HOW TO : Gjøre “gammelt” til nytt

♥ FOR ET VÆR, for en start på sommeren, og for noen fantastiske dager vi har i hovedstaden. I 2-3 dager nå har vi vært så mye ute. På Fornebu, i parken, på gåturer, badet med Levi, og jeg har endelig fått tatt i bruk den fantastiske sykkelen jeg fikk av Gard i bursdagsgave. Altså, nå kommer jeg til å sykle hver dag, hele tiden fremover, det er så deilig. Kjenne vinden i håret, komme seg raskt hit og dit, slippe å drasse på ting. Har jo både kurv og bagasjebrett! Koselig. Og så er den så fin ♥ Skal ta litt bilder av den en dag. Men dere har jo forsåvidt sett den før i år også!

Idag tenkte jeg å tipse om hvordan man kan endre utseende på ting i leiligheten uten at det behøver å koste så mye! Trenden med å ha hvit marmor både på mac og bord har jo vært stor, gøy å se hvor mye en liten rull med “kontaktplast” kan endre ett utseende på en ting så mye ♥ Jeg elsker sånne kreative ting.

Processed with VSCO with a5 preset

So here is the thing :
Nå var det på tide og.. For det første bytte ut den hvite marmoren på macen med noe nytt… OG! Det litt større prosjektet er som følger : I stuen stod det en ganske ny peis fra før, i betong – den valgte vi å beholde. I tillegg har vi fått inn en ny Jøtul peis i spisestuen. Betong peisen malte vi med kalkmaling, grå skifer heter den. Jeg synes ikke helt at steinplaten på den, slik den var fra før var så veldig fin. Altså jo, den var fin, men den passet ikke helt 100 % inn her med resten synes jeg. Derfor lette jeg etter kontaktpapir i svart marmor, og det fant jeg! Prøvde meg litt frem tidligere idag, og tror egentlig at jeg ble ganske fornøyd? Ikke helt fått kjent så mye på det enda, siden jeg ikke har vært hjemme. Men! Jeg synes uansett den passet bedre inn enn hva den gjorde før.

Dette trenger du :
Kontaktplast, saks, tapetkniv ♥

Processed with VSCO with a5 presetProcessed with VSCO with a5 preset

Fremgangsmåte :
Klipp til litt større enn hva du trenger, riv av litt og litt av bakstykket på kontaktplasten og legg det over flaten du skal bruke den på. Bruk hendene til å glatte ut, slik du unngår bobler. Det beste er å være to stykker, litt klønete å være en (for å si det mildt) spesielt på steinplaten.. Med en nyskjerrig hund i tillegg, yes! Skjær vekk resten av kontaktplasten og skjær til fine kanter ved å bruke tapetkniven. Her gjelder det å holde tunga beint i munnen! Og vips – på (ja faktisk) 1 – 2 – 3, så har du ett nytt utrykk på noe du kanskje har gått lei av, eller ikke er helt fornøyd med!

Før & etter :

Processed with VSCO with a5 presetProcessed with VSCO with a5 presetProcessed with VSCO with a5 presetProcessed with VSCO with a5 preset

Dette kostet meg til sammen 258,- ♥ Jeg fant min svarte marmor her (ikke spons nei..)

Hva likte dere best? Jeg har fryktelig lyst å ta svart på den øverste steinplaten også, men det blir nok litt for varmt til å ha den der.. Så den får være! Eller.. Ved nærmere ettertanke kan jeg jo ha den der nå, fyrer jo ikke uansett, hehe!

Nå skal jeg snart på event sammen med Gina Tricot – med 4 retters middag. Og senere er det åpningsfest på takterrassen til Steen & Strøm, iiiha – så gøy!

16 kommentarer
    1. Hei Lene!
      Vil bare advare om at det er en grunn til at det er steinplate rundt peisen, og det er for å ha en brannsone. Vil anta at kontaktpapir brenner, så ville ikke anbefalt å feste det der om dere planlegger å bruke peisen. Ut over det ble det veldig fint 🙂

      1. Jo takk! Nå planlegger vi ikke å fyre de 4 nærmeste månedene, så den får være på enn så lenge 🙂

    2. Er dette i det hele tatt lovlig?? Så vidt jeg vet er det rimelig strenge krav på hva slags materialer som kan brukes på ildsted og hvor stor avstand det skal være mellom ildsted og brennbare materialer..?

      1. Den tåler opp til 70-75 grader, og jeg regner med det er ok siden den er såpass langt i fra selve glasset? Men dette må jeg jo sjekke opp i 😀

        1. Ja, du bør absolutt sjekke opp i det! Er ikke meningen å være kjip altså, men hvis det skulle begynne å brenne og det viser seg at det ikke var innafor så mister dere jo forsikringsdekningen. Og det samme gjelder jo dersom noen følger tipset ditt, så mtp at du når ut til såpass mange og har gjort dette for å inspierere så håper jeg virkelig du sjekker opp i dette og evt. sletter eller redigerer posten din. Ha en fin helg! 🙂

        2. Og forresten! Hvis du ønsker å endre looken på steinplaten så kan du jo heller male den også med kalkmaling, kanskje i en annen farge enn ellers på peisen? Det er jo en annen rimelig og veldig enkel måte å endre utseendet 🙂

    3. Lekkert 😀 Blir macen stygg om du tar plasten av? Tenker på om det kommer limrester på som er vanskelig å få bort? 🙂

    4. Syns det ble jækla fint jeg! Tviler på at det skal fyres så sjukt mye i den ovnen nå i tredve plussgrader, og da er det vel ikke verre enn å ta av, siden det er noe så smart som kontaktpapir!!! Må da vel værra lov å ville ha det litt fint i sin egen leilighet, og attpåtil tipse oss som veeelger å lese om det. Ja, for vi bor vel i et fritt land. Er forresten 2000′ and late å bruke frasen 2000′ and late. Lukter jellybeans lang vei her – og det er ikke en spesielt digg duft :):):)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg