Matoppskrift : Deilige skoleboller

Idag har jeg egentlig bare vært hjemme og slappet av, forutenom en tur med Poco og Kari utover mot Bygdøy. Gard har vært på jobb hele dagen, så nå venter middag og deilige skoleboller.  Her kommer søndagen min i bilder / Søndagsfrokost i blåfarger ♥ Kos med verdens skjønneste lille Poco ♥ Mye godt selskap i en hund, det er helt sikkert. Deilig tur utover mot Bygdøy, det er så fint nede med båthavnen der, spesielt når været er sånn som det har vært idag. Tenkte jeg skulle dele skolebolleoppskriften med dere. Perfekt søndagskos, det var det første jeg tenkte på når jeg våknet idag. At jeg uansett skulle bake skoleboller, alt for lenge siden sist. Oppskrift ca 30 stk : 5dl melk
1 pk gjær
1 ts kardemomme
1 dl sukker
750 g hvetemel
100 gr smør  Fyll / Pynt :

Vanlije krem, kokos, melis og vann

Dette gjør du :
 
Lunk melken. smuldre inn gjæren. Tilsett kardemomme og sukker. Smuldre smøret i melet, og blandingen i væsken. Elt deigen jevn. Sett den til heving på et lunt sted ca. 1 time. Dekk den til med plast, slik at det ikke blir skorpe på deigen. Ha deigen ut på bakebordet. Del den i 30 like store emner som trilles runde, litt flate boller. Legg bollene på stekeovnsplate dekket med bakepapir. Etterhev skolebrødene ca. 20 minutter. Lag en grop i skolebrødene, og legg i en teskje vaniljekrem. Stek skolebrødene ved 240 C i 12 – 15 minutter. Avkjøl skolebrødene på rist. Smør på melisglasur. Dryss kokos på. Og.. NYT!
God søndag videre!

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg