Healthy week

Vi storhandler alltid én gang i uken. For det første er dette billigere enn å gå på butikken hver eneste dag, man har alltid det man trenger tilgjengelig, og man kan tillate seg å planlegge matmeny ila en hektisk uke. Anbefaler dere absolutt å handle fast én gang i uken. Når vi ikke gjør det, kan vi lett tredobble matbudsjettet vår, og det lønner seg jo absolutt ikke i det lange løp. Heia mandagshandling!

En sunn uke for oss, innebærer blant annet disse ingrediensene. Dette varierer selvfølgelig hele tiden.

Uten navn-12♥ Cottage Cheese, gresk yoghurt, vaniljekesam. Cottage Cheese og Gresk Yoghurt bruker vi som base til frokost, med bær og mandler og vaniljekesam koser vi oss med til kvelds. Her har vi gjerne bær og hakket 70 eller 86 % sjokolade til.

♥ Matfløte og kremfløte, creme fraiche, melk, smør, fetaost, olje. Disse ingrediensene er gull til middager, både til supper, sauser, stuinger og til å bruke i purreér. Creme fraiche er fin å bruke til pizzasaus om du skal ha det en dag feks, eller bare lage en frisk dressing. Melk bruker vi til å ha i vår daglige kaffe. Fetaost og olje bruker vi til salater.

Cottagecheese spiser jeg hver eneste morgen, enten i smoothie, eller blandet med gresk yoghurt og bær.

♥ Ost, skinke, vossafår, spekeskinke, laks, makrell i tomat. De vanligste påleggssortene du finner i vårt kjøleskap.

♥ Agurk, tomat, salat, paprika, avocado . Til å ha på brød, knekkebrød eller rundstykker, såå friskt og godt til pålegget. Avocado bruker vi å lage mash til også, både til kjøttretter og til feks hamburgere.

♥ Grønnsaker, i alle varianter! Har man grønnsaker, har man alltid noe man kan lage til middagene. Squash bruker vi feks som lasagneplater eller pasta, gulrot, blomkål, og sellerirot til forskjellige purréer. Sopp til soppstuing osv.

♥ Bær. Bær spiser vi hver dag, helst friske bær, men fryste er også et alternativ. Lime og sitron har vi alltid liggende til å ha i vannet vi drikker.

Uten navn-13Kesam med smak, bær og hakket sjokolade er noe av det beste jeg får til kveldskos foran tv’en. Mmm.

♥ Sjokolade – dette er noe jeg må ha liggende i skuffen. 70 % eller 86 % er så godt på toppen av kesam med bær, eller bare en knekk eller fire til kaffe/te

♥ Proteinrike middager som fisk, kylling, koteletter, indrefilét osv…

♥ Ingredienser til knekkebrød, pizzabunn, rundstykker osv er alltid fint å ha i skapet. Mandler, sesamfrø, linfrø, gresskarkjerner, solsikkekjerner. Andre ting er fiberhusk, og johannesbrødkjernemel, det brukes til både pizzabunn, rundstykker, hamburgerbrød, kjeks osv, og sistnevnte brukes til å jevne ut feks sauser.

Håper dere setter litt pris på disse tipsene, spør gjerne om dere lurer på noe!

19 kommentarer
    1. Takk for tips, Lene:) Har skjønt at du følger kostholsråd fra Helle. Er det lavkarbo du spiser ?Har hørt om henne. Hun anbefaler ikke over 100g karbohydrater pr dag. Hvor mye er det egentlig hvis man tenker matvarer ?Håper du svarer 🙂

    2. Såå mye godt Lene! Nå får jeg litt inspirasjon til jeg skal ta min ukeshandel! Enig i at det lønner seg å kun handle en gang i uken, jeg merker det på studentbudsjettet mitt om jeg er innom både en og 2 ganger hver dag i løpet av uka for å småhandle.. Også synes jeg det er mye enklere å være sunn om jeg har mangen gode sunne matvarer hjemme i kjøleskapet 🙂

    3. Supert med slike tips for kosthold, det setter hvertfall jeg veldig stor pris på! 🙂 Den blå bikinien fra Jenny Skavlan, er det mulig å kjøpe den på nett? Evt, har du en link å dele? <3 Var så utrolig fin!!Ha en fin dag! Klemm

    4. Hehe, uten at jeg tenkte over det gikk jeg til kjøleskapet mitt i lesingen av innlegget 😉 farlig med slike innlegg.. men heldigvis sunt da! Vi har ganske likt kosthold, og her var det mye godt! Ha en fin kveld

    5. hva spiser du til middag siden du ikke spiser poteter og pasta? man kan jo spise fullkornspasta..? eller spiser du ris, eller ikke ris heller? og saus – spiser du det til middag? er i gang med å endre livsstilen nå, og har idag prøvd å spise mye og regelmessig (sunt, med yoghurt, frukt som mellommåltider) og jeg må spisee såååå mye. lurer på om du har fått samme råd, at du må spise mye og at det er det som fungerer, at alt for mange får i seg for lite mat hver dag?Klem 🙂

    6. Heia! Har spurt en gang før, men spør bare igjen jeg 🙂 Husker du la ut et bilde av jakken din fra Save The Duck, og du sa den skulle lanseres i norske butikker mai/juni, og at du da skulle si i fra. Har du hørt noe mer? Vet du når de kommer ut i butikker og hvilke butikker?Stor klem <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg