Julen2019

God jul, kjære dere! Roen har senket seg, og jeg er hjemme hos familien for julen. Kjørte hjemover på søndag med et pitstop litt over halvveis for å tilbringe tid sammen med Henriette, Egil, lille Noah og lille Elliot. De har hytte på et sted som heter Bjorli, så jeg stoppet der for å overnatte, overlevere pakker og generelt få litt kvalitetstid med gjengen min ♥ En så fin start på juleuken. På mandag kjørte jeg hjemover til øya. I år er det pappa, min stemor, Oda, min stesøster Anniken og lille Ollie som feirer jul sammen. Resten av gutta er spredt over Norges land – så i år er vi litt færre her hjemme, men likevel så harmonisk og koselig. Er så godt og endelig slappe av, kjenne at man ikke skal noe som helst, og på en måte slippe litt ansvar. Godt for kropp og sjel, og veldig etterlengtet – føler jeg har racet mot klokken siden jeg kom hjem fra NY. Vært veldig mye og gjøre – men herlighet det er jo BARE positivt. Og jeg skal ikke klage. Men godt med en liten pustepause med de nærmeste.

Jeg har lovt dere å dele oppskriften på hvordan jeg (vi) lager pinnekjøtt. Bestemor laget det sånn, pappa lager det sånn – og jeg. Og det er så NYDELIG godt. Bedre sent enn aldri – kanskje dere får lyst til å lage litt ekstra pinnekjøtt senere i uken?

Aller først setter dere selvsagt pinnekjøttet i vann over natten. Deretter skal det kokes, ikke dampes. Spørs helt hvilket type pinnekjøtt dere kjøper i forhold til koketiden. Men det må dere bare lese dere frem til. Sist kokte jeg pinnebogen (urøkt) i 3 timer og det ble sinnsykt mørt. Når det er ferdig kokt skiller dere kraften fra kjøttet og setter det til side.

Ha smør i stekepanna og legg kjøttet i, deretter drypper du godt med lys sirup over kjøttet på begge sider, og lar det steke litt før du heller over godt med kraft og lar det koke inn. Ha første runde over i en ildfast form og stek resten med sirup og kraft før du putter alt i ovnen så det holder seg varmt til du er klar til å servere. Serveres alltid med poteter, verdens beste kålrabistappe (har kraft fra pinnekjøttet, smør, sirup, salt og pepper i) og sur+rødkål.
Dette er det aller aller beste jeg vet! Elsker å drikke Cremant til, det er så frisk og sprudlete! ♥

Se så stor Ollie har blitt! Verdens beste og snilleste lille goss ♥ Skikkelig kosegutt!

Håper dere har en fin og fredelig jul! Nå skal jeg kommer meg opp av sofaen og ut av pleddet – vi skal nemlig ha gratinert sjøkreps til forrett idag og den skal jeg lage. Så skal vi ha kveite med mashes potatoes! Perfekt nå som vi har stappet i oss alt for mye godt pinnekjøtt 😀 <3

Kjærleik fra Midsund

6 kommentarer
    1. Hei Lene!

      Håper du koser deg i jula <3

      Brukte du kun bog eller «vanlig» pinnekjøtt også? 🙂 Bruker du isåfall sirup på pinnekjøttet også? eller bare pinnebogkjøttet? Skal prøve meg på det i morgen da jeg får gjester 🙂

      Julehilsen, Mari

      1. Du – jeg er ikke helt sikkert, han er en blanding av noe greier jeg aldri husker navnet på 😀 😀 <3 Men han er veldig veldig søøøt!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg