Ei litta forventningsavklaring

Hei fra en kafé på Aker Brygge. Elsker å sitte i vinduet med kaffe og jobbe med musikk på ørene. Ute er det så deilig temperatur. Heldige oss ♥ Nå er flybillett hjemover bestilt, og mandag blir det sommerferie på denne jenta. Og i forkant av det så vil jeg gjerne bare skrive noen ord om hvilke forventningene dere fantastiske lesere av denne bloggen kan ha til meg i sommer.

Jeg har de siste månedene jobbet veldig med meg selv i forhold til å bli bevisst på visse ting i livet mitt. Jeg har en fantastisk dame som jeg snakker med når jeg virkelig kjenner at jeg trenger det, har ikke sett henne på 1,5 år – men for noen uker tilbake tok jeg turen for å lufte hodet. Hun trengte ikke si så mye, men de få tingene hun sa har gjort at jeg har lært meg å tenke annerledes, ta andre valg, og være bevisst på de tingene som plager meg. Og de tingene som plager meg har ingenting med dere å gjøre, altså. Bare så det er avklart, hehe ♥

Konklusjonen er at jeg som person er litt sånn allergisk mot press – altså, jeg har en type press-angst på et vis. Og den har jeg kun lagt på meg selv, det er i mitt hode. Det knyttes nok opp til “flink-pike-syndromet” som så mange av oss sikkert kjenner oss igjen i. Jeg har hele livet mitt, og spesielt de siste årene alltid hatt dårlig samvittighet. Jeg har dårlig samvittighet for alt. Om jeg ikke strekker til, om jeg ikke leverer, om jeg ikke er på, om jeg sier nei. Jeg sier nesten aldri nei. Og det er ikke alltid positivt. Men jo eldre jeg blir – jo klokere bli jeg. Jeg lærer ting om meg selv hver eneste dag, og det er det mest interessante jeg vet om – man kan aldri bli skikkelig “utlært” på livet, tenker jeg.

Grunnen til at jeg aldri sier nei, er av disse enkle grunnene. Jeg er redd for å skuffe andre, og redd for at jeg skal sitte igjen med dårlig samvittighet for valget i ettertid. Jeg hater de to følelsene. Det jeg gjør mot meg selv når jeg ikke sier nei når jeg føler jeg vil si nei, er jo ganske enkelt at jeg skuffer meg selv, og sier nei til meg selv. Jeg setter annet, og andre foran hva jeg selv vil. Og sånn har det vært i så mange år jeg kan huske..

Man må jo selvsagt kalkulere seg litt frem til hva det ikke er ok å si nei til også, ikke sant? Man vil jo ikke skuffe venner, familie, kollegaer og alle andre som er viktige i livet. Men man må likevel ikke alltid si ja. Det jeg sliter med er at jeg, selv om jeg er helt berettighet til å si nei i mange situasjoner, føler på dårlig samvittighet. Så skal jeg gjerne unnskylde meg for det i ettertid – men saken er at i de aller fleste tilfeller, så er “skuffelsen de får” kun i mitt eget hode, jeg “dramatiserer” det når de egentlig synes min avgjørelse er helt OK. For jeg stiller alltid opp når det trengs, og gjør ALT i hele verden for mine nærmeste. Og da er det ok å si nei når man trenger det.

Dette var jo den private-siden av det – men jeg tror mye av press-angsten kommer av den rollen jeg har i det offentlige. Det forventes jo ting av meg, og det er jo selvvalgt, så jeg kan jo bare legge skylden på meg selv. Poenget mitt her er at jeg ofte tror at det forventes mer av meg enn det egentlig gjør. Og når jeg føler det sånn, og kanskje da får en eller to kommentarer som påpeker forventninger, så kan jeg føle meg helt pyton. Selv om jeg ikke trenger å føle det..

Essensen i innlegget mitt i dag, er vel egentlig at jeg må lære meg så sette “hva Lene egentlig vil” først. Og derfor vil jeg gjerne avklare på forhånd av sommerferien at bloggen kommer til å fungere som en slags dagbok, hvor jeg (når jeg vil og føler for det) oppdaterer fra dagen min, viser bilder av dagen min, og antrekkene mine. Og that’s it. For det er det jeg vil ♥ Jeg vil ta meg en pause, men ikke en pause likevel om dere forstår? Jeg føler på presset til å levere bedre, og best, og inspirere og når jeg kanskje ikke har gjort det på noen dager, gnager det på samvittigheten for dere. Men nå skal jeg sette meg selv først – og titte innom dere når det føles som at jeg har lyst til å dele! Det kan være hver dag, eller annen hver, eller et par ganger i uken. Og når sommeren er over er det back on track igjen, og det gleder jeg meg allerede til! Jeg har så mange spennende prosjekter i ermet – og derfor trenger jeg å lade Lene så godt jeg kan denne sommeren ♥

Ja – dette ble en lang avhandling, men rett fra hjertet og helt ærlig. Tusen takk for at dere fortsatt leser bloggen min, etter så mange år! WOW!! Det er lykkefølelse det, når dere er her!

God klem fra meg ♥

68 kommentarer
    1. Veldig fint og ærlig innlegg:) Kan jeg spørre hvor den hvite t-skjorten din er fra? Sliter med å finne den perfekte, og din så veldig fin ut<3

    2. Veldig fint og ærlig innlegg:) Kan jeg spørre hvor den hvite t-skjorten din er fra? Sliter med å finne den perfekte, og din så veldig fin ut<3

    3. For et fantastisk og ærlig innlegg <3 Helt riktig tenkt Lene! Heldigvis så blir man flinkere på akkurat det der jo eldre man er. Prøv så godt du kan å ikke føle på dårlig samvittighet for bloggen hvertfall, og ha en helt fantastisk sommer! 🙂

    4. Surprise at den der kom. Veldig typisk Lene-innlegg i forkant av ferietid. Men for all del, det er din ferie, din blogg, dine lesere – dette velger du helt selv så klart 🙂 Synes likevel det er viktig å huske på hvem og hva som er grunnen til at du kan ta de flotte feriene og ha så mye fri du har, det er vel i bunn og grunn leserne dine 🙂

      1. Det er akkurat det der er. Mitt valg.

        Selvsagt – men det er ingen som har sagt at jeg ikke husker på det, setter pris på det eller tar hensyn til det 🙂

        1. Maren: da kan jeg som leser også minne deg Maren på at bloggere har ingen 8-16 jobb. De har en relativt fleksibel hverdag, og kan også styre sin egen inntekt i større grad enn hva «vanlige» arbeidstakere kan.
          At Lene vil ta ferie er faktisk lovpålagt. Dette er LENE sin blogg, ikke leserene sin blogg. Stor forskjell der.

          God ferie Lene! Jeg håper du tar en skikkelig time-out og gjør det som gjør DEG glad. Bloggen er der uansett når du kommer «tilbake».

          1. TAKK Mia <3 🙂 Enig med deg <3 Det er stor forskjell der :-* Takk for støtten og en SUPER sommer ønskes til deg!

    5. Herregud for en skjønn farge på leppene, hva bruker du her?
      Du er herlig <3 Nyt ferien fine deg, vel fortjent:)

    6. Jeg har FULL forståelse for dette, da jeg er relativ lik deg!

      Men lurer på en liten ting, har du fortsatt samme lidenskap for bloggen din?
      Grunnen til at jeg spør er rett og slett fordi jeg er innom deg daglig og gjerne vil ha min daglig dose av deg! Du er virkelig en herlig person. Men nå har du jo skrevet flere slike «komme sterkere tilbake» innlegg, og du har jo aldri egentlig kommet sterkere tilbake… Og da hender det at jeg blir litt lei meg

      1. ÅÅÅ så søt du er <3 Hehe <3 Skjønn kommentar på slutten der. Jeg har fortsatt lidenskap for bloggen, og elsker å oppdatere dere, men kanskje ikke i like stor grad som for noen år siden for å være helt ærlig 🙂 Jeg blir jo eldre jeg og … Og på et vis så har man mer behov for å "trekke seg litt tilbake i skallet sitt" om du forstår meg? 🙂 <3 Men jeg skal ikke slutte!! LÅÅÅÅÅVER <3

    7. Jeg skjønner deg så utrolig godt!!Ta ferie og Nyyt den fullt ut,du fortjener det slik!!Jeg elsker bloggen din og din blogg er faktisk den eneste jeg titter innom hver dag og duu som jeg koser meg!!:))Ha en Fantastisk Flott ferie BESTE Deg Lene og kos deg masse masse!:)Og du..omg for et Aldeles nyydelig bilde av deg..dåån…..altså:))Klemm Guro

    8. Selvsagt forstår jeg!! 🙂 Måtte bare vite hva jeg skulle forbedrede meg på, hehe.
      Nå ble jeg glad!!!❤️❤️

    9. Vel fortjent ferie og pause fra bloggen til deg, skjønner deg godt, og ja, det med og si nei blir bedre med alderen som så mye annet. Vi må leve for oss selv og selvfølgelig for andre, men har man det ikke bra med seg selv kan man ikke gjøre andre glade
      Jeg kommer til å følge deg usnsett om det blir lite eller mange blogg innlegg for jeg rett og slett blir så glad av deg og det du legger ut. Riktig god ferie til deg og kos deg så mye klem Marie

    10. Ta deg ferie, hallo det er jo deg bare helt VELL UNT!!! Skulle nå bare mangle, blogg når du kommer tilbake om du så vil, faste lesere følger deg og vet at L trenger ferie som vanlig mennesker!
      God sommerferie!

    11. Dette høres både så riktig og viktig ut! Ta vare på deg selv og slapp av med den aller beste samvittigheten. Du må ta vare på deg selv først for å kunne levere det du ønsker, og akkurat det vet jeg du har sagt selv før også. Men det er en vanskelig leveregel i praksis. Logg av, slapp av også hører vi fra deg når vi hører fra deg.

    12. Kjære Lene. Kjenner meg litt igjen i det du skriver. Jeg kan også være for hard mot meg selv og slite med mye dårlig samvittighet til tider. Nå har jeg blitt mamma for første gang. Nå er det ikke noe tvil om at det er min datters ved og vel som kommer først. Kos deg i sommer å lad batteriene litt. Håper alt er bra med deg, og at du klarer å kose deg med ferie.

    13. NYT ferien og KOS deg! Får helt vondt av dere bloggere som alltid må be om tillatelse og «unnskyldning» for å ta en ferie fra bloggen, når det er like vel fortjent som for oss andre med mer normale arbeidstider. Skjønner deg utrolig godt! Kos deg, legg deg godt til rette i ladekassa og nyyyyyyt!<3

    14. Vel fortjent, kos deg og nyt ferien! Alle har lov til en pause i blandt 🙂 Tror også man er den beste utgaven av seg selv når man VIL og ikke bare «MÅ» 🙂 Håper og regner med at de fleste er enig -sett deg selv først -du skuffer IKKE! God sommer! Du e flink 😀

    15. Forstår deg godt, håper at du blogger litt i hvertfall da:) koselig å se hva du gjør innimellom:)

      Forresten, gjorde du ikke samme greia i fjor sommer og?

    16. Hei Lene!

      Jeg har lest bloggen din siden våren 2014, og jeg synes du har vært så sprudlende og ekte hele tiden. Derfor synes jeg det er flott at du skriver slike innlegg som dette der du skriver mer utfyllende. Jeg forstår deg så godt og ønsker deg en god sommer .

      PS; hvis du ikke har sjekket ut cafeen Oslo Raw på Eger MÅ du gjøre det 😉

      Klemmer fra en som har fulgt deg lenge, og som vil følge deg så lenge du vil holde på med bloggingen

    17. Hei.
      Glad for hvert innlegg og litt savn når det er stille. 🙂
      God ferie, kos deg og lev livet. 🙂

    18. Ikke frekt ment! Men bloggen din har den siste tiden tapt seg og derfor forsvinner også forventningene . Du skriver fortsatt når det passer deg og om du skriver ofte så er det ikke ordentlig kvalitet på innleggene. Har ingen forventninger til denne bloggen mer. Titter innom en sjelden gang bare i motsetning til før hvor jeg kunne titte innom hver dag. Vi får se om bloggen kommer seg etter sommeren som du sier.
      God sommer til deg:) kos deg masse med kjæresten og venner og ha det fint. Så sees vi etter sommeren:)

    19. Jeg skjønner deg veldig godt! Flink pike syndromet er ikke alltid lett å deale med! Sier ofte til meg selv at jeg må slutte å se for mye på hva folk tenker og fokuserer mer på hva jeg selv føler, men det er altså ikke noe man klarer å gjøre med en gang, i hvertfall ikke om man sliter med for mye samvittighet i seg, hehe 🙂 men godt å lese at du tar tak i det, jeg har fulgt deg helt siden i Ålesund, og håper du finner en fin balanse og tar vare på deg selv <3

      1. <3 Ja det er lett å jemge seg opp i ha andre tenker – men av og til må man gi litt blanke og sette seg selv og sine egne behov først 🙂 LOVE!

    20. Herregud det der var som å lese noe jeg selv skulle skrevet! Kjente meg sykt godt igjen i alt utenom blogg forventningene. Så rett du gjør med å sette deg selv foran andre, fordi man vet at man alltid er der for venner/familie om det trengs. Noen ganger trenger man så stille litt opp for seg selv, ellers brenner man seg selv helt ut. Selv er jeg veldig flink å skal holde avtaler eller leve opp til andres forventninger, fordi jeg tror det er forventningene de har til meg. Men som du sier, det er bare noe en selv tror. Var godt å se at noen andre kjenner på forventningsangsten, som bare rammer deg selv i lengden om du ikke er bevisst på den og tar grep før den knekker deg. GOD SOMMER, vell fortjent! Digger deg ❤️

      1. Helt sant Cristina – godt at vi har blitt bevisst på det før knekken kommer <3 Masse god sommer til deg!

    21. Tragisk at folk forventer at du skal levere året rundt hver eneste dag. Vi som er i vanlig jobb har jo f. eks 5 uker ferie. Å ferie er ferie, det bør vel gjelde alle sammen tenker jeg. Ta deg ferie og gjør det du vil, og ikke det du føler at du må. God sommer <3

    22. Veldig bra innlegg Lene! Skjønner deg veldig godt, og kan bare tenke meg hvor vanskelig det er å lage bra materiale etter så mange år med blogging som du har gjort.

      Har du noen gang tenkt på at du vil ta bloggen til nye høyder? Gjøre noe annerledes. Drive en annen form for blogging. Endre design. Ikke så langt tilbake i tid så fikk du egen fotograf for å ta antrekksbilder. Jeg ser så potensiale i bloggen din, og det kribler i hele kroppen for å være kreativ på dine vegner. Det er mange år siden du startet å blogge, og jeg tenker at det er ikke sagt at den «bloggformen» skal passe deg nå idag. Man forandrer seg jo mye. Kanskje det å «starte» litt på nytt etter sommeren gir deg mer motivasjon og inspirasjon.

      God sommer til deg!

      1. Ja det kan være <3 Takk for tilbakemelding, jeg får se hva sommeren bringer av ny motivasjon og inspirasjon! 🙂 <3 Stor klem!

    23. Utrolig flott, og ærlig innlegg, Lene! : )
      Du får bare oppdatere oss når du selv ønsker, og har selv lyst/motivasjon til å blogge!
      Selv ble jeg ferdig med eksemene i starten av juni, (studerer 1 året) og har ferie frem til 15 august.
      Så du skal overhode ikke ha dårlig samvittighet for noen verdens ting 🙂 De fleste tar seg ferie i løpet av enten juni, juli eller august ; )
      Jeg synes det er helt forkastelig at noen i det hele tatt tar seg friheten å rakke ned på deg, bloggen din eller hvor mye / lite du velger å blogge.

    24. God sommer fine Lene <3 Nyt litt velfortjent ferie! Alle andre tar jo ferie, så hvorfor skal ikke bloggere få ferie også!? 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg