Min beste Tulum-guide

Mandag! Solen skinner og idag er en BRA dag!! Mye som skjer denne uken, og neste uke kan jeg endelig dele noen crazy news med dere ♥

Det er ikke noen hemmelighet at en av mine favoritt-destinasjoner å reise til er Tulum, såpass har dere fått med dere. Og her kommer en etterspurt Tulum-guide!

Jeg var der i fjor – og jeg valgte å reise tilbake i år. Grunnene er enkle ; man forsvinner helt fra hverdag og realitet da Tulum er som en “bortgjemt” liten hide away. Enda. Man har én “jungleroad” å forholde seg til. Hotell-zone med hoteller som ligger rett på stranden og du kan kjenne sanden under beina så fort du setter de utenfor rommet / teltet / hoteller eller cabanaen. Dette har blitt mitt fristed hvor jeg nyter hvert sekund av alt Tulum har å by på. Naturen, lydene, luktene, menneskene, varmen – og roen. Å stå opp før solen står opp mens de fleste ikke har våknet til live enda er for meg bare helt magi ♥ Jeg kunne skrevet et helt innlegg bare om hvor mye Tulum som destinasjon gir meg, men nå skal jeg sette i gang med tips til dere. Mange som etterspør dette og det synes jeg er gøy, gøy og kunne anbefale favorittstedet sitt videre.

Reisen dit ;

I år oppdaget jeg at TUI har begynt å fly direkte til Cancun – iha! Så jeg og Maria booket billetter der, og oppgraderte til premium (som ikke koster all verden) og det er det uansett verdt på en sånn tur. Betalte rundt 8700,- tur retur. Turene til TUI har en lengde på 15 dager. 10,5 time dit og 9,15 hjem igjen. Så deilig! Turen fra Cancun til Tulum tar ca 1,5 time med bil. Vi bestilte bil på hotellet som ventet på oss når vi landet. Man kan også ta taxi, som er litt billigere – eller buss som er veldig billig (en venninne av meg gjorde dette og sa det var en fin tur!)

Bo ;

Dette er jo veldig individuelt fra person til person. For min (og Maria) sin del så er vi opptatt av å bo bra, og dette er noe vi begge prioriterer å bruke penger på.  Anbefaler dog å bestille hoteller GOD TID i forveien, for bestiller man i siste liten er det svindyrt. Tulum er dyrt, ihvertfall er det dyrt å bo der. Men det spørs selvsagt hva man gjør det til selv også, det gjelder jo alt ♥ Mat og drikke er det normale priser på, vil jeg si.

Mitt favoritt hotell hittil er uten tvil Habitas. Det ligger lengst unna “sentrum” (som ikke er et sentrum- men der det ligger restauranter og butikker langs jungleroaden.) Det er 10 minutter i taxi og 20 på sykkel, så no stress. På Habitas er det basseng og en liten beach men det er ikke knyttet til noe annet, så det ligger litt “avsides” .. Men teltene, hotellet, servicen, menneskene, roen er bare HELT maaaagisk!!! 10/10! Anbefaler telt med delvis sjøutsikt da de ligger “midt i” og det synes jeg er deilig. Da kan man hente seg morgenkaffe uten å måtte gå så langt + man får se basseng og sjø som er vel verdt pengene. Dette er fint hotell for en rolig ferie! Eneste minus her er at maten er litt spesiell. God, men de har typ ikke noe så enkelt som en vanlig omelett, alt er veldig fancy.. Uten at det trenger å være det.

Vil  man ha litt mer “fart” så anbefaler jeg Papaya Playa Hotel, nabohotellet til Habitas. Veldig kult, skjer mye, kule mennesker, stor strand, lørdags-party men dessverre ikke så god service (grei altså,) – og med det mener jeg at det går veeeeeldig sakte.  Men veldig bra mat! Vi elsket å bo i en beach cabana hvor vi hadde strand og sjø rett utenfor døren. Altså wow. Helt magisk!

Mitt favoritt “sted” er nok Nomade! Det ligger på den beste delen av jungleroaden (hvor alt skjer) og ved siden av både BE Tulum og La Valise som er fantastiske hotell (har ikke vært ledig der når jeg har vært der) men neste gang kommer jeg til og ville bo der. Nomade har jeg bodd på, det er også veldig bra (-maten på hotellet..) Beachen er amaaaazing, og min favoritt, maten på beachen  er også helt super og en coronitasss koster bare 30,- (så deeeet er billig hihi)

Drømmen er også å bo på Azulik som etter min mening må være det beste! Men prisen er deretter, sååå…. Da får det spares! Andre hoteller jeg hadde sjekket ut ; Tata, The Nest, Casa Malca og Enchantada. De tre siste ligger best til.

Det er mange bra steder å spise, men nå kaster jeg bare ut mine favoritter. Frokost / lunsj ; Raw Love & Matcha Mama, og frokosten på Papaya Playa er veldig bra. Lunsj ; Posada Margeritha! Så hyggelig. Ellers Nomade på beachen der som jeg nevnte.

Middag ; Her kommer det mange! Rosa Negra, Arca, Gitano, Hartwood, Tseen Ja (Azulik) .. Casa Jaguar er KULT men synes maten er litt spesiell (og jeg er ikke kresen)

Glaad jente på Rosa Negra. Parmesanbrødet man får til “forrett” her er heeelt amazing, og jeg elsker atmosfæren. En av mine favoritter!

Ting man uansett må få med seg ; Torsdager på Casa Jaguar, Fredager/lørdager på Gitano (helst fra 21 tiden og spør om bord ved bandet) for de har salsaband før det blir party og det er gøøy! Lørdagsparty på Papaya Playa.


Stemningen på Gitano er helt magisk! Maten er også god, ikke noe høøøydare, men god!

Pre-drinks på Casa Jaguar før middag! 

Party på Papaya Playa (ute på beachen.) Her med noen superhyggelige (og KJEKKE!) amerikanere vi møtte!  Det er så mye amerikanere der, samt en drøss andre selvsagt – men amerikanere er altså noe for seg selv. 

Jeg ELSKER å sykle i Tulum. Titte, si hei til folk, generelt bare se seg rundt, det er så hyggelig! Jeg gikk meg også en 2 timers tur fra Papaya Playa i ene enden og helt til Nomade i  andre enden av jungleroaden. Gikk stranden, så deilig! De har også en junglegym på beachen for de som vil trene. Og butikkene der er bare helt unike! Alt i Tulum er laget av natur-materialer, og det er jo Lenemors favoritt, så jeg trives altså hvor enn jeg går! ELSKER DET! Jeg kunne sikkert skrevet masse mer, men dere får heller spørre om dere lurer på noe. Highlights på instagram Tulum og Tulum 2.0 kan dere også sjekke ut!

Ikke glem å spise is på Gelato!

Håper dere likte guiden! Som sagt så er det bare å spørre ♥ Kommer også et innlegg med antrekk!

16 kommentarer
    1. Tullum står uten tvil øverst på listen nå!!
      Jeg og mannen er på tur til Oslo på konsert. I en hektisk hverdagen ønsker vi ingen store planer, bare drikk mengder med kaffe, lese bok og se på folk. Har du noen tips til kule kaffe/lunsjplasser man kan henge en tirsdag og onsdag?

      1. Hei, så hyggelig! Kos dere 🙂 WB Samson på Frogner er veldig koselig til kaffe! Eckers er kult og annerledes (lite) men maten skal visst være helt rå! Så de to ville jeg gått på. Ellers elsker jeg Pizza på Villa Paradiso i Frognerveien, en kaffe / eller et glass vin på BA3, lunsj der er også supert! ÅH det er så mye, spørs helt hva dere vil ha <3

    2. Takk for flott innlegg 🙂
      Jeg og kjæresten riser dit i Påsken.
      Skal bo 2 netter på Habitas og resten på Hotelito Azul.. Vet du noe om Azul? Burde vi booke bord på diverse restauranter i forkant og får en adgang til lørdags party på Papaya Playa, uten å bo der?
      Ca pris på frokost, lunsj og middag?
      Vann, drinks og øl? 🙂

      Takk for at du blogger ❤️

      1. Hei! Bare hyggelig. ÅÅÅ heldige! Jeg har bodd på Azul! Superkoselig lite boutique hotell! Hvilket type rom skal dere ha? Posada Margeritha ligger rett v siden av hotellet deres, må ta en lunsj der (cash only) Ja, book på forhånd! Dere kommer inn på party uten å bo der 🙂 Vil si at priser på mat og drikke er “normale” <3 Ikke billig, ikke dyrt..:-)

      2. Takk, så bra Vi har booket Tophill room, 1 bedroom, Sea view – standard på Azul.. Lest meg opp på at det skal være bra…(?)
        Nå har vi booket middag på Tseen Ja (Azulik), torsdagen kl 1830 også tenker vi oss til Jaguar etterpå. Fredag blir det middag på Rosa Negra før vi skal på Gitano kl 21. Lørdag blir det Papaya playa på dagen også middag på Kim Tho (Azulik) kl 1830, før vi skal tilbake på Gitano kl 2130 ( Har requestet bord i nærheten av bandet – tusen takk for masse tips!!
        Fikk dere bord i toppen på Azulik? Det var visst 2 restauranter der 🙂

        Gleder oss masse, bare å tipse mer, hehe!

        Puss

    3. Har vært der, utrolig pent sted 🙂 har du sett dokumentaren The Dark Side of Tulum? Omhandler hvordan Tulum har forandret seg etter at det har blitt så “in” å reise dit, typ hvordan turister og party people forsøpler og lever livet i sus og dus – samt konsekvensene av det..! :-/

      1. Den har jeg ikke sett nei. Men sånn er det vel dessverre med alle nye reise-destinasjoner som blir oppdaget :-/

    4. Hei! Vil du anbefale Tulum for nygifte? Jeg og samboeren skal gifte oss neste år (september) og driver å kikker såvidt på reisemål for bryllupsreise. Vi ønsker at det skal være roooolig, få folk, god mat og masse kos 🙂 gjerne en typ bungalow eller noe mer privat. hvordan er tempen der rundt september/oktober tror du?

    5. Synes det er synd at du kun har sett strandpromenaden av Tulum og fremstiller som at det er alt… Det er jo så mye mer man kan gjøre og se der 🙂

      Tulum har et kjempekoselig lite sentrum en liten taxitur eller sykkeltur fra promenaden. Bodde selv i sentrum for et par år siden, med gode, koselige restauranter (beste burgeren jeg har smakt EVER fant vi der), der finner man og aktiviteter og utflukter.
      Hvis du ønsker å oppleve mer av alt rundt vil jeg anbefale tur til Dos Ojos og de andre synkehullene, hvor man kan dykke og snorkle. Og absolutt en dagstur til Coba for å ta en tur inn i jungelen og se på maya ruinene. Det er på flere måter mer spesielt enn Chichen Itza, og mye færre turister. Nydelig å leie en sykkel og sykle rundt der på egenhånd. Ingen behov for guide, holder plenty med en guidebok.
      Kan lese litt mer her fra våre dager i Tulum; https://reisepuddi.wordpress.com/2016/01/28/hoyt-og-lavt-i-mehhico/
      Håper du får lyst å utnytte mulighetene i området litt mer neste gang og får like flotte opplevelser som vi hadde 🙂

    6. Jeg har kjempelyst til å booke en tur dit med min mann, ser ut som den perfekte “voksen-destinasjonen” 🙂 Booket dere kun fly via Apollo, og alle hotel på egen hånd hjemmefra? Hvor lang tid i forveien bør man bestille hotel? Kikket på Habitas og der er jo prisene nå helt insane (typ 4500,- pr rom pr natt) men det er kanskje omtrent rundt der det ligger på disse stedene?

      1. Tui 🙂 Kun via Tui ja. Nei si det, det er dyrt 🙁 Så vet ikke hvor lang tid, ett år?? 😀 <3

    7. Hei Lene! 🙂 Tuusen takk for en utrolig inspirerende og nyttig guide! Jeg og samboeren min reiser til cancun om under to uker, og dette var bare HELT gull siden vi tenker og tilbringe noe tid i tulum også. Jeg lurer på en ting bare! Hvordan er det i forhold til temperatur/varme når man ligger i slike telt på stranden? Blir det ikke veldig varmt og fuktig uten aircondition?

      1. ÅHHH HELDIG. Dere må til Tulum, halleluja! Cancun og Tulum er to vidt forskjellige verdener 😀 Det er aircondition 🙂 <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg