Kontrast

God morgen fra fjellet ♥ Gard har vinterferie denne uken, og selv om jeg ikke har fri kunne jeg ikke si nei til å bli med til Geilo. Deilig å jobbe herfra, ingen forstyrrelser, og nydelig utsikt til snø og sol utenfor vinduet. Vi kjørte opp her i går kveld, kom frem sent, dusjet, og la oss i nyvasket sengetøy. Og – vi sov til vi våknet. Så deilig, og det er sjeldent jeg sover bedre enn når jeg er på fjellet. Og mens jeg sitter her og ser på snøen utenfor, tenkte jeg å lage et lite reiseinnlegg fra Dubai – så her snakket vi stor kontrast. Fint å ha bilder og se tilbake på, Dubai er noe helt for seg selv, og jeg blir bare mer og mer glad i Dubai. Going back soon for sure.

Uten navn-2Uten navn-3

Uten navn-4

Dere har mange spørsmål ang Dubai, og jeg tenkte jeg skulle lage en miniguide med mine tips til dere ♥

Fly :

Dette sier jeg til alle, det er IKKE spesielt dyrt å ta flyet til Dubai. Både Norwegian og Emirates har direkteflyvninger fra Gardermoen. Sist flydde vi med Emirates (anbefales) og betalte ikke mer enn 2500,- tur / retur. Det er ikke verst for en 6-7 timers flytur. Drar mye heller til Dubai enn Canariøyene liksom. På Emirates har man gratis mat og så mye drikke man vil, i tillegg får man herlige sitronduftende kluter underveis, filmer og underholdning. Og supersøte flyvertinner med skjønne uniformer og rød leppestift, hehe. Cute!

Where to live :

I Dubai er det store avstander uansett hvor du bor. Man må ta mye taxi. Mitt absolutte favorittsted å bo, er ute på Palmen, og jeg har bodd på Fairmont The Palm to ganger nå, og er ekstremt fornøyd med hotellet, rommene, servicen, og locationen. Det er rett og slett helt fantastisk der. Anbefaler på det sterkeste å bo der. Utsikten du har til Marinaen er uslåelig, stranden er privat og rolig, og alt er bare tipp topp tommel opp.

Vi bestilte hotell gjennom Hotels.com – her.

Uten navn-6
Uten navn-14
Uten navn-7
Uten navn-11Uten navn-10Uten navn-9Uten navn-8
Et 5 – stjerners hotell med alt du kan tenke deg, basseng nært stranden, utsikt både fra basseng og strand til Marinaen og skyskraperene, gode restauranter, nydelige, store rom (anbefaler med sjøutsikt) og veldig bra service.

Et annet sted jeg selv vil teste ut å bo er i selve Marinaen. Der bor du blant skyskraperene som forsåvidt er helt magiske, her har du også mulighetene til å bo på stranden. Men dette ligger litt lengre unna enn Palmen, heldigvis ikke så langt. Om dere skal bo på Jumeriah Beach, pass på at dere ikke bor så langt bort, for da blir det veldig lange, og kjipe taxiturer. Bo i nærheten av Marinaen, Palmen eller Seilet.

Taxi :

Det er helt drøyt billig i Dubai! Nesten på grensa til latterlig. Men enda godt noe er billig der, hehe. Dubai er ganske dyrt ellers. Fra flyplassen til Palmen betalte vi drøyt 80,- og det er for 30 minutter i bil. How crazy is that? I Norge hadde det sikkert blitt rundt 1000,- så her er forskjellene store.

What to do :

For utenom å ligge ved bassenget, eller på stranden å nyte livet, vil jeg anbefale å få med seg disse tingene :

Badeland på Atlantis. Ååå, dette MÅ dere gjøre. Vært der to ganger selv, og føler meg som et barn hver gang. Utrolig bra badeland, faktisk det beste jeg har vært på. Nyt en hel dag der, og når dere vil ha pause, anbefaler jeg å gå ned på stranden for å slappe av.

Ta en taxi til seilet, bare for å ha sett det, og tatt bilder av det. Man får ikke komme så veldig nærme, men man kan bestille bord der til middag, evt lunsj eller te o.l.. Hørt om mange som har gjort det. Selv har jeg ikke kommet så langt enda.

Burj Khalifa, verdens høyeste bygning – sier seg selv at man må ta turen her. Bestill billetter på forhånd, og dra litt utover dagen. Det er nemlig veldig mye dis på morgenen, så da kan man risikere at man ikke ser så mye, eller så langt.

Båttur i little Venice, enten på dagtid eller kveldstid. Like magisk uansett.

Safari i ørkenen. Dette har jeg ikke gjort selv, siden jeg blir så ufattelig bilsyk. Men Malene og de andre jentene var der etter at jeg dro hjem, og de sa det var helt magisk. Der kjører man jeep i ørkenen, rir på kameler, ser på magedans, solnedgang ++

Shopping :

Dubai Mall. Altså, shoppingmekka deluxe. Beste shoppingsenteret i hele Dubai spør du meg, du finner virkelig ALT der. Men for guddskyld, wear good shoes, og finn deg et kart når du ankommer, it’s HUGE.

Anbefaler også å sjekke ut Mall of Emirates, men der har jeg bare vært én gang til forskjell fra Dubai Mall som jeg har vært caaa 5 ganger mer, hehe.

Må påpeke at shoppingen ikke er noe særlig billig der, slik dere vet det. En truse på VS koster 120,- DET er så dyrt det.

Mat :

Nei, hva skal man si. Mat, restauranter og drinker i Dubai er bare : Himmel! Uansett hvilken restaurant du går på er det luksus luksus luksus, nydelig interiør, super service og nydelig mat. Jeg har rukket å besøke ganske mange på de gangene jeg har vært der, og her er mine favoritter.

Ta i betraktning at denne jenta ELSKER asiatisk mat, da..

Siddharta Lounge – denne er litt uslåelig synes jeg. Når man sitter ute der, blant interiør av gull og hvitt, basseng og ser på skyskraperene, njaaaa lite som slår akkurat det.

Asia Asia – kul restaurant i Marinaen. Bestill bord ute for utsikt, ellers er det ganske kult ute og.

Toko – denne ligger ikke langt unna Dubai Mall, så kan være lurt og kombinere det om dere shopper på kveldstid.

Hakkasan – denne ligger heller ikke langt ifra Dubai Mall. Veldig kult sted.

360 – denne skiller seg også litt ut, siden den ligger ute på en Pier utenfor seilet, god mat, gode drinker og party på takterrassen etterpå.

Q43 – yes, restaurant i 43 etasje, med utsikt over Dubai. Pass på å få bord helt ved vinduet.

Zumo – denne har jeg enda ikke makket meg til å gå på, men skal være en av Dubai’s beste.

Buddah Bar – råååkult sted, det er bare så fint der. Ligger i Marinaen, book bord i røykeavdelingen (selv om det er helt gruuusomt at folk kan røyke INNE) – men den andre avdelingen er veldig rolig og kjedelig, så derfor må dere være i røykeavdelingen, hehe.. Kulest der, og veldig god stemning.

Uten navn-15Uten navn-16Litt diverse :

Veldig mange har fått for seg at man må dekke seg til osv, dette er bare tull. Og oppblåst i media.. Dubai er et sted med utrolig mye turisme, så de er vant til at folk går i shorts, skjørt og lignende. Men selvfølgelig, om du vil unngå visse blikk på offentlige steder, så trenger du ikke gå i det korteste skjørtet du har liggende i skapet, hehe.
Folk i Dubai er utrolig skjønne og søte, hjelpsomme og råflinke på service. Det er noe helt spesielt altså, det sier jeg bare. Og så rent og pent som det er der, dere aner ikke, alt er på stell. Nesten litt knekken og komme hjem til Norge etter en sånn tur, hehe. Neidaa ♥

Håper dette var nyttige tips!

14 kommentarer
    1. Det er ikke “tull” at man bør dekke seg til, det er et tegn på respekt. Men det er såklart ikke alle som velger å vise den respekten.

    2. Tusen takk for tips! Jeg og ei venninne reiser til dubai i slutten av april og vi gleder oss kjempe masse!! Ser veldig fint ut der 🙂 er det sånn at man burde bestille bord på restauranter lenge i forveien, eller er det bare å møte opp å få bord? Hvor lenge før er det isåfall lurt å bestille? Håper på svar 🙂

    3. Tusen takk for gode tips! Jeg reiser i april sammen med familien. Egner disse restaurantene seg for barn/ungdom (11 og 17 år)? Må man bestille i veldig god tid? Mvh Stine

    4. Jeg syns det er veldig trist at en med din påvirkningskraft velger å omfavne og fronte et diktatur som Dubai. Hvordan du, eller noen overhodet, kan støtte turistnæringen i et regime som ikke anerkjenner menneskerettigheter i dagens informasjonssamfunn er for meg totalt ubegripelig. Dubai har forkastelige praksiser og selve byens fundament er bygget på (og er til dags dato avhengig av) “godt gammeldags” slavearbeid der mennesker bor og jobber under kår som Human Rights Watch kategoriserer som umenneskelige. I dokumentaren “Slaves in Dubai” fra 2006 uttalte den daværende indiske velferdsministeren Baya Sayid Mubarak “Dubai’s economic miracle would not be possible without armies of poorly paid construction workers from the Indian sub-continent”.Enkelt argumentert så kunne jeg ikke tenkt meg å legge ferien til et sted som har mange nok dokumenterte brudd på menneskerettighetene til å få sitt eget Human Rights-avsnitt på Wikipedia. Kombinasjonen av et påklistret vestlig image (“Emiratenes Miami” – komplett med legalisert prostitusjon på nattklubber) og sharia-lover som kun rike turister slipper å følge gjør at Dubai stiller i sin egen liga når det kommer til organisert hykleri. Jeg håper du er klar over hva slags regime du er med på å finansiere som turist i Dubai.

    5. Jeg er helt enig med Linn nedfor her. Disse “fine” bygningene har en grusom bakside, hvor menneskerettigheter ikke blir annarkjent, sharia-lover praktiseres og pengene som kommer inn kun går til en eller annen sjeik slik at han kan spandere champagne på damene sine. Forstår ikke at du tør å skrive om dette på bloggen din.. Er du naiv eller ignorerer du det faktum at de fleste som jobber på hotellet, restaurantene i butikken som du handler i blir behandlet som slaver?

    6. Hehe så hyggelig 🙂 Jaaaa, New York i April, gleeedes!! Dubai er best fra jan – april ish, mens New York synes jeg er best på våren eller til høsten. IKKE om sommeren, deeeet eeer så varmt 😀

    7. Hei igjen 🙂 det ville vært veldig fint om du kunne ta deg tid til å svare på kommentaren min angående problematikken som knyttes til det å reise på ferie til et land som systematisk bryter menneskerettighetene. Dubai er på mange måter ansett som det moderne slaveriets hovedstad. Hva er dine tanker? Har du reflektert rundt det og tatt et bevisst valg, eller var du ikke klar over forholdene? Jeg syns det blir en veldig overfladisk tilnærming til et reisemål å ikke nevne noen av disse svært problematiske aspektene. På forhånd takk 🙂

    8. Hei Lene 🙂 Eg jobber selv i Dubai som Tourguide, saa eg veit litt om hva eg snakker her 😉 Angaande det Linn og ML sier…jo det er masse folk i Dubai som ikkje tjener mykje penger. Eg er ogsaa en av dem. Eg valgte aa jobbe her likevel.ALLE som jobber her har eit valg. Ingen maa jobbe i Dubai! Dei jobber i Dubai fordi dei faktisk tjener meir penger enn dei ville tjene i heimelandet sitt. Ikkje alle har det bra, men det er ikkje “slaveri” heller….Og det er ikkje tull at en skal dekke paa. Hvis noen klager paa deg fordi du berre gaar i shorts kommer politiet og det kann faktisk skje at du overnatter i fengsel…Skjer ikkje saa veldig ofte fordi, som du sa: dei er vant til det, men det kann skje..Eller so synest eg du har plukt ut noen fine steder. “little Venice” heiter riktig Madinat Jumeirah, da veit ogsaa Taxi sjafören hvor han skal 😉 Ogsaa Gold- og Spice-Souq (altsaa Gold og krydder market) er verdt aa besöke!Helsing, Jana 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg