Kosthold & trening del 1

I februar, da jeg skrev om dette temaet – stormet det litt her inne. Alle mener jo forskjellig, noen er i mot, noen er for osv.. Ingen er like, og godt er det. Men jeg følger det som er best for MEG, og er ikke ute etter annet enn å motivere og inspirere. Veldig mange har spurt meg om kosthold og treningstips i det siste, nettopp fordi de har sett at det har skjedd endringer hos meg. Dette er ikke noe jeg flagger så veldig, men jeg har fulgt nytt kosthold siden februar, i tillegg til at jeg har trent aktivt, og jeg er så glad for at jeg har fått inn rutiner både i matveien og når det gjelder trening. Det føles så godt ♥ Jeg har for første gang på mange år, rutiner i kostholdet mitt og kroppen er så fornøyd med det.

Jeg har alltid hatt problemer med magen etter jeg har spist brød, pasta og lignende, samt at jeg har vært dårlig på matrutiner fordi jeg alltid har satt jobb først. Nå er dette helt endret. Jeg spiser 4 måltider for dag, spiser såppass mye at jeg holder meg mett mellom måltidene og har ganske stabilt blodsukker gjennom hele dagen. Dette er det som fungerer for meg, men jeg sier ikke at dette er noe ALLE må følge, langt her i fra. Men mange har spurt, og derfor vil jeg gjerne dele min nye hverdag med dere. Here goes ♥

Desktop71. No more candy 

Det jeg er aller mest stolt over her, er at jeg ikke har spist snoperier/smågodt, chips, popcorn på 12 uker! Det er for meg helt fantastisk! Nesten som at noen har tatt en magisk tryllestav over meg, ikke vet jeg. Men det er helt ubegripelig at jeg har klart det. Det har ikke vært noe struggle i det hele tatt, og jeg har ikke savnet det spesielt mye. Søtsuget gikk vekk noen dager etter at jeg startet med det nye kostholdet, og det har ikke kommet tilbake. Jeg bare tenker tilbake på hvordan jeg har hatt det før, konstant søtsug HELE tiden. Jeg erstattet ofte frokosten min med godterier jeg! Helt håpløst. Nei, man skal ikke bli helt fanatisk på det, har jeg lyst på snop – så kjøper jeg det. Men jeg har ikke hatt lyst på! Føles så GODT!

Jeg er ikke heeelt hysterisk på dette, det skal sies at jeg i de siste ukene har kost meg med 70 eller 86 % sjokolade til kaffe eller te om kvelden, så det går vel under kategorien snop, men ikke på samme måte som hvordan jeg har holdt på før synes jeg. Par-tre smågodt poser i uken, i tillegg til sjokolade og chips. Nei, gudameg det er deilig med et nytt syn på dette! Om jeg har lyst og kose meg spiser jeg ofte kesam med bær og hakket sjokolade over, det er en av mine favorittdesserter, vaniljekesam, bær og 70 % sjokolade. YUM!

2. Nytt kosthold / livsstilsendring

Dette nye kostholdet, er ikke noe jeg gjør fordi “nå er det snart sommer, og jeg må gjøre grep..” Dette nye kostholdet er mitt nye, og faste kosthold. Og det er et kosthold jeg superlett klarer å gjennomføre. Hadde dette kostholdet vært en hassle for meg, hadde jeg aldri orket. Når noe blir et ork, klarer man ikke gjennomføre. Men jeg har funnet noe som passer for meg. Dette kostholdet faller meg veldig naturlig og jeg synes det er både morsomt og inspirerende, jeg har laget sååå mye godt siden februar, og fått en helt ny glede på kjøkkenet. Mitt største problem i hverdagen var at jeg fikk vondt i magen hver gang jeg spiste brød, rundtstykker, ris, pasta osv.. Så hvorfor ikke kutte det ut? Passer meg ypperlig. Men hør nå her, har jeg lyst på det – spiser jeg det. (Da får jeg jo svi noen timer da, men forhåpentligvis er magesmertene verdt det, hehe..)

3. Hva spiser jeg?

Jeg spiser mat, masse mat! Dere lurer på hva.. Here goes : Mitt daglige inntak består av massevis av proteiner, grønnsaker og fett. Sunn og god mat med andre ord.

Eksempler til frokost, lunsj og kvelds: Cottage cheese, gresk yoghurt, avocado, bær, egg, hjemmelagede knekkebrød, proteinbrød, ost, skinke, makrell i tomat, smør, spekeskinke, salater, omeletter, eggerøre, hjemmelagede rundtstykker, hjemmelaget jordbærsyltetøy, mandler, fetaost, og massevis av forskjellige grønnsaker.

Eksempler til middag : Hjemmelaget pizza, hjemmelaget hamburger, lasagne med cottage cheese og squash, fisk, kylling, karbonadedeig, biff, alt av grillmat, her er det ingen grenser! Fløte, rømme, og til tilbehør har vi masse grønnsaker eller salat, ofte lager vi avocadomash, dette har blitt en favoritt!

Desktop6Det eneste som er forskjellen fra et vanlig kosthold her er at vi lar være å spise vanlig brød, kjøpe knekkebrød (dette er fordi de hjemmelagede er 10 ganger bedre) tacolefser, tacoshell, ris, pasta. Vi lager alt hjemmelaget, hamburgerbrød, pizzabunn, tacolefser – og alt dette med lavt karboinnhold. I tillegg til at vi ikke spiser så mye frukt, eller drikker juice, brus og saft. Her går det i vann til alle måltider, og det er jo den beste drikken jeg får da, så no worries. Vann med bær, lime, sitron eller mynteblader i er så godt! Ellers går det i kaffe og te, samt vin i helgene ♥

Det er nok sikkert noen som grynter på nesen og ikke helt forstår vitsen osv osv, og det er helt i orden, jeg dømmer ingen! For meg spiser folk akkurat det de vil, jeg konsentrerer meg om meg selv, og dette er det som fungerer for meg. Ut ifra hva jeg har erfart de 3 siste månedene, har kostholdet 70-80 % å si på resultater. Men det er min mening! Noen mener nok noe annet, og det får de gjøre, alle er forskjellige og det er så viktig å forstå.

I neste innlegg tar jeg for meg litt treningsrutiner. Planen var å ta det i ett og samme, men det ble så innmari mye tekst her, så tror jeg snart runder av.. Hehe.

4. – 20 % på treningsapper fra Helle Bornstein :

Jeg begynte jo å gå til søteste Helle i februar, og hun hjalp meg i gang med kosthold og trening, og jeg trengte virkelig et spark bak. Siden har jeg vært hos henne 1-2 ganger i uken og trent styrke. Nå den siste tiden har jeg vært litt mindre hos henne, og trent litt mer på egenhånd. Har lært så utrolig mye av den dama, og det er gøy at jeg nå kan gå på treningssenter og faktisk føle at jeg gjør øvelser riktig! Var hos Helle på styrketrening forrige uke, og i den forbindelse hadde hun veldig lyst å gi et superhyggelig tilbud til dere ♥

Sommeren er jo snart her, og mange av dere har sikkert lyst og komme i gang med treningen. Det er likevel ikke alltid man orker å begynne. Derfor vil jeg på det sterkeste anbefale å prøve et av treningsprogrammene til Helle. Bare for å se hvor mye forskjell det faktisk kan gjøre på 30 dager. Jeg så forskjell på 1 uke, og det gjorde at jeg fikk motivasjonen til å fortsette.

Helle vil gi dere – 20 % avslag på alle treningsappene hun har. Det er 3 forskjellige, og de går over 30 dager. Du får de direkte på melding på telefonen din, og følger alle instruksjoner der. Det er både kostholdstips og trening og de er supersmarte! Jeg har selv hatt Sterk og Stram i mitt treningsprogram, og det har funket så bra! Jeg føler meg bedre, strammere og sterkere, og har vel aldri før følt meg så bra som nå! Dere kan kjøpe appene her, og bruke kode LENE for å få -20 % i kassen. Denne appen har jeg fulgt i mitt treningsprogram.

Som en avslutning ville Helle legge ved en liten tekst om meg og min fremgang, så snill som hun er. Og dette sier hun.

Lene er en «doer». I det legger jeg at hun gjør jobben. Det er mange som får vektøyene av meg innen trening, kosthold og livsstil for å nå målene de har satt seg,  men det er ikke alle som klarer å følge rådene over tiden. Men Lene gjør jobben og har ikke sluntret unna. Og for det er jeg meget imponert! Hun inspirerer meg! Bra jobba!:)
73 kommentarer
    1. Hei Lene. Så gøy å se. Du er så flott. Jeg også følger samme kosthold. Det føles så godt å få masse energi av riktig mat og trening. Har du en oppskrift å dele på hamburgerbrød? De så innmari gode ut. Ha en fin dag.

    2. Hei Lene! Du ser helt super ut! Jeg har to spørsmål. Har du kuttet ut kaffe m melk? Synes å huske at du var veldig glad i det (og jeg er altfor glad i det, hehe). Og 2! Den appen, har man den tilgjengelig etter de 30 dagene og, eller vil innholdet forsvinne? Håper på svar :*

    3. Hei Lene :)Så flott at du sier at dette funker for deg, men kanskje det ikke funker for noen andre! Vi er alle forskjellige. Jeg syns du har vært utrolig flink, og jeg tror du burde sette en strek under at dette er en varig livsstilsendring, ikke en diett eller noe du gjør like før bikinisesongen starter!God uke videre <3

    4. Jeg synes du er kjempeinspirerende! Du og Helle har begge inspirert meg og jeg begynte å følge de samme rådene for noen uker siden. Det var så utrolig bra at du (og Helle) skrev/skriver spesifikt hva slags matvarer du fokuserer på, fordi det har gjort det veldig mye enklere å teste ut samme type kosthold 🙂 Så tommel opp! Jeg har merket kjempestor forskjell selv, og føler meg ti ganger bedre når jeg følger dette kostholdet. Trene har jeg gjort lenge, men resultater og framgang har kommet mye raskere med denne type mat. Er så sant som du sier at alle må gjøre det de vil selv, for min del ønsker jeg noe langvarig og ikke noe fanatisk opplegg. Vil jeg spise ekstra karbohydrater av noe slag med venner så gjør jeg det, men når man merker så store fordeler er det jo bare naturlig at man ikke vil gjøre det hver dag 🙂 Er ufattelig deilig og bli mett å slippe konstant småspising. For min del ble DET mye mer fanatisk fordi jeg tenkte på mat hele tiden. Så takk <3

    5. TUSEN TAKK for at du deler! Jeg har for et par måneder siden født mitt første barn og jeg kjenner nå på en stor motivasjon for å stramme opp igjen kroppen min. Men samtidig har jeg lyst til å gjøre endringer som varer, sånn som du skriver om. Man må gjøre endringer som en kan leve med- som varer. Å lese et slikt innlegg nå var akkurat det jeg trengte! Jeg synes det er så vanskelig å komme igang fordi jeg ikke synes det er lett å vite hva man bør spise/ bør unngå. Så igjen, tusen takk! 🙂

    6. Så gøy å lese! Har akkurat samme kostholdet, har ikke spist godterier på over 20 uker, såååå stolt over meg selv! Er 15 mnd siden jeg fikk barn, gikk opp 35kg, nå har jeg bare 5 små kg igjen før jeg er der jeg var:) men det er ikke den største gevinsten. Jeg føler meg friskere, har mer energi, er ikke like trøtt og er i mye bedre humør enn de jeg var før:) så for meg har de absolutt fungert!

    7. Hei Lene 🙂 Jeg og ei venninne reiser på ferie til Miami i starten av juni. Kunne du ha laget en liten guide? Lurer blant annet på restauranter, shopping, ting å gjøre etc. Er sikkert nyttig for noen av de andre leserne også. Ha en fin dag!

    8. Hei Lene 🙂 Jeg har også prøvd å være flink med trening og kosthold siden jul, og har til nå gått ned 8 kg. målet var 10 kg innen sommeren, men med eksamensperiode og matlei har jeg fått en liten set-back. hadde vært supert om du kunne dele noen sunne middagsoppskrifter som er relativt enkle, dvs. ikke så tidskrevende, så passer til hverdags 🙂 er så matlei nå når det samme går i kylling, laks og taco hele tiden 🙂

    9. Hei 🙂 Du er jo bare helt nydelig!!! Har prøvd å følge tipsene til Helle en liten stund nå, men føler ikke helt at jeg kommer noen vei, og skeier ut alt for ofte. Har lenge tenkt å prøve en av appene, men vet du forskjellen på sterk og stram, og ned i vekt på 30 dager? Jeg vil ha bort noen cm rundt hofter og lår, men jeg er ikke overvektig, så jeg skal ikke på slanker’n liksom. Vet du hva jeg burde velge da? 🙂

    10. Dette er så bra! Blir så utrolig inspirert. Og det høres jo ikke ut som du “ofrer” noe i forhold til kosthold heller, for du spiser jo så mye godt! Jeg har veldig lyst til å prøve dette, men jeg er redd for at jeg skal falle tilbake på “kjappe” løsninger. Bor i London og studerer, spiser mye ute, på skolen, og har et relativt dårlig utstyrt kjøkken i kollektivet jeg bor. Men er jo egentlig veldig glad i å lage mat, så når jeg kommer meg tilbake til Norge skal jeg virkelig sette i gang med dette!! Men jeg har et (litt random) spørsmål i forhold til frokost smoothiene dine (for de ser SÅ gode ut, spesielt den siste du la ut med sitron herregud), men drikker du bare en til frokost og ikke spiser noe mer og blir mett av det? Jeg tror jeg bare har drukket typisk fruktsmoothier til frokost før, og blir så oppblåst av frukt.. Nei, når jeg kommer meg hjem til blenderen min skal det bli orden på sakene! Haha. Igjen, tusen takk for at du deler, det gir virkelig resultater å komme seg vekk fra det sukkeret og karbohydratene. STOR klem til deg <3

    11. Å du er så flink Lene! Ser ut som du har et SUNT forhold til mat og trening! SUNT betyr ikke bare “ja”-mat, men at du kan kose deg med litt mørk sjokolade uten dårlig samvittighet er også viktig. Jeg syntes det er bra og viktig at du spiser masse mat! For når det er sunt kan man spise mer hehe 😉 Sliter med spiseforstyrrelser, og er imponert at du har klart å snudd kostholdet ditt uten å få noen “negative” og anstrengt forhold til mat etterpå! Har tatt mye lærdom i oppskriftene du har lagt ut, for jeg vil bli frisk ved hjelp av sunn og god mat som er bra for kroppen 😀 du er en stor inspirasjon!

    12. Fantastisk at du er så åpen og deler dine tanker om kostholdet og resultater! Utrolig inspirerende, og ikke minst veldig motiverende til å bli like flink selv! Jeg falt litt ut av rutinen min en liten periode, men nå er jeg utrolig klar til å fortsette og gi rett og slett alt! Du er skikkelig flink, stå på videre Lene! <3 Håper også at du vil fortsette og gjerne dele enda flere oppskrifter med oss! <3 Klemmer til deg <3

    13. Jeg må bare si en ting som ikke har noe med dette å gjøre 😉 Jeg synes kanskje du kommer med litt for få innlegg pr. dag. F.eks har du og Helle blogget ca. like mye i det siste og hun har fulltidsjobb ved siden av. Jeg vet at det er mye arbeid bak hvert innlegg, at du jobber med masse andre ting utenom, men er ikke bloggen på en måte grunnen til at du får muligheten til disse andre tingene? 🙂 Gi oss et innlegg med dagsplan på hva du spiser, gi oss et innlegg med før og etterbilder, har Gard vært med på kostholdsendringen, har han merket noe? Her kan du melke og lage mange innlegg 😉 Jeg følger din venninne Lise (Valø) sitt kosthold og det funket fint for meg, men er åpen for å teste dette. Savner mer konkret hva du spiser, Lise sendte kostholdsplan og da var jeg solgt 😉

    14. ELSKER denne type innlegg!! Du må gjerne legge ut forskjellige øvelser du gjør osv:) Ser veldig forskjell på deg iløpet av kort tid! Du er flink:)

    15. Hei!Så gøy å lese om! Det at du har kuttet snop helt er jo fantastisk! Jeg er selv maks sukker elsker :/ sliter SÅ med å la være å spise noe en dag.. Du ser jo smashing ut! Har du merket noe på vekten etter du la om?:) om du vil svare da:)

    16. Skjønner ikke at noen kan klage på dette! Høres helt supert ut i mine ører iallefall. Har også lagt merke til hvordan du har strålt på bloggen de siste ukene. Et kjempegodt forbilde er du! 🙂 Holder selv på å legge om til litt sunnere kostholdsvaner. Merker heller ikke søtsuget lenger etter at jeg begynte å legge mer sunt fett i kostholdet. Problemet er at når helgen kommer, spiser jeg masse godteri på gammel vane, haha…

    17. Hei Lene! Virkelig spennende og inspirerende å lese! Jeg har også lagt om kosten til 100 g karbohydrater hver dag. Skjønte faktisk idag hvorfor mine resultater er litt treige, nettopp fordi jeg koser meg litt for mye med godsaker i helgen. Hva gjør du for å ikke få det sukker suget? Trenger litt tips 😛 Forresten har lagt knekkebrødene dine en stund nå, veldig gode! Syltetøyet smakte også helt magisk!!! Tusen takk for innspo av mat og smoothies i hverdagen, det er noe av det kjekkeste jeg vet!! 😀 Klem

    18. Så spennende innlegg, artig å følge deg, du er jammen inspirerende! :-)Jeg spurte på et innlegg for en stund siden, men har ikke fått svar:Jeg har, etter anbefaling fra legen, begynt på fodmap – diett for å finne ut hva magen reagerer på. Er det noe av det samme du Gjør? Har PT’n din snakket om dette?Husker du skrev du skulle legge om kostholdet for å bli bedre, og er nysgjerrig på om oppskriftene dine også er lav fodmap-vennlige.Kjekt å lese at du har blitt mye bedre, jeg er på god vei selv, men er fortsatt i eliminasjonsfasen. Gleder meg til treningsinnlegget du skal komme med! 🙂

    19. Du er så flink og inspirerende!! 😀 Ja takk til flere oppskrifter og forslag til måltider med mindre karbohydrater 🙂 Men hvordan vet du at du får i deg maks 100 gram karbohydrater i løpet av en dag? Har du en fast matplan for hver dag, eller spiser du det du har lyst på der og da? Og hvor lenge varer rabatten på 30 dagers programmene? 🙂

    20. Hei Lene! Jeg ønsker også gjerne en guide til Miami. Eller i det minste at du svarer på kommentarene mine om Miami 🙂

    21. Hei Lene 🙂 Imponert av deg. Og takk for at du deler 🙂 Du skriver at du så forskjell etter en uke. Hva var forskjellen du så? :)Hvor mye har du gått ned i vekt siden februar ? Hvilke styrke øvelser tar du?

    22. Bra du er fornøyd. Men syns det er utrolig trist at dere bloggere støtter en person som Helle Borstein som har et respektløst syn på andre mennesker. Det finnes nok av andre gode trenere og kostholdsveiledere der ute.

    23. Du ser utrolig bra ut Lene! Du skal være stolt av deg selv 🙂 Men nå har du alltid vært flott synes nå jeg. Du skriver at du ikke har spist søtsaker på flere uker, men spiste du ikke kake i konfirmasjonen til Oda? Jeg skal både på konfirmasjon og familiebursdag i juni, og jeg synes dette med kosthold er så vanskelig. På en side vil jeg gjerne takke nei pga jeg vet at sukker ikke er bra for meg, men på en annen side synes jeg det er uhøflig og ikke smake på alt. Det er jo litt snodig om alle sitter og spiser kaker, men så sitter jeg der med tom tallerken. Hvordan takler du dette?

    24. Synes det er trist dersom du skal få pepper for dette. Du skriver jo tydelig at dette er det som har funket for deg, og det er jo ikke en fasit for alle oss andre. Synes det er flott at du viser til at et sunt kosthold er viktig, og ikke minst kan motivere oss andre. Selv finner jeg mye motivasjon i deg, så tusen takk! <3 http://www.charlottetunes.femelle.no

    25. Du er så heldig (og flink) som får det til! Med eksamner hver åttende uke klarer jeg aldri å få verken kosthold eller trening til å gå rundt… Men sånn er det vel bare!

    26. Hurra for deg som fremmer ekte mat!! Kjempegøy å lese slike innlegg med oppskrifter som ikke inneholder masse “sunne” erstatningsprodukter! Og uten å nevne ordet lavkarbo for mange ganger, så folk blir helt skremt 😀

    27. Så flink du er! Bra du påpeker at det ikke er noe for alle, for kosthold bør faktisk være individuelt tilpasset – noen kropper responderer bra på ditt, mens andre kropper responderer bedre på datt. Har selv hatt supergode erfaringer med lavkarbo, fikk selv mye vondt i magen og ble veldig oppblåst av brød, ris, pasta, poteter osv. Etter jeg la om kostholdet merket jeg at det ble lettere å få i seg mer grønnsaker, pluss at søtsuget ble så og si borte! Det er som du sier – blodsukkeret holder seg stabilt og man holder seg mett lenge. DET er nøkkelen til god helse og sunn vekt, mener jeg. Blodsukkeret har så mye å si (både fysisk og psykisk). Jeg merket også bedring på energinivå (fikk faktisk LYST til å trene, satt og trippet med beina etter frokost og ville ut på trappeløping!) og på fordøyelse (aldri hatt så regelmessig og stabil fordøyelse, TMI? Haha!). Siste tiden har jeg dessverre falt i sukkerfella igjen, men dette inspirerte jammen til godtestopp og sunnere alternativer igjen!

    28. Hei! Du ser så sunn og nydelig ut! 🙂 i tillegg veldig freshe treningsklær! fårjeg spørre hvor du har fått tak i den fargerike tynne boblejakken? hvilket merke?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg