Det er en ting vi må snakke om


HALLO!

La meg bare få lufte noe for dere- dette er noe som har irritert meg en god stund, og nå har dette har blitt en intern greie. Jeg har luftet mine følelser med noen av jentene, og vi kan ikke annet enn å le av det hele. For det er merkelig hvordan man kan tolke ting så forskjellig. Og hva man leser ut av en enkelt (og uskyldig smiley) kan være  så forskjellig fra person til person.

YES- idag vil jeg snakke om emojis. Jepp. Du leste riktig! Emojis er en stor del av vårt sosiale-medier liv. Herregud, tenk så mange emojis vi sender i løpet av en dag! Jeg synes en emoji setter følelsen på hele teksten, og da blir jeg irritert når følelsen ikke er der! Ha ha.. Nå skal jeg bare på forhånd forberede alle som har sendt meg disse emojisene, og si at – ikke føl deg truffet, for det er ikke din feil at jeg tolker emojisene på en måte som kanskje ikke du gjør, hehe. Så misforstå meg rett her nå..

Så. Emojies er selvsagt en favoritt hos meg. MEN, de kan også være SINNSYKT irriterende. Og nå har dette blitt en greie hos enkelte av venninnene mine. Nå elsker de å gjøre narr av meg! De sender meg emojis som de VET at jeg hater, i alle mulige sammenhenger. Og så ler vi. Det er jo bare morsomt!! Og så artig at alle tolker helt forskjellig.

Så hva er da egentlig problemet …

Emoji-tegnet som troner ØVERST på hat-listen min er faktisk TOMMEL OPP. Altså. Gi meg en tommel opp (en ensom en) og jeg kjenner at jeg nesten eksploderer! Haha, jeg ler når jeg skriver dette. En tommel opp er jo gjerne en enkel og grei måte å svare at det er OK på, eller mottatt. Men nei. Jeg tolker nemlig tommelen som : Så braaaa, hmmm? Litt sånn ironisk og likegyldig, og samtidig litt frekk. JA? Noen som føler det samme som meg? Gjett om jentene sender meg haugevis av tomler når jeg spør de om noe om dagen da… Makan!

Så har vi nummer to. SOLBRILLESMILEFJES. I just can’t! Det er så slesk at jeg har ikke ord. Hva er det den emojien vil meg? Go away! Den er så sneaky og ekkel! Og uansett hvilken sammenheng jeg får den i så takler jeg den ikke.

Nummer tre..BLINKESMILEY. Åh. For meg er den sånn.. Lille venn…… Litt sånn nedlatende! Spørs jo selvsagt HELT i hvilken sammenheng den er skrevet i, men er den skrevet i en “normal hverdags-setning” så kjenner jeg at nei. Neeei. Er det noen som er ute etter og gi komplimenter så kommer man seg unna med det, men den er fortsatt litt over grensen irriterende når noen svarer deg på noe og avslutter med den.

Utenom disse, er jeg egentlig ganske god venn av de fleste emojisene! Men det skjer aldri at noen av mine får én av disse tre emojisene i et svar fra meg. Og får de det – ja, da har de mest sannsynlig gjort noe galt!

Hva tenker du om dette? Har du noen hat/elsk? Er du enig og leser du emojisene som meg? Tror jentene er enige i at tommelen er NO GO, men ellers var de ikke helt med på notene. Komisk, og en ting jeg gjerne vil høre deres meninger om.

Ellers, god og snøfull tirsdag!

37 kommentarer
    1. Takler ikke tommel opp-emojien selv, føler den er rimelig «Whatever» fra avsender, spes hvis personen kun svarer med tommel opp.

    2. HELT enig i tommel opp! Jeg blir altså såå sur når noen svarer meg med den. Jeg føler meg dum og at de som sender den er likegyldig til det jeg sier. Hahah tenk å bli fornærmet av en emoji… Men jeg blir altså det. Samme med gjeipe-emoji. Hvis noen svarer meg med den, så føler jeg at det oser sarkasme av meldingen :’D

    3. Haha.. I can feel you! jeg er ganske enig i tommel opp, men den værste er apekatten som holder seg foran øynene!! DØR av den!!
      Ooog den helt vanlige smile smilyen som egentlig ikke smiler, skikkelig plain, så kan se litt sur ut..

    4. Haha! Vi er i akkurat samme båt ser jeg. Takler de dårlig, spesielt tommel opp! Hjelp.
      Blinkefjeset kan jeg bruke, men da i riktig sammenheng. Jeg må det pga min sarkastiske humor. Det er ingen som forstår vett!

    5. Hei! Jeg liker de fleste emojisene om de passer inn i sammenhengen da. Tommel opp synes jeg er ok om jeg har gjort noe bra vel og merke. Blunke og solbriller er nei fy!

      Vis mer fra leiligheten da Lene!!!

    6. Helt enig med deg angående tommel opp emojien.
      Jeg tolker den på akkurat samme måte og det verste er når du kun får den og ikke noe tekst,’

      Når det gjelder solbrille emojien så er den litt slesk, men syntes bare den er det på en morsom måte.

    7. Kunne ikke vært mer enig angående blunke- og tommelemoji. Spesielt den med blunkefjes. Har et par venninner som bruker den flittig og jeg føler til tider at de har et behov for å være litt «ovenfra og ned», bare synd (for de) at det ikke funker på meg! Den med solbriller bruker jeg i settinger hvis venner/sambo/jeg gjør noe kult, eller ordner et eller annet vi har snakket om. F.eks billetter til en konsert vi har hatt lyst til å gå på. 🙂

    8. har egentlig aldri kommentert bloggen din, men nå tenkte jeg å la deg vite at du ikke er alene, heheh! jeg HATER blunkefjes mest av alt, og er ikke fan av tommelen, men av en eller annen merkelig grunn er jeg begynt å sende den selv hahaha. det smilefjeset som smiler litt sånn forsiktig klarer jeg heller ikke, det er litt sånn «okei, smiler du nå? eller er du bare likegyldig og frekk?»

    9. Blunkefjes smiley har jeg alltid hatet! Den bruker jeg kun når jeg er sur eller frekk mot noen Haha! Det er jo alltid noen som feks bruker den akkurat som et vanlig smilefjes, feks min søster, så når jeg får den av henne blir jeg ikke truffet MEN en venninne og jeg falt nesten ut da jeg bare sendte tommel opp i chatten en gang, så siden den gang har jeg vært meeeget forsiktig med den

    10. Hahah tommelen er jeg helt enig i, den er helt grusom. Pappa er ekspert på den, og jeg kjenner også at det nesten raser litt inn i meg HAH. blinkesmileyen er jeg også enig i at er litt nedlatende ment, men synes ikke solbrillefyren er noe ille, den er mer sånn “tøøøøøft”. men den jeg IKKE liker er den nye helt enkle smillyen med smilefjes uten noen konturer i ansiktet, bare 2 prikker og en strek til munn – CARE, litt sånn “åja, så fint for deg da liksom, men bryr meg egentlig ikke”…
      Såå vi er nok ganske like der heh 😀

    11. Hahaha!! Jeg har akkurat samme tanken til tommel opp og blunkefjes. Blir så irritert når noen sender det, uten at de egentlig mener noe vondt med det. Så moro at du skriver det, for tenkte egentlig jeg var den eneste. Ha en nydelig dag, fine Lene. STORT SMIL!! Heheh

    12. Hahhaa, vittig å lese dette, da jeg er helt enig!!! Hvertfall med tommel opp og blinkefjes, spesielt den siste, haaater den. Føler det er nedlatende eller om en feks skriver ok 😉 så betyr det aldeles ikke ok, haha! Har det litt sånn med den smileyen med tungen ut, føler den er litt “feig” om det gir mening? At om noen skriver ok 😛 eller helt enig 😛 så er de egentlig ikke det, hahah!
      Rart hvor mye en kan legge i en smiley, spesielt at flere mener det samme!

    13. Hahaha, enig med tommelen og blinkesmiley, men ikke solbrillesmiley! Elsker å bruke solbrillesmiley hvis jeg skal «skryte» av noe teit eller komisk. Ellers elsker jeg den tenkesmilleyen som har fingrene på haken, og den med lurt «flørteblikk» og den med størst surmunn. Den er perfekt når man er misfornøyd med noe.

    14. Hei på deg! For meg er tommel opp utelukkende positivt, men jeg er 10 år eldre enn deg, kanskje det har innvirkning… Og jeg har tirsdag idag 🙂

    15. Haha! Ja!!! Jeg har denne: . Haaater den Hva vil den? Er den blid? Er den sint? Er den passiv aggressiv? Er den morderisk?!

      Haha!

    16. Åjaaa. Den vistes tydeligvis ikke… Haha! Men mener iallefall den som bare er et sånt «svakt smil». Haha.

    17. Åh, jeg kunne ikke vært mer enig. I tillegg vil jeg legge til denne “” HAR DU SETT? Er den glad, vil den drepe deg? Er den nedlatende og ironisk? Man bare vet ikke. Og jeg hater den. Jeg har sagt ifra til vennene mine at den bare ikke fungerer på meg. TA DEN BORT APPLE, Plis.

      1. Haha!!! Se kommentaren min litt over din! Skjønner vi snakker om akkurat den samme emojien og har omtrent samme følelser for den!

        1. Hhahahah, nå lo jeg godt! Her snakker vi om samme emoji ja. Er så godt å se flere enn meg deler synet på den! Takler den bare ikke.. haha

    18. Jeg er en person som irriterer meg ganske fort over ting, men akkurat emojis er ikke noe jeg irriterer meg over altså, haha. Synes det er ganske gøy at du gjør det da, for ut fra bloggen så virker ikke du som en person som blir lett irritert over noe blir spennende å høre hva andre tenker om det i kommentarfeltet ☺️

    19. ER SÅ enig ang blunkesmilefjes!!! Synes den er så nedlatende i enkelte sammenhenger. Selvfølgelig, skjønner det hvis man skal være litt sarkastisk eller noe, men ellers…nei takk! Grusom emoji.

      Ha en ellers fin fin kveld!

    20. Hei Lene! Syns dette er et fint bilde på hvordan kommunikasjon fort kan bli feil. Elsker uttrykket «Jeg kan kun stå for det jeg sier, ikke hva du hører». For min del har jeg ingen spesielle tanker om noen av disse emojiene du beskriver. Kommer det derimot en mld uten en emoji, eller ennå verre, uten punktum, tolker jeg det fort som en sur melding. Dette med emoji har spesielt gjort det vanskelig med jobb-mail, da det ikke passer seg med smilefjes i hytt og pine. Kommunikasjon er en spennende ting! Ha en flott kveld!!! 🙂

    21. Hei Lene!
      Jeg er helt enig, spesielt når det kommer til blunkefjes-emojien bare klarer den ikke!
      Du, jeg lurte på hva som skjer med Levi fremover? Deler du fortsatt omsorgen for henne?
      Klem!

    22. Haha, jeg er heelt enig! Spesielt blunkefjes, den tolker jeg kun som nedlatende – uansett situasjon eller hvem jeg får den fra! Håpløst

    23. Takler ikke blunkefjes som jeg kaller det… Aaah æsjameien! Men har elsk på alt som har med hjerte emojies å gjøre og ikke minst den susse-emoji og det smilefjeset som er så søtt som liksom smiler og virker koselig!
      Ha en fin dag, søta!

    24. Feel you!! Blunke fjes og tommel opp brukes kun om jeg er irritert på noen haha. Ellers er de faktisk de værste emojiene jeg vet, sender de aldri selv og hater å få dem

    25. Må si meg enig i tommel opp! Blir så frustert når jeg skriver f.eks land mld om hva vi kan gjøre og diverse, og spør hva de syns, så får jeg bare tommel opp? Halo, satt jeg virkelig og planla alt dette for “what-so-ever”? haha 🙂 Skjønner ikke at det kan ta så mye lengre tid å skrive “Så bra” eller et eller annet hyggelig tilbake!

    26. Blinkefjes er no go.. Det er ironisk og frekt og slemt og nedlatende og ja… Og så er det smile-emojien som kun smiler med munnen. Et smil skal nå øynene, hvis ikke er det et falsk smil og betyr egentlig «yeeee- whatever, jeg vil slå deg ned». Det er irriternede at denne ekle smile-emojien kommer automatisk på messenger hvis man bare skriver «:)». Bare… ikke! Dette henger litt igjen fra vgs da bestevenninnen min og jeg bare ikke kunne fordra disse. Sendte vi de til hverandre var noe alvorlig galt. Det som er litt vanskelig da, er når man feks kommenterer på blogger, så er det ikke alle emojis som virker, så av og til er det ikke så enkelt å bruke de fremfor gammeldagse tegn (himle med øynene + le så tårene triller, kom de frem?). Ellers kommer det jo stadig nye og søte emojis. På den nye oppdateringen på iPhone er det til og med kommet havfrue!‍♀️ Dette ble en lang kommentar om emojis, dette har jeg tydeligvis sterke meninger om! Haha. Men hallo, emojis setter liksom stemningen i en beskjed/tekst. #avhengig
      Hilsen emoji-nerd.

    27. Haha, dette innlegget likte jeg! Helt enig med både tommelen og blunke-fjeset, dødsirriterende.. Solbrille-smileyen tenker jeg ikke like mye over, men kan forstå hva du mener, haha. I tillegg til disse er den som ler så den griner, og de apene som gjemmer seg i kleinhet på min hat-liste. Har ingen god forklaring annet enn at jeg synes de er kleine, bruker de derfor bare når jeg skal overdrive eller tulle 🙂 Artig innlegg.

    28. Nei hallo, tommel opp gjør jo ingen ting. Det er den med tunga ut og et øye som blunker som VIRKELIG er irriterende og som sier “du er teit” i mine øyne, haha.. Men blunkefjeset tar tronen hos meg. Æsj

    29. Jeg blir sjokket over hvor folk tar alt muligens i verste mening. Emoji skal være gøy!! Det som er skummelt med emojier er at ikke alle telefonene viser samme bilde…

      ‘Tommel opp’ er super å bruke, f.eks avtalt møte med ei venninne, tommel opp når alt er avklart i steden for ‘da møtes vi ….’. Nei, slutt å være hårsår folkens! 🙂

    30. Hahahah jeg leeeeer.. den tommelen opp er jeg SÅ enig i!! Altså, den tommelen kan de stikke en viss plass haha 😛 blinkesmiley synes jeg også er SYKT irriterende!! Og veldig nedlatende ja. Rart hvor mye som kan misforstås i skriftlig kommunikasjon! God tur til LA søta 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg