Men, ærlig talt

Det er svært sjeldent jeg lar meg provosere, for i de fleste sammenhenger hvor man får kritikk og folk skal mene noe – må man bare respektere at man er forskjellig, og ikke alle kan like alle eller alt. Helt fair. Sånn er verden, og det er jeg veldig innforstått med.

Jeg er personlig på min blogg, men ikke privat. Noen ting er forbeholdt meg selv, mine venner og min familie- det er ikke alt som omgår alle. Det må man respektere. Når jeg derimot får tips om at det florerer med meninger om mitt “private, private” som ingen har noe med- da kjenner jeg at det tennes noen plugger i meg.

La meg forklare nærmere.. Forrige uke skrev jeg et innlegg hvor essensen var at jeg oppfordret til at man skal bruke tiden til det som er viktig for en i den fasen man er i i livet, og luke ut det som ikke gir en noe som man kan bygge videre på. Kvitte seg med blokkeringer som kanskje ligger og ødelegger for hva som måtte komme. Et innlegg som var ment for å inspirere har tydeligvis skapt “debatt” over flere sider inne på KG.

“ModestyBlaise” som starter det hele, skriver … 
“Tiden får du aldri tilbake” og “sett av tid til det som er viktig for deg”, sier hun som er 31 år, singel etter eget ønske, prioriterer reising og shopping, men likevel sier hun ønsker seg familie og barn “….én vakker dag”.. Kanskje hun burde lest bloggen til Ønskemamma, eller snakket med noen andre som utsatte det der alltid dårlig passende greiene med å stifte familie litt for lenge?

Hvor noen svarer det som for meg er det mest åpenbare : Kanskje Lene skal få barn og mann når hun selv vil?

Og andre kaster seg på og skriver : Jeg synes det er fint at hun ikke har fått barn med noen

Videre skriver en annen : Hun har da vel ingen hastverk om hun velger å prioritere andre ting enn barn akkurat nå? At folk i det hele tatt legger seg oppi det, det er et personlig valg. Utrolig irriterende når folk skal ha sin mening om når andre bør tenke på å få barn.

Å få barn er et helt privat valg. Dette er heller ingen selvfølge. Det er faktisk ikke sånn at alle ønsker barn i tidlig tredve åra. Det er mye man kan ta bloggere på, men akkurat dette blir for dumt.

“ModestyBlaise” fortsetter … 
Klart det. Men noen burde gi henne en reality check på hvor god tid hun faktisk har. For å bruke Ønskemamma igjen som et eksempel, siden hun er en offentlig person via blog om temaet, så var hun 37 år da hun oppdaget at hennes egne egg var blitt ubrukelige, og eggdonasjon and all that jazz måtte til. Det må være grusomt å oppleve at ens egen kropp “går ut på dato”, og ikke får til det man ønsker seg som mest, og det kvinnekroppen liksom er laget for å kunne gjøre: bære fram barn. Uten å lage en alt for lang utgreiing om temaet, så burde Lene fokusere på å finne han der drømmemannen sin, holde på ham, og lage unger, hvis det nå er det hun ønsker seg. Det er å lyve og holde folk for narr, å si at vi damer kan utsette det i det uendelige. Det er Lene selv som sier at familie er så viktig og “klart jeg vil ha barn”. Kom deg på saken da, jente.

En annen skriver : Hvordan vet du at hun ikke desperat sitter på diverse datingsteder på nettet og søker etter sin sjelevenn ? Jeg kjenner ikke Lene, og forsvarer ikke forbruket hennes på materialistiske ting, men selv om hun fremstår som “lykkelig single” på bloggen kan dette være ufrivillig, og jeg synes man skal være forsiktig med å synse og mene når folk skal få barn. Det er mye som skjer bak lukkede dører

Videre skriver ModestyBlaise ;
Det kan være. Men rart å pushe “det fantastiske singellivet” så hardt, og til og med gi konkrete råd til andre jenter i kommentarfeltet om å gå hvis “ting føles feil”. “When you know, you know”, også videre. Hun gjentar stadig at hun har vært i forhold siden tenårene, og at hun ENDELIG er fri, nå som trettiåring. Så grusomme år det må ha vært for henne.

.. Jeg er litt usikker på om denne personen er klar over hvordan dette med kjærlighet, mann og barn fungerer.

Man hopper ikke på det første og beste for å sette et barn til verden!

Det er vel ganske åpenbart at man først finner mannen som man kan skape en stabil og trygg relasjon og forhold til, og som føles RETT! At man skal unne seg å nyte hverandre, og dermed sette et kjærlighetsbarn til verden når tiden er inne for det. Så vidt jeg vet så er det litt vanskelig å gjøre dette når man er singel. Og er det helt utenkelig at man som menneske v il nyte litt tid for seg selv, føle seg fri når man har vært i forhold av og på siden man var 16 år? Tid til å finne seg selv, bli helt og dermed forhåpentligvis møte en herlig mann som føles helt rett? Og som man kan se en fremtid med?

Etter min mening har hverken ModestyBlaise eller andre noe de skulle sagt om når jeg, eller andre for den saks skyld ønsker å få barn. Å få barn er det største i verden, og det skal ikke gjøres før det er lagt til rette for det, eller før man er klar for det. For meg er det helt ubegripelig at man kan mene noe om et så personlig valg. Første bud for å få barn, kjære deg- er jo først og fremst å finne den som man ønsker å få barn med. Og når man først er så heldig å finne han, så er det vel opp til hver enkelt NÅR man ønsker dette. Tiden må jo være inne for de det gjelder, tenker jeg- og hva andre måtte mene er helt uviktig.

Jeg for min del, har aldri hatt hastverk med barn, men selvsagt ønsker jeg meg det på sikt. Og dette har jeg vel ved noen anledninger nevnt i en bisetning i en spørsmålsrunde i ny og ne. Det er ikke sånn at dette er noe jeg fronter! Misforstå meg rett, jeg elsker barn, og jeg gleder meg stort til den tiden kommer – men det er absolutt ikke noe jeg stresser med. Det har jeg aldri heller gjort.

Videre skriver denne personen at jenter som meg glemmer å skape seg familie.

Selv om jeg nå har mitt første singel år siden 16 års alderen, og prioriterer min tid slik det føles rett for meg, om det er reiser, jobb, venner eller annet- så er vel det helt og holdent kun opp til meg? Jeg fyker ikke rundt og stresset med å finne en og få barn med fordi jeg skal please andre eller for å leve opp til forventningspresset hva gjelder familieliv. Selvsagt gleder meg til å finne kjærligheten igjen, herlighet- kjærlighet er det beste som finnes! Men ikke for enhver pris.

Videre vil jeg oppfordre til å være litt forsiktig med sånne påstander og utsagn. Som flere andre poengterer i tråden, så er det ikke alle som kan få barn, det er heller ikke alltid lett for alle å få barn med det første, og dette er et sårt tema for så mange. Det er ikke alle som er velsignet på den måten og derfor synes jeg bare det blir helt følelsesløst å legge seg borti noe så privat. Man vet aldri hva som skjer bak lukkede dører.

Dette synes jeg var tull. Jenta er 30. Hun er fremdeles ung, og ingen vet hva fremtiden vil bringe. Nå er jeg kritisk til mye av de tingene Lene foretar seg, men når hun selv ønsker å få barn ser jeg NULL verdi i å diskutere. Det er ingen sin sak. Det er faktisk ikke alle som får barn i 20-årene, og ikke alle havner i Ønskemamma sin situasjon heller. Selv har jeg en søster på 41 med termin i januar. Så dette temaet synes jeg man kan legge dødt.

Kunne ikke sagt det bedre selv.

58 kommentarer
    1. Man kan mene mye om bloggere. Men her er jeg helt enig med deg Lene, synes det er helt hinsides at dette er noe folk finner interessant å diskutere.

    2. Helt enig med deg, greit det er noen ting man reagerer på men dette her er det ikke noe poeng i å blande seg i.

      Super fin genser på bildet på slutten, hvor er den fra?

    3. Syns det er utrolig kjipt at enkelte mennesker skal blande seg oppi slike saker. Som du selv sier – det angår ingen andre enn en selv. Helt vanvittig at noen skal arresteres fordi dem ikke får barn når samfunnet forventer det. Livssituasjonene våre er forskjellige. Noen har kanskje vært heldig å fått oppleve livet sitt helt siden barndommen – med reiser verden over, masse venner, utdannelse, lappen osv. Andre har kanskje ikke kommet halvveis, og for dem er nok ikke tiden for å få barn helt inne.

      Jeg er (som du kanskje veit) bare ett år yngre enn deg, men jeg har likevel ikke klart å oppnå halvparten av de tingene som du har fått til – både når det gjelder skolegang, jobb, sertifikat, reiseliv osv. For å være dønn ærlig har jeg ikke fått mulighet til å leve livet mitt overhodet – hvertfall ikke på den måten som jeg skulle ønske. Mange ganger ønsker jeg bare å finne frem en tidsmaskin som kan ta meg minst 10 år tilbake i tid, slik at jeg kan få mulighet til å gjøre alt på nytt igjen. Jeg vet nemlig så innmari godt at hadde jeg bare klart å fokusere bedre på skolen da jeg gikk på VGS f.eks, kunne jeg sikkert ha fått meg en utdannelse og karriere for lengst. Og istedet for å bruke opp både lønninger, stipend og barnebidrag på mat i skolekantina og annet tull på fritida, kunne jeg sikkert ha fått lappen innen jeg var 20. Da hadde jeg vært et selvstendig menneske for lenge siden og jeg kunne kanskje til og med ha sluppet å være arbeidsledig så lenge som jeg har vært. 7 år har jeg kjempet med nebb og klør for å komme meg ut i arbeidslivet igjen, og enda sitter jeg med null og ingenting. Ifjor tok jeg en råsjans og begynte på Fotofagskolen i Tr.Heim. Foto er jo min lidenskap og etter 9 år som hobbyfotograf, følte jeg det var på tide å ta et steg videre og bli noe mer enn bare det. Problemet var at jeg starta på skole i ren desperasjon. Jeg var lutalei av å sitte hjemme uten å ha noe å holde på med i hverdagen. Ikke ha noe å se frem til – hverken til helg eller ferier. Venner var opptatt med sitt, og jeg ble dermed sittendes aleine omtrent hver eneste dag, uten en eneste form for selskap.

      Singel har jeg også vært helt siden jeg gikk ut av mitt første forhold i 2009. Jeg skal innrømme at jeg er dritlei, men når situasjonen min er så komplisert som den er, føler jeg heller for å finne kjærleiken når jeg har fått livet mitt på stell. Er det en ting jeg ønsker å bidra med i ett forhold, så er det å kunne gi en fremtidig kjæreste de samme gledene som kjæresten vil gi meg. Jeg vil være i stand til å kunne bli med på turer og ferier, jeg vil ha evne til å skape oss et ordentlig hjem og ikke minst ønsker jeg å bli såpass sterk psykisk at vi kan trives i forholdet vi er i. Akkurat nå så er ikke jeg i nærheten av å få til dette, og derfor føler jeg ikke for å finne noen som helst. Men jeg skal ærlig innrømme at jeg har vært lei og deppa for dette enslige livet også. Faktisk har jeg prøvd uendelig mange ganger å finne den store kjærleiken, og selv om jeg har truffet mange, har det likevel aldri klaffet. Dessverre trur jeg det er pga meg og livssituasjonen min som er årsaken. Skal ikke si det for sikkert, men når jeg ikke kan bidra like mye som den mannen jeg er involvert i, så blir det ikke stabilt nok..Eller skal jeg si likeverdig nok? Det er vel ingen hemmelighet at alle ønsker å etablere seg i forhold med mennesker som har det bra med seg selv og som kan akseptere at ingen er perfekt. Alle har sine rare sider ved seg. Dessverre har ikke jeg klart å finne den mannen enda og derfor prøver jeg å tenke som så at da er kanskje ikke tiden inne enda for at jeg skal finne denne drømmemannen. Jeg må rett og slett ta tiden til hjelp.
      Hadde jeg vært i din situasjon og bare hadde vært i forhold, hadde jeg uten tvil gått i samme fotspor som deg og tatt meg en lang pause. Det er helt naturlig når man har vært opptatt så lenge i forhold.

      Men på tross av at ting er som de er, så merker jeg likevel et lite tidspress. Jeg har så mange tapte ting som jeg ønsker å få gjort, men pga økonomi og div andre ting så blir det vanskelig å gjennomføre.
      Jobb får jeg ikke og med studiegjeld og et fremtidig sertifikat i sikte, så kan jeg heller ikke prioritere å kjøpe meg et lass med klær eller reise til alle mulige destinasjoner.
      Fotofagskolen klarte jeg dessverre ikke å bestå, ettersom jeg var såpass uforberedt og i tillegg gikk på en stor smell da tanta mi i Oslo tok selvmord ifjor og jeg ble dumpet på telefon av en mann jeg hadde holdt på med i en liten stund, bare ei uke etterpå. Det skjedde for mange ting på en gang at jeg ramlet bare sammen. Det endte med fire ukers sykemelding, som igjen resulterte i at jeg mistet masse skolegang og dermed fikk et vitnemål som ikke var godkjent. Idag går jeg rundt og kaller meg selv som utdannet fotograf uten at det i det hele tatt er sannheten. Jeg gjør det fordi dette er den eneste måten jeg kan imponere andre mennesker på. Alt handler jo om status idag – særlig når du nærmer deg 30 år. Da forventer liksom alle at du skal ha både ditten og datten. Det er så urettferdig og det resulterer jo i at mange føler seg utenfor og lite godtatt. Har du ikke superhøye ambisjoner, så er du liksom ingenting å bry seg om. Du er bare lavmålt. Det er feigt og det er vondt, ikke minst.

      Poenget mitt er hvertfall; pga min bakgrunn og den evige kampen jeg har vært igjennom med både skole, jobb og det sosiale, så føler jeg at halve livet mitt har gått tapt og jeg har mye å ta igjen. Men tiden strekker ikke til, for jeg vet så innmari godt at innen jeg har rukket å bli 35 så blir det vanskeligere å få barn. Muligheten er der fortsatt, men det blir vanskeligere likevel – og er det en kamp jeg ikke vil kjempe, så er det når jeg føler meg klar for å få en familie. Jeg har kjempet nok som det er med alt annet og jeg akter ikke å gå igjennom en kamp til. Da hopper jeg heller på havet (ikke bokstavelig talt altså, men du skjønner forhåpentligvis hva jeg mener).
      Om jeg noen gang skulle bli klar for å få en familie, så ønsker jeg å bli ferdig med mitt først.

      Jeg har f.eks ikke hatt sjansen til å reise og oppleve verden. Bli kjent med mennesker og nye kulturer. Jeg ønsker fortsatt å gå tilbake til skolebenken, men da må jeg antakeligvis flytte og det har jeg virkelig ikke ork til – jeg som har flytta minst 20 ganger siden jeg dro fra Oslo som 16 åring. Jeg vil heller etablere meg, slå meg til ro og senke skuldrene. Likevel føler jeg et behov for å få et vitnemål jeg kan være stolt av. Jeg orker ikke late som bare for å kunne imponere andre. Jeg må ha noe jeg kan vise frem som er godt og positivt og som kan gi meg noe tilbake igjen.
      Så ønsker jeg å bli gjeldsfri, slik at jeg kan spare til lappen og kjøpe meg bil. Bli selvstendig. Det er mitt største ønske akkurat nå. Et barn vil nok ikke være velkommen hos meg før jeg har fått livet mitt på stell og jeg har funnet en mann som jeg veit vil være der i tykt og i tynt. Som kan prioritere, tenke fornuftig og vise omsorg for de han har rundt seg. Den tiden vil nok komme, men i mellomtiden må jeg fokusere på meg sjøl og få ting i orden, så får resten av lykken komme etterpå.

      Uansett..Jeg er enig med deg i det du skriver. Barn og familieliv må man ta når man er klar for det. Samfunnet kan ikke bestemme sånt for deg, og hvertfall ikke anonyme mennesker på Kvinneguiden. Det får da være måte på, liksom!

    4. Enig, Lene. Var selv vitne til diskusjonen med ModestyBlaise. Det er en helt privat sak og ikke noe andre har noe med å gjøre. Iallefall ikke en bloggleser.

    5. “så burde Lene fokusere på å finne han der drømmemannen sin, holde på ham, og lage unger, hvis det nå er det hun ønsker seg. ”
      ….ALTSÅ, er det MULIG!? Kjenner jeg koker av irritasjon nå. Hvem er hun til å fortelle deg hvordan du skal leve livet DITT? Hvem tror hun at hun er??.. Det går da ikke an å si sånne ting??
      You do you, Lene <3

    6. Helt utrolig. Jeg har alltid lurt på hvem disse menneske er som sitter å skriver dritt om andre som dem ikke kjenner på KG. Alle burde vel få leve sitt liv som man vil. Tviler vel på at disse menneskene er så lykkelige. Stå på du Lene. Vi lever bare en gang. Alt til sin tid. Heier på vakre deg.

    7. Første kommentar fra meg, men; AMEN Lene!! Herlighet alt folk skal blande seg i!
      PS: Sykt fin genser! Hvor er den fra?

    8. Hei! Jeg er også en av de som “sitter på gjerdet” om du vil, selv om jeg er i et lykkelig forhold, selv om klokka tikker – og selv om jeg egentlig ønsker meg barn, så føler meg meg ikke klar. Ikke at alt må være perfekt rundt en for å få barn, på ingen måte, men jeg ønsker å føle meg klar, og før jeg eventuelt gjør det og om det så skulle være for sent, så kommer jeg aldri til å gå på akkord med meg selv for å tilfredsstille noen andre enn meg selv og min partner på dette området. Det er privat og det burde man respektere. Så jeg er glad du skrev dette, Lene, for det er sikkert relevant for flere i samme situasjon! Og jeg er lei for at du må lese denslags om deg selv på dette forumet eller hva det er.

      C

    9. Hjelpe meg! Skal man ha dårlig samvittighet fordi man ikke har fått barn enda fordi det finnes folk der ute som ikke kan få barn? Man må da selv få velge OM og NÅR det passer. Folk skal blande seg bort i absolutt alt, og jeg kjenner jeg blir så oppgitt. Jeg er ikke singel, men jeg ELSKER å kunne prioritere på den måten jeg gjør nå, uten å ta hensyn til barn. Jeg og samboeren min opplever ting sammen med god tid og god økonomi, noe jeg syns passer oss bra før vi bestemmer oss for å få barn. Jeg digger at jeg har så mye tid til rådighet til å gjøre som JEG vil.

      Hatere og bedrevitere finnes det overalt! Bare hev deg over det, Lene! Vi har alle forskjellige prioriteringer og ønsker, og det får man jammen akseptere og respektere!

    10. Jeg er mamme til en på 23 og 3 år så da skjønner man alt går. Jeg var litt for ung med hun første. Og 41 med han andre. Hva du velger skal da ingen blande seg i. Ståpå!! 🙂 smask

    11. Den dagen jeg sitter og snakker om andres liv på Kvinneguiden … gjør det kjapt og smertefritt, will ya? Jeg synes MBs innlegg inneholder så mye dobbeltmoral og hykleri at det er umulig å unngå. Hun synes ikke at du skal si noe om hva du mener om saken, men det kan HUN? Jesus Harold Christ. Om/når man ønsker barn er veldig privat og angår ingen andre. Live and let live!

    12. Du får jo aldri den samme friheten tilbake som du har nå etter et eventuelt barn. Lev det livet du vil nå og kos deg mens du er så ung og flott! Og helt enig: de barna kommer når det passer og du har lyst, ikke noe å stresse med <3

    13. Jeg synes egentlig du bare burde droppe å gå inn på forum og lese. Det er helt meningsløst. Du trenger ikke å forsvare deg eller det du gjør mer enn noen andre må. Vi lever alle hvert vårt liv på hver vår måte, og ingen skal få legge seg borti det. Hvis folk har så fryktelig mye å kritisere deg for skjønner jeg ikke at de leser bloggen din, det er jo tross alt valgfritt. Må foresten si at bildekvaliteten ENDELIG er super! Bra du ansatte en til å ta bilder, for det løftet bloggen ti hakk!

    14. Lene, du må slutte å gå inn på de sidene, folk der inne er jo helt gærne. Det at de faktisk setter seg ned ved tastaturet for å skrive et innlegg om noen andre sin barnløshet er jo .. altså, jeg er målløs. De er lite intelligente mennesker som burde vært beskytta fra seg selv.

    15. Hei Lene,

      Synes det er trist at du ikke benytter muligheten til å løfte en generell debatt om temaet opp på dagsordenen, men heller lar dette handle om nettopp deg.

      1. Altså hallo i luken ?! Det er en hel fucking tråd på flere hundre sider på et jævla kvinne forum som handler om NETTOPP HUN, og du kommer med en slik kommentar? SELVFØLGELIG snakker hun om seg selv når det handler om hun og hun poengterer flittig i dette innlegget hvor sårt et slikt tema kan være for mange!!! get the fuck outta here, weak people, er så jævla lei av at alle skal knulle det jævla tastaturet sitt inn og ut. Dere er jo for faen helt blåst i hodet som sier slike ting.

        1. Hei Lena,

          Ingen grunn til å ta sånn på vei. Jeg vil bare hjelpe Lene Orvik til å ta steget opp til en samfunnstemme som faktisk har en viktig stemme i det offentlige rom, og ikke bare skriver innlegg som er glemt med det samme man legger ned siden. Denne egenskapen er ofte det som skiller skribenter fra “underholdningsartister”. Stå på videre, begge to!

      2. Men hva er en generell debatt om temaet?! Hvorfor skal det være en generell debatt om hvorvidt et menneske ønsker barn når hun er 30 eller 40 på dagsordenen? Angår det NOEN? Hvis det er debatt om temaet at noen kvinner kan få problemer med å få barn hvis de venter for lenge du ønsker, så er jeg ganske sikker på at dette er noe både Lene og de enormt mange andre som sitter i samme situasjon er klar over. Men du kan ikke helt ærlig mene at du skal fronte en debatt som egentlig har som mål å tvinge kvinner til å bli gravide for enhver pris før de er klar for det?

        Herregud, la nå folk få barn når de ønsker det selv.

        1. Hei Iselin,

          Det er en viktig debatt at kvinner må få regjere over sin egen kropp og liv. Det at samfunnet stiller mange krav som gjør at noen kvinner føler seg uglesett, utilpass eller i verste fall utfryst, er en uting. Det er trist at du tolker dette dithen at Orvik ikke skal få barn når hun selv vil, men igjen så kan dette handle om 2 ting: Orvik selv, eller et viktig tema som kvinners råderett over eget liv.

    16. Jeg er hundre prosent enig med deg, og jeg fikk en flau smak i munnen av å lese den debatten der på KG. Tenk å bli så fiksert på noen andre sitt privatliv! Fint at du ble tatt i forsvar der, da.

    17. Hei. Jeg blir helt satt ut av hva jeg leser, er det virkelig sant.
      Jeg må bre riste på hodet og det burde du å. Ditt liv og bare ditt. Drit i KG.
      Jeg gleder meg til å se leilighet din, venter nå. Ha en super fin dag. 🙂

    18. Vet ikke hva KG er, men generelt har noen folk for lite å ta seg til…

      Oppfordrer samtlige til å bruke tiden på andre ting enn å diskutere private ting om andre, anonymt på nettet, og svært mange dører vil åpne seg i livet 🙂

      Make love, not war!

    19. Skjønner ikke at det finnes forum på nett der man diskuterer slike ting. Folk må ha noe bedre å ta seg til og konsentrere seg om sine egne liv.
      Du har en flott blogg, og er en flott inspirasjon for mange.

    20. Først tenkte jeg.. .å nei kanskje hun Lene er litt før hårsår og må tåle nett troll. Men vet du hva. Dette er langt over grensen og det er et ønske om å ødelegge for deg og mynter garantert på sjalusi!! For en idiotisk sal å skrive om. INGEN har noe med dette.. .helt usmakelig og usakelig!

    21. Helt enig, 100%. Men hva med å kommentere den konstruktive kritikken, som går på forbruk, kroppsfokus, alkoholfokus osv? Det hadde vært interessant å høre et reflektert innlegg rundt det fra deg

    22. Så bra og nødvendig innlegg! Jeg heier virkelig på deg og håper snart at alle de som har det så dårlig med seg selv at de må hakke på andre mennesker som ser ut til å ha det bra, at de snart gir opp. Du kan gjøre hva du vil med livet ditt!

      Dette passer ikke til innlegget men jeg er såå forelsket i gulvet ditt! Vi skal i gang å bygge hus og jeg kikker på gulv. Jeg har fått katalog og prisliste tilsendt på Mail fra dinesen men syns det var litt vanskelig å finne utav det. Har du valgt classic eller natur? Hvilken tykkelse og bredde gikk du for? Håper på svar

    23. Er oftere uenig enn enig med deg Lene, men akkurat her kunne jeg virkelig ikke heid på deg mer!! Herregud, SELVFØLGELIG er dette noe ingen andre enn du har noe med og det at du i det hele tatt føler at det har gått så langt at du må skrive om det på bloggen er så trist! Mennesker altså… Det virker som om du har så utrolig mye omsorg for menneskene i livet ditt, og virkelig går til ditt ytterste for å passe på både venner og familie har det så bra som mulig. Da er det vanskelig å unngå å føle litt på det når folk begynner å sette spørsmål ved dine tanker om fremtiden og barn og… nei altså, det blir så dumt! Hvordan kan folk virkelig ha en mening om dette??? Du er deg selv du, og jeg har faktisk aldri vært mer inspirert av deg enn nå etter å ha lest dette innlegget. Jeg skal også ta valg i mitt eget tempo uavhengig av hva “majoriteten” mener.

    24. ModestyBlaise trenger å finne seg en hobby. Å legge seg så opp i hva et annet menneske gjør med livet sitt er ikke normalt, og spesielt ikke når det kommer til så personlige og store valg. Jeg ser ingenting galt i hva du gjør med livet ditt, men uansett så er det livet ditt og det er opp til deg, og bare deg, hva du vil gjøre med det.

    25. Dette blir alt for dumt, gidder ikke lese andres meninger om deg! Leser bloggen din og ser på fine bilder, ditt privat liv må du få ha i fred 🙂 ❤️

    26. Kan ikke fatte og begripe at folk i det hele tatt kan bruke tiden sin på å legge nesa si borti det en gang. Som flere har nevnt over; du trenger ikke å forsvare deg. Fantastisk innlegg er det jo, og håper enkelte mennesker tar dette til seg. Vil anta at enkelte som har profiler på Kvinneguiden (om det er det KG står for) ikke hadde forstått dette om de hadde lest det uansett. Verden; mennesker! Tåpelig. Stå på, vakre Lene, og nyt de fine tilbakemeldingene du får her!❤️

    27. Men Lene, KG? Altså drit nå i det trailertrashet der. Tipper en stor andel sitter i sort skinnsofa fra 1992 med tv-kanna på furubordet, et lite sted langt ute i hælvete, og i flekkete tights med tre skrikerunger. Lowlifes, de betyr så til de grader lite at jeg hadde ikke orket å la de streife tankene.

      Jeg er 32, singel og barnløs, har brukt mange år på uteliv og en krevende jobb. MItt valg det vel, skjønner at det ikke er for alle. Men de bertene på hjemplassen min som synes livet mitt er overfladisk og trist, har jeg bedt om å vennligst lukke brødboksen. I aint hurting no one am I? :p

      1. Jeg deltar ikke på KG og vet bare at dette er et slags “sladderforum”, men…. jeg synes ikke man skal komme med karakteristikker som du gjør her, hva vet vel du og jeg om hvem feks Modesty Blaise er?? Mennesker (kvinner) må selv få velge når de får barn uten å bli dømt på bakgrunn av det, og vet du hva? Om personer velger å ha møbler fra 1992, furubord, tv-kanne, flekkete tights og tre barn- så må de få det UTEN å bli dømt som en person hvis dager går med til å delta på et eller annet sladderforum hvor de sårer og snakker ned andre mennesker.

    28. Kjenner jeg alltid blir litt provosert av hele det “få barn er det kvinne kroppen er lagd til” opplegget. Hva hvis man ikke vil ha barn? Da er man såklart ond i fleres øyne, men vi alle er faktisk forskjellige. Er selv 30 og singel. Når man er på bursdager osv hvor alle har barn føler jeg man blir en redningsaksjon som de må ha funnet partner til før kvelden er over. La folk gjøre som de vil og ta ting i sitt tempo. Mange kan nok ha en helt fin mening med livet uten å leve i A4 bobla

    29. Tenk at mennesker bruker tid og energi på å skrive dritt om andre inne på slike sider!? Jeg kan faktisk ikke forstå at man synker så lavt. Om jeg ønsker å få barn, om du ønsker å få barn, om vi ikke ønsker å få barn – det skal alle andre drite en lang marsj i. Jeg gjør som jeg vil, og alle andre som de vil. Jeg bryr meg ikke om naboen får unger eller ikke – det er alle sitt eget valg det!! Noen mennesker altså, blir så oppgitt og faktisk rikelig provosert også! Stå på Lene – bare vær deg selv, og prøv å unngå disse forbaska forumene. Vet det er lettere sagt enn gjort, men du fortjener så utrolig mye bedre enn de negative og frekke ordene. Stor klem!! http://www.charlottetunes.no

    30. Bra at du sier ifra, Lene!
      Det å mene noe om når andre bør få barn er ganske spesielt. Det er en privat greie det med barn/ familie uansett om man vil vente, ikke kan få barn eller ikke ønsker å få barn.
      Når man får barn blir livssituasjonene en helt annen, siden det å bli foreldre krever mye og er en livsvarig forandring.
      Jeg synes det er viktig å leve sitt eget liv på egne premisser først- siden den tiden aldri kommer tilbake. Om man elsker å reise , studere, feste eller hva det nå er, så må det aksepteres av andre at man gjør nettopp det.
      Myten om at man kan leve å samme måte med barn er nettopp en myte.Det kan man ikke , det lar seg ikke gjøre.
      Blir ikke helt det samme å begynne med det som 50 åring 😉 ( Slik som mange som ble foreldre veldig tidlig gjør når barna er store.)
      Og til slutt- KG- (er det kvinneguiden det står for??) Hva i all verden er det for noe vås? Et forum av misunnelse der man kritiserer alt og alle?

    31. Hehehe, tror du bare må le av denne! (Ride, si sapis!)
      Ikke ta deg nær av at andre er tåpelige, de kan få spise sine egne ord.

      Du vet selvfølgelig at det er privat og helt opp til deg selv.
      En slik diskusjon sier mer om de deltagende, enn om deg.
      Bare å le av.

      Klem! :*

    32. Jeg er helt stum over hva folk får seg selv til å si. Hvem er de som kan sitte der å dømme andres liv? Ville bare sende et hjerte..

      <3

    33. Du er dødsbra
      Er helt utrolig at noen gidder å bruke energien sin på å legge seg opp i og diskutere hva andre mennesker gjør med livet sitt.

      Mitt liv, mitt valg.
      Jeg er.
      Namaste

    34. Haha, folk er patetiske og vel så det. Skjønner at du blir provosert. Men, her er det ÅPENBART at kommentarene bunner i sjalusi. Kanskje sitter ModestyBlaise i et middelmådig forhold med en manipulerende mann i en leid sokkelleilighet i Ytre Enebakk, med dårlig økonomi og tre dretunger (som vi sier i Bergen) som har både eksem og diare. Ikke det at det er en unnskyldning, men det er en forklaring – dama har det ikke bra. Og en av grunnene til at du bare må heve deg over dette!

      Jeg er selv 38 år, singel og barnløs. Hva skal jeg gjøre? Finne en tilfeldig mann og bli sammen med ham i den hensikt å få barn? Nei vettuhva! Da lever jeg heller alene. Jeg ble selv singel rundt 30-årsdagen min, og har vært det siden (med unntak av noen prosjekter her og der). Jeg har storkost meg med reiser, shopping, leilighetsskjøp og kvalitetstid med familie/venner. Mannen kommer når han kommer, og barn kan man få frem til man er 45, er ikke alle over 35 som må på IVF og ønskebarnklinikker og hormoner og ditten og datten.

      Senk skuldrene og kos deg Lene, denne tiden får du ALDRI tilbake!

      PS – De sterkeste kvinnene er de som klarer seg alene både økonomisk og mentalt!

    35. Preaching to the choir! Skjønner virkelig ikke hvor folk har fått det for seg at de kan legge seg opp i andres privatliv på den måten.

    36. Jøsses. Det er mye andre folk skal legge nesa si oppi. Jeg er så glad vi lever i et samfunn hvor vi kan bestemme og ta selvstendige valg. Jeg er selv 33 år, har samboer og har ikke barn. Men når jeg /vi er klar for det så kommer det. Og ja, jeg kan ha blitt for gammel, men den utfordringen tar jeg da hvis det er tilfelle. Jeg vet ikke, men jeg synes kanskje det er en litt konservativ måte å tenke på. At alle jenter/kvinner/damer må forte seg å få barn før de er 30 år. Når du ønsker å og vil ha barn er helt og holdent opp til hver og en. Det er ingen som skal fortelle oss, deg når du burde få eller skal få barn. Hvordan man tolker blogger eller eventuelt annet i media er også helt opp til en selv. Håper virkelig ikke at folk tar valg ut i fra hva blogger, nettforumer, nettaviser etc skriver. Da må man ta noen runder med seg “sjæl”.

    37. Det er et mammapoliti i Norge som skal bestemme hva som passer seg når det kommer til barn.. Det som er morsomt er at det kun er ok å få barn mellom 26 år og 35 år. Alt annet er ikke greit. Har selv en søster som fikk barn da hun var 21. Hun ble gravid med kjæresten, de valgte beholde og er fortsatt sammen i dag. OM de fikk høre det?? Det morsomste er at da barn nr to kom da de var litt eldre, da var det selvsagt helt greit å få barn. Og hva vet folk om hvorfor noen får barn når de er 40? Noen har gått gjennom lange prosesser med prøverør, kanskje vært alvorlig syke eller bare ikke har funnet noen mann enda. Det viktigste før man setter barn til verden er et trygt og stabilt forhold, god helse, et stabilt hjem og god økonomi. Det er vel bedre å vente litt enn å ende opp skilt og alene med barnet? Alt for mange som får barn av desperasjon fordi klokken tikker og ender opp som alenemødre. Disse damene på kvinneguiden er virkelig syke i hodet sitt.

    38. oh heregud, for en bitter dame

      sitte og skrive om andres liv annonymt bak skjermen, ja det sier vel en del om den personen.

    39. HerreGUD så lavmål. Gleder meg til den dagen det kommer et TV-program som offentliggjør alle disse latterlige og stakkarslige menneskene som må kommentere og spekulere anonymt på nett. Sjefen min fikk nettopp barn og hun er 45. DRIT i de! Heier på deg, du har et hav av tid!

    40. Men, ærlig talt! Forstår ikke hvordan man kan skrive noe så lite reflektert om andres livsvalg. Neivel, så ville du ikke valgt Lene-livet selv, men så fint for deg at du slipper å leve det da, tenker nå jeg. Det er nå ikke ditt ansvar at andre “tok feil valg” med tanke på når de valgte å bli gravide, det blir kun ditt ansvar når du står der selv. Og det er vel for fader mange måter å bli mor på som ikke innebærer ni måneder vekst og fødsel, om man kommer dit at det er “for sent” … Blir helt oppgitt over samtlige kvinneguidere!

      Og for øvrig et hett tips til alle som irriterer seg: De bloggerne jeg syns er teite, og som irriterer meg, de leser jeg bare ikke. Har null forståelse for mennesker som sitter hjemme og blir aktivt irritert hver dag over noe så lite, som også er veldig enkelt å unngå. Bruk engasjementet på å irritere deg over politikk eller noe som er litt “nyttig”.

    41. Jeg må ærlig talt si at jeg ikke skjønner hvorfor du gidder å kommentere og lage en greie av det negative som blir skrevet om deg?

    42. Blir helt oppgitt av at det faktisk finnes mennesker som diskuterer dette på et kvinneforum, mennesker som aldri har møtt deg engang. Er det virkelig mulig…!?
      Jeg var den første i familien som var under 30 år når jeg venta barn, jeg var 21 og fikk slengt rett ut at dette ikke var passende osv. Det mest personlige, og vakreste valget jeg har tatt, og her kommer hele slekta å skal mene noe om det. Håper virkelig du klarer å drite i det andre mener, du vet best selv!

      Også når jeg først legger igjen en kommentar, så vil jeg bare si at du er den mest inspirerende bloggen jeg vet om. Alltid så blid, alltid så oppdatert, jeg har lest bloggen din siden du startet den. Du er alltid den bloggen jeg går inn å leser først og som lyser opp en gråværsdag (og som du vet, de er det mye av her i Åle-byen!) . Stå på Lene, gleder meg til å lese fortsettelsen på alt som skjer i livet ditt. Gleder meg til å se drømmeleiligheten når du har fått flyttet inn, og gleder meg til å lese om alle eventyrene du reiser på fremover <3

      Stor klem fra trofast leser i Ålesund

    43. Vet dama hva tegneserien Modesty Blaise/ kvinnen egentlig stod for?
      Bare spør siden hun kritiserer en Lene for hvordan hun velger å leve livet sitt…
      Tror Modesty Blaise (hemmelig agent)gav rimelig f…i hvordan andre mente hun burde leve livet sitt..
      Just saying…

    44. Jeg blir kvalm, uvel og dårlig av og ha sett på kvinneguiden hva enkelte faktisk skriver om andre mennesker. Den første tanken som slår meg er att flesteparten av dere er foreldre til barn som mine egne barn vokser opp med. Og det er ikke konstruktiv kritikk som skrives der, men uthenging og mobbing, jeg håper virkelig att dere er gode eksempler for barna deres og ikke lærer de opp til og mobbe andre slik som dere selv gjør. Og nei det er ikke konstruktiv kritikk som skrives, det er noe man får av gode venner og familie på en positiv måte. En annen ting som jeg lurer lurer på er hva DU får ut av og skrive slikt? Hvis du har så mye tid att du kan sitte og diskutere og slenge dritt på 80(!!!!)sider om forskjellige bloggere, hvorfor ikke bruke den tiden på noe som hjelper noen? Meld deg frivillig i kommunen til og hjelpe andre, strikk tepper til prematur avd, del ut suppe til fattige, det må da være mye bedre enn og sitte og diskutere i flere år att lene orvik er 30 og ikke har barn, att hun pusser opp leiligheten sin, att villa paprika gir Pepsi Max til barnet sitt, att mammaen til michelle pusser opp naken, att sraad har operert rumpa si. Jeg må bare spørre for jeg skjønner ikke hva DU får ut av og skrive side opp og ned som sårer andre mennesker.

    45. Hei Lene. Jeg kjenner meg veldig igjen i situasjonen din. Av og på i forhold nærmest konstant siden jeg var rundt 16 selv. Nå er jeg også i begynnelsen av 30 årene, og singel. Jeg fokuserer også på å leve livet, gjøre det som gjør meg lykkelig. Hvis man gjør det, tror jeg det er lettere å møte en man passer godt sammen med. Er man lykkelig tar man gode valg for seg selv – også i valget av partner. Er man lykkelig der man er, tror jeg forholdene ligger bedre til rette for å utvikle gode forhold til andre mennesker. Selv trodde jeg lykken var å ha en kjæreste. Når jeg erfarte at dette ikke stemte, så ble det viktig for meg å være alene og finne ut av hva det gode livet er for meg. Dette også av respekt for de barna som eventuelt vil komme, samt en eventuell framtidig partner. Å vite hva som er godt for meg, hvor grensene mine går. Det er ingen menneskerett å få barn. Jeg synes også man viser at man har respekt for de barna som måtte komme, at man er opptatt av å ha et trygt og godt fundament sammen med en annen partner før man ønsker å sette barn til liv. For andre fungerer det fint å skape det trygge fundamentet alene. Hva som er riktig for hver enkelt av oss, må være opp til oss selv. Jeg ønsker deg alt godt, og kjærlighet. Alt til son tid. Nyt øyeblikket her og nå, for hva framtiden vil bringe vet vi ingenting om. Klem til deg.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg