Kan det kureres?

God lørdag jentene ♥ Her i huset har vi hatt en super sløv start på lørdagen. Sov lenge, laget digg omelett og har nå sett to episoder med Game Of Thrones under dynen i sofaen! Godt med sånne dager, enig?

OLYMPUS DIGITAL CAMERA(Oppstilt i stolen med kaffen sin hu da.. Haha)

Har som mål å ha ett personlig innlegg i uken, og idag føler jeg for å skrive litt om en av mine største frykter. Jeg sliter forferdelig med flyskrekk som dere, selv om jeg gang på gang lar meg selv gå gjennom det. Noe jeg er glad for, jeg vil jo ikke at frykten skal ta såpass over at jeg ikke tør. Så jeg vil vel si at det er en bra ting.

Flyskrekken har ikke alltid vært der, men jo eldre jeg har blitt, jo mer har dødsangsten sneket seg sakte men sikkert inn på meg. Det er jo ekstremt vanlig med flyskrekk, så jeg skriver ikke dette for å få sympati, men dele mine tanker med dere som sliter med det samme. Jeg blir jo stadig fortalt at å fly er det tryggeste som finnes, og mye tryggere enn og ferdes på veien, men det går rett og slett inn i ene øret og ut det andre. Er man så redd for noe, er det ikke mye som hjelper. Sånn er det bare.

Jeg har flere levels med redsel når jeg flyr. Noen ganger går det greit, andre ganger blir jeg så redd at jeg ikke klarer å høre på når noen snakker til meg.. Jeg må bare få være alene med mine egne tanker. Selv om det kanskje ikke er så bra.. Det hjelper jo å snakke om det, foran å skremme seg selv med syke tanker, hehe.. #Håpløst..

Det verste for meg er take – off og landing, i luften roer jeg meg som oftest ned, med mindre det er mye turbulens, da blir Orviken et vrak uten like. Selv om jeg vet at turbulens er helt normalt, og at det sjeldent skjer flyulykker pga dette. Man kan jo sammenligne det litt med bølger når man er på en båt. Normalt altså, med andre ord. Men går det inn?

Nei.

Uansett hvor mange historier og fakta jeg får servert, uansett om oddsen for å styrte er minimal, så hjelper ikke dette en (unnskyld språket) dritt på meg. Jeg har visst bestemt meg da? Flyskrekken er kommet for å bli.

OLYMPUS DIGITAL CAMERAI 2012 var jeg med i en fly brann. På vei fra Tyrkia til Ålesund klokken 05 om morgenen. Flyet var på vei til take-off. Vi satt midt i flyet. Flyvertinnen gikk gjennom sikkerhetsrutinene da jeg oppdaget panikk fremst i kabinen. Jeg reiste meg fra setet mitt i full panikk og skrek : BRANN, alle må ut! Fly vertinnen nærmest pushet meg ned i setet og lurte på om det hadde klikket for meg? Et par sekunder senere var det fullt kaos over høytalerene med flyvertinner som snakket panisk på tyrkisk. Vi skjønte jo ingenting. Men det brøt jo ut full panikk blant samtlige i flyet, vi skjønte jo selv hva som skjedde. Maskene kom ut, barn ble kastet over setene bakover i flyet. Røyken spredde seg i kabinen og nød-skliene ble tatt ut, de fleste kom seg ut bak, noen over vingen, det gikk fint.

Kapteinene så vi ingenting til, og det var så vidt vi så noe til flyvertinnene.. Vi kom oss ut på egenhånd alle sammen, heldigvis. Noen eldre damer brakk ben når de hoppet ned fra vingen, men annet enn det var alle i god behold. Vi ble hentet av buss, mens vi så at cockpit var i full fyr. Det kunne gått skikkelig, skikkelig galt. Hadde dette skjedd 2-3 minutter senere hadde vi ikke vært her i dag. Det var ikke vår tur denne gangen.

Jeg skal ikke nevne reiseselskap, eller flyselskap, men la oss si det på denne måten. Jeg flyr ALDRI med disse igjen. Dårligere oppfølging i etterkant har jeg ALDRI opplevd maken til. Ingen beskjeder de første tidene, surt personale på flyplassen og de som jobbet i flyselskapet. Så vi stod jo der da, uten eiendeler og som spørsmålstegn. Vi kom oss hjem til slutt, og som “erstatning” fikk vi et ussel gavekort på 1000,- på mail. JAVEL, som at vi NOENSINNE kommer til å bruke det hos dere igjen. Nei. Vi ville ha en forklaring, det fikk vi aldri.

Uansett, den saken er glemt nå, og merkelig nok så var jeg mindre redd for å fly i etterkant av denne “ulykken”.. Det styrket meg på en måte, tanken var vel … At sjangen for at noe sånt skulle skje igjen var minimal. Men siste to årene har det kommet tilbake igjen, sterkere enn noen sinne.

Spørsmålet er, kan det kureres? Kan man bli hypnotisert? Kan det forsvinne? For min del hadde det vært en fantastisk glede, å slippe frykten. Slippe en puls og hjerterytme over gjennomsnittet, dødsangsten, de negative tankene, redselen, altså man bli jo helt kjørt etterpå! Hehe, jeg må le av meg selv, det er jo litt tragikomisk også, og jeg vet det.. Jeg og venninnene mine (som også sliter med dette) ler litt av oss selv når vi ENDELIG lander på trygg grunn. Vi har så mange rare tanker, samtaler og filosofier mens vi flyr at det er faktisk ikke måte på. Jeg pleier å roe meg selv ned ved å tenke : Du trenger ikke bli redd før alle andre blir det, for DA er du ille ute, hehe. Mens pr dags dato sitter jeg og er livredd mens alle andre snorker rundt meg, flyvertinnene smiler og koser seg. Så ja, det ligger jo bare oppe i hodet mitt, og jeg vil bli kvitt det. Espen har hørt at man kan gå til hypnotisør, og rett og slett bli kvitt det! (Men nå er jo jeg redd for å gå til hypnotisør også da, haha) EE SO GALE, som jeg pleier å si!

Hva tror dere? Kan vi kureres? Kan det forsvinne? I såfall er jeg veldig spent på å høre løsningen ♥ (Om noen har funnet den….) Det var dagens stil fra meg til dere! Straks skal vi opp i leiligheten, hvor status nå er at de har revet alt som rives kan. Tak, vegger, gulv, bad etc. Og nå skal de begynne å bygge opp igjen, alt nytt, det blir så bra!! Snart kan jeg endelig ta bilder / filme litt til dere uten at det ser ut som en søppelhau, hehe.

GOOOOOD LØRDAG!

55 kommentarer
    1. Hvorfor vil du ikke fortelle hvem selskap det er? Du har vel ikke noe form for tausetsplikt vil jeg tro. Ved å fortelle det så kan vi andre som også flyr slippe å oppleve dårlig service. Men det et kanskje ikke så viktig for deg? Snakk om å være egoist. Meningsløst å dele dette innlegget.

      1. OK frøken, nå tror jeg du misforstår. Grunnen til at jeg ikke vil gjøre det, er jo fordi jeg ikke vil HENGE ut noen? Det må du da skjønne? Ulykker kan skje, men det er jo ikke noe fint gjort av meg å henge de ut for det her på bloggen? Om du vil vite det, kan du jo sende meg en mail, så får du svar. Synes du kan spare deg for sånne kommentarer om egoisme når det gjelder meg, for det tror jeg ikke du vet noe om 🙂

        1. Morsom du lille frøken. Frekk er du også.

          Du har jo allerede hengt de ut ved å komme med negative bemerkninger. Du tør bare ikke å skrive hvem selskap det er.
          Det er du ikke modig nok til. Det er det det handler om. Latterlig er du!

      2. Elin?

        Hvorfor så utrolig lite medfølelse? Ingen av oss lesere kjenner Lene personlig, merker jeg er møkklei av å se voksne damer som deg, for ja IP-adressen din viser at du ikke er ti år) kritisere mennesker du IKKE kjenner. Hva er en egoist? En ting er sikkert, det er ikke Lene. Hun er godhjertet, og varm ved hjertet, og de menneskene som klarer å se ordentlig inn i andres øyne SER at Lene er en av de gode menneskene her!

        1. God du er <3 Takk! Det er nettopp på grunn av sånne som DEG at jeg elsker å blogge Nina 🙂 God klem!!

        2. heia: Lene:) Ikke ofte jeg blander meg men hjelp for en reaksjon på ho andre, sitter og er overrasket kor ho vrir og vender på alt. Ser du er forsiktig med å skrive at du ikke vil syte av flyskrekk etc men jaggu var det ei som fant “feil”likevel… Ikke bry deg…ps lider selv av flyskrekk, men etter jeg fikk barn så har det blitt værre.

          1. Heia 🙂 Ja, pleier å være sånn, alltid noen som skal pirke. Men heldigvis for meg har jeg veldig mange fantastiske, blide og gode lesere som skjønner greia 🙂 Ja, kan tenke meg at det er enda verre når man får bar, huff! Nei, dette må vi få kvittet oss med!! 🙂

    2. Skjønner så godt hva du mener Lene, jeg blir mer og mer redd for å fly. Tårene triller under take off og jeg klarer ikke å slappe av oppe i luften. Turbulens er det aller verste, jeg tror jeg skal dø hver gang. Og verre har det blitt etter at jeg ble mamma.. Huff!

    3. God lørdag, fine deg!
      Off, denne hendelsen husker eg du har fortalt tidligere (wow, har faktisk fulgt deg ganske så lenge nå, du er best <3). Grusomt å lese. Men det er jo forståelig når du har hatt en slik opplevelse. Eg har selv ikke flyskrekk, men er selfølgelig ikke alltid like behaglig når det er mye turbulens og slikt, men det går fint. Eg bruker bare og tenke at dette går fint og puste ut. Bruker alltid å si, skjer det noe mens eg er oppe i luften, må eg bare "ta det når det skjer". Syk tanke men en kan ikke gjøre noe med det der og da (eg har heller ikke hatt en slik vond opplevelse som deg, så eg hadde nok sikkert sagt noe annet om jeg hadde opplevd noe slikt selv). Skulle ønske eg kunne overføre min ikke-flyskrekk over til deg og alle andre som sliter med den frykten.
      Men på en eller annen måte tror eg det kan kureres, som Espen sier. De vil vel kanskje klare å få deg til å tenke et annet tankemønster.
      Gleder meg til å se mere fra leiligheten deres, tror dere kommer til å få DEN drømme leiligheten <3 Misunnelig bare av tanken, hihii..
      Håper du får en strålendes lørdag og helg videre. Har dere noen planer? 🙂

    4. Hei

      Flyskrekk kan kureres! For 20 år siden ble min far utsatt for en forferdelig snøstorm da har fløy på en jobbreise. Det var ikke sekundene før flyet styrtet og de møtte nødlande. Etter den gang turte han ikke engang å se på et fly, eller snakke om det. Han som ikke er redd for noe.

      Det har jo vært kjedelig for resten av familien, for han ble jo aldri med da vi dro på tur. Han var alltid hjemme mens vi var på sydentur. Mamma syntes også dette var utrolig trist. For fire år siden ble mamma lei av at det skulle være slik, så i all hemmelighet meldte hun han på et flyskrekkurs gjennomført av Trop flyplass. Ingen andre visste at han skulle delta, rett og slett for å minske presset om at kurset skulle hjelpe. Han deltok på kurset som gikk over en helg, og de avsluttet med å fly tur-retur bergen. Han som ikke hadde nærmet seg et fly på 15 år var plutselig ikke lenger. Siden den gang har vi vært på ferie sammen som en familie.

      Hvis du virkelig ønsker å bli kvitt skrekken kan jo kanskje dette være noe for deg. Du må også huske at de fleste syntes det er litt ubehagelig å tenke på at man faktisk flyr. Det er jo ganske sykt. Men nå er det jo faktisk veldig mye farligere å kjøre bil, enn å fly. Kjøre bil gjør vi hver dag, er vi redde da? nei.

      Lykke til :))

      1. Hei!! Åh er det sant?? Så bra!! Tror jaggu jeg må sende pappa på et sånt, han HATER å fly. Og flyr ikke! Jeg og han får gå sammen, hehe 🙂

    5. Hei Lene,
      Det er svært vanlig å ha flyskrekk.De aller fleste kjenner på det i større eller mindre grad. Skjønner godt at du fikk trigget redselen med brann-opplevelsen du forteller om. Det sier seg selv at du ikke henger ut flyselskapet med navn. At crewet på akkurat dette flyet var uprofesjonelle betyr jo ikke at flyselskapet er udugelig.Besetningen er mennesker- mennesker kan få panikk- og dermed opptre annerledes enn de bør og er opplært til.. Dette har man aldri noen garanti for.
      Jeg har selv jobbet ombord på ett skip der det oppsto en stor brann. Vi i mannskapet klarte å opptre profesjonelt og gjorde det vi skulle- og det gikk bra til slutt. Men opplevelsen var svært farlig og veldig skremmende.
      Det er lurt at du fortsetter å fly- for om du ikke gjør det regelmessig blir du enda reddere. .Jeg har troen på å ta et kurs, og ellers bare erkjenne at frykten er der- puste og bruke teknikker for å forsøke å finne roen. Flyskrekk blir nesten alltid verre etter at man får barn. Dette har jeg selv erfart 😉 Og det er jo slik at det er mye farligere å kjøre bil enn å sitte i et fly.Vi kan ikke la skrekken stoppe oss fra å se og oppleve andre steder i verden.Lykke til 😉

      1. Hei 🙂 Så bra alt gikk bra med dere, ikke noe kjekt å ha panikk på den måten! Må komme meg på kurs, eller hypnose tror jeg! Skal få slutt på det her 🙂 <3 Klem og takk for fine ord!

    6. Mitt beste råd er å fly ofte, det normaliserer det hele. Jeg har dessuten lest en bok som heter “aldri mer redd for å fly”. Den tar for seg alle vanlige frykter ved å fly, og forklarer på en saklig måte hvorfor ingen av disse tingene faktisk er farlig.

    7. Uff, ja husker denne flyepisoden fra nyhetene. Forstår veldig godt at folk blir redd for å fly når de opplever slike ting. Har selv opplevd dårlig service med dette flyselskapet, som for øvrig er Detur. Råder ingen til å bruke dette selskapet, hvis det fremdeles eksisterer.
      Når det gjelder flyskrekken din, så anbefaler jeg deg å prøve hypnose. Det virker! Min venninne ble kurert, og hun gikk ikke opp i et fly før hun prøvde dette. Nå flyr hun som bare det, og finnes ikke redd. Ha en fin helg Lene 🙂

      1. Er det sant?? Herlighet, da MÅ jeg jo bare gjøre det!! Det er jo helt sykt? Hvordan kan man plutselig ikke være redd for å fly… 🙂 Må være digg!! Takk for tips 🙂

    8. Skjønner godt hvordan du har det! Har det på samme måte selv… Har blitt litt bedre med årene, men fortsatt veldig redd ved take Off å landing. Vet at noen kan få utskrevet sobril (tabelett) med lege, som kan hjelpe på flyskrekken.

    9. jeg var også på flukurs i kristiansand, er nok ikke kurert men nå kan jeg “kose meg” med et glass vin og godt selskap på tross av det. Lydene jeg var redd for vet jeg nå hva betyr.
      Føler med deg!

    10. Hei. Kjenner meg igjen i alt du skriver her, og forstår hvordan du har det. Den brann-opplevelsen må ha vært helt forferdelig, og sykt tøft av deg å fortsette å fly etter det. Jeg selv merker at jeg gruer meg lenge i forkant av turen, under hele turen og når vi endelig har landet er hele kroppen annspent og utslitt. Håper du får noen gode tips om hvordan du kan kurere dette, og jeg skal titte innom og se om det er noe jeg kan ta til meg også. Kanskje du kan lage ett innlegg hvis du får noen gode tips og hvordan det går?
      Ha en fortsatt kjempeflott helg!

      1. Heia! Ja, jeg skal absolutt hjelpe dere gjennom det om jeg kommer meg gjennom det selv, troo du meg <3 Stor klem til deg!

    11. Hei Lene! Sliter med det samme.. Får veldig dødsangst i fly, og føler jeg ikke stoler på alt som har med fly å gjøre- for gud så langt opp vi er!

      Det eneste som hjelper på meg, er å fokusere på noe annet som jeg elsker! Jeg studerer sykepleien og hver gang jeg er ute å flyr tar jeg med meg permer med notater så konsentrerer jeg meg om det, samt hører på gladmusikk! så glemmer jeg at jeg er i fly nesten, uten musikk eller lesestoff så er jeg rene dramaqueen oppi lufta… men brøl, hyl, skrekkansikt og gudene vet..

      Det hjelper litt å tenke “man trenger ikke være redd, før det er nødvendig!!” ikke bruk krefter på det før det er nødvendig… dette har jeg øvd på lenge i fly, denne setningen, og den hjelper på litt altså..

      Stor klem<3 fra en som vet hvordan det er å ha angst for forbikjøring, fly, t-baner og ja, mye forskjellig! Likte veldig godt innlegget du skrev der du åpnet deg med dette om angsten, kjente meg veldig godt igjen, å være den "reddeste" i vennegjengen hoho! Har lest bloggen din siden før du flyttet til Oslo, og dette er første gang jeg har kommentert! Det skal jeg gjøre igjen, for bloggen din er en av mine favoritter! Takk for at du åpner deg<3

      Godt å prate om det til de som forstår og vil forstå. Klem igjen <3

      1. Er så sykt at det tunge flyet kan være i luften, blir sprø av å tenke på det 😀 Jeg prøver å tenke på / snakke om ting jeg elsker, men det hjelper bare litt. Er jeg redd, så er jeg så redd atteeeee hjelp 😀

        Nei, det jeg prøver å si til meg selv, ikke vær redd for alle andre er det, haha 🙂 Takk for fine ord 🙂 Du er god!! Klem

    12. HYPNOSE HJELPER!!! 🙂

      Det har flere i min familie gjort, de reiser utrolig mye å ønsket ikke å ta tabletter for å roe nervene, iom at det ikke er bra i det hele tatt med sterke tabletter når man reiser ofte, og langt. Hypnose funker for den som tror det kan funke – derfor skal man ikke kimse av hypnose! =)

      1. Takk for tips, mon tro om de har en sånn i Oslo 🙂 Sikkert noe lignende! Må ta grep og komme meg på et sånt 🙂

    13. Har du prøvd beroligende? Det synes jeg funker. Alt forsvinner ikke, da må man vel blanke ut, men jeg blir veldig rolig av det og får ikke den kraftige hjertebanken.
      Sobril har jeg pleid å ta.

      1. Nei, jeg liker ikke sånt 😀 Blir stresset over og ikke ha “kontroll” hehe, selv om man ikke trenger og bli heeeelt borte da.. Skal sjekke ut Sobril, takk <3

        1. Sobril er beroligende, Lene. Hvis jeg var deg så ville jeg heller tatt tak i roten til problemet ved å prøve hypnose/coach/kurs eller lignende, enn å kun dempe symptomene med medikamenter. Ønsker deg masse lykke til, håper du finner en løsning <3

    14. Hei Lene 🙂
      Vil bare si at jeg liker den nye retningen bloggen din har tatt i det siste.
      Det var en periode det ikke virket som du hadde så mye glede av bloggen, da det ble veldig mye av det samme. Elsker at du nå har begynt å bli mer personlig, og at det er større forandring på innleggene. Har gått fra å trykke meg inn 1 gang i uken, til 1 gang hver dag.
      Syns det er herlig at du har blitt mer personlig, når flere og flere bloggere blir det i mindre grad. Stå på, du er god!

      1. Hei Kaia! 🙂 Så kjekt og høre, jeg også!! Gleder meg til hvert innlegg 🙂 Takk for fine ord fra deg, det betyr mye! Goood klem 🙂

    15. Hei Lene! Jeg har det på akkurat samme måte, eller hadde.. Gråt og helt hysterisk uten take off og landing! Men da vi hadde bestilt en reise som tok 10 timer med fly, skjønte jeg at noe måtte gjøres.. Jeg dro ut til Gardemoen å så på at fly lettet og landet i 6 (!!!) timer! Det er helt utrolig, men jeg har helt siden det syntes det er mye lettere å fly! Jeg så da hvor bra det gikk med alle flyene som kom og dro! Det er vanskelig å beskrive, men det hjalp faktisk! Anbefales:)

      1. Hei! Oi, det var ikke dumt!! Jeg prøver jo å tenke på statistikken, hvor mange som letter og lander heele tiden over hele verden, og hvor sjeldent det faktisk skjer noe.. Takk for tips, glad det hjalp deg <3

    16. Hei. Jeg anbefaler virkelig å få sitte sammen med piloten inne i cockpit en liten stund under flyturen. De forteller og viser på skjermene hvordan flyet styres og hva som vil skje om det oppstår en “hendelse”. Dette hjalp utrolig for min del, og det føles mer pålitelig når det kommer fra en fagperson, enn å høre fra de du kjenner og er glad i. Bare hør med en flyvertinne så fikser de det 🙂

    17. Har selv flyskrekk og får veldig høy puls og kan begynne og hyperventilere, men nå har jeg fått beroligende medisin for flyturer hos legen på resept og det fungerer veldig bra. Er fortsatt redd men kroppen klarer og holde seg rolig og det hjelper veldig mye 🙂

    18. Hei, jeg sliter også med flyskrekk. Jeg prøvde hypnose en gang og det skulle jeg aldri ha gjort. Jeg hadde gått til samtale med psykolog en stund for å prøve å snakke meg gjennom frykten, og det siste jeg skulle gjøre før jeg skulle ut å fly var hypnose, Hypnosen forverret flyskrekken min, og forsterket alle følelsene mine rundt det. Jeg var riktig nok bare 10 år, og det kan være noe av grunnen til at dette ikke fungerte på meg. Jeg har veldig lyst til å bli kvitt flyskrekken min, siden jeg gruer meg som oftest flere måneder før jeg skal dra. Hvis det viser seg at hypnose eller kurs fungerer for deg kunne du ha skrevet om det på bloggen da? Vet ikke hva jeg skal gjøre, og er redd for å gå til hypnotiser igjen hvis det skal vise seg å bli verre.

    19. Hei!
      Syntes det er så fint når du er så ærlig og åpen. Selv har jeg helt latterlig flyskrekk. Jeg har prøvd flyskrekk kurs, sitte inne hos pilotene opptil flere ganger, psykolog ++. Det er enda ingenting som ser ut til å hjelpe. Jeg flyr faktisk ikke i det hele tatt lenger.
      Det har blitt så ille at jeg får angst bare jeg tenker på det, og kan begynne å gråte bare jeg er i nærheten av ett fly. Tanken på å ta en flytur er faktisk blitt helt fjern for meg, og jeg ler bare samboeren nevner en ferietur.
      Jeg har vært i mange land, og også USA, men nå er det slutt. Helt slutt. Å fly er faktisk blitt helt uaktuelt uansett hva noen frister med.
      Det er trist, men jeg sier til meg selv stadig at jeg ikke vil bli kurert, fordi jeg da er redd for at det skal skje noe om jeg går ombord i ett fly.
      Snakk om å skremme seg selv …

      Lykke til med kureringen av flyskrekken! Den er jammen meg fæl mot oss!
      Og forresten så skal du vite at bloggen din og deg er vanvittig inspirerende, igjen åpen, ærlig og bare så herlig!! 🙂

    20. Heisann <3
      Er så glad for at du er ærlig og åpen om et tema som burde blitt snakket mer om.
      Jeg har så latterlig med flyskrekk selv at jeg må ta beroligende, ingenting annet funker på meg dessverre..
      Det er så gale at hvis jeg vet at jeg skal ut å fly om en mnd eller om en uke så må jeg mentalt "forberede" meg.
      Jeg har ikke prøvd noe annet enn å snakke om det å si til meg selv at det er det tryggeste framkomstmiddelet på jorden, men det hjelper lite når du sitter så lang oppe og du får turbulens.
      Jeg husker jeg skulle fly fra Vilnius til Ålesund og da traff en veldig sterk turbulens og jeg skrek mens alle syns det var kjeempe moro.. Og verre vart det når flyet ikke kunne lande pga snø på rullebanen, de prøvde 2 ganger å lande.. Dette med å måtte begynt å ta av igjen 2 gonger til på ca 10 minutter, var virkelig ikke positivt..
      Men jeg hoppa meg på et fly til England mnd etterpå, og det var 2 mellomlandinger, så jeg var veldig stolt over meg selv då heehe 🙂
      Men er fortsatt veldig redd…
      Og jeg elsker bloggen din, at du er så åpen og ærlig!
      Stå på videre Lene <3

    21. Hei

      Jeg var også med i den samme “ulykken” fra Tyrkia. Husker jeg gråt og gråt på flyplassen i Antalya og klarte ikke å roe meg ned. På turen hjem var jeg overlykkelig for at vi hadde mellomlandet i Ålesund på tur nedover, slik at vi slapp det på tur hjem. Da tror jeg nok jeg hadde hoppet av i Ålesund og tatt buss hjem. Jeg sliter ekstremt med å fly etter denne hendeles og har bare reist på 3 turer i ettertid. Hvis du prøver ut noen av tipsene over så hadde det vært fint om du kunne skrevet om det i ettertid, så hadde det kanskje hjulpet flere 🙂 Det var forresten etter denne turen at jeg begynte å lese bloggen din. Ble så nysgerrig på hva du kom til å skrive om ulykken, og har siden den gang vært jevnlig innom 🙂

    22. Hei! Har hatt en forferdelig flyskrekk selv.. Kunne ligge våken hver kveld i to uker før jeg skulle fly.. Men; jeg gikk på flyskrekk-kurs hos SAS. Det var såååå fantastisk bra! Det har reddet meg! Nå flyr jeg fint (til og med alene) så dette anbefaler jeg på det sterkeste!!!! 🙂

    23. Hei Lene!
      Jeg har også slitt med heftig flyskrekk over mange år, men ble så og si kurert etter å ha lest boken “endelig glad i å fly” av Allen Carr. I boken går han gjennom alt fra hvordan i huleste flyet kommer seg opp i luften og snakker rundt ulike problemstillinger vi med flyskrekk lager i hodet vårt (som f.eks hva om vingen skulle falle av etc. haha). Finner den på itunes til rundt 100-lappen. Håper det kan hjelpe deg like mye som den hjalp meg 🙂

    24. Hei Lene!
      Leste gjennom dette innlegget nå og tenkte jeg bare skulle komme med et lite tips til din neste flytur. Jeg har gått til innkjøp av disse hodetelefonene fra Bose:
      De er helt fantastiske og holder virkelig all lyd ute. Jeg ser over at det kanskje ikke er lydene som gjør deg redd, men det kan forhåpentligvis hjelpe litt.
      Onkelen min er veldig redd for å fly og han var med på sin første familieferie i sommer etter 15 år og jeg gav de til han før take off for å se hvordan han reagerte.
      Han sa det hjalp veldig med å få han til å beholde roen og ikke tenkte like mye som han ellers ville gjort.

      Det kan jo godt hende du har hørt om slike hodetelefoner/headset før (eller kanskje du allerede har de), men håper kanskje det kan hjelpe – det er ikke noe gøy å være redd!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg