Christmas bake-off


Denne søte saken fant jeg på Åhléns. Jeg og Helen hadde det så utrolig hyggelig her om dagen, med julebakst og julemusikk ♥ Mange av dere har sikkert allerede bakt, men tenkte likevel jeg skulle dele oppskrifter med dere. Jeg laget kakemenn og sjakkruter, mens Helen tok seg av makronene. Jeg har jo flere ganger prøvd meg på det, men failet alle gangene, Helen derimot – hun har full kontroll. Har desverre ikke oppskriften hennes nå, men skal få den en dag, og prøve meg selv- så da må jeg jo dele det med dere (om jeg får det til…..)

Krukkene er også fra Åhléns. Kakemenn : 2 kopper hvetemel (jeg bruker store kopper)
1/2 kopp sukker
1/2 kopp melk
1 ts hornsalt
2 ss smør Dette gjør du : Bland sammen alt det tørre, smuldre inn smøret og bland inn melken. Kjevle deigen til en 1/2 cm tykk leiv, og trykk ut figurene.

Stekes på 200 grader : 10 – 12 minutter.


Sjakkruter : Dette er mamma sin oppskrift, har så mange minner fra da vi to bakte når jeg var liten jente ♥ 200 gram smør
300 gram mel
100 gram sukker
1 ts vaniljesukker
2 ss kakao

Dette gjør du : Smuldre smør i mel, ha i sukker og bland godt. Del deigen i to deler, ha kakao i den ene. Del begge deigene i to like deler, og trill ut pølser som er ca 1-2 cm i diameter. Legg en hvit og en brun ved siden av hverandre, og gjør motsatt på toppen med de to resterende pølsene slik det danner et sjakkmønster. Klem pølsa sammen, og skjær skiver som er ca 1 cm tykk.

Stekes på 200 grader : 8-10 minutter.


Hvite og rosa makroner med fyll av hvit sjokolade og vanlije, og mørk sjokolade. Jeg sier det bare : N A M .. Helen, dette kan du


Håper dere får nytte av oppskriftene, kan melde om at kakemennene (eller julemennene som vi kaller de) ble sinnsykt gode og myke, sjakkrutene måtte jeg faktisk gjøre to ganger siden jeg klarte å totalsvi de første gang, hehehe.. De ble gode de og, men vet ikke om jeg har fått de til helt 100 %, enda… Bedre lykke neste gang! (Mamma sine er mye bedre enn mine ….. ) ♥

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg