God tirsdag fra snødekte Oslo. Som de fleste sikkert har fått med seg, så har turen vår til Dubai med Norwegian skapt reaksjoner både i sosiale medier, i VG og hos Amnesty. Jeg vil selvsagt si noe om dette. Jeg har full forståelse for reaksjonene – og synes engasjementet rundt dette er helt på sin plass.

Som lesere av bloggen min gjennom så mange år, tror jeg dere alle sammen vet at jeg selvsagt ikke støtter opp om grove brudd på menneskerettigheter. Og jeg dro ikke til Dubai for å kamuflere dette med pene filtre. For sånn er det ikke.

Jeg skulle nok likevel tenkt meg om to ganger før jeg dro. Og det har jeg absolutt ingen problemer med å innrømme. Det kom en læring ut av dette også, med så mye annet i livet. ♥


Det er som alltid, veldig deilig og komme hjem igjen.. 

42 kommentarer
    1. Haha…gratulerer med et så til de gradert lite reflektert innlegg. Man kan ikke alltid “tilgis” kun fordi man sier man angrer i etterkant.
      Man må ta ansvar for handlingene sine, og i deres tilfelle synes jeg det er helt idioti dersom dere tror alt er glemt om en uke.

      1. Ingen som har spurt om tilgivelse her, Linn. Ingen som har sagt at noe som helst er glemt om en uke heller. Om jeg så hadde reflektert en hel bok, så hadde det ikke gjort noen forskjell.

    2. Skremmende å se hvordan du opptrer på Instagram – sletter all konstruktiv kritikk og blokkerer følgere. Har ikke sett ett eneste personangrep – kun god og velformulert kritikk. Du og dine «kolleger» har mistet all anseelse i mine øyne. Skam

      1. Hei Silje, om du tar deg en runde på profilen min på IG, så tror jeg du ser at alt av kritikk og meninger fortsatt står.

    3. Kanskje du kan lære deg og ta i mot kritikk og ikke slette og blokkere folk. Du er også ett forbilde for andre mennesker så kanskje på tide å oppføre seg som ett forbilde og ikke minst vokse litt opp og ikke bare ta i mot positive kommentarer.

    4. Men det er jo akkurat det du gjør, kamuflerer virkeligheten med pene filtre. Og kniser, og prøver å fremstå som reflektert.

    5. Du skriver at “Jeg vil selvsagt si noe om dette”, men innlegget har jo nesten null refleksjoner og tanker over denne saken? Og hvorfor gjør du ikke som Espen og betaler turen ut av egen lomme i stedenfor spons til ett slikt land?

    6. Wow, du tok deg hele 1:37 min til å skrive dette innlegget.. imponert, du leverer bare bedre og bedre du

    7. «Jeg vil selvsagt si noe om dette» – ja det var jaggu ikke mye du hadde å si. Postene dine fra Dubai på Instagram er virkelig ille. At du sletter kritikk er Flaut, ventet bedre av deg. du har mistet en følger

    8. Hei Lene! Viktig sak det er snakk om, men jeg syns også det er viktig at alle ikke plutselig mister meningene sine – og tørr å mene noe med en gang man får litt motgang. Syns Espen burde stått på sitt, som han i utganspunktet skrev at han hadde tenkt seg mange ganger om for så å takke ja, men møter motstand her og endrer mening helt? Samme med flere andre bloggere som har hevet seg på og angrer i hytt og pine på at de har feriert i Dubai og forresten anklager Espen for bodyshaming ref. en kommentar om en chips pose, mens de selv sitter å bodyshamer dere for at dere drar på en gratis tur bare for å vise frem kroppene sine, hva skjer med å ha sine egne meninger? Samtidig skylder media på dere, men hvorfor fokuserer de ikke på dette i media før? Må de henge ut dere bare for å få lesere?? Synes media i Norge har et veldig merkelig fokus, og igjen så fokuserer de mer på hva dere gjør enn hva som foregår i Dubai. Er selvfølgelig motstander av ulike lover som Dubai forholder seg til, men de har vokst utrolig mye de siste årene og det har blitt mye bedre der (lang vei å gå enda men ja) og det er mye takket være turismen. Syns det blir for dumt at de skal kun trekke frem det mest negative også på toppen skylde på dere. Hadde man fokusert på kun det negative Norge også gjør så hadde vell ikke mange blitt anbefalt å dratt hit heller. Ikke ha sånn tunnelsyn, og hvertfall endre fokuset sitt. Tenker man burde ta ting med en klype salt, men ikke mange som forstår det dessverre, blir skikkelig flau over media Norge og fokuset de har…

      1. Dubai har vokst? Du er klar over hva de gjør med indiske og pakistanske fanger? Og du ER klar over hva de gjør i prosessen mot VM i 2022? Og at du sammenligner det med “det gale som skjer i Norge”, så tror jeg ikke du forstår omfanget av det som skjer der borte. Vet du at det selges slaver på åpen gate i de arabiske landene? Akkurat slik som Europa gjorde for under 300 år siden?
        Nei, nå synes jeg at støtten til “influencere” går over stokk og stein. Reiser man til et slikt land for å reklamere for “hvor fantastisk det er”, da burde man vise at man forstår omfanget av skyggesidene. Det er sunn fornuft.

    9. Hva med å gjøre bot? Ikke bare si at du angrer, men gjøre noe med det? F.eks. sette deg inn i menneskerettighetssituasjonen i Dubai og skrive en føljetong om historier og en oppsummering, hva du støtter ved å reise dit? Kanskje ikke det du vanligvis skriver om, men det vil være noe mer enn en tom “unnskyld”…

      1. Omg !! Synes du overdriver litt vel mye her. Blir litt rødstrømpe aktig. Jeg vil til Dubai selv jeg. Hvorfor skal ho utdype dette og skrive en masteroppgave. Gå litt i deg deg selv !

    10. Kjære Lene. Jeg skjønner at dette her må ha vært en påkjenning å stå i og at det ikke alltid kan være like lett å ta de rette valgene. For noen år siden la jeg igjen noen kommentarer her om hvordan situasjonen er i Dubai og spurte deg om hva du tenkte om å feriere på et slikt sted. Det fikk jeg ikke noe respons på. Jeg kunne ønske at du og andre med såpass stor påvirkningskraft kunne tenke dere litt mer om når det kommer til saker som det her – likevel så unner jeg deg ikke det du har gått igjennom nå. Jeg er også forøvrig helt enig med Kristin over her, det må være plass for flere meninger også, og det hadde vært fint å høre din side av saken.
      Håper resten av uken blir fin <3 Stor klem!

    11. Må bare si at jeg syns det blir feil å svare Silje over her at du lar kritikk stå i kommentarfeltet ditt. JA, du har gjort det på dine to/tre siste bilder fra Dubai, men de andre fra Dubai har jeg tidligere sett negative kommentarer på, men som du slettet rimelig raskt. Blir feil å si at du lar det stå, når det ikke er konsekvent.

      Kan forstå at det er vanskelig å lese og se negative/konstruktive kommentarer, og selvfølgelig; hvis de går på deg eller de rundt deg som du bryr deg om mtp på utseende osv, så forstår jeg at det slettes. Men når det går på tilbakemeldinger på ting du har fått sponset osv, så syns jeg du bør la alt stå. Dere skal jo stå inne for det dere får sponset? Nå skjønner jeg at flere av dere “angrer” dere og kunne ønske dere hadde tenkt dere om flere ganger, but still.. Syns ikke det er grunn nok til å slette tilbakemeldinger du ikke liker selv. Flott at du har latt de konstruktive tilbakemeldingene stå i de siste innleggene dine, håper det fortsetter sånn <3

      Ellers må jeg si at du framstår som en jente med ben i nesa, og mange gode verdier! Det står selvfølgelig stor respekt av at dere nå innser at dette ikke var den beste turen å dra på.

      Klem

    12. Wow, dette var til de grader en elendig refleksjon. Du viser null forståelse, eller beklagelse for at du dro. Og når du poengterer at du ikke dro for å kunne skjule det med pene filtre, så kommer du med påstanden «for sånn er det ikke.», som viser total mangel på forståelse for saken.

      Kanskje på tide å fokusere mer på moral og hvilke verdier du ønsker å fronte- fremfor hvor mye du klarer å eksponere deg selv på instavennlige steder. Voks opp.

    13. Enkelt og greit, og fint svart. I stedet for bortforklaring, legge seg flat. Respekt for det!

    14. Fint at du sier du burde tenkt deg om to ganger. Det har jo tatt helt av dette. Jeg er enig i mye av kritikken som har blitt rettet, samtidig synes jeg det har blitt gjort på en helt feil måte. Håper det stilner for dere alle nå, men at man da gjerne tenker seg om ved en senere anledning. Det vil jeg tro de fleste gjør etter dette, hehe 🙂
      http://www.charlottetunes.no

      1. <3 Takk for støtten Charlotte 🙂 <3 Hehe – ja deet tror jeg også. Lesson learned 🙂 <3 God klem!

    15. Setter pris på at du prøver, men dette ble i tynneste laget.. Hadde håpet at du, med din påvirkningskraft, hadde satt deg enda grundigere inn i dette og skrevet et ordentlig innlegg

    16. Jeg gidder ikke å spekulere i en kort, eller lang forklaring. Og jeg synes heller ikke at du skylder oss det.
      Det som har kvernet hos meg når jeg har lest om dette, er jo at også «den vanlige mannen i gata» drar til Dubai (og andre land), og fronter dette som et deilig feriested. Synes det blir feil å henge ut én gruppe mennesker når folk flest i dag er nokså flinke til å dele livene sine på sosiale medier. Man kan jo også spørre seg selv om det da er greit at f.eks. Dagbladet nylig laget en artikkel om ulike norske kvinners liv i Dubai? Og da var det ikke snakk noen «mørk bakside», for å si det slik.
      Det er helt klart at Dubai er på kartet i forhold til menneskerettighetene, men å la en gruppe bloggere skal måtte beklage seg for en slik tur, synes jeg blir for dumt.

      1. For ikke og snakke om VG, landets største avis – som har flere artikler om Dubai som feriested. Men det er det ingen som setter fokus på. Takk for fin kommentar, Elin <3 <3

    17. Dette ble en veldig tynn «beklagelse» hvis det var det som var formålet med dette innlegget. Du sier at du har lært av denne hendelsen, men hva nøyaktig har du lært? Det hadde vært interessant å høre deg reflektere litt rundt den påvirkningen du har, valg av sponsorer/betalte oppdrag osv. Videre ser man jo også i kommentarfeltet på de kommentarene du velger å kommentere på med «<3» og «takk for støtten» at det er åpenbart at du mener kritikken er litt ufortjent(?).

    18. <3 Jeg tenker det er bra at vi alle er blitt mer opplyst om romantiseringen av Dubai. Selv hadde jeg ikke tenkt over dette før nå! Men det blir ikke bedre av at vi kritiserer folk som har vært der og kjefter de huden full over at de ikke sier unnskyld godt nok. Det er blitt diskutert, beklaget og vi har alle sannsynligvis blitt litt lurere 🙂

    19. Det er så utrolig mange land der menneske rettighetene ikke er som de burde være. Det er utallige mange land man bare ser filtrerte bilder. Og vi er mange mange nordmenn som reiser til land som burde ha så mye bedre menneske rettigheter enn hva de har.

      Men å henge ut bloggere, enn andre privat personer burde alle selv reflektert på alle ferie destinasjoner en selv har tatt igjennom livet. Thailand, mange andre asiatiske land der ting er hvertfall ikke slik det burde.

      “According to Walk Free Foundation, there were 46 million people worldwide enslaved in 2016 in the form of “human trafficking, forced labor, bondage from indebtedness, forced or servile marriage or commercial sexual exploitation”, with an estimated 18 million of those in India.”

      Vi er I 2019, human rights er fortsatt så utrolig langt bak slik det burde være.

      Jeg støtter ikke å reise til Dubai. Men jeg tror vi mange har reist til plasser vi helst ikke burde ha “støttet”.

      Lene har sagt at valget var feil, synes ikke hun trenger å skrive et essay av refleksjon. Tror vi alle burde ha (eller hvertfall mange av oss) på alle destinasjoner vi har besøkt.

    20. “Dro ikke til Dubai for å kamuflere dette med pene filtre”
      Nå har du mistet meg her.
      Dro ikke dere til Dubai for å promotere stedet ved å legge ut fine bilder? Altså man får vel ikke sponset en tur uten å reklamere/gi noe tilbake?
      Det er jo ikke første gang medie-Norge har satt fokus på situasjonen der, man må være ganske fjern for å ikke ha fått med seg de kritikkverdige forholdene. Når man i det tilfellet takker ja til å vise seg frem i de flotte omgivelsene, på sponset regning, i Dubai så kamuflerer man jo virkeligheten?
      Fint med en liten forklaring her altså. Jeg skjønner bare ikke poenget ditt!

      Selvfølgelig fint at du beklager men jeg sliter bare med å forstå hva du mener.

    21. Herregud, det er helt utrolig hva folk bruker tiden sin på og ønsker å blande seg bort i! Nå må folk for en gangs skyld forstå at Lene sin blogg ikke handler om være politisk, samfunnsengasjert, eller belyse negativer sider ved en sak. Dette er ikke en avis! Lene ønsker å skrive om sitt liv, sin hverdag, og fronte positivitet. Hvorfor skal hun da skrive et innlegg om hvor fælt Dubai er når det ikke er hennes rolle? Dubai bryter enkelte menneskerettigheter, men likevel reiser folk fra hele landet for å oppleve destinasjonen. Jeg kjenner også to stykker som jobber i Dubai, og de trives godt. Hvis landet er så forferdelig som mange sier, hvorfor velger folk å etablere selskaper der, hvorfor arrangeres det sportsarrangementer, hvorfor jobber folk der, og hvorfor er det en populær feriedestinasjon? Det er SÅ mange land som bryter menneskerettigheter, og skal man ikke reise dit fordi Amnesty sier det er feil da? Når man begynner å drite i hva alle andre mener og gjør, og heller fokusere på seg selv, så lover jeg at man får det bedre med seg selv. Den dagen jeg ga faen i alle andre og nordmenns jantelov, så fikk jeg en selvsikkerhet og selvtillit som gjør at ingen kan knekke meg. Enten så bryr jeg meg ikke eller så setter jeg folk på plass så de mister munn og mæle. Dette er mitt liv, og det er ingen som har rett til å fortelle meg hva jeg skal og bør gjøre. Jeg går den veien jeg mener er best for meg selv, og om folk har problemer det så synd for de.

      Det snakkes om at Lene bedriver ansvarsfraskrivelse i denne saken, men mener dere virkelig at Lene har et ansvar ovenfor fremmede folk bak en skjerm? Det er hennes blogg og hennes liv! Hun trenger ikke svare til hverken deg eller meg. Hvis Lene hadde oppfordret til anoreksi, rus, vold, o.l, så hadde det vært en annen sak, men å reise til Dubai er virkelig ikke verdens undergang. Når Lene sier hun ikke har hatt det lett på starten av året og har trengt ro, så synes jeg det er respektløst å sette tennene i henne. Hun er faktisk et medmenneske, og et fint individ som prøver å gjøre så godt hun kan. Ja, hun har selv valgt å være blogger og må tåle kritikk, men hvem er dere til å sette pekefingeren på en person dere ikke kjenner? Ingen mennesker er perfekte – selv ikke dere som kritiserer dag ut og dag inn.

      Kjære Lene… Frihet og selvutvikling er UTROLIG viktig for meg, og jeg vil forsvare dette til jeg dør. Jeg går gjerne inn i kamper for deg om en slik sak skulle oppstå igjen. Jeg ønsker deg et supert fint år, og håper du får mange fine reiser fremover <3 Beste som finnes det! 🙂

      1. Altså. Nå ble jeg så glad!!! <3 Tusen takk for en fantastisk reflektert og superfin kommentar. <3 Det betyr utrolig mye for meg <3 TAKK 🙂

        1. Bare det at du kaller denne kommentaren reflektert og takker så mye for støtten, får meg til å innse at du ikke angrer på noe som helst med denne turen. Selv om bloggen din ikke er politisk, har du da et visst ansvar for hva du reklamerer for når man er influenser med så stor rekkevidde? Jeg skjønner at denne turen fristet deg med nydelige bilder til insta og blogg, og litt gratis luksus, men det er lov å tenke. Du har enormt mye å lære av Espen som nå faktisk har gått inn for å forklare hva han gjorde feil, enn å komme med dette. Du fremstår som veldig «svevende på en sky» og lite reflektert, rett og slett litt blond som ikke tenker så særlig mye utenfor sin egen boble. Synd, for litt tilbake når du var sammen med Gard var du en helt annen jente gjennom bloggen – nå virker du som om du lever i et annet univers.

    22. Poenget her er ikke at man ikke skal kunne reise som influencer. Poenget er at når man får et sponset oppdrag for å reklamere for en destinasjon som konsekvent bryter menneskerettigheter og har et forferdelig kvinne/homofili-syn, så må man gjøre litt research før man takker ja. Om ikke, må man eie det.

      En influencer kommer med et ansvar, og da kan man bruke litt energi på å bestemme seg om man vil være et levende reklameobjekt for Dubai eller ikke.
      Det er viktig å belyse forskjellen mellom en vanlig reise og et reklameoppdrag.

      Men gjort er gjort og spist er spist.
      Så får vi bare gå videre og håpe på at denne debatten har ført til at bloggere/influencere tar mer ansvar for hva de reklamerer for.

      Og Kristin – siden du kjenner folk som sier det så er fint der, kanskje du skal si fra til Amnesty at de tar feil? Informer også alle nyhetskanaler, slik at de ikke publiserer saker med f.eks kvinner som blir fengslet etter å ha blitt voldtatt fordi at kvinnene sex uten for ekteskapet.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg