Homemade tacos

Så gøy at innlegget mitt fra igår ble så godt motatt! Det gleder meg. Dette skal jo ikke bli en kostholds/treningsblogg, men jeg føler kanskje at jeg vil ha en fast spalte én gang i uken, det håper jeg dere blir glad for! Jeg liker jo å motivere dere ♥

Veldig mange av dere spør etter matoppskrifter, og spesielt etter hjemmelaget tacoen vi lagde her om dagen, og den skal dere få her! Det var faktisk veldig, veldig god – og ikke spesielt stor forskjell fra vanlig taco.

Uten navn-27
Uten navn-32Tacolefser
80 gram malte mandler
4-5 ss fiberhusk (fåes i noen butikker, men i alle helsekost)
2 ts bakepulver
1 ts salt
2 egg
1,5 dl kokende vann

Her må man ha litt is i magen, for de er litt knotete å få til, det synes ihvertfall vi..

1. Ha mandlene i en blender, og bland alt det tørre i. Ha i eggene og miks godt, til slutt har du i det kokende vannet.

2. Del deigen i 8-10 biter (hos oss ble det 8 da jeg synes størrelsene på lefsene ble bedre da) Deigen skal kjevles ut til lefser, ganske tynne lefser, faktisk så tynne som mulig. Vi hadde en skjærefjøl i plast som underlag og la et bakepapir over før vi kjevlet slik deigen ikke skulle sette seg fast i kjevlen. Her kan man også bruke bakepapir både over og under. Anbefaler å strø litt fiberhusk på underlaget slik det ikke setter seg helt fast. Så kommer utfordringen med å få lefsen i en hel del opp i stekepannen.. Her brukte vi en tynn stekespade til hjelp, du må bare prøve deg litt frem.. Vi brukte hverken smør eller olje i pannen og det gikk helt fint, bare husk å rist litt i pannen etterhvert slik du ser at den ikke setter seg fast. Vi stekte den på middels varme til den ble litt “stiv” på begge sider.

Uten navn-30
Tacokrydder
3 ss chilipulver
2,5 ts chiliflak
2,5 ts tørket oregano
2 ss spisskumin
2 ss paprikapulver
2,5 ts hvitløkspulver
2 ss havsalt
2 ts sort pepper

Bland alle ingrediensene i en skål. Når dette er gjort, er det bare å få krydderet over i et glass. Til 400 gram karbonadedeig, hadde jeg i ganske mye av krydderet, og blandet med litt vann, men dette må dere bare smake dere frem til. Jeg liker mye smak!

Uten navn-28
Tacosaus / salsa (blir ikke taco uten tacosaus spør du meg)
1/2 boks hakkede tomater
1/4 finhakket løk
1/2 – 1 finhakket chili
Chilipulver
Saften av 1/4 lime
Salt

Her må dere også bare smake dere frem, jeg hadde i litt mer av alt, hehe. Men dette er jo smak og behag! God ble den ihvertfall.

Uten navn-29
Og med hjemmelaget guacamole, masse ost og digge grønnsaker ble dette et alletiders tacomåltid, for ikke snakke om SUNT. YUM!
Uten navn-31
Kos dere. SMIL Lene

19 kommentarer
    1. Åh, nam! Såg virkelig godt ut! Skjønner ikke hvorfor du får så mye pes for å snakke litt om kosthold og trening på bloggen, det er overhodet ikke for mye. Syns det er rart at folk syns det er negativt, og at du påvirker folk, for det er da ikke din feil om folk føler ett press, da ligger problemet hos dem. Jeg unngikk selv slike ting når jeg en stund slet med å få et sunt forhold til mat og trening, fordi jeg syns det ble vanskelig å unngå å få litt dårlig samvittighet når jeg såg hvor flinke andre var, men da var det ikke noe problem å holde seg unna blogger osv. Jeg har aldri tenkt at det er deres feil, dere prøver bare å inspirere og motivere. Det er heller ikke slik at du prøver å få alle andre til å være som deg, det er jo bare litt inspirasjon. Om noen ikke syns ditt kosthold høres så bra ut, er det vel bare å gå videre med dagen sin? Det er klart noen bloggere kanskje har ett litt forvridd syn på slikt, og da er det greit å si ifra, men stort sett syns jeg toppbloggerene i Norge er fornuftige. Nå syns jeg det er gøy å lese om slikt, og blir både imponert og inspirert. Jeg klarer selv å se hva jeg kunne prøvd, og hva som ikke passer for meg, og det forundrer meg at voksne mennesker ikke klarer å tenke slik. Dette ble litt lengre enn planlagt, men jeg syns rett og slett du har fått så unødvendig mye kritikk, når du er så herlig og sprudlende. Ser ingenting usunt i det du skriver om, og når jeg f.eks leste en matplan du la ut, syns jeg det var inspirerende å se hva du valgte i hverdagen, selv om jeg sikkert hadde trengt litt mer mat. Vi er jo alle forskjellige, så om jeg må justere opp litt, syns jeg ikke du er et fælt menneske, du gjør jo det som funker for din kropp. Tror folk glemmer å tenke når de leser blogger, du vet jo ikke hva som funker for alle andre, du kan bare fortelle hva du syns er bra. Jeg syns ivertfall du er utrolig flink, håper du fortsetter med litt kosthold og trening, det er jo en viktig del av livet ditt nå, så det er naturlig at det kommer litt mer her da.

    2. Malte du bare mandlene da? Eller om man kan kjøpe ferdig malte? Mandelmel er vell ikke helt det samme 🙂

    3. Hei, har du noen tips til hva jeg kan ha sammen med laksen til middag? Tenker å ha laks og grønnsaker, men ønsker å ha noe mer, prøver å ikke spise alt for mye karbohydrater 🙂

    4. Hei Lene! Nå har jeg prøvd meg på disse lefsene, så utrolig gøy!!! Gleder meg til middag 😀 Et tips på å få dem løs fra skjære plata er å bruke enn kniv å løsne den, kniven er jo tynnere enn en stekespade, å vips så er de i stekepanna! Ha en god dag, takk for oppskrift! 😀

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg