Inspirasjon til ukesmeny

Hei fra pasienten! (Vinketegn) Neida, hehe.. Inngrepet, eller operasjonen som de faktisk kaller det, gikk helt strålende. Kjente ikke en eneste ting, så om noen skal ta rotspissamputasjon i fremtiden, INGENTING å grue seg til. Fikk med penicilin, ibux og paracet, så føler meg helt nydelig i formen! Fikk en liten knekk da jeg bærte handleposene opp trappene til leiligheten eneste.. Da eksploderte det i hele munnen føltes det som, haha.. Men fikk i meg smertestillende, ispose på kinnet, og la meg i badekaret. Siden har jeg ikke kjent noe, og dette var klokken 13! Yay, lover bra ♥ Må vel snart ha ett lite innrykk med smertestillende igjen tenker jeg.

Jeg er så forferdelig ukreativ på middagsfronten for tiden, jeg har rett og slett ikke tid til å tenke over hva jeg skal lage lengre, så det blir sånne enkle løsninger som oftest. Eller så blir det til at jeg bare mekker sammen noe av det vi har, hehe.. Så nå tenkte jeg, for min egen del, og forhåpentligvis til dere – å lage en liten inspirasjon til ukesmeny ♥ Jeg har riktignok ikke bilder av alle rettene, så det får bli med tekst!

Processed with VSCO with s2 presetProcessed with VSCO with s2 presetProcessed with VSCO with s2 presetBiffgryte med chili ♥

Mandag : Biffgryte med chili og ferske proteinrundstykker : En gryte jeg mekket sammen igår, som faktisk ble overraskende god!

Til 2 pers :
400 g biffkjøtt
3-4 champignon
1/2 paprika
1 løk
1 chili
2 lauvbærblad
2-3 ss Worcester saus
1 boks hakkede tomater
3-4 dl vann + kjøttbuljong
2-3 ts tomatpuré
Salt & pepper

Skjær opp grønnsakene og stek de til de blir møre. Ha de i en gryte, mens du steker kjøttet. Skjær biffkjøttet i strimler og krydre godt. Mens dette stekes, ha i hakkede tomater, vann, kjøttbuljong, worcester og tomatpuré. La dette småkoke mens du smaker til med salt og pepper. Ha i lauvbærbladene. Ha gjerne i litt sukker for å få litt sødme på gryten. Til slutt har du i kjøttet. La dette småkoke en stund slik smaken får satt seg. Serveres med Espen sine digge proteinsrundtstykker (som dere sikkert så på snapchat at jeg hadde klart å lage helt feil, hehe..)

Tirsdag : Blomkålsuppe med pølse (serveres med hjemmelagede knekkebrød)

Til 2 pers :
1-2 blomkålhoder
1 pk fløte
2-3 dl melk
Hønsebuljong
Vann om suppen blir for tykk
Salt & pepper
Parmesan ost

Kok opp blomkålen til den blir mør. Kok den gjerne i vann med salt! Når den er mør, mikser du den i blender, la noen blomkål-buketter være igjen til servering. Når du har most blomkålen har du den i kasserollen og blander den med fløte, melk, hønsebuljong, og evt vann om du føler for det. Smak til med salt og pepper, og rasp litt parmesan i, det er så godt! Stek pølser i biter som du serverer i suppen, sammen med blomkål-bukettene du sparte på tidligere. Superdigg med hjemmelaget knekkebrørd med smør på til ♥

Onsdag : Innbakt torsk med grønnsaker og chorizo 

Til 2 pers :
400 gram torskefilet
Chorizo pølse
Paprika
Løk
Gulrot
Blomkål
Fetaost
Salt & Pepper

Krydre torskefileten, legg den i en stor aliminiumsfolie, slik du får plass til grønnsakene. Kutt opp grønnsakene, og legg de sammen med torsken, det samme gjør du med chorizo pølsen. Krydre godt. La det stå i ovnen i ca 15 minutter på 225 grader.

Torsdag : Pølsegryte

Til 2 pers :
2-4 gode pølser
2 bokser hermetiske tomater
1,5 dl fløte
1 løk
1-2 gulrøtter
1/2 brokkoli
Kjøttbuljong
Sal & pepper

Stekgulrøtter, og løk sammen til de er ferdig stekte, og bland i tomater, fløte, buljong, salt og pepper, ha gjerne i litt sukker også for å få sødme. Ha i pølsene å la det småkoke litt. Til slutt har du i blomkålen i noen minutter. NYT! Enkel og god pølsesuppe, mm!

Fredag : Hjemmelaget pizza med blomkål bunn

Til 1 pers :

Pizzabunn :

1/2 blomkål
En neve revet ost
1 egg
1 eggehvite
1 klype salt

Riv blomkålen med rivjern, bland i de andre ingrediensene og miks de godt. Smør dette utover til en rund deig på en stekeplate med bakepapir. Stekes midt i ovnen på 200 grader, slik bunnen får en gyllen og fin farge.

Hvit pizzasaus :
Oregano
Salt & Pepper
1 fedd hvitløk
1/4 hakket løk
1/2 rød chili
1/2 boks creme fraiche

Bruk bitene du har finhakket og bland de i creme fraichen, smak til med salt og pepper. Smør pizzasausen utover pizzabunnen, ha på digg spekeskinke og ost – før du setter pizzaen inn igjen i ovnen til osten har smeltet. Strø over frisk ruccola salat, og N Y T, for dette er nam!

Lørdag : Moules Frites (anbefaler en iskald rosé til – Bardolino Chiaretto)

Til 4 personer :
2-3 kg blåskjell
3 ss olivenolje
2 sjalottløk
1-2 vårløk
1 finkuttet gulrot
4 hvitløksfedd, finhakket
2 håndfuller grovhakkete friske urter som feks bladpersille
3 dl hvitvin
2 dl matfløte

Hakk opp gulrot, hvitløk, sjalottløk og vårløk og fres det i olje til det blir mykt. Skrubb blåskjellene og kast de som ikke vil lukke seg selv når du kakker litt i de. Når grønnsakene er myke, kan du ha i vinen, og deretter blåskjellene. Ha på lokk, og la det koke til blåskjellene åpner seg. Ca 4 minutter. Ta blåskjellene ut, og kast de som ikke har åpnet seg. Ha blåskjellene et sted hvor de kan holde seg varme. Ha fløte i kraften fra grønnsakene og blåskjellene, og ha i bladpersillen. Smak til med salt og pepper. Servér med pommer frites til, aioli er også er godt alternativ til.

Søndag : Koteletter i ovnen

2 personer :
4 nakkekoteletter
2-3 løk
2-4 gulrot
2 – 4 potet
Smør og vann
Natvigs krydderblanding
Salt & pepper

Krydre kotelettene godt med salt, pepper og Natvigs krydderblanding. Sett ovnen på 225 g, og legg kotelettene i et rent stekebrett. Kutt opp masse grønnsaker og legg de rundt omkring, ikke oppå kotelettene. Legg på klatter med smør rundt omkring, og ha vann   over. Ikke la vannet dekke kotelettene, bare la det dekke halvveis. Settes i ovnen i 60 minutter, og de blir helt sinnsykt gode!

Håper dette var litt inspirasjon – selv om det ikke var noen inspirerende bilder til alle rettene! Men jeg kan love dere at det er godt, trust me. Denne listen sender jeg med Gard på butikken i morgen ♥ GLEDES til mange gode middager denne uken! Vi begynner rett på blomkålsuppen, siden vi hadde biffgryte til middag i går. Passer meg perfekt ift at jeg ikke kan spise så mye annet enn suppe idag.

Etter på venter en episode med GOT! Yay! 

8 kommentarer
    1. Det hørtes ut som mange gode retter! Jeg må nok spør her i stedet, tenkte ikke så langt i sted om at det var konkurranse og at du da ville få mange kommentarer. Men vet du hvor jeg kan få kjøpt det populære Calvin Klein undertøysettet i Oslo, i butikk? Håper du forstår hva jeg mener:) Ha en fin kveld!

      1. Hei <3 Hmm aner ikke faktisk 🙁 Kanskje du skal google og se om du finner noe? Ellers selger jo Nelly da 🙂 Klemmer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg