Fra “Ingenting” til …

Annonse

Hvor mange kjenner seg igjen i dette scenarioet ;

Impulskjøp & gode tilbud når det kommer til klær, og andre ting – som i mange tilfeller bare blir liggende, eller hengende uten å bli brukt?

– Jeg rekker opp hånden her! 

Men det siste året har jeg lært, og jeg tenker meg alltid om flere ganger før jeg gjør et kjøp. Og jeg blir utrolig “stolt” av meg selv når jeg finner ut at ; dette trenger jeg jo VIRKELIG ikke?!

Jeg har lært at med mindre det er et plagg, sko eller en hatt/accessories som jeg vil bruke MED ÈN gang, er det bedre å la det ligge, og heller kjøpe “Ingenting.” For om du ikke kjenner suget til å ha det på deg med en gang, kommer det neppe til og skje senere heller.

Jeg har så mye klær hengende som jeg ikke har brukt, eller som jeg har brukt én gang og aldri igjen – og det er bare så idiotisk av meg å foreta sånne kjøp. Jeg sier ikke at jeg skal slutte å kjøpe klær – men at jeg kan være mye mer, og enda mer bevisst enn jeg har vært før. I høst har flere av jentene mine kommentert at jeg ikke har kjøpt så mye nytt til partysesongen for eksempel (positivt ment altså.)

Da har jeg kunnet fortelle de at jeg kun har kjøpt de plaggene jeg virkelig med 100% sikkerhet visst at de kommer til å bli brukt både 1, 2 og 15 ganger. Jeg har kjøpt plagg som jeg vet jeg kan mikse og matche sammen og få massevis av forskjellige kombinasjoner.

Eksempelvis ; I partygarderoben har jeg .. Et klassisk skjørt, over the knee boots som går til alt, skinnbukse, highwaist bukse, kule accessories, noen topper, gensere og noen kjoler som passer til alle anledninger er egentlig alt du trenger, og disse plaggene kombinert gir mange “nye” antrekk. Du sparer penger på og ikke kjøpe noe nytt hver gang du skal noe. Og sånn har jeg spart penger ved å kjøpe bomkjøp og heller gått for å kjøpe “Ingenting”

Penger spart, plass spart, OG god samvittighet for det hele.

Så ; med mindre du vet at det du muligens står overfor å kjøpe er noe du vil bruke right away, eller at du glemte det rett etter du gikk ut av butikken, foreslår jeg at både jeg, og du lar være og heller kjøper “Ingenting.” Og HVA gjør vi med de pengene som plagget eller gjenstanden kostet? Jo, det setter vi heller inn på DNB sin nye spare-app “SPARE”

Om vi tar kaffe som et annet eksempel… Hvor mye penger kan jeg spare på 1 år ved og putte pengene det koster for en kaffe latte inn på “Spare” i stedet?

Jo, det kunne blitt ganske mye penger, det! Dette er året for smarte valg.

30 dagers – utfordring :

Jeg utfordrer både meg selv – og dere til å starte og spare via enkle grep. Vi skal spare sammen i 30 dager, så får vi en fin kickstart sammen! Og hvordan man vil spare velger man selv inne i appen. Enten man vil ha et fast trekk i måneden, eller at det skal trekkes en fast sum for hver gang du drar kortet. Jeg har laget mitt sparemål for én måned, og med dette inkl så har jeg rundet opp til nærmeste 50 hver gang jeg drar kortet. Sånt blir det penger av ♥

I slutten av måneden kommer jeg tilbake og forteller dere om mine “nesten-impuls-kjøp” som jeg droppet – og hvor mye jeg har klart å legge inn på “spare” på én måned! Jeg tror det kan være både lærerikt og til ettertanke. Og hva kan man da egentlig gjøre med de pengene man har spart opp på én måned? Jo, man kan kjøpe seg noe ordentlig som man faktisk, trenger! Jeg har kjempelyst til at vi gjør dette sammen, og som et ordentlig klapp på skulderen – har jeg lyst å gi en premie til den av dere som har spart mest! YOU IN?! Hadde vært fint med en tilbakemelding så jeg ikke konkurrerer mot meg selv. HE HE

Les om DNB sin “SPARE” app her.

Appen “SPARE” kan du laste ned til Apple her, og til Google her.

Du må ikke være kunde i DNB for å laste ned spareappen. Man får en konto der slik som man får på Vipps, så det er uavhengig av bank du har fra før.

12 kommentarer
    1. Hei Lene!

      Hvordan oppbevarer du sminke, hudprodukter og sminkebørster? Har du noen must-have produkter?

      1. Hei Eline 🙂 Det har jeg bare i sminkevesken egentlig 🙂 Og hudprodukter står på hyller i skapet 🙂 Ja jeg har MANGE musthave produkter, i hvilken sjanger tenker du på, noe spesielt? Klem

    2. Hei!
      Lastet ned appen og prøvde å logge meg inn/registrere meg, men det vil ikke gå.. Jeg er ikke DNB kunde.. Hva kan jeg gjøre?

      1. Hei Eirin! Det hørtes rart ut, det skal gå for alle, uansett bank (akkurat som med Vipps) Jeg kan evt sjekke med DNB for deg- om du ikke feks vil ringe kundeservice og høre? Eller skrive til de på chatten? 🙂

            1. Jeg snakket med kundeservice nå siden jeg heller ikke fikk det til. Det er ikke noe problem å logge seg inn, men du kan kun benytte deg av kontoer du har inne på DNB, så du kan altså ikke legge inn kontonummer fra andre banker. Så ja, man får logget seg inn med bankID, men du får ikke valgt hvilken konto du vil spare til/trekkes fra med mindre du ikke har disse kontoene hos DNB.

              🙂

            2. Nei – så rart? Jeg fikk beskjed om at det var for alle, selv uten konto i DNB. Huff- jaja men fint at du fikk orden i det Kari <3 Klem

    3. Så enig med deg!
      Men hvordan tenker du som blogger på at du får sponsede klær som gjør at andre får lyst til å kjøpe noe som stort sett alltid ikke er nødvendig??

      Ha en super helg!

      1. Hei Elin! <3 Om det så tenker jeg at hver enkelt må ta ansvar for seg selv og sine penger akkurat der. Jeg vet det er lett og ville ha det andre har, det vet jeg jo selv- men da må jo jeg ta en vurdering på om jeg virkelig trenger det selv om HUN har det <3 KLEM og gooood helg!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg