4 fine triks for en stressfri hverdag

For en herlig helg, omgitt av fine folk! Og ikke minst så har våren virkelig kommet til Oslo, sånn skikkelig! Åh – det gjør meg så glad ♥ Helgen har jeg brukt til å shine og rydde i garderoben min, har nesten ikke klær igjen, skal selge så mye! Det er en fantastisk deilig følelse. Ellers var jeg på Sawan med Marie på fredag og sovnet før 23, noe som resulterte i at jeg våknet 0630 i går, hehe.. Opsi! Men hallo – det er lyst, det er sol, man kan ikke ikke våkne av det! Så jeg fikk en skikkelig effektiv morgen og formiddag her hjemme. På ettermiddagen tok vi jentene oss en tur i solen på Bølgen etterfulgt av jentekveld og pulled pork tacos her hjemme. Nå er det straks tur ut i solen og rett på trening før jeg skal vaske leiligheten til imorgen! Det kommer nemlig fotograf og stylist som skal ta bilder for et stort internasjonalt magasin!! HALLOOOO. Jeg er så stolt ♥ Hihi, så da er det bare å passe på at kriker og kroker er i orden.

Se så deilig det er her når vårlyset slipper inn.

Siden Tulum-turen, og tiden etterpå, har jeg blitt veldig bevisst på – og tatt valg som hjelper meg til å få en mer stressfri-hverdag. Og jeg jobber med det hver dag, og har fokuset på de tingene som hjelper meg til å stresse mindre. Vi er jo eksperter på stress, sant?! Ikke sikkert alle har det sånn, men jeg har det sånn – og jeg vet veldig mange som har det på samme måte. Så må jo hver enkelt ta grep som gjør at man stresser mindre, bekymrer seg mindre, og blir mindre sliten av unødvendige ting.

Problemer du kan gjøre noe med : 
Ofte starter stress og kaos – i hodet. Man kaver seg opp og skaper et stress og en forventing som ikke er der. Og ofte blir man sliten bare av å kverne. Du kjenner sikkert følelsen? Du kverner på en bestemt ting gjennom hele dagen. Et problem. Noe som plager deg, noe du ikke finner helt ut av hva du skal gjøre med. Og så vet du egentlig ikke helt hvor mye det krever av energien din, og sånt blir man sliten av. Du tenker og kverner når du våkner, gjennom morgenen, og dagen, og før du legger deg. Og ikke minst tar det bort fokuset fra andre ting. Men det er en grunn for at man kverner på det – ellers hadde man jo aldri tenkt på det. Da må man gå i seg selv, og ta grep for å få det bedre. Enten det er at du ikke trives på jobben, et vennskap som kanskje ikke er som det skal være, etc.. Løs problemer som du kan gjøre noe med. Og legg bekymringer for tingene du ikke kan gjøre noe med på hylla. Disse kan nærmest suge livsgnisten ut av deg. Nøkkelen her er å være bevisst!

Telefonen :
For meg skaper telefonen min stress. Og det kjenner dere dere helt garantert igjen i? Man skal jo være tilgjengelig på så mange steder, for man blir jo kontaktet overalt! Messenger, mail, instagram, meldinger, telefon, snapchat – etc. Og for meg skaper det stress å se varsler på alle disse tingene. Gjennom dagen må jeg late som de ikke er der. Siden jeg var i Tulum, har absolutt alle varsler på sosiale-mediekanaler vært avskrudd. Eneste jeg får opp på telefonen min er når venner og familie sender sms og ringer. That’s it – og det eneste jeg trenger å forholde meg til. Og når jeg har energi, og tid – kan jeg selv oppsøke kanalene og kontakten med omverdenen. Men det er på mine premisser. Og det har rett og slett vært nødvendig for meg. Og veldig veldig sunt ♥ Beste tingen jeg har gjort for meg selv på lenge! Nøkkelen her er å skru av når man trenger det, og fokusere på de tingene som man trenger å fokusere på gjennom dagen. Uten forstyrrelser. 

Rutiner :
En annen ting som stresser meg er at jeg uten unntak nesten aldri klarer å skape meg rutiner.  Jeg er en kreativ sjel som må ha litt spillerom. Dvs  – jeg elsker å jobbe med alt som er kreativt – og jo mer inspirasjon jeg får jo bedre er det, og det er da jeg skaper best innhold. Det må liksom komme av seg selv. Dagene er aldri like, jeg elsker variasjon og at jeg aldri vet hva neste dag bringer. Dette skaper på en måte en veldig fri hverdag, samtidig som jeg er strukturert. Likevel så tar jeg ofte oppgjør med meg selv, og prøver å legge inn, og “prakke” på meg selv rutiner. Fordi – rutiner gir “ro” det gir stabilitet og det gjør at man har mer oversikt over dagene, timene, ukene. Jeg er litt sånn her og der! Og de ukene jeg faktisk klarer å følge rutinene jeg lager meg – stresser jeg så mye mindre! Jeg har en ro og en kontroll over alt som gjør at jeg bare virkelig koser meg litt ekstra mye! Hvor mye betyr rutiner for deg i hverdagen?? Det er rart hvor mye de faktisk betyr, uten at man kanskje tenker over det. Jeg jobber veldig hardt hele tiden for å få lagt inn rutiner i hverdagen min, fordi jeg vet dette har alt og si for lave skuldre. Essensen i rutiner er at det skaper en balanse, ro og en oversikt som sørger for at unødvendige stress-tanker ikke popper like ofte opp. 

Hjem og orden :
Den siste tingen som jeg vil dra frem, som i hvertfall er en stressfaktor i mitt liv, som jeg også er helt og holdent ansvarlig for selv. Orden hjemme. Ja, jeg elsker å ha det ryddig og rolig rundt meg hjemme – det vet vi jo alle er den beste følelsen. En tom skittentøykurv, en ren kjøkkenbenk, en tømt oppvaskmaskin, et ryddig klesskap, og baderomsskap … Men.. Let’s face it – av og til (eller ofte, kreemt) flyter det utover.. Og for meg skaper det unødvendig stress som jeg egentlig ikke har plass til i livet mitt.

Jo mer ro og orden man har hjemme og i tingene sine, jo mindre stress henger det på skuldrene ellers! Flyter det hjemme hos meg, flyter gjerne hele dagen! Skjønner dere litt hva jeg mener? Man vil jo gjerne komme hjem etter en dag med “full fart” og slippe å brette opp armene for alt som skal gjøres. Derfor er jeg bevisst på at jeg hele tiden, med små grep, fikser og ordner slik at det ikke sklir ut. Jeg snakker til og med litt til meg selv i blant for å ha ekstra fokus på det! Haha. RARING!

Dette kombinert med gode rutiner, en telefon uten varslinger og problemer som løses når de kan og må løses, gjør at jeg klarer å leve i NUET! Deilig når det er sånn og når man kan ha god samvittighet for alt! Det handler om å være bevisst. 

GOD SØNDAG!

9 kommentarer
    1. Elsker disse innleggene dine Lene! Egentlig alle innleggene, men spesielt disse. Jeg synes det er vanskelig å ikke bekymre meg for de jeg bryr meg om og føler at dette kan være altoppslukende til tider. Men merker at rutiner på trening, strøkent hjem til enhver tid og orden på økonomien bidrar til lavere skuldre og mer ro! Ja til flere slike innlegg <3

    2. Takk for gode tips og påminnelser. Jeg var veldig flink til å skru av varsler før, men jeg vet ikke helt hva som skjedde – plutselig er de visst på igjen. Og nuh! skrur jeg de av. God søndag! 🙂

    3. Fine tips:) utenom det første, gjelder de snne tipsene for meg. Det er så deilig å slippe stress med telefonen! Jeg er skikkelig rutinemenneske, men det betyr ikke at dagene er like for det. Men jeg har rutiner på frokost, mellommåltider og kveldsmat, sjekking av nett og sosiale medier og morgenstell, så slipper jeg å bruke energi på det, men kan heller bruke det på andre ting:)

      1. Heia, det kommer når jeg får makket meg til å ta bilder / legge det ut! <3 Må ha tid først, for det tar fort noen timer ! <3

      1. Heihei, oooo – det husker jeg ikke akkurat i farten tror jeg, et eller annet Silentgliss kanskje? 😀

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg