Favoritt : Indisk kyllingsuppe

Kickstarter mandagen med oppskrift på verdens beste suppe ♥ En sterk suppe med masse smak. Dette har blitt en stor favoritt hjemme hos oss, og jeg har laget den flere ganger i det siste, ender opp med tom kasserolle hver eneste gang. Mmm. Kan tenke meg mange av dere har som rutine å handle inn på mandager, derfor er det vel perfekt med en oppskrift nå. Denne må dere bare lage!

Indisk kyllingsuppe med ingefær, eple og chili. 
(Til 4 personer)

4 kyllingfileter
1 boks kokosmelk
10 dl kyllingkraft (enten av fond eller buljong)
3/4 chili | finhakket
2-3 ss ingefær | revet
1 løk | finhakket
1 hvitløk | finhakket
2 gulrøtter | revet
1 syrlig eple | revet
4-5 ss curry
2-3 ss sukker / sukrin
Koriander | finhakket
Salt & pepper
Lime

Uten navn-1Uten navn-2Dette gjør du :

Start med å finhakke løk, chili og hvitløk, samt riv ingefæren. Samle dette i steikepanne med olje, og stek det på svak varme til løken blir gul. I mellomtiden rasper du gulrot og eple. Når løken er blank, har du i curry, og deretter gulrot og eple. Bland sammen og la det steke en liten stund. I mens finner du frem en stor gryte og har i vann + kyllingfond/buljong, og kokosmelken. La dette såvidt begynne å koke, før du har i grønnsakene. Dette skal småkoke i 5-10 minutter. Men det gjør det, begynner du å skjære kyllingfileten i biter, steker de i olje med salt og pepper. Legg kyllingen til side, og begynn å jobb med smaken på selve suppen. Ha i sukker/sukrin, salt og pepper, og mer av chili, curry og ingefær om du synes det trengs. Her smaker man seg frem. Innimellom har du i rikelig med koriander, og saften av 1/2 lime. Smaken du er ute etter skal være litt spicy, salt og søt. Og blandingen av disse er aldeles nydelig.

Uten navn-4
Uten navn-3Jeg pleier å servere denne med ris til, og hjemmelaget foccacia eller hvitløksbaguetter. Laget ris og baguetter til gjestene igår, mens jeg og Gard spiste hjemmelagede knekkebrød med smør til, det var så godt! Man behøver nødvendigvis ikke ris til, men det passer faktisk supergodt til suppen.

Denne oppskriften fant jeg på Trines matblogg for lenge siden, hun er så flink! Gjort min egen pittelille vri på den med litt ekstra krydderier, sukker, og enda mer curry / ingrfær.. Det jeg alltid bruker lengst tid på når jeg lager mat, er å smake til, spesielt supper og gryter, det er så viktig at de får den riktige smaken!

Nyt!

20 kommentarer
    1. Tusen takk for inspirasjon, Lene! 🙂 Jeg har bestemt meg for å gjøre det samme som deg nå, virkelig gå inn for en kostholdsendring! Klem.

    2. Ååh naam!! Denne indiske kyllingsuppen fra “Trines matblogg” er så utrolig god!! Hadde glemt den litt ut, så den skal jeg jammen lage til middag i løpet av uken 😀 Takk for inspirasjon til suppe og herlige smoothier – tipp topp, tommel opp <3 Ha en fin mandag videre, Lene! 🙂 Klem <3

    3. Mmmmm den skal jeg jammen prøve meg på:) Takk for at du deler!! Liker forresten veldig godt det rene designet på bloggen din:)

    4. Jeg måtte lage den med engang jeg leste oppskriften, og den skuffet absolutt ikke! Helt nydelig<3 jeg hadde også oppi ananas-biter og sukkererter – kan anbefales:)

    5. Dette så kjempegodt ut! Skal absolutt prøves. Hvor mye vann har du i gryten forresten? Er innom bloggen din hver dag, du er fantastisk! 🙂 Fortsett slik, stor klem ♡

    6. Dette vil jeg lage til helgen! Men hvor mye raspet du alt? Eller det som skulle raspet? Så korte som mulig, og tok du av skallet på alt? 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg