Noen refleksjoner i juleuken

Mandag 18 desember. Siste uken før jul med de man er så glad i. Da man endelig kan tillate seg å senke skuldrene, og roe helt ned. Kan tenke meg at de fleste nærmest teller dager til fredagen kommer og julehelgen kan begynne. Jeg gleder meg veldig til hva denne uken har i vente- for dette skal bli en skikkelig JULEUKE! Jeg har allerede julestemning, men skal gjøre alt jeg kan for at den omtrent skal gå i taket! Jeg elsker jul og alt som følger med. I morgen kommer mammaen min på besøk, jeg gleder meg sånn! Gjett om vi to skal kose oss. Kvalitetstid på høyt nivå ♥

Jul igjen! Tenk at det allerede har gått et år siden sist. Dagene, månedene og årene flyr forbi – og da er det så viktig og gjøre det beste ut av alt. Stoppe opp og tenke – hva kan man gjøre for at en selv skal ha det best mulig? Hvilke grep må taes, hva vil man – hva vil man ikke? For meg har det siste året som har gått innebåret både skuffelser, glede, tøffe valg, vonde og gode følelser, savn, rådløshet til tider, men utrolig mye styrke. Jeg finner alltid styrke i meg selv – og jeg klarer alltid å se det positive! Det er som en jeg kjenner godt sier til meg ; bak skuffelse og problemer ligger det alltid en mulighet! Det gjelder å se muligheten i alt.

Om jeg skal oppsummere hele året så har det vært litt av et år! Dette har vært året da jeg vært meg selv på min helt egen “arena”.. Jeg har gjort akkurat det JEG har villet. Ingen begrensninger. Dette har virkelig vært året som har lært meg så utrolig mye. Jeg har fått så mange wake-up calls, jeg har lært av andre, jeg har lært av meg selv. Jeg har lært videre! Jeg har stått på egne bein, nok et år – og det er jeg skikkelig stolt av. Jeg har solgt leilighet, jeg har kjøpt, jeg har totalrenovert og skapt mitt drømmehjem som er mitt krypinn og mitt yndlingssted. Jeg har tatt tøffe valg som jeg vet har vært riktig – både for meg selv, og for lille Levi. Jeg har vært sårbar, jeg har vært knallhard, jeg har satt meg selv i respekt opp til flere ganger der det har vært nødvendig – og ikke minst så har jeg opplevd SÅ mye! Jeg har møtt nye mennesker, jeg har fått nye venner, jeg har blitt overrasket – og overrasket. Jeg har LEVD! Jeg har reist, opplevd, og ikke minst utfordret meg selv på veldig mye. Og med alt dette i “kurven for 2017” er jeg mer enn klar for nye eventyr, læringskurver og nye mennesker i året som kommer. Livet er en lære, man lærer noe hele tiden. Og som en utrolig kul dame sa til meg på lørdag ; VERDEN ER EN LEKEPLASS! Jeg kommer aldri til å glemme den setningen, det er den beste setningen jeg har fått servert på lang tid- og det er mitt motto for neste år. Som sinte sure Mr Scrooge (i julefilmen A Christmas Carol) sier når han endelig har oppdaget gleden ved jul og gleden ved livet ; du skal være dø mye lengre enn du lever – så LEV!

Det var mandagens refleksjoner. Av og til våkner jeg opp og kan nesten ikke finne macen fort nok slik jeg kan kladde ned tankene mine. Denne uken skal jeg gjøre mange gledelige ting, og her er noen av de ;

– Kjøpe ferdig de siste julegavene (uten å stresse)
– Bake pepperkaker (forhåpentligvis sammen med lille Noah)
– Spille “Julen kommer snart” spillelisten på Spotify
– Drikke gløgg
– Lage et måltid som inneholder “julesmakene” (ikke pinnekjøtt fordi det må man spare til julaften synes jeg)
– Gå på julemarked
– Levere julegaver til jentene mine
– Gjøre juleting med mamma
– Se én julefilm hver dag. (Hittil har jeg sett The Holiday og Mr Scrooge) Har litt å ta igjen
– Finne en deilig pysjamas eller joggedress som skal pakkes i kofferten hjem
– Spise julegodteri
– Tenne duftlys som lukter jul
– Og NYTE denne siste uken før julehelgen, for snart er den over igjen!

I tillegg skal jeg bruke romjulen på å lage en liste for meg selv med ting for 2018.  Ting jeg vil oppnå, mål og ambisjoner. Ting jeg vil gjøre mer av, og hvilke ting jeg ikke kommer til å finne meg i for det nye året. For av og til står man ofte i situasjoner som er vanskelige, det er vanskelig å ta et oppgjør – men det må gjøres. Og det skal gjøres. Man skal være snill og god, men man skal ikke ta i mot dritt som skapes av sjalusi og bitterhet fra andre. Jeg skal bruke tiden på å finne ut hva det er som virkelig gjør meg til den beste versjonen av meg selv 100 %, også skal jeg bruke tid på å gjennomføre det. Gleder meg ♥

19 kommentarer
    1. Kjære Lene! For et godt skrevet innlegg, disse ordene treffer midt i hjertet og motiverer meg og sikkert mange andre til å stå opp for seg selv og leve det livet som er rett for en selv. 2017 har vært et tøft år på mange måter men det som har vært tøffest er når nærmeste familie ikke respekterer de valgene man tar for seg selv og velger da å ta avstand. Det hjelper å lese dine refleksjoner over livet, det Motiverer til å være sjef i eget liv og stå støtt i egne valg. Elsker å lese bloggen din, drømmer meg bort i interiør og sminke og synes du virker som en gjennomgod person som ønsker alle det beste! Ønsker deg en riktig god jul og gleder meg til å følge deg videre. Klem

      1. Marit <3 Takk for fine ord. Så utrolig trist og høre at familie ikke støtter opp. Familie er ikke selvsagt – men skal ALLTID stille opp for hverandre og respektere hverandres valg og livsstil! Stå støtt i dine valg og tro på deg selv <3 Heiaheia!! God jul til deg, og håper det løser seg på sikt med familien. Skriv en mail eller et brev om hvordan du føler det, så skal du se det løser seg <3

    2. Jeg synes det er såå gøy når du skriver litt refleksjoner rundt livet, og hvordan du jobber og heier deg selv frem. Da blir jeg også inspireret og gira!! Er gøy når slikt smitter over.. Må si jeg er imponert over alt du får til, selv studerer jeg, og føler selv ikke at jeg kan gjøre aaalt jeg har lyst til. Det handler vel gjerne om å prioritere, fokusere på hva man vil, og selv om jeg vil gjøre alt så kan man liksom ikke gjøre alt på engang. Jeg tenker det viktigste er å nyte, være god, raus, og ikke minst verdsette alt som skjer. Kunsten å bygge seg opp og være stolt av seg selv, samtidig som man bryr seg genuint om andre, og verdsetter livet er en god egenskap, som jeg er stolt over å tilegnet meg i en alder av 20. Jeg heier på deg, virkelig, lenge leve GIRLPOWER!! haha.. <3
      Var forresten en utrolig god ide å lage en «liste» over mål, hva du vil gjøre og oppnå i 2018, det skal jeg også!! Hadde vært kjekt om du hadde delt litt av den! Ønsker deg en riiiktig god jul, nyt, og kos deg masse!!
      Stoor klem <3

      1. Hei Helena <3 så kjekt og høre at du blir inspirert og gira! YEE <3 Men nå er du i en tid hvor du studerer og lager deg selv en fremtid, og som ferdig student kan du jo gjøre så mye mer av det du vil! Noe å virkelig glede seg til <3 Helt enig i det du sier – være stolt av seg selv – og bry seg om andre! <3 Hehe – ja noen av punktene kan jeg helt sikkert dele :-* Stooor klem!

    3. Hei
      Gratulerer med fantastisk fin leilighet
      Henter mange tips der
      Hvilke duftlys som dufter jul kan du anbefale?
      Litt vanskelig velge. Så mange merker og noen dufter
      for mye og sterkt
      Ha en flott uke og god jul

    4. Så koselig at mamma’n din kommer på besøk <3 da må dere nyte tiden sammen. Alt kommer jo ikke frem gjennom blogg, men det ser ut som at du tilbringer svært lite tid med besteforeldre og øvrig familie…? Jeg tenker at det å være trist, for jeg tilbringer mye tid med mine og det gir meg så utrolig mye! 🙂 er det fordi du bor så langt unna dem? Syns det er flott at du skal være så standhaftig, selvstendig og sterk altså, klare alt selv, sette deg mål og nå dine mål, osv., (har den egenskapen selv) men vil bare minne deg på å bruke tid med familie også, spesielt besteforeldre – plutselig er de borte 🙁 :'(

      1. Hei, jeg har ikke besteforeldre igjen – så det er vel grunnen. Familien min tilbringer jeg så mye tid som jeg kan med, og har massevis av kontakt selv om det ikke nevnes på bloggen. Familien min er ganske spredt og da er det naturlig at man ikke er sammen så ofte som man gjerne vil. En bor i Bodø, en bor i Skotland, en i Slovakia, en i Trondheim, to i Fræna og to på Midsund. Og en i Oslo. Så ja, der har du grunnen 🙂 Synes det er litt dumt å “forhåndsdømme” noens forhold til familien når man ikke helt vet bakgrunnen 🙂 Familien min er alt for meg 🙂

    5. Hei,

      Jeg har lyst til å komme med tips til innlegg eller kanskje en vlog.
      Du som har så mange fine vesker, kan ikke du lage et innlegg eller en vlog om alle veskene du eier, og bla annet nevne fordeler ulemper ved de enkelte, om det var et godt eller dårlig kjøp, hvilke som er dine favoritter etc.
      Jeg vet at Kenza har laget en slik vlog, og jeg syntes det bare er kult. Sikkert mange som vil dømme og si at det er overfladisk, men tror mange ville likt det også.
      I samme slengen vil jeg ønske deg en riktig god jul og et godt nytt år når den tid kommer. <3

      1. Hei! Hehe ja om jeg tør.. Det er som du sier, veldig mange vi nok synes det er materialistisk og overfladisk.. IIK. Tusen takk, og riktig god jul til deg også. And a happy new year! 🙂

      1. Jeg har de spilt inn på video- men macen er så full at jeg får de ikke innpå 😀 Og jeg har “slettet alt” innhold og nå har jeg gitt opp… 😀

      1. Hei,

        er det sant? Uff så vondt og høre. Hva med venner da? Kanskje du kan være hos noen du kjenner? <3 <3 <3 God klem

      2. Det er mange som er i samme situasjon. Noen syns det er greit å være alene,noen velger det også. Mange velger å rett og slett ikke feire jul.på grunn av at det er rart at et samfunn skal bestemme når man skal vise andre at man bryr seg med å gi gaver osv. Det kan man gjøre når som helst på året,uten at noen skal fortelle når det skal gjøres. Dessuten blir det et voldsomt kjøpepress,og folk kjøper unødvendig mye. Noe som også er gale for miljøet. Jeg syns det er bra å tenke selv istedet for å følge gamle tradisjoner. Det kan iallefall være en vri på det,sånn at ikke folk skal ha et sånt evig press på seg og til og med ikke en gang glede seg til det som egentlig skal være en fin tid. Noen gruer seg også til å være over flere dager med familie som man egentlig ikke går overens med. Poenget med det jeg skriver her,er for at du forhåpentligvis ikke skal føle deg alene eller annerledes. Sender deg en god klem <3

    6. Jeg holder også på å gjøre opp status for dette året. For meg er året et vendepunkt. Jeg fylte et rundt tall (litt eldre enn deg..), jeg tok tak i helsa mi på en måte jeg ikke har gjort før, hvilket innebærer både trening, sunn mat og ikke minst å slutte og ta dritt fra andre. Jeg er ikke i mål på noen måte, men det er godt å kjenne på at jeg har klart å snu om på mange viktige ting. Ville bare si at du inspirerer meg, selv om jeg er en del eldre enn deg. Ønsker deg en fin jul <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg