Feriedrømmer

I år er første gang på så lenge jeg kan huske at jeg ikke 100 % har satt ferieplanene mine. Men nå skal det sies at jeg liker å være spontan, ta ting litt som det kommer.

Først på agendaen i juli, er å dra hjem til familien på Midsund. Det gleder jeg meg veldig til. Da har jeg lyst å kjøre hjem. Og helst alene. Jeg nyter roadtrips, med musikk og alene med mine egne tanker – det er ganske så deilig. Å kjøre strekningen fra Oslo – Midsund er også helt nydelig, og en strekning som gir mange minner både fra barndom og de siste årene. Helen, min bestevenninne fikk jo baby i februar, i juli skal hun døpes – og jeg er så heldig at jeg får være fadder på lille nusket. Gleder meg sånn ♥ Barndåp, kvalitetstid, familietid, lave skuldre, fjellturer, og grillkvelder i utestuen – en fantastisk start på juli.

Så er planen å dra til Tønsberg under Slottsfjell med en bukett av herlige venner – det blir så stemning! Det er det alltid. Sommerkos på brygga i Tønsberg er jo helt magisk.

Bilde fra Fontanafredda på tirsdag ♦ Så vakkert der. Italia altså.. ♥

Annet enn det, har jeg to ønske-reisemål. Jeg har lyst å dra til Hellas. Nærmere bestemt Mykonos og Santorini. Så det driver jeg og ser litt på nå. Disse to stedene har stått høyt på listen min de siste årene – og nå er det på tide å oppleve disse fantastiske perlene. Kom gjerne med tips, dere som har vært der før. For disse øyene kjenner jeg faktisk ikke til – annet enn at jeg vet at det er fantastisk sjarmerende der, og at det må oppleves. Alle de hvite, sjarmerende bygningene, og bare hele feelingen i Hellas generelt.

I tillegg har jeg så utrolig lyst til å fly til Italia, leie bil og kjøre Amalfikysten. Litt her, litt der, og bare oppleve, spise italiensk mat, drikke god vin og bare være! Positano står høyt på listen! Det ser så innmari deilig ut. Så kom gjerne med tips her også – jeg sluker virkelig alt jeg kan få vite, hihi! Må jo innom masse forskjellige steder.

Det er det jeg tenker i sommer, så får vi se om det blir noe av, viktig å ha drømmer ♥ Hva er deres sommerplaner? Fortell!

18 kommentarer
    1. Var med Den Franske Riviera for noen uker siden! Virkelig fantastisk å være i Nice og Cannes, skulle egentlig innom Monaco også, men ble ikke tid til det på den turen!

      Reiser på en liten familietur til Hellas til uken, før Stavernfestivalen og jobb står for tur i juli! Så blir det en 3 ukers tur til Dubai i September <3 Ellers e det jo så deilig og bare være hjemme å ha seine sommerkvelder med venninner og kjente!

    2. Jeg har for første året på veldig lenge, ikke bestilt tur til Spania. Det blir litt rart med norsk sommer, men samtidig gleder jeg meg veldig! Skal også på Slottsfjell – det gleder jeg meg til! Denne jenten har nemlig aldri vært på festival, haha!! <3 Åå. Santorini står høyt på min liste også – for et vakkert sted! <3 Gleder meg til å følge deg på ferden, hihi. Klem
      http://www.charlottetunes.no

    3. Hei! Jeg var faktisk på Santorini OG kjørte fra Roma langs Amalfikysten i fjor 🙂 Begge deler anbefales på det sterkeste, skal tilbake til Santorini om 2 uker faktisk.

      Italia-tips;
      Fly til Roma og vær der noen dager. Lei bil og kjør nedover kysten. Dropp Napoli, det er ikke verdt et besøk. Bruk heller flere dager i Sorrento og Positano, der er det helt fantastisk Capri bør også besøkes, men der var ikke vi da sesongen ikke hadde startet der enda.

      Santorini;
      Vakreste øya ever! Hvis du har mulighet, bo i en av hotellene som har caldera-view i Fira. Koster skjorta i høysesong, men worth it. Du må definitivt bo på caldera-siden av øya. Ikke bo i Oia, der er det så sinnsykt mye mennesker at du kommer til å bli gal. Bedre å leie firhjuling og kjøre dit noen kvelder, tar bare 20 min fra Fira. Generelt er øya så liten at jeg anbefaler å kjøre firhjuling overalt, til stranda etc. Ta en dag på katamaran-cruise, vi tok Gold Day Cruise med selskapet Caldera Yachting og det anbefales på det varmeste, skal gjøre det denne gangen også. Da er du 5 timer på en båt som kjører langs hele øya, stopper og snorkler, har fri bar og får servert deilig gresk lunsj. På det cruiset er man maks 16 pers ombord på en kjempestor båt, det er fantastisk.
      Av hoteller kan jeg virkelig anbefale Lillium Villas, breathtaking utsikt og fantastisk service. Ligger litt i utkanten av Fira, men de har gratis bil fra hotellet hele dagen som tar 3 min. Kan også gå dit på 15 min. Vi skal bo på 2 andre hoteller nå (Callia Retreat og Goulielmos, men de kan jeg ikke anbefale ettersom jeg ikke har bodd der enda ).
      Restauranter; Strogili i Oia. Perfekt for å se den kjente solnedgangen. Melitini er også nyydelig.

      Du kan gjerne lese reiseguiden til Santorini som jeg skrev i min forrige jobb her; https://www.ticket.no/blogg/reiseguide-santorini/ (her finner du også guiden min fra Italia og Amalfikysten) eller sende meg en mail om du lurer på noe, så kanskje jeg har flere tips

      (Verdens lengste kommentar, I know)

      1. Napoli ikke verdt et besøk?? Det er det rareste jeg har hørt. Med mindre du bare hang rundt togstasjonen eller noe slikt!

        Amalfi er fantastisk! Veldig dyrt. Veldig vakkert! Goood gelato!

        1. L; Som du ser av en annen kommentar her er det ikke bare jeg som sier det. Vi ble også anbefalt å droppe det før vi dro, men valgte å stikke en natt dit likevel. Det anbefaler jeg ikke videre 🙂 Og nei, vi bodde faktisk langs havnepromenaden ved en relativt fin park. Det var bare hele opplevelsen av å kjøre inn i byen, med helt forferdelige boligstrøk på alle kanter og det verste; hver gang vi måtte stoppe på rødt lys ble man overfalt av menn som la svamper, kluter etc. på frontruten din og krevde penger for det, og ble forferdelig aggressive når vi ga tegn til at de skulle ta det bort. Jeg synes heller ikke byen var spesielt spennende eller fin, og havnepromenaden var helt average. Med så mange flotte steder som Positano, Sorrento, Amalfi etc nedover hele der hadde jeg definitivt brukt flere netter et annet sted enn Napoli, det er MIN mening 🙂

    4. Mykonos:
      Hotel: Mykonos Princess Hotel.
      Beach clubs: Sant Anna, Scorpios og Alemagou.
      Restauranter: Sea Satin Market, Nammos og Familia

      I Positano MÅ du bo på hotel Le Sirenuse – fineste hotellet jeg noen gang har bodd på!

    5. Tidenes tristeste ferieplaner her 😛
      Norwaycup sammen med en haug hormonelle ungdommer her..

      Kos deg masse med spennende opplevelser 🙂

    6. Hei Lene; Så kjekt at du ser på Hellas. Vår klare favorittdestinasjon og vi har vært på Mykonos 2- 4 uker i året de siste 8 årene og en rekke ganger før det også , både der og på Santorini. På Santorini har jeg et råd. Book et sted hvor du har utsikt over kalderaen, de bratte skråningene på den ene siden av øya. Der har du en fantastisk utsikt, herlige omgivelser, god varm vind og solnedgangene. Velg deg Fira, Firostefani, Imerovigli eller koselige Oia helt i enden. Vil egentlig anbefale en av de tre første og heller ta turer til Oia, så bor du mer sentralt. På Mykonos er det en fantastisk stemning, herlig vind slik at det ikke blir kvelende varmt og alt du kan tenke deg både av stille rolige steder og partylife. Anbefaler hotellene En Lefko utenfor Ornos, drevet av en nydelig familie fra Athen som har hatt tilknytning til øya “alltid”. En Lefko betyr “det hvite” og hotellet er absolutt det 🙂 stedet ligger på en høyde rett utenfor Ornos . Hotellet har rundt 20 rom og er et ganske rolig sted hvor det lønner seg å leie en bil. Vil du ha litt mer fart også på bosted anbefales Votsalaki rett ovenfor Paradise-stranda. Fantastisk sted det også , men fine leiligheter eller studios med fantastisk utsikt. Drives av et søskenpar fra Athen som også har vært på øye hver sommer siden de var små. Atmosfæren er magisk! Sol, vind, basseng, liten bar, utendørs lite gym med yoga-terrassa. Og Konstantinos, Emmanouela og gjengen deres klarer å lage en fantastisk stemning med gjester fra hele verden. Mye er fullt der – for hele sesongen, men forsøk å få noen dager der. Du vil like det 🙂 De holder til rett ovenfor en av de beste strendene, hvor det er party på ettermiddag og kveld/natt. Du vil derfor høre musikken fra dette , men rommene er godt isolert. På den andre siden av hotellet ligger Cavo Paradiso, øyas største nattklubb. Hører aldri noe støy derfra. Skal du leie bil – noe jeg klart anbefaler , lei deg en cabriolet hos Avance , kan leies på nett før du kommer. anbefaler det for å få den bilen du vil. Serviceminded gjeng til en grei pris. Da kan du få sett hele øya , få sol og vind og herlig gresk luft, alt på en gang. Av matsteder ligger den selvfølgelig en masse herlige midt i byen, anbefaler klart Pasta Fresca Barkia ( spør etter Klementi). Fantastisk pasta og andre retter også, i herlige lokaler, trangt, lavt under taket og bare godt. Rett utenfor byen anbefales Obati. Kjempegod mat og deilig stemning. Der spiser øyas lokale – de holder også åpent om vinteren og har en egen baravdeling. Drives av et tvillingpar fra øya som selv fisker fersk fisk daglig. Og skal du surfe, bruke vannscooter eller prøve annen motorsport må du gå til Jordan på Paradisestranda. Super service av en hyggelig fyr som har vært i Oslo flere ganger. Prøv også Scorpio ( fantastisk utested ved sjøen – google det) og Pinky Beach ( soling med bar og mat). Pinky har akkurat flyttet fra Super Paradise og ligger nå ganske nærme Scorpios… Og og og… kunne fortsatt i evigheter. øya er bare verdens beste sted og har så mange fine perler ! Gleder meg til å se bildene dine derfra. VH Sissel

    7. Hei! Vet ikke om du følger thelondoner.me? Men hun har hvertfall nettopp kommet hjem fra jentetur/henparty på Mykonos og har utrolig mange fine bilder fra turen pluss tips til hoteller, restauranter osv! xx

    8. I italia nå, nettopp ferdig med Amalfikysten. Anbefaler Tropea! Nydelig liten by, litt dyrt men kjempekoselig! Kjør langs kysten! Italia er elsk! Billig å leie bil også!

      Styr unna Napoli!

    9. Hei min mann og jeg reiser med våre to barn og en familie til over havet! nesten tre uker på sørøstkysten av Florida, i nærheten av Miamider har vi leid et feriehus og bil, så da blir det masse kvalitetstid med familien deretter blir det to uker hjemme med hytteliv og sjøliv, før vi drar på campingtur med et vennepar og deres barn i 9dgr i sverige ellers er det utdrikningslag for en venninne og deres bryllup som står for tur mot slutten av sommeren førstkommende fredag har min mann og jeg 5-års bryllupsdag samt oppstart ferie, så da blir det skåling med bobler når barna sover god sommer til deg, Lene! Du er så inspirerende

    10. Så deilig å bare ta det litt som det kommer. Men høres ut som du vil få en fin sommer. Vi reiser til Marbella om tre uker, så her skal det nyyytes, slappe av, dulle, spise god mat, familietid, bade, sole oss osv. Masse hygge i godt selskap. Kjenner det skal bli godt for sjelen <3 Ellers blir det kvalitetstid med venner og bare kose seg, krysser fingrene for at finværet kommer tilbake slik at en kan nyte norsk sommer på sitt beste. Også begynner jeg i ny jobb fra 1. August 🙂

    11. Var på Mykonos og Santorini for to år siden, og skal faktisk tilbake til Mykonos i år igjen. Veldig fine steder begge to <3
      På Mykonos vil jeg anbefale å booke bord på Interni restauranten i Mykonos by. Jeg måtte få hotellet til å gjøre det, kom ikke gjennom på tlf/mail. Spiste på denne restauranten forrige gang, kult sted med nice atmosfære.
      På Santorini bodde vi på Athina Luxury Suites i Fira, veldig fornøyd med hotellet. Hvis du skal bo i Fira, book bord på restauranten Naoussa og be gjerne om et bord med utsikt til solnedgangen. Stedet er veldig gresk, veldig populært og har veldig god mat! Skal definitivt tilbake til Santorini igjen en gang også.
      God tur!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg