I den norske fjellheimen

Hei dere ♥ Jeg vil bare fortelle om sommerens beste norske opplevelse. Jeg fikk så lyst å tilbringe en natt i telt og deretter gå på fjelltur, så jeg spurte min beste(tur)venn Renate om hun ikke kunne tenke seg å gå Besseggen med meg, og det ville hun! Hun har gått den turen to ganger før, og dette var min første. Siden turen er ganske lang og krevende, ønsket vi å gjøre det hele til en opplevelse med én natt inkludert. Så vi pakket telt, soveposer, turklær og kjørte avgårde mot Beitostølen og deretter mot Gjendesheim. Dette var på torsdag, forresten. Og dere – dette MÅ dere gjøre! Det er det beste jeg har gjort i Norge på lenge. Fra Gjendesheim går det båt fra klokken 07 om morgenen mot Memurubu, vi valgte å ta 0745 båten fredagsmorgen og var i gang med fjellturen allerede 0815. Det var digg!

Da vi kom frem til Gjendesheim torsdag ettermiddag hadde vi handlet masse deilig mat, hadde med oss primus, rødvin og var veldig klar for en skikkelig kosekveld i fjellheimen. Vi teltet bare rett bortenfor fergekaien og fant oss det nydeligste stedet for å slå opp teltet. Ahhh for en drømmekveld, jeg ELSKER å være ute i naturen, lage mat ute, og bare nyte hvert eneste sekund av det nydelige landet vårt. Til sen lunsj lagde jeg deilige ostesmørbrød og til sen middag ble det indrefilet med peppersaus, halloumi ost, ris og maiskolber. Yes – vi gikk virkelig inn for å kose oss ♥ Jeg kjøpte bålpanne tidligere i år, så den hadde vi også med. Den bidro til meget hyggelig stemning i skumringen! Jeg elsker å sove i telt og det er alt for lenge siden sist – så det skal bli mer telting fremover.

Genseren er fra XXL – tror den- eller merket heter Hunter.

Vi var oppe grytidlig fredagsmorgen og våknet til den fineste utsikten og blikkstille vann. Da var det bare å sette på primusen og steke egg, morgenidyll deluxe!

Så var det over til selve fjellturen. Vi lot teltet stå og tok med alle verdisaker i sekken i tilfelle. Begynte å gå 08.15 i strålende vær. Turen frem til selve Besseggen var superfin, vi koste oss skikkelig.

Jeg har ekstrem høydeskrekk, så det ble en liten utfordring for meg på veien. Hodet kan jeg jobbe med og kontrollere, men det er verre med kroppen. Jeg visste ikke helt hva jeg gav meg ut på i forhold til å mildt sagt klatre opp Besseggen, og det kjentes ut som jeg skulle få panikkangst-anfall når jeg først skulle begynne å gå. Det er de bratte stupene som freaker meg helt ut, så jeg hadde faktisk tenkt å snu og ta båten tilbake. Men søren heller – nå var jeg der og jeg lever jo for å utfordre meg selv om dagen så det var bare å ta seg sammen og komme seg opp. Man kan dele opp eggen i typ 3 deler, første delen er ikke ille, men det blir jo bare smalere og smalere og siste topp må du klarte som en liten spiderman og har ikke veldig mye å gå på. Dog skal det sies at det skal mye til at det skjer noe, men her må man bare ha fokus, for du har kun deg selv å stole på opp der. Det er store stener så man må rett og slett finne ordentlig grep både her og der for å komme seg opp, og ikke minst – KUN se akkurat hvor man går. I hvertfall var det sånn for min del. Jeg måtte se på beina til hun foran. Følte et øyeblikk at jeg klatret for livet, ha ha … Komisk i etterkant, ikke fullt så komisk akkurat der og da. Liten trøst at det ikke bare var meg som var redd oppover der. Renate var en HELTINNE som fikk meg til å gå opp og ikke gi opp. Så innrømmet hun at hun var litt redd selv, når vi endelig kom på toppen, hehe.. Glad hun ikke sa det til meg – det hjelper liksom litt når den man går med virker uredd! ♥ Det var en magisk mestringsfølelse som ventet meg på toppen og selvsagt en helt utrolig vakker utsikt. WOW. Jeg angrer IKKE på at jeg tok meg sammen og gikk.

ÈN stykk lettet og fornøyd jente på toppen. Det smakte latterlig godt med polarbrød og brunost etter en sånn tur!

Veldig glad vi gjorde denne turen sammen, Renate og jeg – godt humør fra ende til annen og jeg kunne ikke bedt om en bedre tur-buddy! ♥ Så da er Besseggen unnagjort, og minnene fra turen går rett på en topp 10 liste over de hyggeligste tingene på lenge (selv om det var utfordrende også) ♥

Husk! Gå i fjellsko. Så alt for mange som gikk i joggesko, og det forstår jeg ikke at noen klarer! Turen tar fort 6-8 timer, om ikke mer. Vi brukte 8 timer, men da hadde vi mange (bilde)stopp, lunsj, og litt knoting siden jeg var en liten reddhare på eggen.. Det er MYE stein på vei ned og vi hadde veldig vondt i beina selv med solide fjellsko.

Alt i alt – TIPP topp tommel opp.

22 kommentarer
    1. Tøffa! Slike utfordringer vokser man på som menneske, og premien er mestringsfølelsen. Lite som slår den hvilke tursko har du?

      1. Takk 🙂 Deilig! Hmm, husker ikke helt merket i hodet. Men de er fra Intersport 🙂 Kostet rundt 1500 🙂 Veldig gode!

    2. Nydelige bilder:). Anbefaler å gå Bukkelægeret også (fra Gjendebu til Memurubu). Sliter med å finne gode fjellsko. Hva anbefaler du?

      1. Åå, ja, herlig – det skal jeg sjekke opp. Kunne nemlig tenke meg å sove i telt rett før man starter å gå Besseggen 🙂 Jeg var relativt happy med mine, fra Intersport, men husker ikke navnet! La meg google litt ; Scarpa heter merket 🙂

    3. Åh, den turen så helt fantastisk ut! 🙂 Jeg har lenge hatt lyst til å se mer av Norge selv, så betemte meg for litt siden å gå Gaustadtoppen (begynner smått, hehe). Vi hadde en helt fantastisk tur! Norge er såå flott! <3

      1. Ja der skal vi også gå! <3 Men da fikk du varmet opp til Besseggen vettu 🙂 Norge er fantastisk!

    4. Det ser nydelig ut!
      Kan jeg spørre hvordan dere ordner praktiske ting som drikke- og vaskevann, dobesøk og å holde maten kald så den holder seg en dag eller to?

      1. Var ferskvann 2 meter fra teltet 🙂 Og toaletter, vask borte ved fergene 🙂 Vi hadde maten bare ute i skyggen, men kan jo ta med deg kjølebag feks <3 Klemmer!

      1. Jaa, men hadde myggspray så fikk 0 stikk (og myggen pleier å stikke meg ganske heftig haha) 🙂

    5. Bruker du vanlig mobilkamera? Når du tar bilde til blogger / Instagram? og hvis ikke hvilken kamera anbefaler du?

    6. Hei! Kunne dere parkere rett ved teltplassen eller parkerte dere et annet sted mens dere gikk turen? 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg