Life-hacks

Det er fredag, det er helg og jeg følte meg i humør til og rett og slett dele noen life-hacks med dere. I livet mitt generelt og med meg selv personlig så har jeg det så bra om dagen, jeg vil faktisk tørre å påstå at jeg aldri har hatt det bedre. Det ligger mye jobb, tanker og refleksjoner bak – og jeg hadde aldri kommet hit om jeg ikke har opplevd alt jeg har opplevd på veien. Dette med “growth” er en never-ending prosess, og man vil nok aldri bli utlært på selve livet. MEN, man kan lære seg verktøy på veien til en enda bedre livskvalitet. Og det er det som er så magisk, lærerikt og gøy!

  1. Gjennomføringsvilje. En egenskap som kan utgjøre så innmari mye i livet. For har du ikke gjennomføringsvilje, vil heller ikke ting skje. DU kan selv bestemme akkurat hvordan DU vil ha ting, og når du først har bestemt deg for det – så er det opp til DEG å gjennomføre det. Det er ingen som gjennomfører det for deg. Ofte blir også tanker og ønsker med tanken – men hvorfor ikke ta tanken til live og gjennomføre det? Livet blir så mye gøyere når man tillater seg å gjøre ting man har lyst til, og kan gjøre. Dette gjelder både jobb, privat og i alle situasjoner i livet. Det gjelder bare å ta tak – start idag! Start med en liten ting du vil gjøre for DEG.
  2. Ikke bruk tid på mennesker og situasjoner som spiser energien din. NEI NEI NEI. Det er vi ferdige med. Ja, av og til må man gjøre ting man kanskje ikke har lyst til, men man gjør det for de som det er verdt å gjøre det for. Det er på tide å slutte og bruke tid på mennesker som SPISER energi i stedet for å tilføre det – og det er på tide og slutte å bruke tiden sin på situasjoner som ikke gir deg noe. Dette har jeg skrevet om før. Vær litt bevisst med deg selv her, spør deg selv to ganger, gå etter intuisjonen og sett en stopper om du vet det drainer deg med enn det gir deg påfyll. Du skal IKKE være en påfylls-kilde til mennesker som lever av å være energityver.
  3. Tillat deg selv å ha det vondt, men tillat deg selv og gjøre noe med følelsen i etterkant. Man kan bruke hodet og mindsettet i ganske mange situasjoner for å snu negativt om til positivt, men om ikke kroppen vil samarbeide – så må du faktisk bare stå i den vonde følelsen. Gråt, ha det vondt, snakk det ut, vær lei deg, ligg under dyna, gjør disse tingene du må for deg selv. Men – tillat deg selv og brette opp armene, gå i sømmene på hva DU kan gjøre for at denne følelsen ikke skal snike seg på deg igjen, og hvordan du i neste runde kan unngå den samme følelsen. Alt handler jo til syvende og sist om hvilke valg man tar for seg selv. Ikke finn deg i at noen tråkker på deg, setter deg til side eller sårer deg – sett deg selv i respekt og ikke tillat at noen behandler deg dårlig igjen. Ja, det er hardt på veien – men følelsen som slår deg i etterkant er hardere. Unngå den! Alltid reflekter over hvilke situasjoner og mennesker som VIL og GJØR deg godt, og be aware på de menneskene som ikke vil deg godt, følg magefølelsen og ikke vær naiv. Du har selv et valg hvor du kan velge hva og hvem du slipper inn i livet ditt og bruker tiden din på. Ikke kast den bort på tullinger ♥ Girl – know your worth!
  4. Hvordan takle ensomhet er det mange som spør om. Jeg er er ingen ekspert, men jeg har mine metoder som har hjulpet meg. Her finnes det mange verktøy. Alle føler seg ensom i blant, det er helt menneskelig. Men skal man da synes synd i seg selv? Eller skal man ta ansvar for SITT liv, bruke gjennomføringsviljen til å gjøre noe med det?! I SAY YES! Ok, av og til føler man seg ensom, da må man bare erkjenne den følelsen, så kan man velge å grave seg ned – eller så kan man velge og faktisk ta tak. Jeg er veldig glad i å ta tak! Rule number one ; Hva gjør deg glad? Hva er det du elsker å gjøre for deg? Hva får du en sånn “ahhh nåååå koser jeg meg” følelse av? Finn ut det. Og med én gang ensomheten sniker seg på (for det er en følelse vi ikke kan styre) så switcher du over til at nå skal DU gjøre noe for DEG som gjør deg glad! Det kan være flere ting. Og dette er en øvelse, men gjør noe som gjør deg glad hver gang du føler deg ensom. Ved å gjøre dette, altså skifte fokus fra vond følelse til en følelse som putter deg i andre enden av skalaen – kommer du etterhvert til og merke at følelsen av ensomhet forsvinner. Fordi DU mestrer den.

Her skal jeg dele min liste med dere på hvilke ting som gjør meg glad, og som har fått meg til å jobbe bort ensomhetsfølelsen og heller ELSKE å være alene. Hallo – jeg dro nettopp på ferie ALENE, følte meg ikke ensom ett millisekund en gang. Men man må tørre å stå i det, gjøre noe med det for å komme seg videre. Jeg har skrevet det før ; Pain + reflections = Progress. Man lærer ikke om man ikke gjør tak på veien, så enkelt er det. Men man må være bevisst, makes sense?

Dette gjør jeg for meg ;

  1. Tenne lys, spille jazz og ta seg et glass rødvin hjemme gir en deilig ro.
  2. Handle inn gode råvarer, høre på deilig musikk og lage mat i timesvis. Alene ♥
  3. Ringe til ett familiemedlem eller en bestevenn og snakk om livet, snakk om at man har det kjipt, snakk om andre ting – bare det å ta en telefon til noen hjelper så mye. Og om ikke det hjalp med én, ta to!
  4. Egentid, dusje eller bade i badekaret med lys, musikk og deilige produkter.
  5. Gå på trening.

Dette har vært min topp 5 liste det siste året for og virkelig kunne klare å trives i eget selskap.Og det har gjort at jeg har blitt tøffere enn jeg trodde jeg var. Noen sa til meg for en stund siden ; Jeg kunne aldri reist dit alene .. Okei, svarte jeg da – det vet du ikke før du har prøvd! … Jeg har reist til NY alene, jeg har vært i Frankrike alene, jeg flyr alene, jeg spiser ute alene, jeg hygger meg ALENE. Og det vil jeg si er en av de fineste egenskapene ett menneske kan ha- og tilegne seg, for man blir så innmari sterk på veien ♥

5. En siste ting – og en så fin fin ting. I min nære vennegjeng har vi alltid et høyt fokus på det og bygge hverandre opp. Vi skryter av hverandre, vi støtter hverandre, løfter hverandre, vi er alltid ett positivt tilskudd i hverandres liv. Ja, vi går gjennom ting på hver sin kant og har det kjipt, og det er helt normalt. Men mesteparten av tiden så bygger vi! Det er aldri negativ energi, det er kun positiv. Dette har jeg også med familien min, med kollegaer, venner og bekjente. Jeg tror på det å bygge ett menneske opp, og har jeg ikke noe positivt og si så holder jeg det for meg selv og trekker meg heller unna. Man skal aldri oppsøke mennesker man ikke har interesse av å bruke tid på. Jeg ønsker virkelig ALLE mine nære i mitt liv alt det beste – og det er så viktig å få det frem. Snakk hverandre opp og vær et varmt og godt menneske. ♥ Den fineste følelsen i verden må jo være å få andre til og føle seg bra. Og vite at du har bidratt til at det mennesket har det bedre. ♥

Og ved å lese dette, så håper jeg at du kan ha det litt bedre fremover også. Små, enkle verktøy til et liv og en hverdag som gjør deg glad, fornøyd, inspirert, motivert og sist men ikke minst – kjærlighetsfull til de rundt deg som betyr noe!

God freddaaaa ♥

25 kommentarer
    1. Veldig bra innlegg! Men det er en ting jeg ikke helt forstår;
      Hvordan gikk du fra å være nærmest oversosial til å trives best i eget selskap? hva skjedde på veien og hvordan har dette vært for deg?

      1. Hei, jeg har aldri sagt at jeg ikke er sosial fortsatt 😀 Jeg elsker å være sosial – og på samme tid så er jeg så heldig at jeg også trives i eget selskap 🙂

    2. Dette har du skrevet før også Lene – hvor lenge skal du være i denne selvutviklingsbobla? Nå er det forresten på tide at du lærer deg og/å, og ikke minst når du skal bruke et/ett.

      1. Jeg håper for min del at jeg er i selvutvikling hele livet – ellers blir det litt trist 🙂 Ha en NYYYDELIG og positiv lørdag

    3. Bra du trives Lene.

      Dette gjør jeg for meg listen min:
      Gjør noe for andre
      Lærer noe nytt
      Leser
      Hører på pod cast
      Går turer med venner
      Ringer de gamle i familien
      Spiller spill
      Rydder og lager system
      Gir bort det jeg ikke trenger
      Selger det jeg ikke trenger
      Trener
      Ommøblerer boligen
      Er takknemlig
      Lager to-do lister
      Vasker boligen
      Tenner lys
      Lager mat
      Inviterer gjester
      Går på kino/teater

      Ha en fin helg! Klem

      1. Hei Ingunn! Så fin liste, alle disse tingene er superfine ting som hjelper å få fokus over på det positive <3 Koselig å lese 🙂 Og garantert til inspirasjon for andre som leser (og meg) <3

    4. Savnet slike innlegg. Leste bloggen din mye før, men må innrømme at det i det siste året noen ganger har blitt litt fjernt for meg med reising og mye luksus. Det er rett og slett vanskelig for meg som leser å relatere til det. Håper det kommer mer av denne sjangeren, selv om det selvsagt er fint å se deg oppleve verden og gjøre de tingene som du finner glede i, det er såklart inspirasjon i det også 🙂
      Hadde vært kjekt med innlegg om hvordan bygge basis garderobe osv – som kan passe til kontorjobb og fritid. Jeg vet ikke hvordan det er for de andre leserene dine, men for min del så invisterer jeg gjerne i god kvalitet, men må unngå de mest “prangete” plaggene fordi jeg ikke har råd til en veldig stor garderobe (heller ikke så bra for miljøet med for mye kjøp). Apropos miljø, hadde det vært kjekt å høre mer om hva du gjør i din hverdag for miljøet transport/forbruksmessig. Liker du å kjøpe vintage for eksempel? I så fall hvor? Har du noen begrensinger på flyreiser e.l? Er det noe du som influenser har lyst til å gjøre ift å øke miljøbevvisthet? Bare noen generelle spørsmål jeg skulle ønske influensere snakket mer om, jeg jobber i en bransje hvor bærekraft er svært aktuelt, så jeg er nysgjerrig.

      1. Hei Eva, takk for kommentar- og setter pris på nyskjerrigheten 🙂 Jeg skal prøve å bli litt flinkere på motefronten igjen, for helt ærlig så føler jeg litt at jeg har mistet litt den gleden, og at den har sklidd litt mer over til interiør 😀 <3 Jeg har skrevet spm dine på innlegg-ønskelisten så plutselig kommer det et innlegg <3 Stor klem og ha en nydelig uke!

    5. Hei.

      For et fint og hjertevarmt innlegg, synes du setter fokus på noe som er SÅ VIKTIG, går jo på å være glad i seg selv, sin egen verdi og hvordan man faktisk kan få gjort noe i en verden som av og til kan være uoversiktlig.

      Energityvene er som regel på cluster b spekteret, borderlines, narsissister og psykopater, de næres av å bryte andre ned, de stjeler andres energi for det er faktisk det som holder dem gående.

      Kjempeviktig og fint innlegg, takk for det 🙂

      1. Hei, så hyggelig å høre at du likte det. Tusen takk <3 Selflove er så viktig 🙂 <3 Takk for fin kommentar 🙂

    6. Kan ikke du skrive en bok om disse personlige innleggene dine? De er så bra, og appellerer virkelig til meg. 🙂 Det hadde vært fint og hatt en bok å se tilbake til hver gang man trengte råd og motivasjon. For i blant når man står midt i en tøff situasjon, så er det ikke alltid like lett å vite hva man skal gjøre.

      Heldig de som har deg som venn. Å være positiv, energisk, støttende, og snill er fantastiske egenskaper. Ikke bry deg om negative kommentarer, fordi du vet hvem du er. 🙂

      Ønsker deg en fin søndag!

      1. Åh Kristin !!! <3 TAKK, nå ble jeg så glad! Betyr så mye for meg med disse gode tilbakemeldingene <3 Bok har vært en tanke, føler meg ikke helt klar til å skrive den enda, men snart. Jeg har dog vurdert podcast! Hva tenker du? 😀 KLEM <3

    7. Så fint innlegg❤️ Jeg kom til å tenke på en ting (som ikke har med innlegget å gjøre), du burde jo bli interiøarkitekt… Tror du hadde passet perfekt Syns leiligheten din ser superfin ut! Og alltid så strøken uten for mye ting og tang. Ha en finfin søndag

      1. Heidi <3 Så hyggelig 🙂 Det har vært i mine tanker lenge. Tusen takk for at du sier det 🙂 Stor klem! 🙂 <3

    8. Jeg synes dette innlegget utrolig godt, og reflektert skrevet! 🙂
      Jeg prøver selv så godt jeg kan å tenke så positive og riktige tanker som mulig i løpet av en dag. Det er nok negative omgivelser og negative hendelser som skjer i denne verden, og i livet ikke mist.
      Livet går jo uansett så ufattelig fort, så jeg synes det er veldig bra at du lever det på måten DU vil! 🙂
      Du har motivert meg i mange år, spesielt når det gjelder i forhold til det mentale. Dager jeg har hatt lyst til å grave meg ordentlig ned, vært lei meg, eller sur og har klikket inn på din blogg, har du ofte reddet mine dager, og byttet ut et dårlig humør med et positivt et 🙂
      Det er det pokker meg ikke alle bloggere som får til altså! 😉
      Klem

      1. Hei Charlotte, tusen takk <3 Helt fantastisk og høre, og takk for at du sier det – er så koselig å høre at jeg har kunnet redde dårlige dager <3 TAKK og stor klem til deg!

    9. Hei Lene! 🙂
      Det som er veldig viktig å forstå for oss mennesker som setter andre i bås, er at man ikke trenger å være enten/eller. Alt er ikke svart/hvitt eller så firkantet som noen skal ha det til. Det går ann å være sosial som du skriver og i tillegg trives i eget selskap.
      Føler det er så mange som setter spørsmålstegn ved det ene eller det andre, og det er greit i noen tilfeller, men vi mennesker er så mye mer enn det og må tenke i større baner. Takk for at du deler. 🙂
      Ønske innlegg fra deg er dagens outfit også savner jeg video haulene dine på motefronten. 🙂 så ja til det om du har et ønske om å dele selvfølgelig.

      1. Hei! Tusen takk for reflektert kommentar. Og helt enig. Det må ikke være svart/hvitt 🙂 Og en god egenskap er å la andre være som de selv vil være 🙂 <3 Takk for ønske-innlegg :-* Og ha en finfin uke!

    10. Du har en fantastisk evne til å fokusere på det positive og gjøre dine egne dager gode. Digger å lese bloggen din og synes det er spennende å følge med på reisen din, takk for at du deler 🙂 !

    11. Hva ville du gjort hvis din egen mor mishandlet deg voldsomt psykisk? Jeg gråter nesten hver dag, har skjedd ute på sykkeltur, får magesår av psykiske belastninger, miste håret og har det veldig vondt. Har nettopp flyttet til Oslo med henne, skal få meg jobb men har ikke rukket det enda, må hele tiden hjelpe henne mens hun snakker dritt om meg til familiemedlemmer som oppå det hele skal fortelle meg at jeg må være et bedre barn når sannheten er noe de aldri har sett. Hvordan hadde du jobbet deg ut av dette… har du noen ideer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg