Ny hverdag

Jeg har lenge følt på dette med dårlig kosthold og dårlige rutiner i livet mitt, jeg spiser ofte lite, fordi jeg ikke føler jeg har tid, og når jeg spiser så blir det noen ganger / ofte veldig usunt. Jeg kan hoppe over frokost, og ikke spiser før sent på dag, middagene er som oftest sunne og gode, men likevel er jeg helt ute av rytme. Jeg sover godt, og er et A-menneske med MASSE energi, men kostholdet mitt – det er til tider helt fryktelig. Rett og slett.

I tillegg går dette utover andre ting i livet, jeg har dårlige rutiner på mat og på jobb, spiser som sagt lite, jobber mye, glemmer å drikke.. Og det har vært helt håpløst, har bestemt meg (og tvinger meg selv) til å ta grep nå. For det trengs. Heldigvis sover jeg som et barn om nettene, så det går ikke utover søvnen, men kroppen min er nok langt ifra fornøyd med hvordan jeg lever livet mitt nå. Ikke misforstå meg, jeg har det bedre enn noen gang sånn ellers, men mat og trening er noe som jeg må ta tak i. Og som jeg skrev før idag, så har jeg en vilje av stål, når jeg først bestemmer meg, blir det. Jeg var hos Helle Bornstein som jeg liker SÅ utrolig godt før idag, vi hadde en utrolig god samtale om rutiner, mat og trening og nå er jeg så motivert og glad! Hun blogger også hos UB og det er der jeg har kommet i kontakt med henne.

Uten navn-6
Fremover skal hun hjelpe meg litt på vei som en veileder, gjennom en app jeg skal følge mtp trening og kosthold. Dette skal hjelpe meg på vei mot å nå målene mine, og jeg føler meg veldig glad og motivert i skrivende stund. Dette skal bli så bra! Jeg har veldig lyst å ta dere med på denne reisen også, og nei – bloggen min skal ikke bli en treningsblogg, hehe. Men jeg vil gjerne komme med litt råd og tips underveis, resultatet og rett og slett motivere dere også til å nå deres mål.

Klarer jeg å få sånne da? Hehe. Skeptiiisk, neida. Det skal jeg! Snart.

Uten navn-5
Fra onsdag – lørdag forrige uke, noterte jeg ned hva jeg spiste ila de dagene, og dette fordi Helle ville ha en oversikt på hva jeg fikk i meg. Uansett om det var frokost, lunsj, middag, sier hun at jeg nesten bare får i meg sukker i løpet av en dag. I tillegg til minimalt med grønnsaker, fett og proteiner som jeg nå fremover skal få i meg mye av.

Har lært utrolig mye idag, og skal sette meg ned å lage handleliste (for første gang på … leeenge) og lage en plan for måltider fremover. Vil gjerne dele de viktiste tipsene med dere, som jeg fikk av Helle idag.

Spise ca 1-1,5 gram protein pr kilo jeg veier.
Spise dobbelt så mye grønnsaker som jeg gjør per idag.
Maks 100 gram karbohydrater per dag.
Spise 4 faste måltider per dag, og helst såpass mye mat pr måltid at jeg holder meg mett i 5 timer.
Drikke mye vann mellom måltidene

Fremover skal jeg fokusere på å få i meg masse proteiner, fett og grønnsaker. Har fått mange gode oppskrifter fra Helle, samt en hel bok om trening, mat og helse – så dette hjelper meg nok ganske mye på vei. Har også fått beskjed om at jeg skal la være og trene denne uken, og kun konsentrere meg om kostholdsendringen, for Helle sier at det kommer til å holde i plenty denne uken, og at kroppen muligens kommer til å få litt sjokk siden den er vant til store mengder sukker hver eneste dag.. IIK. Hehe, må jo le litt – jeg er jo håpløs. Men nå får jeg råd og veiledning, og kunne ikke vært mer happy!

Uten navn-7
Jeg vet jo det finner mange filosofier på mat, kosthold og trening, og filosofien til Helle passer meg helt perfekt. Jeg får spise smør, fløte og sauser som jeg ELSKER, og det gjør det lettere for meg å nå matmål fremover. Ja, søtsakene skal bort, og det kommer til å bli tøft. Men jeg skal klare det! Hadet da sukkeret! Snakkes.. ALDRI (joda, litt i helgene, hehe.. Skal ikke bli helt koko heller)

For å komme ordentlig i gang med treningen etterhvert, har jeg fått en app av Helle som jeg skal følge i 30 dager (denne har jeg fått gratis av henne) den heter Sterk og Stram. Her får man øvelser, kostholdstips, oppskrifter o.l inkludert. Har målt og veid meg idag (noe jeg aldri ellers gjør) og gleder meg til å vise dere resultater, og forhåpentligvis motivere dere også til en sunnere hverdag. Jeg må få presisere at jeg ikke har tenkt å bli noe treningsnarkoman, jeg vil bare ha et sunt kosthold, og en sunn, sterk kropp. Gleder meg utrolig mye ♥

Hei motivasjon, måtte du aldri forsvinne! ♥

Who is with me? Så kan jeg snart komme med en liten matplan til dere om dere vil.

61 kommentarer
    1. Så spennende! Jeg er med! Trenger selv motivasjon fremover 🙂 Så ja til matplan og andre tips om mat og trening 🙂

    2. Jippiii, jeg trenger motivasjon og tips til trening og kosthold:) Lykke til! Elsker bloggen din btw:)

    3. Stå på Lene, gleder meg til tips og triks fremover! Er det noe jeg trenger er det motivasjon til å komme i gang! Jeg er i samme “båt” som deg, ønsker å bedre kostholdet og få en sunn og sterk kropp :)Svarer like greit på spm. dine nedenfor her, håper det går fint! :)♥ Trives dere med å klikke dere inn på den nye bloggen?Jeg har blitt en fast leser, og jeg er som regel innom bloggen din en gang til dagen. Synes du varierer bra, og jeg trives på bloggen din om det går an å si.♥ Liker dere den nye plattformen- og det nye designet?Jeg liker veldig godt designet, det er så rent og fint! Liker også de store bildene! Men jeg opplever ofte at det går veldig sent når jeg scroller nedover på siden din, og at den av og til fryser. Dette har vært et problem inne på siden din, men ikke øvrig på andre nettsteder så da kan jeg vel utelukke at det er nettet/macen min som er problemet.♥ Hva synes dere om kommenteringsløsningen, er det mer ork enn det var før?Jeg synes ikke det er noe mer ork enn før, nei:)♥ Hva har gjort at du har kommentert mindre i det siste?For tiden har jeg det veldig travelt med studier, praksis og jobb så det er vel hovedgrunnen. Jeg leser jo bloggen din hver dag nesten, men er dessverre ikke alltid like god på å legge igjen spor etter meg. Noe jeg absolutt kan bli flinkere til! Skjønner jo at dette er noe som er motiverende for deg:)♥ Savner du noe mer fra meg, mtp innlegg, bilder, variasjon?Jeg liker veldig godt at du er så flink til å ta bilder gjennom hverdagene dine, så jeg savner vel egentlig ikke noe. Veldig morsomt med variasjon i form av innlegg av typen “50 spm” o.l. :)♥ Gjerne gi meg noen små hint på hva du er fornøyd med / ikke så fornøyd med:Alt i alt er jeg veldig fornøyd med bloggen din, og det håper jeg du også er! Er jo en god grunn for at jeg titter innom her så ofte som jeg gjør 😀

    4. Supert med litt trening/kostholds tips fremover, kjekt med litt motivasjon:) vil gjerne se matplan også 😀

    5. Artig innlegg, det blir inspirerende å høre hvordan det går!Konstruktiv kritikk: Selv om blogging har blitt veldig billedlig og muntlig i språket og formidlingen, er det viktig å ikke glemme den gode, gamle rettskrivingen. Det blir også fort slitsomt å lese innleggene dersom språket er alt for muntlig og med alt for lange setninger.

    6. Lene, nå har jeg endelig testet ut Asia Asia på Pier 7. For et sted!! Tusen takk for tips, skal definitivt tilbake! Lykke til med nye rutiner☺️Klem fra Dubai ❤️

    7. Jeg er med! 😀 Begynte allerede med dette for en stund siden, er også litt av en sukkermoms… Men, har ikke klart å overholde det 100% (en del unnasluntring i helger og vinterferien..), så nå tenker jeg at jeg virkelig skal starte, med deg!:D Lykke til og gleder meg til å følge oppdateringer og håper på at det kan gi meg litt motivasjon! <3 Klem

    8. Dette blir gøy Lene! Gleder meg til masse inspirasjon på matfronten og evt treningsøvelser! Jeg er tidenes sukkerklump (haha godtespiser) selv, så jeg trenger virkelig motivasjon til å kunne endre kostholdet mitt! Ja takk til sunne varer i uken, og èn usunn spisedag i helgen 😀 Lykke til kjære deg! <3

    9. I’m in!! Har havnet litt på samme kjøret som deg.. Sjeldne måltider og litt for usunt det jeg får i meg. Alt for lite grønnsaker! Ja takk til mat plan, del gjerne treningsplan også 🙂 trenger inspo på den fronten også!

    10. Hei Lene 🙂 Hvilket kamera bruker du nå? Vurderer å kjøpe meg Olympus, har du noen erfaring med olympus?:)

    11. Hei Lene! Prøver igjen, etter å ikke ha fått svar på de forrige samler j sammen spørsmålene og spør en siste gang og håper du svarer. Hvilken farge bruker du i anastasia? Hvor har du kjøpt den grå bomullscapsen din? Og tilslutt, føler du noen effekt av swiss diet når et gjelder å gå ned i fettprosent? Gikk du ned noe i vekt når du brukte det? Du ser fortsatt utrolig smashing og pen ut selv om du er litt dårlig til å svare i kommentarfeltet innimellom:p ha en fin uke videre!:)

    12. Det er så deilig når man kommer inn i en ordentlig rutine! Skjerpet meg veldig etter jul, og til søndag har jeg hatt to måneder uten søtsaker, og på en måned har jeg blitt -10 cm tightere rundt magen. Lykke til med sunnere livsstil 🙂

    13. Åhh, jeg følte jeg hadde ei “venninne” som var lik som meg når det kom til kosthold.. Tror jeg må joine deg på dette, merker energien ikke er på topp etter dårlige matvaner. Så tusen takk for at du får meg vekk fra dårlig kosthold!! Ha en kjempefin kveld videre, søte deg 🙂

    14. Hei Lene 🙂 Tips om både gode treningsøvelser og ikke minst oppskrifter sier jeg JA TAKK til!! 😀 Tror ikke det er så mye som skal til før man finner en god ballanse.. men det er vel kanskje godiset som blir det tøffeste, men litt kan man jo unne seg i blant også da ;)lykke til, jeg heier på deg! 😀

    15. Jeg gleder meg til å lese mer om trening og kosthold! Kan trenge noen tips og et sted å hente motivasjon 🙂 supert! Ha en finfin dag Lene!

    16. Hei Lene 😀 Så utrolig motiverende det må være å ha en egen PT! Tenkte jeg skulle legge igjen en super god oppskrift på en frokost jeg lager. Jeg spiser lavkarbo, men havrebanan-pannekaker til frokost er et must. I tillegg så er man mett en god stund 🙂 Og det er jo sunne karbohydrater.Bananhavre-pannekaker: 1 banan1 dl havre1 dl egg1 t-skje bakepulver1 t-skje vaniljepulver (jeg bruker økologisk)1 egg… kjør alt i stavmikser og stek i panne på middels/sterk varme. Av 9 som varmest pleier jeg å ha det på mellom 5 og 6. Best å lage små lapper da de fort kan revne.Ha en super dag! 😀

    17. Vet du, søtsuget har en tensens til å forsvinne når man spiser seg mett på andre ting.:) Jeg kan faktisk ikke huske sist jeg spiste snop (og jeg elsker sjokolade og dessert. Og bakst!), men lørdag er lørdag og da er det lov! Lykke til med alt! Håper vi kan motivere hverandre alle sammen.:)

    18. Helle høres ut som en meget smart dame, håper du hører på henne og ikke de av leserne som råder deg til andre ting… 😉

    19. Nå ble jeg utrolig motivert av å lese dette her. Sliter veldig med å komme i gang med sunt kosthold og trening selv – så hadde blitt superglad for en slags oversikt over matplanen din! Du er uansett utrolig flott fra før av du da<3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg