Det aller beste : Roastbiff

Hei alle søte. Tenkte det var på tide med en matoppskrift igjen. På søndag slo jeg til med skikkelig dagen-derpå mat, av den aller beste sort. Så det godt ut? Jeg kan med hånden på hjertet si at det til og med smakte bedre enn der ser ut. Så med andre ord – beste jeg har smakt på lang tid. Dette må dere lage jenter. Dere kommer ikke til å angre. For å lage roastbiff med sopp og løkstuing, trenger du : (Til en person)

  • 2-300 gram flatbiff (jeg kjøpte fra Gilde med mørhetsgrad 3)
  • Salt
  • Pepper
  • Stekesmør
  • Kremfløte
  • Kruspersille
  • Sopp
  • Løk
  • Gulrøtter
  • Asparges

La biffen hvile litt, mens du forvarmer ovnen til 125 grader. Gni biffen inn i salt og pepper, og brun den i svak varme på pannen i stekesmør. Når ovnen er varm, og biffen er ferdig brunet, legger du den i en ildfast form, sammen med aspargesene. Om du har steketermometer stikker du dette midt i kjøttet, og lar biffen stå til termometeret viser 50 grader. Jeg hadde ikke termometer, men etter ca 30 minutter var den perfekt stekt. Veldig viktig å følge med slik man ikke steker den for mye, det beste er når den er litt lyserosa. Men det er jo selvfølgelig smak og behag. Mens biffen står i ovnen, koker du gulrøttene. Jeg koker de gjerne i litt sukkervann, da blir de ekstra gode. Kutt opp sopp, løk og finhakk kruspersillen, fres dette på pannen til løken er blank. Hell over en halv / en hel boks med kremfløte og smak til med litt sukker, salt og pepper. Når biffen er ferdig stekt, skal du la den hvile i ca 15-20 minutter, så skjærer du den i fine skiver, tynne eller tykke – det velger du helt selv. Og så – er det bare å NYTE!

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg