Communication is key

Mandag –  og jeg har lyst å skrive noen ord til dere. Det handler om noe så enkelt som kommunikasjon i relasjoner, om det er familie, kollegaer, venner eller kjæreste. Jeg er en positiv sjel, og jeg prøver alltid å være bevisst på at jeg også kommuniserer positivt ut til andre. Jeg er veldig opptatt av at man skal bygge hverandre opp, alltid. Jeg elsker å være et positivt tilskudd til andres liv, og bruker ekstremt mye tid og energi på å bruke til på de som er positive tilskudd i mitt liv. De som fortjener tiden. Jeg er liksom ferdig med å bruke tid på mennesker som ikke gir meg noe, eller som trenger noe av meg uten å gi noe tilbake (akkurat her snakker jeg om typ business og tjenester) Vær litt obs på å stille opp for mye for mennesker som vil ha noe av deg, hvor du bruker din tid og energi uten at det gir deg noe! Det er et eneste energisluk og sånn skal det ikke være. I tillegg er det utrolig viktig for din egen del at du lærer deg å si nei, uten at du føler du må forklare deg selv. Her må jeg selv bli flinkere, jeg får alltid veldig dårlig samvittighet når jeg sier nei – men her vet jeg at jeg har godt av å bli tøffere!

En annen ting som jeg er opptatt av, er hvordan mottageren av mitt budskap svarer tilbake. Dere kjenner dere sikkert igjen i dette ; dere deler noe med noen, noe dere vil fortelle, eller er ekstra glad for eller lignende – når mottageren da klarer og få deg til å miste piffen ved å svare tilbake i “negativ” tone. Det skjer alt for ofte, og sånn skal det heller ikke være. Veldig mange gjør det! Igjen så handler dette om å bygge hverandre opp. Det tenker jeg på hele tiden, en setning som går igjen i mitt tankesett –  bygge hverandre opp, uansett. Vær positiv på andres vegne, del gleden og få andre til å føle seg bra!

Har man tilbakemeldinger som er viktige å gi, si det med kjærlighet, det vil bli mye bedre mottatt og man får lyst til å gjøre noe med tilbakemeldingen. Ikke angrip eller beskyld, ikke pek finger. Tilbakemeldinger sagt med kjærlighet er de aller beste ♥

Så skal dere tenke på annen ting. Her er et eksempel. Hver ENESTE dag er jeg opptatt av at jeg selv skal skape meg en BRA dag, en positiv dag med bra tankesett og en dag hvor jeg trives i eget selskap og eget humør. Som regel så gjør jeg det hver dag, det er fordi jeg har bestemt meg for det – og da blir det sånn. Er dere flinke til å være så bevisste? For en stund tilbake så hadde jeg en helt fantastisk dag, humøret var på topp, jeg følte meg inspirert og giret – så møtte jeg en venn av meg for lunsj – jeg tror nok ikke hensikten var det utfallet ble til slutt, men det endte rett og slett opp med at jeg ble skikkelig lei meg etter den lunsjen. Dagen min gikk fra topp til bunn, og det var ikke på grunn av meg selv, men på grunn av hvordan den personen kommuniserte noe til meg. Etter den dagen har jeg blitt enda mer bevisst på hvem og hva jeg bruker tiden min på. For folkens, mennesker som ikke er positive tilskudd eller som ønsker å bygge deg opp, gi deg energi, ønsker deg godt – de skal du ikke ha i livet ditt.. Så enkelt.  Og dette er det du selv som bestemmer. Du skal bruke tid på de som har et sunt og positivt mindset,  som er åpen, som er large og som er hel ved. Ikke de som kan endre humøret ditt fra positivt til negativt.  Nei.

Så er det følelsen du har i kroppen når du er sammen med andre. Den skal kun være god, du skal føle deg vel, du skal føle at du skal kunne være deg selv uten at det er ubehagelig, du skal vite at de rundt deg kun vil deg vel. I hele mitt liv kan jeg telle på en hånd hvor mange jeg har jeg hatt i livet mitt som virkelig har fått meg til å føle meg skikkelig dårlig. Den ene personen har jeg kvittet meg med, h*n er egentlig helt super – og jeg har ikke noe vondt å si om vedkommende. Men h*n har en evne til å få meg til å føle meg dårlig. Det er ganske enkelt fordi h*n kan føle seg truet av andre mennesker, kanskje ikke alltid føler seg på topp – og til tider dermed har behov for å snakke andre ned for å føle seg bedre selv. Å snakke nedlatende til andre er ikke OK i utgangspunktet og en forferdelig dårlig egenskap. Følelsen jeg fikk av å være med h*n var så ubehagelig og ekkel, at jeg ikke følte jeg kunne snakke for meg, som jeg alltid gjør. Jeg er sterk og absolutt aldri redd for å si hva jeg mener – men det forandret seg med denne personen, og da tok jeg relativt et raskt valg om  at  jeg ikke ønsket å bruke mer energi eller tid på vedkommende. Du skal ALDRI tillate deg en relasjon som får deg til å føle deg dårlig. Vær bevisst, vær knallhard. Den andre relasjonen jeg nevnte lengre oppe er dessverre litt mer komplisert – men jeg har bestemt meg for at det endelig er på tide å ta ett oppgjør med vedkommende, sette meg selv i respekt og håpe på at det kan bedre seg. ♥

Tenk også over hvordan du kommuniserer til andre rundt deg, for det siste du vil er at noen skal  miste piffen pga et svar du gir, bli lei seg, ikke føle seg bra, miste den positive-spiriten etc. Tenk alltid at du skal bygge de du har rundt deg opp! Skryt, motiver de, veiled de og vær en god venn.

Noe av det verste jeg vet, og det skal jeg være så ærlig at jeg skriver her, er når jeg deler noe positivt her inne på bloggen eller i andre sosiale medier – og jeg går inn for å se på kommentarer hvor noen har kommunisert et negativt svar tilbake. Da spør jeg meg selv ; hvordan er det mulig? Hvordan er det mulig å kommunisere negativt til et positivt budskap? Det er noe jeg aldri kommer til å forstå.

Tenk også litt over hvilken energi du utstråler når du er med andre, har du negativ utstråling eller er du på den positive siden? Jeg kan ofte bli tappet og lei om jeg er sammen med noen som bare klager og har en negativ vibe og drar andre ned.

Avslutningsvis vil jeg si at det er HELT ok å ha en dårlig dag eller flere, hvor ting er mørkt, hvor  ting er vanskelig. Det har vi alle, og det er også derfor vi har hverandre, for å hjelpe, løfte hverandre opp, og gjøre situasjonen lysere om vi kan. Hovedessensen i innlegget mitt er generell kommunikasjon ut til andre og at man selv kan være enda mer bevisst på hvor man legger tiden og energien sin. ♥

Mange smil fra meg ♥ Og – stay close to people who feel like sunshine

30 kommentarer
    1. Åhh Lene!!Tuusen Takk for disse fantastisk fine kloke ordene!!!Det kunne ikke passet bedre for meg enn å lese dette innlegget i dag og traff meg helt!!!Ønsker deg en kjempe fin dag videre flotte gledessprederen du er!:)

    2. Jeg er helt hjertens enig. Du skriver godt om noe jeg har tenkt på lenge, og noe jeg selv har opplevd. Har kjent på den smerten fra et mennesket som kommer med stikk for å snakke deg ned, og har akseptert alt for mye fra slike mennesker. Ofte kan disse menneskene være litt ”smarte” for ikke å bli oppdaget. I mitt tilfelle var vedkommende en ganske ”grå mus” som var veldig stille og innesluttet. I tillegg ansett for å være veldig ”korrekt” og ordentlig. Selv er jeg utadvendt og veldig positiv, og fokuserer på det positive andre mennesker har å komme med. Husker vi snakket om en person på studiet vårt der jeg sa at jeg syntes vedkommende var så hyggelig og søt. Så kommer min venninne med kommentaren: ”Men hun har jo ettervekst da. Det er dritstygt”. Denne personen hadde ikke mye ettervekst for å si det sånn, men min venninne var slik at hun måtte påpeke den minste feil med andre for å føle seg bedre.
      Jeg har alltid vært åpen for alle typer mennesker, spesielt de som kanskje er litt utenfor føler jeg fort litt omsorg for. Dette fordi jeg flyttet mye i barndommen og opplevde hvor vanskelig det var å være ny og få innpass i etablerte gjenger. Problemet er at slike mennesker ofte kommer med stikkene i situasjoner der de vet andre ikke reagerer, og hvor du blir helt satt ut, slik at de kommer fra det. Om du påpeker dette til andre blir du fort sett på som en paranoid dramaqueen.
      Tror jeg skal lime inn det du skrev her og henge det opp på veggen min!

      1. Hei! Ahh så forferdelig å lese, og en frustrerende situasjon for deg! Grusomt at man blir “offer” for mennesker som ikke har det bra med seg selv og som lar det gå utover andre. Og ja, jeg kjenner til de stikkene, det som er gøy er å ta tilbake uten at de forventet det – da er de ikke så høy i hatten lengre. Det skal jo ikke være sånn, men én gang må de lære de og <3

        Haha, du er søt! Heng det opp <3 <3

    3. Elsker dine personlige innlegg. 🙂 De synes jeg er motiverende, og akkurat som om jeg skulle ha sagt det selv. Livet er for kort til å bruke energi på mennesker som drar én ned. Det er jeg så ferdig med.

      Du kommer til å ta NY med storm. Hadde vært kult om du fikk din egen tv-serie der borte. «Life in NY with Lene.» 😀

      1. Tusen takk Kristin! <3 Det er veldig hyggelig å høre. Haha, ååå søting – det hadde vært stas ja! Koselig å høre du tror jeg tar NY med storm, jeg tror NY tar meg med storm og 😀 Klemmer

    4. Supert inlegg Lene <3 Dette er så viktig, både i det private og offentlige .Tenk hvis politikere og toppledere klarte å fokusere mer på dette 🙂 Jeg tenker at det mest utfordrende og vanskelige er når den/de negative personene er nær familie.Veldig vanskelig å konfrontere og nesten umulig å velge bort.

      1. Tusen takk Live 🙂 Det er så viktig, spesielt å være bevisst på hva man finner seg i og ikke. Ja, det er sant – men igjen så kan en konfrontasjon kanskje løse opp i det aller verste <3

    5. Dette er så sant! Jeg har mennesker i livet mitt, desverre også nær familie som jeg føler meg helt tappet etter å ha vært sammen med en stund. Jeg leser det som dårlig selvfølelse, denne trangen til å kun snakke negativt om andre. Og det er så synd, for man vil aldri komme seg ut av denne tilstanden om man ikke slutter å sammenligne seg selv med andre. Man får det ikke bedre av å rakke ned på andre. Venner kan man velge bort, med familie er det verre. Det viktige er ihvertfall og ikke la seg knekke. Kanskje la det gå inn det ene øret og ut det andre. Men det er jammen vanskelig, det skal ikke så mye til for å ødelegge en fin dag. Energi er sterke greier:) Man får heller prøve å overføre denne positive energien til den som er negativ:) Der tror jeg du har mye å bidra med Lene:) Jeg blir ihvertfall inspirert til å spre god energi når jeg er på bloggen din, du stråler positive vibes;)

      1. Hei Ragnhild! Tusen takk for fine ord <3 Jeg tror ofte det og snakke negativt om andre også handler om det du sier, men også om at man ikke er åpen for alle personligheter, for nye ting, for å "utvide horisonten" og det er fryktelig synd! Energien er sterke greier som du sier, men kanskje man skal bli flinkere å si ifra til vedkommende i håp om at det kan hjelpe? Ikke godt å si. Vi får bidra med positive vibes vi som kan!! LOVE <3

    6. Håper du har en strålende morgen ☺️ Det dikk jeg etter å lese dette innlegget og sette på en herlig sang. Det er så viktig det du skriver og vi har snakket mye om dette i venninnegjengen i det siste. Deilig at du satt så tydelig ord på det ❤️ Ønsker deg en herlig dag!!

      1. Tusen takk Marte, så utrolig hyggelig å høre!! <3 Viktig å være bevisst <3 NYT dagen og god 17 mai når den kommer 🙂

    7. Flott skrevet Lene, og noe man virkelig burde leve etter! takk for et virkelig inspirerende innlegg.

      Jeg lurte på om jeg også kunne spørre deg hvilket kamera du bruker, du tar så fine bilder ?
      Stor klem

    8. For en fin tekst! Denne traff meg skikkelig da jeg for tiden er på en “personlig reise” hvor jeg kvitter meg med alt som ikke bringer meg glede.. -det være personer og situasjoner. Det starter i oss selv 🙂

      “Vær alltid den som smiler, i stedet for den som lot vær..”

      Jeg har akkurat begynt å skrive på min egen blogg, det hadde vært veldig gøy om du tok en titt!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg