkebrød med to osteskiver, to skinkeskiver, agurk og pepper

Gjennom hele dagen drakk jeg iskaldt, friskt vann med sitron i ♥ Deilig å legge seg, og vite at man ikke har spist noe dritt! Fantastisk. I forhold til i helgen når jeg omtrent spiste sukker til frokost (juice, lys baguett, yoghurt) mellommåltid (sjokolade, smågodt) middag (kjøtt, grønnsaker, saus – her er jeg alltid flink) mellommåltid (sjokolade, smågodt) og kvelds (smågodt, potetgull, vin) .. Skjønner ? Jeg tror- og vet at kroppen min kommer til å bli litt mer happy med meg i fremtiden.

Uten navn-3
Og til slutt (mye på hjertet idag? Dette er virkelig noe jeg brenner for nå kjenner jeg..) Oppskrift på nydelige hjemmelagede og sunne knekkebrød ♥

2 dl sesamfrø
2 dl solsikkekjerner
1⁄2 dl linfrø
2 dl gresskarskjerner
2 dl mandler, malt i blenderen
1 dl vann
1 ts salt
2 ss kokosolje
3–4 egg, avhengig av hvor store de er

Røres sammen, og smøres på stekebrett med stekepapir. Jeg pleier å bruke en slikkepott når jeg smør den utover, da blir den jevnere. Stekes på 150 grader lavt i ovnen i 30 minutter. Skjær de opp i fine ruter med pizzaskjærer så fort du tar de ut av ovnen. La de avkjøles på rist, og gjerne over natten.

Uten navn-2Dere er med meg? JA?

64 kommentarer
    1. Hei Lene. Veldig moro at du er så positiv og sånn til dette, men jeg må si jeg liker svært dårlig at ENDA en blogg blir sånn mat- og kroppsfokusert… #godmorgennorgeidagtidlig Blir litt mye.. Men lykke til!

    2. Smågodt som mellommåltid?? 😮 hørtes ikke bra ut :p Tror kroppen får det mye bedre nå med ren og sunn mat! Tommel opp 😀

    3. Syns du e såå flink! He lenge villa gjort det samme, men bli jo aldri nokke meir enn med tanken. Heia på dej, ditta klare du :)Gratulere så mykje med egen kolleksjon, den blir sikkert rå lekker!

    4. Hei, ville bare gi et hint om at det kanskje ikke er helt heldig å komme med så detaljerte kostholdsråd og samtidig prøve å få lesere med på dette. Det er jo veldig bra at du fronter et sunt kosthold, men her ser det ut til at du vil nedprioritere karbohydrater i stor grad. Som populær blogger har du nok en del unge lesere (kropper i utvikling) som behøver mye energi (karbohydrater) i løpet av dagen. Samme leserskare er veldig påvirkelig særlig når de ser fine kropper. Du er naturlig slank og sier selv du er en nybegynner ang. mat og trening, og når du legger ut detaljer om maten du spiser og trening vil nok mange følge etter – uten å være kritisk til hva deres kropp behøver. Selv om Helle hjelper DEG, så vil ikke de samme rådene være bra for alle, og det er heller ikke du som sitrer på den kompetansen du deler. Du skjønner nok hva jeg mener 🙂 du hadde fått en stjerne i boka om du tok en litt alternativ tilnærming til dette på bloggen og kanskje skrev litt om det.

    5. Sa flink du er 🙂 Maa bare komme med et lite tips og det er at du absolutt ikke trenger og kutte ut brød, pasta og poteter om du kun endrer kosthold for og være sunn! Saa lenge du velger grove produkter er dette sunt og inneholder mange viktige næringstoffer saa dette er jo ikke noe du trenger og kutte ut om du er glad i det 😀

    6. JA, Jeg er med deg Lene 😀 Et spørsmål bare, virker denne “kostholdsdietten” (endringen) med 5 timers mellomrom på hvert måltid for de som ikke kan trene også? Med tanke på kroppsendringer osv ..?Mye lettere og faktisk klare å gjøre en endring i kostholdet vertfall, når det er så mye godt og variert og spise! Det liker vi :-)Klem <3

    7. ELSKET dette innlegget! Ble smoothie til frokost i dag for å si det sånn, nam! Har spist masse karbohydrater før jeg også, men som jeg har trodd var sunne karbohydrater. Nå som jeg har lest meg litt opp har jeg gjort det samme som deg, og kuttet ned på karbo og spiser mer sunt fett, og jeg merker stor forskjell innvendig allerede! Blir ikke like oppblåst og holder meg mett mye lengere 😀 Gjerne fortsett med slike innlegg, der du skriver hvordan du spiser i løpet av en dag! Blir såå inspirert!

    8. Er så deilig med sunt og godt kosthold. Jeg har chrons og har tatt den enda lengre ut med glutenfritt, ingen melkeprodukter, sukker eller gjær. Etter bare en uke merker man forskjell, er så deilig å kjenne at man får mer energi! Man får virkelig tenke kreativt på matfronten. Så her er det bare gogogo ☺️

    9. Hei 🙂 Så spennende med kostholdsendringer, ble veldig inspirert av dette innlegget! Hørtes godt ut med torsk og stuing. Hvordan tilberedte du torsken? Selv pleier jeg å smørdampe den, men kan bli litt “kjedelig” hvis jeg spiser det for ofte:)

    10. Oi så flink! Ja, jeg har tenkt litt på dette.. Kanskje lurt og bare holde seg unna snopet o.l i helgene en stund, erstatte med smoothie o.l istedet, kroppen vil jo bare ha mer sukker om den får litt.. IIK, så må vel passe på 😀 Smoothies er bra, har du noen gode bær smoothier å dele med meg?? NEED!

    11. Hei Lene 🙂 Så utrolig bra innlegg i dag 🙂 Vil veldig veldig gjerne ha masse mer om ditt kosthold og oppskrifter, da det inspirerer meg, og sikkert mange andre også. Synes det blir litt mye mote, og lite “matprat” 🙂 Synes du er så flink til å lage variert mat, og når du nå skal starte på et sunt kosthold, kan du ikke legge ut oppskrifter en ell to ganger i uken? Stå på Lene, du er flink og ikke minst vakker, innvendig og utvendig. Litt mer om mat, mote, hva du driver med i hverdagen, trening (gjerne noen hjemmeøvelser) tas imot med takk. Klem fra meg 🙂

    12. Så flink du er, Lene! Synes absolutt ikke at dette er kritikkverdig, i og med at du kun fremmer gode og sunne vaner. Er ikke en ekstremt diett eller noe, rett og slett bare sunt og stabilt. Jeg ønsker å bli flinkere selv også, så jeg henger meg med! Men jeg er ikke ute etter å bli noen form for fanatisk, bare bli flinkere til å få i meg det jeg skal (og helst ikke så mye utover det) i hverdagen 🙂 I helgene, på ferier o.l. skal jeg fokusere på kos! Uansett, liker kjempegodt at du skriver hvilke matvarer dere prioriterer å kjøpe inn.. Blir ofte fristet av alt annet enn det jeg skal ha i butikken, så veldig lurt med handleliste (og viljestyrke, haha)! Del gjerne mattips/oppskrifter i tiden fremover :DJeg har troen! Lykke til! 😀

    13. Såååå utrolig gøy Lene 🙂 håper du vil legge ut hva du spiser hverdag for dette inspirerte meg virkelig 🙂

    14. Så gøy at du er i gang med trening Lene. Jeg har ikke spist noe godteri siden 30.12.14 det er værst de første ukene, men nå går det helt fint. Gleder meg til å følge deg og for å ikke snakke om den nye kolleksjonen din.

    15. Hei Lene! Så flink du er og jeg håper du lykkes 🙂 Men ærlig talt, hadde jeg hatt kroppen din så hadde jeg fortsett og spist godteri hver dag og kost meg 😀

    16. Hei! Jeg må desverre bare si at for meg var dette spikeren i kista, og nå kommer jeg ikke til å lese bloggen din mer. Vet du ikke mener noe vondt med å skrive om fett, proteiner, cottage cheese og 200 gram lettsaltet torsk, men jeg orker ikke enda en blogg som trøkker på meg/oss sånt slitsomt kostholdsmas. For min del har det vært deilig å lese bloggen din, fritt for kostholsd- og treningsmas. Hvis jeg helt bevisst ønsker og lese om det, da titter jeg heller innom kostholdsblogger på eget initiativ. Å få prakket på seg sånt her, det orker jeg rett og slett ikke. Blir helt sliten av hvordan mange bloggere skriver om kosthold og trening, og ser hvertfall ikke hvordan det kan være noe poeng i å liste opp dagsplaner! Jeg er jo i tjueårene og blir hvertfall ikke så veldig påvirket, ingen kan ta fra meg brødskivene mine! Men, jeg vet hvordan 14-, 15-åringer kan tenke. Det kan du kanskje ha i bakhodet 🙂 Dette er ikke for å være frekk mot deg, men vil bare forklare hvorfor du fremover hvertfall vil ha en mindre leser herfra.

    17. Kjære lene.Først vil jeg fortelle deg at jeg har vært en fast leser avdeg lenge og syntes du virker som en veldig flott jente, med gode verdier, litefordommer og rett og slett et vinnendevesen. Du virker bra både innvennig og utvendig. Du har virkelig vært et SUNT forbilde formeg, spesielt den siste tiden.Men jeg ble veldig lei meg og det var med tungt hjertet jegleste ditt siste innlegg ang din matomvending.Saken er at jeg holder på å jobbe meg ut av en anoreksi somjeg har slitt med i 4 år. Jeg er heldigvis på god vei ut og holder på å finnehele meg selv igjen.Men fortsatt sliter jeg med skyldfølelsen når jeg spiser, ogfølesen av å være tjukk kan ta over hele hodet mitt, selv om jeg ernormalvektig. Tankene eier meg heldigvis ikke lenger, og jeg klarer å kjempeimot de , uansett hvor vondt det kan gjøre. For jeg har heldigvis fått kontaktmed flkesene mine igjen og vet hvilke følelser og situasjoner som forsterkerstinketankene om meg selv.Spiseforstyrrelsen fikk jeg i overgang til vgs når jeg var ipuberterten, veldig sårbar og lett påvirkelig av alt rundt meg. Samfunnet ogforventiningene slukte meg og jeg prøvde å prestere og lykkes på alle plan.Dette gjorde meg syk. Og jeg mistet meg selv, bokstavlig talt, og endte med toinnlegelser og har vært så dårlig at det var fare for livet mitt.Men nå som jeg har funnet meg selv tilbake betyr det ikkelenger så mye hva andre skulle mene og tenke om meg, for jeg vet nå selv at jeger god NOK som jeg er. Så heldigvis kan jeg håndtere min høysensitivitet på enhelt annen måte en før.Poenget mitt er at jeg vet at slankekurer, slankemidler,dietter, matprat, lavkarbo,sommerkroppen, treningspress, fortjene mat, ”farlig” mat og alt annet som samfunnet propper oss medvar med på å utløse min spiseforstyrrelse. . men i stedet for å følge detkroppen faktisk trenger, lagde jeg mine egne sannheter rundt det, og plutseligble all mat farlig, og jeg fortjente absolutt ingenting. Brød ble byttet ut medgulerøtter og tilslutt levde jeg bare på et eple om dagen og løp 2-3 mil væreneste dag. Ja dette er et ekstremt tilfelle og jeg ser jo nå at det er ikkeDET samfunnet legger opp til. Men for meg ble det aldri godt nok, jeg ble aldritynn nok, og aldri trent nok, og mistet meg selv.På vei ut av denne prosessen har jeg måttet gå mange rundermed meg selv, og måttet skåne meg fra mye av samfunnets press, sluttet å lesemange blogger , kuttet ut venner og venninner som ikke gjør meg godt og gjortet oppgjør i meg selv for å finne ut hvem JEG er.Nå som mat er blitt mindre skummelt, og jeg ikke er så lettpåvirklig fra andre har det vært godt å blant annet lese din blogg samt medvoes blogg, eirin kristiansen og andre bloggere JEG føler ikke går på noendietter, men godtar seg selv og sin kropp og ikke minst har et normalt forholdtil mat.Spesielt ditt forhold til mat og det du har frontet påbloggen har jeg satt stor pris på, for du har vært et bevis i mine øyne på atINGEN mat er skummel, at du kan spise hva som helst, det du har lyst på og detkroppen trenger, og likevel se så flott ut som du gjør. Med en sunn og friskkropp.Det har vært med på å støtte opp til alt det jeg har lærtfra ulike ernæringsfysologer og det jeg har begynt godta, at kroppen mintrenger all mat, og det er da den funker på sitt beste.Derfor var det veldig trist for meg å lese at du skalbegynne på en lavkarbo kur. Selv om jeg skjønner intensjonen din, at du ikkeskal gå ned i vekt, og at du fortsatt spiser mye av det du liker. Og NOK. MENpoenget er at jeg føler da at du fronter noe av det mange andre i samfunnetogså legger opp til, at karbohydrater er farlig, at det og det er ”nei” mat, ogat man skal følge ulike dietter for å få det bedre med seg selv..Jeg sier ikke dette for at jeg mener at du gjør noe feil, ogjeg skjønner at ikke du har noe utgangspunkt i å slanke deg, men mer energiosv.. men likevel gjør dette meg redd og lei meg, for jeg vet at er manhøysensetiv som meg og en leser av din blogg kan man fort bli slukt av dette ogdet kan føre til det ekstreme.Nettopp fordi du for oss lesere blir som ”den kuleste jentai klassen”, et forbilde , så vil man være som deg og gjøre som deg, og jeg trordessverre dette kan føre til at mange av dine lesere kan bli veldig negativtpåvirket av at du innfører ”nei-mat” og ”ja-mat”.Det har vært så utrolig godt å lese om ditt naturlig sunneforhold til mat, om smågodt, pasta og poteter for å hjelpe meg til å forstå atdette er lov for meg også.Jeg skal ikke bestemme over deg, og du må gjøre det du følerfor. Jeg ville bare fortelle deg hva jeg følte når jeg leste innlegget ditt ommatomvendingen.Så for å ta meg selv på alvor, kommer jeg til å måtte styreunna bloggen din en periode for å ikke bli påvirket av denne dietten. For jegvet at hvis jeg begynner å kutte ut ting, da kan det fort gå galt..Med vennlig hilsen Mariell 22 år

    18. Jeg kommenterer aldri, men nå må jeg bare. Først og fremst, supert at du tar tak i kostholdsvanene dine, Lene! 🙂 Til dere som mener at dette er et ekstremt kosthold, eller skummelt å kutte så mange karbohydrater, hvorfor er det det? På hvilken måte kan dette kostholdet være til negativ påvirkening av andre? Det er rene produkter, stappfulle av næringsstoffer og gode fettsyrer. Mer fett og mindre kabrohydrater! Jeg er selv kostholdsveileder, og studerer ernæringsfysiologi, og ser ingenting galt i å spise som dette, tvert imot! Godt å se det er vettige ernæringsveiledere du har fått hjelp av! 😀 Tommel opp!

    19. Hei Lene! Jeg lurer litt på hva kjæresten din synes om denne kostholdsplanen? Kommer dere til å spise det samme? Siden han er aktiv og har en del muskler vil jo han gå ned i muskelmasse i tilfelle, og det blir kanskje vanskelig å ikke spise det samme? Eller har han egen kostholdsplan? Jeg skjønner jo at det ikke er sunt å spise søtsaker hver dag, og at det er bra å kutte ned på sukkerinntaket, men ville du ikke heller ha bygd en sterkere og strammere fysikk, istedenfor å slanke vekk både muskler og fett? Du sier du ikke tåler brød så godt, men om Helle hadde villet ditt beste så burde hun vel gitt deg alternativer til brød? Her virker det som hun tenker på egen vinning, og gir deg en slankeboost slik at vi lesere skal se rask (og som regel kortvarig) forandring (tenåringer er lettpåvirkelige) og kanskje kjøper hennes tjenester. Kroppen trenger byggesteiner for å bygge en sunn og sterk fysikk, og de byggesteinene er Både proteiner og karbohydrater. 🙂 Lykke til med livsstilsendring! Men jeg håper du ikke skriver så mye mer om at lite karbohydrater er bra, for plutselig sitter lillesøstra di hjemme og nekter å spise brødskiver til frokost…

    20. Hva er det egentlig du vil oppnå med å skrive nøyaktige mengder i kostholdsplanen? Det ser fryktelig ut som en diett, og ser ikke helt hvorfor mengder er noe du trenger å dele. Jeg ser ingen grunn til at denne kostholdsplanen skal være “inspirasjon” for dine lesere. Det du legger opp til her er uheldig påvirkning av yngre som ikke evner å vurdere innlegg som dette med et kritisk blikk. At du har et sunt kosthold er fint og flott, men avstå fra å dele mengdene for fremtiden. Det holder å si navnet på rettene heller.

    21. Det er virkelig skremmende å se hvor lite du skal spise i løpet av en dag, og med 5 timers mellomrom? Hvordan kan en smoothie med avokado, banan, vann og 2 eggeplommer holde deg mett i fem timer?! og ikke minst ett knekkebrød til kveldsmat? dette er ikke et sunt kosthold, om det var det det skulle være.

    22. Hei Lene! jeg har aldri kommentert på noen blogg før, men dette måtte jeg nesten bare kommentere! synes det er SUPERFLOTT at du tar tak i kostholdet. For det er som du selv sier, ikke en slankegevinst, men en helsegevinst. Jeg selv spiser AKKURAT som deg, og jeg er heller aldri sulten, selv om jeg spiser mindre mengder mat. Dette er jo pga at sunt fett, og fett generelt metter mer, og fører til at blodsukkeret er stabilt hele dagen, så lenge man husker å fylle på 🙂 Jeg, som deg tåler heller ikke brød, og pasta, fordi jeg har LBS ( Irritabel tarm). Og jeg får ubehag av å spise brød og sukker. ( selv om jeg spiser litt på lørdager). Jeg fikk plutselig masse energi av et slikt kosthold! Så, drit i de negative kommentarene, og fokuser på at det du gjør er rett for deg! Heia Lene! :-)GOD HELG!

    23. Herregud altså, dere som mener dette ikke er et sunt og fint kosthold! Her er det karbohydrater i form av grønnsaker, frukt, evt. havregryn o.fl.. Nå er jeg ikke norsk, men denne brødkulturen her i Norge er faktisk utrolig for oss “andre” – at folk til vanlig spiser 2-3 skiver til frokost, lunsj og kvelds fatter jeg ikke. Når noen ikke spiser slik har de forvrengt syn på mat… Nei, faktisk ikke. Det er faktisk ikke feil å unngå prosessert mat.Så at en skrev at hun trodde det var for få kalorier i den dagsmenyen, det skal påpekes at i sunt fett er det mange kalorier, som holder man mett lenge. Så Lene får nok i seg de kaloriene hun trenger, med ren, sunn og næringsrik hjemmelaget mat.

    24. Jiizes! Skremmende at folk reagerer med å kalle deg et dårlig forbilde fordi du fremmer et sunt kosthold og en sunn kropp. Forstår ikke at folk blander inn kroppspress og slanking med en gang noen bestemmer seg for å gjøre noe positivt for helsa. Du er et supert forbilde – stå på! 🙂http://martenord.blogg.no/

    25. Dette er ikke bra i det hele tatt. Hvor mange følgere har du egentlig? Veldig mange jenter i tenårene ihvertfall. De blir kjempe påvirket av deg. Slutt med dette fjaset fortest mulig. Du er tydeligvis syk, som så mange andre jenter nå til dags. Hjernevasket av 2015 verden.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg