En historie om Midsund-Lene

Hei dere ♥ Nå er vi straks på vei til fantastiske New York, og det kribler i magen. En så fantastisk by, med en så fantastisk mann. Jeg føler meg heldig, altså! Jeg har laget forhåndsskrevne innlegg, for i helgen tar jeg meg fri. Men på mandag! Da blir det oppdatering fra NYC altså, det lover jeg ♥ Men følg med på instagram og snapchat i mellomtiden da, @leneorvik!


Det er veldig mange som er nyskjerrige på hvordan veien har vært til hvor jeg har kommet idag, mtp karriere og business. Herlighet så mye morsomt jeg har gjort opp igjennom årene, og så mye spennende! Jeg har prøvd, og jeg har feilet, jeg har tatt utallige sjangser og utfordringer. Jeg utviklet meg, jeg har vokst som person, og jeg har lært, ikke minst. Og det må jeg si er det fineste med det hele, alt jeg har lært og alle jeg har møtt på min vei. Helt fantastisk! Og det viktigste jeg har hatt med meg hele veien er innstillingen min til livet! Å være imøtekommende, inkluderende, proff og positiv, det tror jeg man kommer langt med. Og en ståpåvilje av stål, man skal aldri gi seg – uansett! Alt handler om hvordan man ser på tingene. Ikke gjøre seg selv til ett offer, men faktisk reise seg og gjøre det beste man kan, når noe går galt!

15387542_10158357690675355_1623566362_oLivet er ikke en dans på roser, det er ikke hos noen, alle møter motgang på sin vei, tunge dager, tunge uker, stress, kampen om å få ting til og gå rundt, få tid til alt, få tid til seg selv. Sånn er det jo hos meg også, men jeg prøver alltid å ta disse utfordringene med ett smil, og en tanke om at jeg ikke skal gi opp. Når ting går meg i mot, blir jeg enda sterkere. Ja vel, så gikk ikke det da – men da prøver vi noe annet, og så gjør man det beste ut av situasjonen. Det beste man kan gjøre, er å gjøre sitt aller beste, og mer enn det kan man ikke kreve av seg selv.

Da jeg var 16 år, flytter jeg hjemmefra og til Ålesund, hvor jeg bodde på hybel. I kjelleren til min tante, riktignok – så jeg ble godt passet på ♥ Her gikk jeg VGS, og hadde ingen planer om hva jeg ville gjøre etter det. Absolutt ikke i det hele tatt, jeg var litt forvirret jeg! Så derfor gikk jeg den kreative veien : Tegning, form og farge, og deretter 1 år på frisørlinjen. Supergøy, og det angrer jeg ikke på. Jeg elsker å være kreativ, og jeg har lært meg de elementære tingene i frisørfaget. Deretter valgte jeg allmennfaglig påbygging, for jeg ville jo ha studiekompetanse, selv om jeg ikke ante hva jeg ville videre.

I løpet av mitt siste år på VGS, ble jeg ansatt som ekstrahjelp på Big Bite, hvor jeg etterhvert ble assisterende butikksjef (selv om jeg også gitt på skole,) i tillegg ble jeg ansatt som ekstrahjelp på Bik Bok. (Det var forresten her jeg møtte min bestis Henriette.) Her tjente jeg inn alle pengene jeg trengte til å ta sertifikatet blant annet. Jeg har alltid vært en selvstendig jente, og er stolt over at jeg alltid har stått på egne ben opp igjennom.

Ekstrahjelp på Bik Bok ble til deltid, og deltid til heltid da sommeren kom, og siste året på VGS var ferdig. Tror jeg bestemte meg for ett friår ett sted på veien der. Det åpnet seg en stilling som butikksjef, og den ville jeg selvsagt ha, selv uten erfaring. Det stod mellom meg og en superhyggelig jente til, og jeg var den heldige som fikk jobben. 18 år, og butikksjef i Bik Bok. DET VAR STAS! I løpet av denne tiden måtte jeg si meg nødt til å si opp jobben på Big Bite, som jeg elsket, jeg var så glad i sjefen min Grethe som jeg hadde der. Vi har fortsatt en god tone ♥

Jeg var butikksjef for Bik Bok i Ålesund sentrum med 5-6 ansatte om jeg husker riktig, og etterhvert tok jeg over Bik Bok på det største kjøpesenteret i Ålesund, Amfi Moa. Dette var da en av de største Bik Bok butikkene i landet, og jeg var så stolt at jeg nesten sprakk! Her hadde jeg rundt 10-11 ansatte. Etterhvert fant Bik Bok ut at de skulle åpne en helt splitter ny Bik Bok butikk på senteret ved siden av, og jeg var så heldig at den skulle jeg få drive! Så jeg satte sammen ett helt supert team av flinke jenter og fulgte stolt med på byggingen av den nye butikken. Gud det var så stas! Til sammen ble jeg værende i Bik Bok som butikksjef i hele 5 år, og det var 5 lærerike år altså, så mye spennende jeg fikk lære, og så mange fantastiske mennesker jeg fikk møte.

Etterhvert kjente jeg på at jeg var litt lei, jeg ville videre, jeg måtte gjøre noe nytt, jeg måtte ha nye utfordringer. Det tok tid før jeg sa opp, fordi jeg ville tenke meg godt om. Det er jo litt skummelt å forlate det trygge, men det har jeg ikke angret ett sekund på! På denne tiden hadde jeg så vidt begynt å blogge, og jeg gikk med tanker om at jeg ville flytte til Oslo. Jeg hoppet fra Bik Bok til TV8, som da var lokaltv i Ålesund. Snakk om forandring! Her var jeg både selger og programleder. Supergøy erfaring!

I tillegg til å jobbe for TV8 blogget jeg, og lagde videoblogger for Amfi Moa kjøpesenter. Dette gjorde jeg flere ganger i uken i tillegg til at jeg også skrev min egen blogg. Etterhvert vokste bloggen i rekordfart, og jeg fant ut at jeg ville satse på den foran jobben i TV8, så derfor sa jeg opp. I tillegg til jobben for Amfi Moa og min egen blogg, ble jeg ansatt som stylist for Amfi Moa magasinet. Her plukket jeg styling til hele magasinet, samt til modellene, og jeg stylet til og med modellene! Dette gjorde jeg i Trondheim, hos Centerteam som det firma het. Det gikk i ett bankende kjør altså, og det var så gøy!! Nytt og spennende, og nye ting som skjedde hele tiden ♥

Etterhvert bestemte jeg meg for at Oslo var stedet for meg, det var en drøm jeg hadde hatt i mange år. På det tidspunktet var bloggen blitt såpass stor, at jeg ville satse på den, eller det var vel rundt da jeg forstod at jeg faktisk kunne gjøre business av bloggen. Jeg sa likevel ikke opp jobbene jeg hadde i Ålesund, og pendlet mye frem og tilbake.

I Oslo fikk jeg meg også jobb, hos Miinto,no, som prosjektleder. Det var også en utrolig lærerik periode, og jeg jobbet mye med markedsføring blant annet. I tillegg til disse tingene, fikk jeg meg også jobb på kjøpesenteret Trekanten i Asker. Hvor jeg blogget for senteret 2 ganger i uken. Så dere kan tro jeg hadde nok å gjøre en periode der. Til sammen hadde jeg 5 jobber! (Det litt søte her er at J sine foreldre sitt hus ligger 5 minutt fra hvor jeg jobbet i Asker.. Little did I know!)

Bloggen vokste, og til slutt synes jeg det ble litt vel mye reising frem og tilbake, og sa fra meg jobbene jeg hadde hos Amfi Moa og Centerteam. Jeg ville lage mitt eget klesmerke. Neida, ambisjonene har det aldri stått på, hehe. Det har jeg alltid hatt! Så jeg brukte 6 mnd på å utvikle dette, helt selv! Fabrikk i kina, klærne ble solgt gjennom miinto.no, og lageret var hjemme på garasjeloftet på Midsund, hehe – pappa trådde til og hjalp! Dette var i 2012 (gud har jeg ikke kommet lengre? Dette blir litt av ett innlegg merker jeg…….) Det ble etterhvert for mye med jobben i miinto.no og på Trekanten, og fokuset ble mitt eget. Blogg, og merket mitt Styleway. Husker dere det? Hehe, 4 år siden det nå, hjelpes som tiden flyr.

Etter en god stund med Styleway, så jeg jo at det var vanskelig å tjene penger da utgiftene var store. Hadde jeg hatt mer tålmodighet, ja – da kan det være at Styleway hadde eksistert enda, men jeg valgte å legge det ned. Uten at det var et veldig stort nederlag, jeg gikk videre og var klar for nye utfordringer! En erfaring rikere!

Siden har det vært eget firma, blogg, og merkevarebygging av eget navn som har vært fokuset mitt, og jeg sier aldri nei takk til en mulighet. Jeg er så heldig at jeg har fått gitt ut 3 gjestekolleksjoner for Bik Bok, en egen skokolleksjon, og en solbrillekolleksjon. I tillegg til dette har jeg jobbet med så utrolig mange fantastiske samarbeidspartnere, og nettavisen, samt UI som jeg fortsatt jobber under idag. Det har skjedd utrolig mye morsomt, og jeg har virkelig lært meg å bli ei litta businesswoman altså, og det elsker jeg. Det gir meg så mye. Jeg har frihet til å styre mitt eget, og jeg elsker å skape, prøve ut, utfordre meg selv. Nå har jeg to spennende prosjekter på si, i tillegg til interiøroppdrag, så verden står ikke stille selv om det kanskje for noen bare virker som at jeg blogger ett innlegg om dagen. Nei, dere.. Det er så mye mer enn det ♥

Mimre, mimre tilbake til da jeg designet kolleksjoner for Bik Bok ♥
11028029_10155826609760355_7228020455700229095_o11046178_10155826609870355_9176141234781398236_o10506604_10155826609815355_5437962062354887748_oVårkolleksjon 2015

lene-orvik-bik-bok2015.08.10-bikbok-lene-aw15-29568Høstkolleksjon 2015

10678854_10155220851410355_2465380436543339119_nHøstkolleksjon 2014

12238429_10156753230545355_2025256720122826921_oSkokolleksjon 2015

Det har jaggu meg vært litt av en reise, og jeg kan ikke få sagt nok hvor takknemlig jeg er for alt, virkelig langt inn i hjerterota mi. Kunne aldri vært foruten alt jeg har gjort. Det har gjort meg sterkere, flinkere, visere og tøffere! Og jeg viser meg selv gang på gang at jeg skal tørre! Tørre å gripe muligheter. Det er bedre  å angre på noe man har gjort, enn ikke gjort. Det viktigste for meg, er og gjøre noe jeg trives med. Jobben min er livet mitt, og for meg så finnes det ikke noe annet jeg vil gjøre enn å drive mitt eget. Akkurat nå. Man vet jo aldri hvor jeg ender!

Neida, så jada så dette ble jo tidenes lengste innlegg! Nå har jeg skrevet i 45 minutter i strekk! Gøy å fortelle litt om reisen gjennom alle disse årene, det blir jo litt mimring for min del også ♥

Ha en nusselig torsdag, alle dere!

23 kommentarer
    1. Hei Lene! Jeg har faktisk lest bloggen din helt fra du startet den (såogsi), og ja det har vært en spennende reise du har hatt! Helt utrolig bra alt du har fått til og gjort,og kjempespennende å følge med på!. Du er en person som inspirerer kjempemye, og når du har lagt ut videoblogger har ofte en dårlig dag blitt mye bedre (du er så glad og søt at man må bare smile). Gleder meg til å se fortsettelsen og ønsker deg en riktig fin dag 😀

    2. Hei Lene! Jeg har lest bloggen din nesten helt fra begynnelsen (etter du ble kåret til ukens blogger av Anette Haga) og det har vært utrolig spennende og inspirerende å se måten du har utviklet deg på. Du inspirerer og motiverer med ditt sprudlende og herlige humør! 🙂 Stå på videre og god ferie – det har du fortjent! <3

    3. Tak for at du deler dette! Helt fantastisk og inspirerende indlæg, det er meget imponerende alt du har arbejdet med og fået til <3

    4. Og veldig gøy for oss å lese om reisen din via det du skriver 🙂 Du er uten tvil ett drivjern med stå på vilje av stål! Og se på deg nå, hva du har fått! Du har all grunn til å være fornøyd og stolt over deg selv 🙂 Og digger innstillingen din til livet : -) og holdningene dine, kjempe flott innlegg 🙂 Kooos deg masse i NY Carrie 😉 Gleder meg til oppdateringer derfra til mandag 🙂

    5. Det er virkelig imponerene alt du har fått til Lene! Tror jeg har fulgt deg helt fra starten, så det har vært spennende og inspirerende å følge med på! Faktisk husker jeg (kanskje?) den første videobloggen, da du bodde i Ålesund og skulle vise leiligheten din eller noe? Allerede da tenkte jeg WOW for en jente og for en personlighet, så den filmen har jeg aldri glemt etter, hehe.
      Håper dere får en magisk reise til NY! Er ikke misunnelig i det hele tatt 😉

    6. Den stå på viljen din er inspirerende altså! Utrolig hvor mye du har fått til 🙂 Har fulgt deg siden starten da du bodde i Ålesund og var butikksjef på Bikbok. Da leste jeg en del flere blogger, men du er den eneste jeg fortsatt leser fordi du fortsatt inspirerer meg <3

    7. Åå, dette innlegget ELSKET jeg!! Du er så herlig, inspirerende og motiverende <3 Helt sykt at jeg har fulgt deg såå lenge.. Er gjerne det siste året jeg virkelig har blitt en flinkere leser i henhold til kommentarer og engasjement, hihi. Tok litt tid, woops! GOD tur til NY, vakre <3 Kos deg masse!!

    8. Hei Lene! Er siden hvor skoene dine ble solgt lagt ned? Har forsøkt i flere dager og komme meg inn på den 🙂
      God tur til NY <3

    9. Du er til inspirasjon, og jeg tror dette innlegget var et “tegn” for min del. ❤ Har forresten lest bloggen siden 2011, og fulgt deg helt siden du flyttet til Oslo. Du har alt å være stolt over!
      Klem og god tur til NY

    10. Kunne du fortalt mer om hva du gjorde som prosjektleder? 🙂 Hvordan så arbeidsdagen din ut, og hvilke oppgaver hadde du?
      Kjempegøy innlegg, gjorde ingenting at det var litt langt!:)

    11. God tur til NYC, kos dere masse! Gleder meg til høre hvordan dere har hatt det! <3
      Herreguud, så kjekt å lese. Du er helt unik altså, står på og gir av deg selv. Alt du har opplevd, imponerende! You go girl! Du er så dyktig, heier på deg! Og jeg har fulgt deg så lenge, helt fra starten, sykt hvor fort årene har gått, hehe <3

    12. Du er flink du Lene! Jeg står selv på jobben min på Trekanten akkurat nå og leser innlegget ditt. Er veldig spent på hvordan min egen veien vil bli herifra. Hvilken butikk var det du jobbet i? Stå på videre og kos dere i New York! <3

    13. Gøy lesning! Du er virkelig ei jente som viser at en kan få til det meste om en bare jobber nok for det! NYT miniferien nå med J og ta helt fri, velfortjent!! Klem

    14. Jeg antar st du er glad i å skrive, dels fordi du har skrevet det selv og fordi du “blogger”. Hva tenker du om rettskrivning? I fenne “posten” skriver du nyskjerrig, men det skrives nysgjerrig… Dette er bare ett av mange eksempler på ukorrekt norsk.

      1. Flaut å peke på andres “ukorrekte norsk” når du selv har feil. Lene skriver et utrolig langt innlegg hvor du peker på en feil. Selv skriver du fire setninger og presterer å ha to skrivefeil bare på dem. Stein i glasshus…?

      2. Er enig at norskgrammatikken til Lene ikke er den beste, men i denne kommentaren din var det like mye bruk “ukorrekt” norsk.

    15. Har lest bloggen din siden den var relativt ny, da var det Julia Nyland som anbefalte deg, da du var sjefen hennes på Bikbok føler du sprer så mye livsglede og optimisme ❤️

    16. Så utrolig gøy å lese alt dette! Jeg har faktisk lest bloggen din helt siden du startet og må bare si wow! Du virker helt fantastisk, snill, god og (dette burde egentlig ikke nevnes for det er så åpenbart) flink!! Gleder meg til å se fortsettelsen, og håper du vil blogge i lang tid framover 🙂 du er virkelig en person å se opp til, lene orvik!

    17. Dette var kjekk lesning 🙂 Visste ikke jeg hadde fulgt bloggen din over så lang tid. Jeg tror helt siden du jobbet på Moa!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg