New York Guide

Endelig har jeg kastet meg rundt og laget en NYC guide til dere. Folk har jo forskjellige preferanser når de reiser til NYC, mange har kanskje vært der flere ganger før, for meg og jentene var det viktigste å oppleve mest mulig på den tiden vi var der borte. Hørte fra så mange at man ikke måtte finne på å pakke noe i kofferten før man dro pga shoppingen der, men jeg visste med meg selv at det lureste for meg, var å pakke helt normalt. Og det er jeg SÅ utrolig glad for at jeg gjorde. Hadde aldri orket å løpe rundt i butikkene som en crazyperson for å finne nye antrekk til hver dag. Det hadde blitt mer stress, enn kos for min del. Shoppet jo en del der borte likevel, og kjøpte heller en ekstra koffert som jeg betalte 600,- for å ta med meg hjem. Og det synes jeg det var verdt. Tips: Sommermånedene der borte er så utrolig varme, høy luftfuktighet og veldig mye folk – jeg skal ihvertfall ikke tilbake når det er sommer, men tror våren er den mest perfekte tiden å reise på. Man blir fort sliten og lett irritert når det er så varmt, og man skal ut og oppleve. Reise : Vi booket fly med Kayak.no – dette fordi vi skulle fra Oslo – NYC, NYC – Miami og Miami – Oslo. Og hos Kayak kan du velge forskjellige flyplasser t/r. Vi betalte rundt 8000,- for alle flybillettene, og da var vi borte i 17 dager. Vi hadde en helt perfekt flyvning, direkte med SAS til NYC og ett stopp på vei hjem. Tok ikke mange timene, 8 dit og 11 hjem igjen. Ellers kan jeg anbefale Finn.no for flybilletter også, det er egentlig alltid der jeg pleier å bestille når jeg skal utenlands. I tillegg tok vi taxi fra flyplassen (Vi landet i Newark) det tok oss ca 40 minutter, og kostet rundt 60 dollar + tax og tips. SÅ glad for at vi endelig er på vei til vakre NYC! Jeg var jo i ekstase bare for å sitte i en gul taxi … Hotell : Helen har vært i NYC før, så hun anbefalte ett hotell på Times Square. Og vi kunne vel ikke valgt et mer sentralt hotel. Kjempekorte avstander til alt. Egentlig synes vi Times Square området er veldig stressende/fullt – men det var veldig greit ift beliggenhet. Hotellet vårt het Elements Time Square West. Fint 4-stjerners hotell med kjempefine rom, eneste negative var heisene der, det var over 40 etg og bare 3 heiser, så det tok jo en eeevighet å få heis om morgenen. Utsikten fra takterrassen var upåklagelig : Times Square : Må jo bare oppleves. Ingenting mer å si om den saken. Spennende sted, alt for mye folk. Veldig fint å se på kveldstid.. Where to eat : Vi ble anbefalt veldig mange steder av forskjellige folk, og prøvde ut det meste. Ganske fornøyd med matopplevelsene vi hadde der borte. Lunsj : Spotted Pig, som ligger et lite stykke fra Soho. Kjent for burgerene sine, og kjendisene som spiser der. (Ikke det at vi så noen men.. ) Burgeren var ihvertfall veldig god, men spaghetti pomfrites.. Tacombi : En ufattelig sjarmerende mexicansk restaurant som ligger i en garasje. Hit må dere bra dra, en opplevelse. Middag : TAO – ligger på 5th avenue, utrolig kult sted som bare må oppleves. Nydelig mat og gode drinker! Spice Market, ligger i Meatpacking district – også et supertrendy og kult spisested, anbefaler et besøk dit. Shopping : Times Square : Man har jo litt shopping på Times Square, men vil ikke anbefale å gå dit.. Bare stress og alt for mye folk. 5th avenue :  En lang og fin shoppinggate som må oppleves, både dyre og billigere butikker. Vi gikk vel der 2-3 ganger tror jeg, men ble ikke så mye shopping der faktisk – selv om det kryr av butikker. Soho – min favoritt : Her likte jeg meg aller best, det gjelder de andre jentene også. Sjarmerende og mye mer rolig enn de andre shoppingstedene. I tillegg til de vanlige kjedebutikkene, finner man også andre type butikker som man ikke finner andre steder. Hit dro vi mange ganger, og likte oss så godt. Things to do : Som sagt så prøvde vi å oppleve mest mulig på de dagene vi var der, og jeg synes vi fikk veldig mye ut av turen vår – selvom vi såklart enda har en del ting vi ikke har opplevd. Måtte ta det litt rolig innimellom pga varmen der borte. Her er ihvertfall det vi rakk å se / gjøre : Sightseeing buss – vi kjøpte 3 dagers bussbillett hop on / hop off til ca 300,- som vi tenkte vi skulle bruke til litt sightseeing/samt som et fremkostmiddel til ting vi skulle gjøre. Ble ikke mange bussturene der for å si det sånn, alt for varmt og klamt – så vi tok heller taxi/undergrunnen når vi skulle noe. Men i den 3 dagers billetten var det inkl båttur rundt Manhattan, og den turen der synes ihvertfall jeg var verdt de 300,- alene. Båttur rundt Manhattan – Vi tok båttur rundt hele Manhattan med guide, og fikk tatt supermange fine bilder av Manhattan Skyline + + i tillegg fikk vi en tur ut til Frihetsgudinnen (slik vi slapp å kjøpe egen båttur til den) vi fikk riktignok ikke gått i land, men for vår del var det like så greit å bare se/ta bilder. Carrie Steps – måtte jo selvfølgelig ta turen hit for å ta litt bilder – anbefales for de som er SATC frelst, slik vi er.. Magnolia Bakery – sååå ja, om du er SATC frelst, må du jo bare ta deg en tur hit også. Vi dro på det bakeriet som ligger på 6th avenue. Kan anbefale cheesecake med pekannøtter, NAM. Eh – hello nam Central Park – vi dro på Wholefoods (DIT MÅ DERE, for en matbutikk – heaven) og hamstret inn lunsj/frukt og drikke og tok lunsjen under trærne i Central Park. Planen var sykkeltur i parken, men det ble heller gåtur på oss. Vi endte opp med boathouse (som også er kjent gjennom SATC) og leide robåt. En av våre beste opplevelser i NYC. Vi holdt for det første på å le oss ihjel, og for det andre så var det et nydelig syn for øyet. Anbefales. Fineste stedet, boathouse. Vi avsluttet roseansen med en flaske vin i vannkanten, utrolig idyllisk. Og tydeligvis veldig morsomt, hihi .. Brooklyn Bridge – vi tok undergrunnen til Brooklyn og fikk sett NYC fra broen. Veldig fin opplevelse (vi hadde en ufattelig varm dag, så det ble en rask tur over broen, hehe .. ) Planen var å besøke Ground Zero, men det ble rett og slett for varmt. Top of the Rock – alle sa vi heller måtte prioritere Top of the Rock fremfor Empire State Buliding, noe vi gjorde. Vi dro opp rett før solnedgang slik vi skulle få med oss både dagslys og kveldslys. Bare synd det var helt overskyet da vi kom opp …. Ingen solnedgang på oss. Men fint var det uansett! Vi bestillte dagen før, så det var jo litt vanskelig å forutse været.. Haha herregud.. Klager ihvertfall ikke på hvor sinnsykt gøy vi hadde det til enhver tid.. Det var ihvertfall det vi opplevde i NYC, i tillegg til mange flere spisesteder, kino, spaserturer og andre morsomme opplevelser som jeg alltid kommer til å huske. Jeg og jentene hadde en helt fantastisk tur. NYC levde virkelig opp til forventningene, og jeg skal absolutt tilbake, tilbake, tilbake. NYC in my heart. Om dere ikke har vært der enda – MÅ dere ta turen. Det er faktisk så fantastisk som alle skal ha det til ..

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg