Mitt forbilde

På vei til Marbella forrige uke, begynte jeg å lese en bok. Fra første side visste jeg at dette var boken for meg, og det kunne ikke vært et mer riktig tidspunkt å lese den på. En bok av en person jeg virkelig beundrer, og nå etter og ha lest med 1/3 gjennom boken – bare har innsett at WOW, dette er virkelig mitt forbilde! Dere har ofte spurt meg om hvilke forbilde jeg har, og jeg har aldri klart å svare på det før nå, bortsett fra foreldrene mine da ♥

Tankesettet, gjennomføringsevnen, troen, positiviteten som denne personen har i seg.. Jeg kjenner meg faktisk veldig igjen i hvordan han er og hvordan han tenker, derfor føler jeg at jeg knytter meg ekstra til boken når jeg leser den. Han setter på en måte ord på det jeg egentlig vet inni meg, men kanskje ikke helt har satt ord på og satt til “live” enda. Dette i kombinasjon med  en annen bok jeg leste på vei hjem fra Tulum, så er det én setning som kverner i hodet mitt, den grep meg skikkelig.

Does your hectic path of life threaten to overwhelm your dreams? 

Svaret i mitt tilfelle er ja. Hvorfor? Fordi jeg som 23 åring sakte men sikkert begynte å skape meg en jobb og en karriere uten at jeg egentlig var klar over det selv. Det var jo ikke dette jeg skulle jobbe med, det var ikke veien jeg skulle gå. Misforstå meg rett, disse 8 årene har gitt meg så mye! De har blant annet gitt meg svaret på hva som virkelig er drømmen min. Dere har gitt meg så mye, og jeg ville ikke vært foruten. Jeg hadde ALDRI vært hvor jeg er i dag om jeg ikke hadde skapt meg dette lille universet, og om ikke dere hadde trodd på meg!

Jeg skal likevel ikke legge skjul på at jeg også har mistet meg selv på veien i løpet av disse 8 årene. Ikke helt, men deler av meg. Jeg føler på en måte at det kanskje ikke gjør meg lykkelig lengre? Om jeg kan si det sånn. Kanskje litt dumt å skrive det i og med at jeg egentlig bare bør være sinnsykt takknemlig for alt, noe jeg også er. Men jeg er bare et menneske. Til tider kan det hele føles destruktivt. Ikke på grunn av jobben i seg selv, for det er så mye positivt og bra knyttet til den, opplevelser, oppturer, deres engasjement, alt jeg lærer! Grunnen til at jeg ikke føler meg lykkelig ift jobben er jo kun fordi jeg er så hard med meg selv, jeg setter så høye krav til meg, jeg presser meg selv, og jeg lar presset fra omverdenen gå inn på meg. Og – det er jo ingen som er så streng med meg som jeg er. Det hele handler nok om å finne balansen, for jeg elsker og klikke meg inn her, lese kommentarer og tilbakemeldinger fra dere, dele bilder, oppskrifter, inspirere – og alt denne lille-store boblen inneholder. Jeg må bare finne ut i hvilken grad jeg skal la det påvirke “helsen” min om jeg kan si det på den måten? Jeg tror dere forstår hva jeg mener, og at jeg uten disse 8 siste årene aldri hadde vært hvor jeg er idag. Alt for en grunn, og alt til sin tid – som jeg pleier å si.

I dag vil jeg i at fordelingen i hva jeg gjør er 90/10. Hvor 90 er blogg, instagram, sosiale medier, bilder, og det kreative – og 10 er på drømmen! Her må jeg finne en bedre og mer fornuftig balanse om jeg skal klare å nå drømmen min ♥ Men alt det handler om å først bli bevisst på det selv – for så og gjennomføre det.

Uansett – over til boken igjen. Jeg anbefaler på det varmeste å lese den, og kanskje enda mer for de som føler seg litt “rådvill” – som kanskje ikke helt vet hva de vil, eller om jobben i dag gjør en lykkelig? Sitter du inne med en drøm som du ikke tør å satse på fordi det hektiske livet du lever, eller jobben du er i stopper deg? Denne boken gir meg GUTS! Den inspirerer meg, gir meg enda mer TRO og gjennomførings-LYST og sparker meg litt i rumpa på veien. Den gjør meg engasjert!

Før jeg avslutter vil jeg gjerne ta to eksempler fra boken som inspirerte meg ekstra. Fordi ; det første eksempelet viser hvordan tankesettet bør være ift å se det positive, og være en vinner uansett. Og det andre eksempelet viser bare hvor viktig, nei vent – at det viktigste av ALT for å nå drømmen sin rett og slett 80 % er gjennomføringsevne. Mitt nye favorittord!

1. Han skal forhandle en deal til x antall svimlende millioner kroner og har bestemt seg for å prøve å få “den unge, beinharde motparten” til å gå ned 7 millioner før han går inn. Han starter med å foreslå det og jobber seg ned fra 7 til 5, til 3.. Svarene han får er at det skjer ikke. Til slutt ender det med at han får motparten til å gå ned 1 million, “ok én million skal du få” var svaret. Etterpå ringte han sikkert til klienter, familie og kjæreste for å fortelle at han hadde vært rå i forhandlingene – og at han vant, siden han ikke gikk med på 7 millioner men én.

Men – det var ikke han som vant én million på en telefon-samtale.

Altså – hvor genial er tankegangen????

Noen som har tippet seg frem til hvilken bok jeg leser? Om ikke – så kan jeg avsløre at det er ingen ringere enn Petter Stordalen sin “Jeg skal fortelle deg min hemmelighet” Jeg simpelthen ELSKER den.

 

2. Petter forteller også historien om da han kapret jobben som leder for City Syd i Trondheim i en alder av 24 år. Dette kapittelet handler KUN om gjennomføringsevne, for hadde han ikke hatt den – hadde han aldri heller fått jobben. Så enkelt. Han sendte inn søknad men fikk ikke svar, dette endte med at han enkelt og greit oppsøkte personen som satt på søknadene til jobben. Ringte på hjemme hos han, og fikk beskjed om at han ikke var en av de to kandiatene til jobben. Etter at han gikk derfra, var han derimot det, og reiste til Trondheim i god tid før intervju-rundene for å sanke mest mulig informasjon om butikkdriften i byen. Møtte på en eldre herremann som lurte på hva Petter gjorde i byen hans. Petter fortalte han at han skulle bli ny leder for City Syd og delte sine ideer basert på informasjonen han hadde fått om butikkdriften i byen.

Da han kom inn til jobbintervjuet satt det 12 eldre menn og ventet på han, elleve alvorlige ansikter. Ett smil. Og det tilhørte den eldre herremannen han hadde møtt tidligere på dagen. Petter fikk jobben på stedet.

Jeg bare elsker dette kapittelet! Historien, slutten på historien. Er så utrolig inspirerende.

Alt i alt handler det om hvordan man tenker, at man går bort fra problemer man ikke kan gjøre noe med, men ser løsninger på problemer og ting man KAN gjøre noe med. Og har man ikke gjennomføringsevne for å nå drømmer og mål – ja da gjør man heller ikke det ♥

Jeg gleder meg utrolig mye til å lese mer ♥ Takk Petter Stordalen, for denne fantastiske boken!!

 

 

 

 

7 kommentarer
    1. Du må se Petter Stordalen i NRK-programmet “Datoen”. Ligger på NRK nett-tv, Fantastisk livshistorie!

    2. Takk for boktips. Den må jeg lese! Så interresant at du er i en prosess med å sette deg mål og prioritere.

      Du skriver at du setter så høye krav til deg selv, presser deg selv, og jeg lar presset fra omverdenen gå inn på deg. Og – det er jo ingen som er så streng med deg som du er.

      Kan du si litt mer om dette?

    3. Anbefaler deg å se “Datoen” på NRK nett-TV, det er en episode der med Stordalen som uten tvil ble en av mine favoritt episoder! For en inspirerende mann, som bare er et tvers igjennom godt menneske, og så positiv til livet at det bare må smitte over 🙂

    4. Du er ikke utakknemlig fordi du uttrykker den du har blitt og hva som gjør deg glad og lykkelig, Lene! Det er ikke noe galt å si at alt dette med blogg og sosiale medier ikke er «nok» lenger eller at det er blitt litt kjedelig, for den ser jeg. Man trenger variasjon og noe nytt på forskjellige områder, ikke minst drive og jobbe hardt for noe man lidenskapelig brenner for som faktisk betyr noe for deg! Du skal ikke glemme at du har vokst og utviklet deg siden oppstart heller, noe som er er sunt og godt tegn at du er på rett vei som du sier selv.

      En annen ting jeg vil tilføye er noe jeg ser gjentar seg i blogginnleggene dine, og det er at du ‘unnskylder’ deg mye og legger forklaringer bak mye av det du tenker, mener og føler. En skal ikke trenge det, men det tror jeg handler om selvaksept og det å ikke ta andres fordommer eller meninger personlig for det er det faktisk aldri. Vær en sterk og bestemt kvinne som ikke er redd for å ytre det hun mener. Det tror jeg kler deg bedre, og det vil inspirere mer. Heier på deg

    5. Jeg hørte en tale av Kristin Skogen Lund (forøvrig en veldig inspirerende karrierekvinne) en gang, hvor hun sa noe jeg bet meg merke i:

      «Jeg bruker ofte formelen «5-15-80» for hva som avgjør suksess. Suksess og konkurransekraft bygger 5 % på gode planer og strategier, 15 % på en sterk posisjon og 80 % på gjennomføringsevne. Det er den siste biten som skiller klinten fra hveten.»

      Gjennomføringsevne er så viktig! Og det gjelder jo i alt vi gjør, enten det er privat eller i jobbsammenheng. Gleder meg til å lese boken til Petter Stordalen i påsken!

    6. Før jeg avslutter vil jeg gjerne ta to eksempler fra boken som inspirerte meg ekstra. Fordi ; det første eksempelet viser hvordan tankesettet bør være ift å se det positive, og være en vinner uansett. Og det andre eksempelet viser bare hvor viktig, nei vent – at det viktigste av ALT for å nå drømmen sin rett og slett 80 % er gjennomføringsevne. Mitt nye favorittord!

      – Hvilket ord er din nye favoritt?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg