• Let’s talk puppy •

Annonselinker
Processed with VSCOcam with f2 presetTIL VÅR LILLE FRØKEN .. NÅ ER DET TO DAGER TIL VI FÅR HILSE PÅ DEG FOR FØRSTE GANG

Alt er klar til å ta i mot lille. Ingenting er overlatt til tilfeldighetene, hun har til og med fått en liten fulg som har fått navnet Gustav! Han ser dere i venstre hjørne. Gustav, hvor skjønt er ikke det? To dager igjen er det nå. Imorgen pakker vi i bilen og setter kursen mot Sandnes. Vi stopper i Kragerø for overnatting, og kjører til Sandnes dagen etter, og videre til Geilo etter vi har hentet henne. Tenk lykke følelsen av å holde henne for aller første gang?

Processed with VSCOcam with f2 presetProcessed with VSCOcam with f2 presetGustav er kjøpt på vanlig dyrebutikk, mens matskålen og underlagsmatten er fra Designforpets.


Helt fra jeg fikk tak i valpen før jul, har både jeg og Gard vært helt bestemt på at hun skal ha et bra kosthold. At hun skal spise riktig, nok. Det blir en aktiv hund, og det er så viktig for oss at hun får i seg den næringen hun skal. Vi vil heller ikke at hun skal spise for mye, og vi har bestemt oss for at om vi skal gi henne menneskemat, skal dette kun være ren mat. Rester da selvfølgelig. Men aller helst ønsker vi å gi henne mat som er beregnet for henne.

Ved en tilfeldighet ble jeg kontaktet av Susann i Dyrekassen, som jeg nå har inngått et samarbeid med. Fantastiske mennesker, med en fantastisk idé. Som leverer fór rett hjem til deg på døren. Jeg har vært i kontakt med Øyvind som også jobber der, som er fórrådgiver for Dyrekassen. Han lurte på hva vi ønsket for henne, og sammen – med anbefaling fra han, bestemte vi oss for at lille skal spise Orijen.

Processed with VSCOcam with f2 presetOrijen er et ordentlig kvalitetsprodukt (jeg har lest masse om dette i etterkant) med 80 % kjøtt, og 20 % grønnsaker. Hunden får i seg massevis av protein og fett, noe som vi føler er viktig for vår hund, og derfor valgt valget vårt på dette. Orijen er litt dyrere enn vanlig, men har et søstermerke som heter Acana, som føler samme visjon som Orijen. Dyrekassen har mange andre merker også, om man ønsker noe annet. De selger også mat til katter ♥ Vi gleder oss til å teste både fór og godbiter til lille fremover. Nå vet vi hvor mange ganger om dagen hun skal ha mat, og hvor mye, så det er litt godt å vite. Man kan jo bli litt forvirret av alt!

Processed with VSCOcam with f2 presetOrijen sine produkter kan du titte på her

Nå skal hun gå på Puppy fóret til hun blir 12 mnd, og deretter skal hun bytte over til adult. Når hun er fylt 7 år, skal hun over på senior. Oppdretter gir henne noe annet nå, så vi skal bruke en uke til å venne henne til dette fóret, ved å tilsette litt og litt dag for dag, slik hun ikke får vondt i magen sin. Passe på ♥

Dette er det vi har valgt for henne, sikkert mange som er uenige siden det ikke er karbohydrater i maten, men hun trenger ikke dette i kosten sin. Så dette håper jeg dere respekterer ♥ Det finnes mange andre muligheter for de som vil ha karbohydrater i kosten til sin hund.

Jeg har fått lov å gi dere en rabattkode hvor dere får -20% på bestillinger ved å bruke denne linken, eller rabattkode BLOGG_LENE

Processed with VSCOcam with f2 presetVelg riktig fór med fórrådgiver – sett opp en levering – få levert rett på døren ♥

43 kommentarer
    1. Jeg har en sprek og aktiv bichon frise som vi har valgt å råfore. Hun får kun rått kjøtt og fisk. Jeg er helt enig med at det er viktig at de får i seg det de trenger. Men jeg ville styrt unna varmebehandlet mat. Vår spiser kylling, alt av fisk, koteletter ect. Men vi styrer unna bærebein som marg fordi noen hunder har problemer med å fordøye det. Så lenge det er rått kan de spise bein og hele pakke.

      Skal man først fore med tørrfôr er orijen er bra produkt 🙂 gleder meg til å følge med på valpetiden

    2. Vår lille beagle er 10mnder og mitt beste tips er: start med burtrening fra dag 1-uansett hvor mye lille piper !!! Start også med å venne den til å være alene i buret når dere går ut,start også tidlig.Skal valpen ligge i buret om natten? Jeg ville sagt ja her:) Få hunden til å følge seg trygg i buret fra første uken så garanterer jeg dere en lettere valperiode:) Dette opplevde jeg som den tøffeste oppgaven med mini men priser meg lykkelig for at samboeren min var såpass konsekvent og mini ble trygg i buret.( samme med bur i bil også)

        1. Da er jeg spent på å høre hva du gjør med hunden din når du skal ut å kjøre / fly? Jeg er veldig enig i at det er unødvendig å stenge hunden inn i ett bur ila natten og lange arbeidsdager, men burtrening er absolutt nødvendig og det er kjekt å gjøre hunden trygg på buret sitt – vår hund bruker buret som frizone når hun vil ha fred. Regel i huset at hvis hunden legger seg i buret så skal INGEN mase eller være borti. Så ja til burtrening – nei til å la de bo i bur 😉

    3. Åååh kan skjønne dere gleder dere! 🙂 Her i huset tenker vi på å få oss hund selv, menneskets beste venn og en liten beskytter for meg når jeg er alene 🙂 Fra før av har vi katter og de spiser katte-Orijen, det er kjempebra fõr for både hund og katt og faktisk så naturlig og rent at selv mennesker kan spise det (ikke at det frister men!), og for oss er det iallefall viktig at dyrene våre spiser ren mat uten for mye tilsetninger. Bra valg! Så masse lykke til dere med henting og blikjentfasen med valpen, gleder meg til å se bilde og høre navnet dere ender med!

    4. Så koselig å kjøpe inn leker til den lille. Gleder meg til å se bilder av henne. Og valg av navn

    5. Heisann!

      For en nyttig og genial tjeneste! Gjelder dette bare for Oslo område eller flere byer i Norge?

      1. De leverer hit 🙂 Oslo og omegn, Drammen, Bergen, Stavanger, Sandnes, og store deler av Romerike <3 Klem

    6. Ring deres Dyreklinikk for råd om ernæring. Orjen kan nok være greit for en kort periode. Det vi ser innen “medisinverden” er at det blir for mye proteiner for nyrene. Det er nyrene som er “rensemaskinen” til kroppen og de store mengdene med protein kan i lengden “slite ut” nyrene. Det er mange som glemmer at hunden er omnivor, og ikke carnivor. Hunden er like lik ulven som menneske et lik sjimpansen i dag, så hunden trenger ikke de enorme mengdene proteiner. Bruk Eukanuba, hills, royal Canin eller specific, da er du helt sikker på at dere kjøper et trygt fôr:-) Lykke til med valp:-) Med vennlig hilsen
      autorisert Veterinærsykepleier

      1. Hunder skal spise kjøtt.
        Jeg blir overrasket over at veterinærer og veterinærstudenter mener at tørrfôr er en bra måte å fôre hunden på. Har dere lest innholdet i diverse tørrfôr? Jeg er veldig interessert i å høre argumentene for at soya, ris, sukker, korn osv er bra for en hund.

        Råfôring er det beste, og man unngår så utrolig mange unødvendige helseplager. Når man først skal velge et tørrfôr så er absolutt orijen det beste.

        Det er nok ikke tilfeldig at hunder blir fetere, sykere og lever kortere med den elendige veiledningen innen fôring man får fra de fleste veterinærer.

        Lykke til med valp, Lene! <3

    7. Kjære Lene!
      Vær så snill å rådfør deg med noen veterinærer om Orijen til hunder.
      Hunder er ikke, imotsetning til hva mange tror-carnivores. De er omnivores- de trenger ikke bare kjøtt. Mange sammenligner hunder med ulver. Ulver og hunder er like like som mennesker og sjimpanser. Ulven spiser som regel magesekk først når de spiser kadavere- der er det mye fiber.
      Katter fungerer fint på orijen.
      Vi er derimot beskymret for senskader på nyrene til hunder som fullföres på orijen. For hva skjer med alle de proteinene tarmen ikke tar opp? De skilles ut i urin via nyrer. Når man da gir for mye proteiner frykter man logisk nok at dette vil gi for mye belastning på nyrer og føre til senskader på nyrer.
      Derfor er vi mange veterinærer som nå fraråder dette. Har ikke dokumentasjon på dette og dere gjør som dere vil men tenk hvertfall over det.
      Dette er ment som et godt tips. Dersom du allikevel vil stå på dette föret så få hvertfall produsent til å forklare deg hva de tenker med tanke på nyrene- vi er hvertfall beskymret.
      Hilsen veterinær

    8. Bloggen din oser av inspirasjon og glede for tiden! Du er så flink 🙂 gleder meg til hvert eneste nye innlegg som kommer. Gøy å lese om alt fra hund, interiør til mote. Ser frem til forhåpentligvis mange flere hundeinnlegg fremover! Klem

    9. åå du har en så fin tid i vente!! Vi hentet vår jack russel valp for 3 mnd siden, og vi har aldri hatt det bedre! Han sprer så mye glede at jeg ikke engang klarer å beskrive det! Følelsen jeg satt med når jeg hadde han på fanget i bilen når vi hentet han kommer jeg aldri til å glemme. Jeg gråt, så på samboeren min, så på valpen igjen, og tenke herrrreeeeeguuud skal vi ha med dette litt vesenet hjem nå??????!?! helt uvirkelig.. De er jo så uskyldige og søte.. GLED DEG!!! <3 Det kommer til å bli så fint!!!

      Stor klem fra Stavanger 😀

      1. ÆÆÆ!! Jeg føler med deg. Eller øø, ikke enda – men sa til Gard … Dette blir heeelt uvirkelig??? SYKT! Vårt ansvar, livet forandrer seg totalt fra imorgen av. Til det bedre såklart! Men tenk så uvant 😀 Gleder meg sånn at jeg ikke har ord igjen 😀 😀 😀 Hehehe.. Jack R er jo såå skjønne herligheet!! KOS dere <3

    10. Orijen er er det beste om man skal gi fabrikkmat. Men det beste er å gi rent kjøtt og litt grønt/bær. Det er ikke noe som heter menneskemat eller hundemat. Det finnes kun mat og det er ingenting naturlig eller sunt med industrimat.

    11. Åå kos dere masse med henne! Vi har en liten som har vært hos oss i 4 uker nå. Skal ta 12 ukers vaksine senere i dag, gruer meg! <3 Valpetiden er slitsom, men veldig koselig. Rådene rundt omkring maaange, så bestem dere hvordan dere vil oppdra henne og hold dere til det. Klikketrening, ros og godbiter for positiv adferd funker gull – så klyping, knipsing, poke i siden og andre tilrettesetelser for negativ adferd trengs ikke (har vi erfart). 🙂 Vi fikk masse gode tips av Zak George (Youtube-kanal) og magefølelsen. Hun er en heldig jente som får komme til dere! Ta gjerne kontakt hvis du trenger sosialisering i Oslo – Tilla er nok superkeen. 😀

      1. Heldige dere!! Sååå kjekt. Men åå, stakar lille!

        Så snill du er, takk for det vi skal passe så godt på henne <3 Og ja, veldig mye tips overalt, hehe, alle mener forskjellig. Men vi har funnet ut hva vi ønsker, og følger det <3 OO, tenk om vi kunne hatt bloggehundetreff??? JA 😀

    12. Åh, tror du og lille vofs kommer til å bli kjempefornøyd! Jeg byttet over til Acana (bra for på semi-studentbudsjett:p) på min for et års tid siden, da hadde hun gått på “mais”-for lenge og var helt uinteressert i maten! Etter vi byttet merker jeg forskjell på energi, pels, klør og tannhelse! Lykke til med valpis, de her herlige!

    13. Kanskje greit å nevne at man blir automatisk påmeldt en fast leveringsliste man ikke kan velge vekk?

      1. Hei! Tok meg 2 sek inne på siden for å se at det står “ingen bindingstid” 🙂 Så no worries 🙂

    14. Hei Lene 🙂
      Vi bruker orijen til både engelsk setteren og pomeranianen våres, det er det BESTE foret! Du vil ikke angre.
      Lurer på hvor lenge rabattkoden varer? Vi har nesten akkurat kjøpt, og lurer derfor på om jeg kan vente litt eller bør bestille nå..

      Klem

      1. COOL, love it! Da gledes det til å teste 🙂 Har ikke fått noe utløpsdato, men send meg en mail når den tid kommer og om koden ikke fungerer. Da fikser vi en ny til deg!

    15. Åå, kjenner så godt på den herlige følelsen av å vite at valpen snart skal hentes hjem <3 Jeg har gitt Orijen til min hund så lenge jeg har hatt henne, og det har fungert kjempe bra. Hun begynte også på puppy, og vi gikk deretter over til Orijen Tundra, istedenfor adult. Hun hadde mye mer matlyst på Tundra, så da ble det sånn. Masse lykke til med lille valpen, hun kommer nok til å få det såå bra hos dere!

      1. ÅÅÅ I knooow <3 Kribler i magen! Tundra ja, ok – det skal jeg sjekke opp 🙂 Takk, og jaaaa hun skal få det trygt i godt. Kose deg med din vovve 🙂

    16. Sengen var dritstilig! Gir Orijen til hunden (labrador på 1,5 år) hvis vi skal på roadtrip/fjelltur/eller det av andre årsaker er enklest med tørrfôr.. Har prøvd endel forskjellige merker, men det vi har aller best erfaring med er Vom og Hundemat – gir fantastisk blank pels, lite avføring og hunden elsker det 🙂 Eneste minus er at det er litt grisete :p Lykke til med valpehenting 🙂

    17. Hei lene! Ser dere Har valgt ut et fôr for valpen, og som veterinærstudent tenkte jeg bare å formidle at det er ikke sikkert at det passer for akkurat den valpen dere skal få. Hva som er det “beste” fôret EE helt avhengig av individet, og ingen veterinærer eller personale i en dyrebutikk har kunnskap til å si hva som er det beste for din hund. Om det er troll eller eukanuba eller orijen er helt umulig å si. Det vi derimot blir opplært til å si til fremtidige pasienter er at man anbefaler å fortsette med samme fôrmerke som oppdretter, siden at magen er allerede tilvent dette og det er større sjanse for at det er rett fôr siden tidligere familie også sannsynligvis har fått dette. Så ikke forskrekk dere om foret dere har valgt ikke passer den lille, det trenger ikke nødvendigvis å være noe galt! Og det er ganske farlig å ta i mot “kostholdsråd” for hund, de trenger helt andre næringsstoffer enn menneske, og etter min menig er det ganske essensielt med karbohydrater for en hund. Om den får mye diaré kan det være pga mangel på KH! I tillegg drives hele Metabolismen på glukose, så jeg håper at vedkommende som har gitt dere tipsene vet hva de driver på med og i alle fall har tilsatt vitaminer og mineraler til fôret. Ellers ønsker jeg dere lykke til, og det er overhodet ikke meningen å virke overlegen nå! Ønsker bare at alle hundeeiere stiller seg mer kritisk til hva de gir hunden, og for noen er fôr man kjøper i vanlig matbutikk et minst like godt alternativ enn det man kjøper på en veterinærklinikk

      1. Hmm fant den ikke igjen!! 🙁 Da er de nok utsolgt! Kan sjekke merket for deg, men akk nå ligger matskålen i bilen 🙂 Minn meg på det <3

    18. Hei,

      Dette tørrforet er det desidert beste på markedet, bruker det både på vår 3 år gamle hund og vår valp 🙂 Om man gidder å gi ferskfor i tillegg også er nok det optimalt, men mer jobb da :/

      Anbefaler valpekurs hos gooddog.no !

      Masse lykke til!

      1. Så bra 🙂 Kjekt og høre! Ja, mye jobb, men kan jo gjøre det i blant <3 Ok, tusen takk! Skal sjekke det opp <3

    19. Ville bare tipse deg om å etablere et godt og stabilt lederskap overfør hunden med en gang, siden hunder er flokkdyr og går etter rang så trengs dette for at hunden skal trives i hjemmet og føle seg trygg på sin plass 🙂 Dette har du helt sikkert tenkt på allerede, men ville uansett nevne det 🙂 Jeg har to settere selv, veldig koselig med hund <3

    20. Hvilken rase er Sofie(?) haha kanskje jeg hørte feil på snap. Men hvilken rase er valpen? Så innmari søt. Vi driver og skal velge rase til vår hund, akkuratt nå har vi en PBGV, men det er fordi hun ville blitt avlivd om ingen ville ta imot henne så da måtte vi nesten, men nå har det seg sånn at svigerfar og hunden er forelsket, så han vill gjerne bare ha ho hos seg.
      Så nå sitter vi litt fast på corgi, men dem er jo så egne at det er kanskje dumt “førstegangs valp”.
      Hva er der som gjorde at dere valgte den type hund og var dere innom andre raser når dere bestemte dere?:)

    21. Vad är det för märke på matskålarna och träbrickan? Ska skaffa hund och har inte hittat något fint här hemma i sverige och hittar de inte på Designforpets där du skrev att de var ifrån 🙁 Jättesöt hund!!!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg