Jeg går rundt med en konstant frykt om at kjæresten min skal være utro (ja, vet det også går mye på egen selvfølelse). Han er noe dårlig på kommunikasjon og jeg har tatt han i å lyve før når det kommer til mindre ting. Hvordan ville du gått frem for å bekjempe frykten? Den er så klart irrelevant men klarer ikke å legge det helt på hyllen. Har du opplevd noe lignende selv?


Jeg fikk et spørsmål i spørsmålsrunden som jeg ønsker å svare på i plenum da jeg tror dette er noe vi alle kan kjenne oss litt igjen i, ikke nødvendigvis akkurat nå – men at vi alle har kjent på den frykten der fra tid til annen. Eller at den kan komme i fremtiden. Sånne tanker og følelser er menneskelig for oss alle. Jeg har forhold bak meg og jeg har opplevd både bra og veldig dårlige ting. Jeg kunne likevel aldri vært foruten det dårlige. Det dårlige har vært vanskelig å komme seg gjennom, tidkrevende og draining – men herregud så mye jeg har lært. Jeg har blitt så sterk, og rustet at jeg vet at jeg aldri kommer til å oppleve sånne type relasjoner igjen noensinne. Så prøv og tenk at uansett hvor dritt det kan føles, uansett hvilken situasjon man står i, så må man prøve å snu det til at man lærte såpass mye av det, at man slipper og oppleve det igjen. ♥

Så til svar på spørsmålet. Det er et vanskelig spørsmål å svare på, for alle relasjoner og følelser er så individuelle. Først og fremst så har jeg kommet til det punktet i livet at jeg har sluttet å tenke sånne tanker. Men det er fordi jeg har jobbet knallhardt med det, og vært bevisst på hva jeg vil eller ikke vil la meg selv føle på, det tar jo opp så utrolig mye energi når man går og tenker disse tankene. Men det er en lang vei å gå det også. Jeg har bestemt meg for at i relasjonen til en fremtidig kjæreste, så skal jeg vite at tilliten føles ekte fra dag én. Jeg skal vite at jeg føler meg trygg på han, og er det et snev av dårlig magefølelse på at jeg ikke er det – så kommer ikke jeg til å bruke mer tid på det. Det er ødeleggende både for en selv, partneren og forholdet. Jeg forstår veldig godt at du føler det sånn, om du tidligere har tatt han i å lyve for småting, så er det jo ikke rart at du får disse tankene. Er tingene han lyver om graverende, eller er det ting du kan se forbi? Nå sier ikke jeg at dette gjelder din kjæreste, men bare for å dele en erfaring ; Jeg har for eksempel brukt alt for lang tid av livet mitt til å date en lystløgner, og det er beintøft! Fordi han løy om ting som absolutt ikke var av betydning, men som var konstant, hele tiden, som et nett av løgner han aldri kom seg ut av. Da er det klart at lojaliteten hans og tryggheten min til han forsvant.

Du må kjenne langt inni magen din på om du stoler på han innerst inne, om du har en god magefølelse og føler deg trygg på han i det store bildet. Om disse småløgnene ikke har gjort – eller kan skade deg, så er det helt sikkert ikke noen grunn til å dra konklusjonen til at han kommer til å være utro. Jeg tror ALLE har en frykt for at partneren skal være utro. Men som jeg og jentene mine alltid sier ; er han utro så var det heller ikke meningen. Så enkelt. Det jeg tenker er at du først og fremst må fokusere på DEG selv her, er ikke sikkert frykten har noe med han og gjøre, men med deg selv. Så du må jobbe for at du selv skal overvinne den frykten, se din egen verdi, vite hvor bra DU er og bli trygg i deg selv -og på hvor heldig (du synes og som han sikkert) er 😉 Et annet eksempel, bare for å dra litt paraleller. Jeg kan kjenne på sjalusi, og det er kjipt, fordi man er glad i noen. Men i stedet for at jeg lar det gå utover en jeg dater (nå snakker jeg generelt sett) så jobber jeg beinhardt med meg selv for og ikke dytte dette over på han, for sjalusien sitter jo hos meg, og det er hos meg selv jeg må jobbe for å kunne takle disse følelsene. Skjønner du hva jeg mener?

Bottom line, om du har en sterk sterk magefølelse på at noe skurrer, så kan det være at du skal legge energien din i å komme til bunns i det. Men om du føler i magen at du faktisk stoler på han, men likevel sliter med frykten av at han skal såre deg – så må du jobbe beinhardt med deg selv for å få bort disse tankene. De er jo ikke farlige (heldigvis) ♥ Den viktigste følelsen jeg har inni meg er : Jeg vet hvor bra jeg er, og at jeg alltid klarer meg selv. Jeg er aldri bekymret for meg selv, og skulle jeg rote meg borti en situasjon hvor jeg ender opp med en kjæreste som er utro, så kunne jeg aldri stoppet det uansett. Men da har jeg også tryggheten i meg selv til at det GÅR BRA!!

Kanskje noe rotete svart – mange tanker som ville ut her på én gang, men jeg håper du skjønner essensen i hva jeg mener. Kjenn på magefølelsen din ♥ Communication is key, så ta en prat med han om hvor viktig det er at dere kan kommunisere litt bedre – så kanskje han er villig til å jobbe litt mer selv også!

LOVE!

12 kommentarer
    1. Veldig godt svar! Og det her trengte jeg å lese akkurat i dag.. Du er så reflektert og klok Lene, og jeg kunne gjerne lest mer om tankegang og mentaltrening fra deg <3

      1. Så hyggelig at du synes det – og veldig kjekt for meg med tilbakemelding 🙂 Det kommer masse i podcasten <3 <3 Stor klem

    2. Endelig deler du litt personlig men som ikke ble for privat. Da klarer man plutselig å relatere seg…
      Flott svar!
      Gleder meg til podcast

      1. <3 Jeg prøver. Babysteps <3 Men ja, det er derfor jeg skal lage podcast også, for å klare å dele mer av meg selv til dere <3 En stor utfording for en som liker å holde livet "privat" men tror det blir en fin "reise" <3

    3. Hei fine Lene. Jeg har gang på gang rotet meg bort i feile mannfolk. Men jeg lærer aldri! Har du noen råd til det? Det skjer hver gang. Vi har det fint i mange mnder mens vi dater og plutselig er han ikke klar for noe mer. Det har skjedd med 4 menn de siste 5 årene og det er jeg som sitter igjen forferdelig såret og lei meg. Du er så sinnsykt reflektert, så jeg håper på et svar fra deg. Og jeg gleder meg noe voldsomt til podcasten kommer❤️

      1. Hei Marie. Uff da er vi nok flere du! Det første jeg tenker er at du kanskje har et mønster som gjør at du faller for de samme “typene” hver gang? Har jeg rett? Jeg hadde et mønster hvor jeg falt for samme type to ganger rett etter hverandre som viste seg og ikke være helt bra for meg. Da måtte jeg rett og slett finne ut av hvilket mønster jeg hadde som gjorde at jeg gikk i fella to ganger, erkjenne det – og deretter jobbe meg bort fra det mønsteret. Møte noe helt nytt og annerledes!! 😀 Utfordre deg selv litt <3 Det har fungert VELDIG bra for meg. Så tar du med deg lærdommen fra disse 4 mennene videre så du slipper å gjøre samme feilen en femte gang <3 LYKKE TIL <3 <3

    4. Så utrolig godt skrevet. Det er sjeldent jeg tar meg bryet å legge igjen kommentar på blogg. Men må bare få sagt til deg lene, du virker så klok. Elsker når du kommer meg innlegg som dette. Det betyr så mye og hjelper så mange. Du kunne ha skrevet en hel bok om livet. Fortsett å del denne type innlegg, du aner ikke hvor mye det betyr for mange av oss. God klem fra meg.

      1. ÅÅÅ Camilla!! TUSEN TAKK for nydelig kommentar. Det er dette jeg vil gjøre fremover, og derfor jeg skal starte podcasten <3 Så håper du vil lytte på den 🙂 <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg