Høst risotto

Jeg må skyndte meg å dele denne med dere, for om dere vil gjøre som meg – å kickstarte høsten med smaker som eksploderer i munnen så må dere lage denne ♥

Jeg har aldri lagd risotto før, og var veldig spent på om jeg skulle mestre det. Å lage mat for meg er livets hobby, jeg elsker det! Å bestemme seg for smaker, handle inn matvarene, kjøpe inn vinen, bruke timesvis på kjøkkenet med deilig spilleliste, tente lys og matlaging. Det er nesten mer glede for meg enn å spise…. Neida ♥ Essensen er ihvertfall at både matlaging og mat/vin generelt er det beste jeg vet.

Jeg bestemte meg for å lage en risotto med sopp, parmesan og trøffel. Så blandet jeg i sprøstekt asparges på slutten og toppet retten med flak av serranoskinke og litt ekstra parmesan. Jeg har spist en del risotto, men jeg tror faktisk jeg skal våge meg å si at den jeg lagde i går er den beste jeg har smakt!

Deilige råvarer. 

Dette er det du trenger (til to pers)

4 dl kyllingkraft
2 dl tørr hvitvin
150 gram Carnaroli ris
2 sjalottløk
2 fedd hvitløk
5-6 middels store champignon
5-6 kantareller
En bunt med asparges
En fersk (og deilig!!) parmesan ost fra ostedisken, mmmm
Serranoskinke
Trøffelolje
Olje, smør, salt og pepper

Og dette gjør du. Tunga rett i munnen! (Men det er ikke vanskelig altså.)

  1. Kok opp kyllingkraft, jeg lagde min kyllingkraft av to forskjellige typer kyllingfond og smakte til med salt og pepper til jeg følte den “satt”.. La denne stå på svak varme så den holder seg varm.Disse to brukte jeg.
  2. Kutt sjalottløk og hvitløk i små biter, og skjær champignon i tynne fine skiver. Kantarellen  vasker du og river i tynne strimler. Skjær av 2-3 cm av bunnen på aspargesen og deretter deler du resten i biter (ikke for små) Rasp parmesanost som du skal ha i risottoen, og litt i en skål som du skal ha når du serverer maten. Serranoskinken legger du utover på bakepapir, denne skal inn i ovnen underveis og rett før servering. Dette lar du være i ovnen til den blir sprø og så “knuser du den” i flak. Innimellom slagene steker du asparges i smør og salt og legger det til side til senere. Det samme gjør du med kantarellene.Prepping prepping! Det gjør alt så mye enklere underveis.

    Hvitvinen jeg brukte i maten heter Solar Das Boucas Lourerio – og trøffeloljen jeg brukte er denne (samme hvilken trøffelolje du bruker da, men vær forsiktig – det kan fort bli for mye!) 
    3. Så starter du på risottoen ♥ Ha en del olje og litt smør i en kasserolle og stek sjalottløk, hvitløk og sopp sammen til det blir blankt, la det bare surre, ikke stek på for høy varme. Når dette er klart, har du i risen til risen blir blank. Når den er blank har du i hvitvinen og lar den koke ut, rør hele tiden. Risottoen må aldri bli tørr. Når du føler at vinen har kokt ut, begynner du med én ause med den varme kyllingkraften, la den koke ut, og så tar du i en ause til. Slik holder du på til risen typ er “al dente” skal være litt tyggemotstand og risottoen skal ikke være grøtete. Når kraften har fått kokt inn og du føler deg fornøyd med konsistensen, blander du i parmesan, smak til underveis (jeg brukte MYE! Men jeg er parmesanlover da!) Så tilsetter du litt trøffelolje til du får ønsket smak, og helt til slutt har du i aspargesen (du kan også spare litt i en skål som du kan ha på toppen når du serverer) Server med kantarell, spekeskinke og parmesan på toppen ♥ (Og litt ekstra asparges) HELLOOOOO!

    Drikk en deilig vin til og NJUT dette fantastiske måltidet med en fantastisk person! YES.

12 kommentarer
    1. Åhh namm!!Dette så Nydelig ut!!Blir så glad når du legger ut oppskrifter,de er alltid like gode!!:)Denne skal også prøves:)Ha en fiin dag vakre flinke deg Lene!:)

    2. Ser veldig digg ut bortsett fra hvitløk det spiser jeg ikke!
      Helt enig mat og vin er jo det beste!!!

      Skal lage den en dag uten.

      1. Hehe <3 Det hadde vært gøy! Var med for mange år siden 😀 <3 Men kunne gjerne vært med en gang til 😀

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg