Ikke ta i mot disse apekattene

Gjennom livet møter man utfordringer, og noen ganger står man i noe som man, for sin egen del, burde få rettet opp i. Men av samvittighet, er det ikke alltid man klarer det. Når det også går utover nattes søvnen, er det på tide å ta grep. Rett og slett ta grep for at man selv skal få det bedre i det lange løp.

Dette kan gjelde så mangt, jeg refererer ikke til én spesiell hendelse, bare så det er sagt. Men en ting som jeg har måttet lære meg, er og ikke la andre “kaste apekatter” på meg. I løpet av mitt voksne liv, har jeg lært meg å ta stilling til det, litt etter litt. Det har vært flere hendelser som gjør at jeg vil dele dette med dere, og kanskje hjelpe dere til å tenke annerledes også, da der har hjulpet meg.

Når jeg sier å “kaste apekatter” på en, mener jeg at andre kaster sine problemer på deg, problemer som ikke du kan hjelpe de med. Deres problemer blir ditt ansvar. Du blir sittende som problemløseren, og du er den som blir sittende med den dårlige samvittigheten til slutt, og det er ikke en god følelse. Jeg snakker ikke om at man ikke skal støtte, eller hjelpe de som trenger hjelp, eller har det vanskelig. Jeg snakker om de som bevisst lener seg på en, uten at det er rettferdig overfor deg.

Det kan være mange grunner til at noen kaster apekatter på en, og det er godt mulig de ikke gjøres bevisst heller, det er vanskelig å si. Det kan blant annet være sykdom, mennesker som ikke vil en godt, mennesker som er bitre, misunnelige eller mennesker som rett og slett bare er usikre.

Det er en vesentlig forskjell på å søke hjelp, enn og forvente at andre skal ta ansvar for problemer man må løse selv.

Av og til kan det være sunt å stoppe litt opp og spørre seg disse spørsmålene  : Blir man utladet, eller ladet når man omgås disse menneskene, eller har disse menneskene i livet sitt. Får man god energi, eller dårlig? Blir man beriket eller tappet? Det er ting som jeg synes er viktig å tenke på.

Blir man bevisst på dette, kan man også fort få en slutt på det. Jeg har min metode, og det er å bruke “stoppskilt.” Se for deg et stoppskilt, visuelt. Så raskt du kverner på hvordan DU skal løse andre sine problemer som egentlig ikke er dine, tar du opp stoppskiltet. Om du ikke klarer å la være og kverne selv etter det første stoppskiltet, tar du opp ett til. Ikke la noen ta styringen over livet ditt. For det er det som skjer, og det kan skje i liten, eller stor grad. Kanskje vet du det ikke selv at det skjer en gang, for du har vært vant til det over en lengre periode.

Når du til slutt klarer å stenge av, merker du fort at andre ting også løsner. Løsner én ting, løsner som regel andre ting også, og man lærer. Man tar oppgjør, som kanskje er ubehagelige, men oppgjør som må til for at ting skal bli bedre. For deg selv, og også kanskje for den andre personen. Det gjør ikke deg til ett dårlig menneske. Det viser bare at du ikke lengre ønsker å ta ansvar for andres problemer som du i utgangspunktet ikke kan hjelpe de med.

Du må selv ta ansvar for hva du godtar og ikke ♥tumblr_mkdgtbMC661qe49wpo1_500

 

 

 

 

 

 

 

God helgeklem ♥

13 kommentarer
    1. Fantastisk innlegg, og veldig nyttig for meg siden familien min drukner meg i disse apekattene om dagen. Er full av bekymring og jeg har eksamen om to uker. I går sa jeg at nok var nok, og hvis de ville ha en klagemur fikk de vende seg mot Mekka som så mange andre gjør. Er nok mange som har det sånn, så dette var et supert innlegg! Som alltid får jeg si. Du er så positiv, og glad alltid. Bloggen din er et deilig avbrekk i hverdagen.

    2. Å nei, …….kan du ikkje blogge som tidlegare? Nok ein blogg om psykisk helse skriven i affekt Av og til må det vere lov å la humla suse og berre drøyme seg bort i ukompliserte ting… Må alt delast? Må alt opp og fram her i lyset? Blir samfunnet ein bedre stad om alt skal delast. Eg har synest det har vore gøy å klikke meg inn på bloggen din for inspo og positiv energi i ein travel kvardag….. men kva skjer???? No skal det snakkast om Misund-Lene og apekattar og andre mellommenneskelege problem….. blogg om det du kan og spre dine positive sider og gi litt drallen

    3. Tusen takk, dette gikk rett i sjelen min. Denne skal jeg skrive ut og lese regelmessig for å minne meg selv på at jeg pokker ikke skal la noen kaste apekatter på meg lenger heller! Stor klem

    4. Ville bare si jeg liker denne typen innlegg veldig godt, og at jo flere sånne litt mer personlig innlegg jeg leser, jo mer digger jeg deg! Du er helt klart et supert forbilde :)!

    5. heeei, digger bloggen din ❤️
      lurer på om furjakkene du har er av ekte pels ? tenkte spess på den grønne du har og den du har på i forrige innlegg fra kouture ?
      klem

    6. Hei, Lene! 🙂

      Ønsker først og fremst å bare fortelle deg om hvor mye jeg setter pris på at du deler flere personlige innlegg, selv om jeg alltid har visst at det er mye mer ved deg enn det du viser på bloggen. Du setter ord på emner, som kan være tankevekkere for mange. Og det er veldig fint å kunne få et lite innblikk i ditt univers, selv om det er veldig bevisst det du deler.

      Som offentlig person er man veldig selektiv i det man legger ut på en blogg, og på mange måter kan man ikke kontrollere om det som blir kommentert i etterkant. Her ønsker jeg å referere til ditt forrige personlige innlegg. Jeg ønsker bare at du skal vite at uansett hva andre måtte si, så skal du stå i deg selv. Hvordan du tenker rundt deg selv, er det viktigste. Fordi du kjenner deg selv best. Og du er veldig flott! Ønsker deg en riktig fin helg! 🙂

    7. Å veldig bra skrevet lene ❤️ Jeg har tenkt mye på set der under siste å føler det slik til tider å har personer i livet mitt som ikke he det bra. Ikke noe kjekk følelse . Takk for tips ! Utrolig bra skrevet !!

    8. Jeg er litt enig med Anne over her… Jeg elsker bloggen din fordi den er “ukomplisert” og inspirerende i en ellers travel hverdag. Det virker som den har endret seg litt i det siste og ikke bare på grunn av disse innleggene, men jeg føler innleggene ikke er like spennende lenger? Ikke ta meg feil, er ikke ment som kritikk – eller det gjelder jo hvordan det tolkes, hehe. Samme med det siste innlegget ditt om mat, hvis du skal dele oppskrifter ønsker jeg bedre bilder. De som er fremvist på de siste oppskriftsbildene virker mer som er blitt gjort av et mobilkamera på to sekunder, men dandert for et instragrambilde. Jeg savner litt av den gamle blogg Lene med masse glede og inspirasjon til en ellers travel hverdag! 🙂

    9. Elsker slike innlegg jeg! Det er fint å lese andre ting enn bare det som er positivt og rosenrødt, selvom det er fint og deilig det også altså <3

    10. Flott innlegg:) Men du må huske på når du skal bruke å og når du skal bruke og. Ment som konstruktiv kritikk.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg